80mV DC tussen badkamer vloer en aarde.

Ik heb net 80 mV DC gemeten tussen en al zittende op een aardingsmat op de tegelvloer en de randaarde in die badkamer.

Hoe kan er nou een DC spanning staan, AC begrijp ik nog.

mvdk

Golden Member

Haaks slijpertje halen bij de verhuur en de voegen uitslijpen. Er schijnt ook een speciaal elektrotool daarvoor te zijn.
Voegen uitslijpen, en opnieuw voegen.
Waarom zoek je werk?

Lambiek

Special Member

Wat voor meter gebruik je?, een van de Aldi.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja, klopt. Ik wil wel een betere kopen. Maar zolang ik niet precies weet waar ik op moet letten, heb ik dat uitgesteld.
Ik ga sowieso 1 met True-RMS kopen.

[Bericht gewijzigd door Fe36 op woensdag 17 juli 2019 20:56:12 (60%)

Wat gebeurt er als je de twee meetpennen tegen elkaar houdt?
Staat je meter wel echt op DC?
Wat denk je met True RMS te verbeteren?

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 17 juli 2019 21:03:29 (38%)

000 V

ja, echt op DC. V= 2000m

True-RMS heb ik bijvoorbeeld nodig om de ripple van de ATX voeding te meten. Niet persé nodig, vandaar dat ik hem nog niet heb gekocht.

Het zal wel net als bij mijn andere vraag, komen door metalen in het meetcircuit..
Die galvanisch spanning opwekken.

HVinduction

Honourable Member

Goedkope multimeters zijn niet zo betrouwbaar.
Ik gebruik ook voor zulk soort metingen nog altijd een analoge multimeter, omdat analoog onafgerond is.
Een digitale multimeter heeft ook maar een hele kleine stroomsterkte nodig om te kunnen meten, als je met je handen aan de meetpennen zit op zo'n klein bereik dan slaat die al uit. (Dit kan ook komen door de spanning van de zenuwen wat DC is).
Ik heb laatst nog zo'n multimeter gerepareerd omdat die SMD-weerstanden gebruikte om de spanning te meten (spanningsdeler) en één daarvan was doorgeslagen terwijl ik binnen het meetbereik aan het meten was, dus dat zegt al iets over de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze meters.
Het is dus onzin om direct voegen uit te gaan slijpen, de meter kan zelf ook de boel voor de gek houden.

Ik heb iets zwaars op de mat gezet i.p.v. van mijzelf en er is nog steeds 50mV DC voltage.

Als ik op 200m bereik meet dan zie ik nu dat de spanning heel langzaam daalt. 0,1 mV per 2 seconden.

Heeft het misschien hier mee te maken:

http://www.feynmanlectures.caltech.edu/II_09.html

oftewel hoe hoger je komt in de lucht des te hoger het DC voltage.

80mV is niks, steek maar eens een eind RVS buis in de grond en meet tussen die buis en aarde elektriciteitsnet. 800 mV meten is dan niets bijzonders.
Allerlei spanningsverschillen bij verschillende metalen zijn normaal maar heel vervelend in corrosieve omgevingen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als je je nu druk maakte om 80VDC, maar ik las toch echt 80mVDC.

Op 17 juli 2019 21:40:22 schreef Fe36:
Heeft het misschien hier mee te maken:

http://www.feynmanlectures.caltech.edu/II_09.html

oftewel hoe hoger je komt in de lucht des te hoger het DC voltage.

Nee.
De randaarde van je wcd en de aardingsmat zijn galvanisch met elkaar verbonden. De lading die de atmosfeer heeft wordt door de randaarde onmiddelijk afgevoerd.
80mV is gewoon een meetfout van je meter. Je kunt er niks mee. Probeer dit soort metingen met een draaispoelmeter van ca 20kΩ/V te doen, wat HVinduction al voorstelde. Dan krijg je resultaten waar je iets mee kan.
Dat je meter 0.1mV/2sec daalt kan een thermisch effect zijn.

NB:
De feynmanlectures gaat over potentialen in de vrije atmosfeer. De badkamer is een afgesloten ruimte, soort kooi van Faraday, waar potentiaalverschillen in de atmosfeer niet of in andere vorm optreden.

Ja, klopt, ik maakte me druk om "niks".
Maar toch interessant.
Bedankt voor de uitleg.

Kan ik de mat verbinden met een andere mat op mijn bed?
Zonder 's nachts het risico te lopen geëlectrocuteerd te worden?
Ik maak me druk om niks denk ik. De vloer is immers al 30 jaar ook de douchevloer van alle woningen in de flat hier.

Ik heb nu een mat van Earthing Nederland en dat loopt via een kabel met 100KOhm weerstand naar de aarde van het stopcontact. Dit in verband met veiligheid. Ik heb er goede ervaringen mee.

Maar ik heb gelezen dat een Amerikaan betere resultaten had met mindere of geen weerstand.

Om het veilig te houden moet je dan een aarde hebben waar nooit spanning op kan komen te staan.

Ik kan zelf geen nieuwe aardepen slaan, dus ik dacht de aarde van de betonnen vloer te gebruiken.

Shiptronic

Overleden

Op 17 juli 2019 21:40:22 schreef Fe36:

Als ik op 200m bereik meet dan zie ik nu dat de spanning heel langzaam daalt. 0,1 mV per 2 seconden.

Blijkbaar heb je een condesator gemaakt, eerst met je meet pennen opgeladen, nu ben je hem langzaam middels je multimeter aan het ontladen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Probeer dit soort metingen met een draaispoelmeter van ca 20kΩ/V te doen, wat HVinduction al voorstelde. Dan krijg je resultaten waar je iets mee kan.

Je krijgt dan wel de resultaten die je verwacht maar dat wil nog niet zeggen dat deze goedkope meter het helemaal fout heeft. Het zal echt wel iets in die orde meten. Het is het juist interpreteren van de meetresultaten en het begrijpen van je meter wat er toe doet.

Maar dat gezegd hebbende Digitale multimeters hebben een erg hoge interne weerstand waardoor je er rekening mee moet houden dat dit je resultaten beïnvloeden. Daardoor lijkt het al snel dat ergens spanning is waar die er met een meter met een lage interne weerstand niet is. Het is niet erg maar je moet er wel rekening mee houden. Een spanning van 80mV kan makkelijk worden opgewekt door het thermocouple effect en is dus te verwaarlozen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 juli 2019 22:08:22 schreef Shiptronic:
[...]

Blijkbaar heb je een condesator gemaakt, eerst met je meet pennen opgeladen, nu ben je hem langzaam middels je multimeter aan het ontladen :)

Ik heb inderdaad eerst weerstand gemeten maar kreeg rare uitslagen.

Daarna alleen DC gemeten.
De spanning loopt zelf weer op als ik niet meet.
Dus ik heb niet zelf de condensator gemaakt.

Op 17 juli 2019 22:11:30 schreef benleentje:
[...]Je krijgt dan wel de resultaten die je verwacht maar dat wil nog niet zeggen dat deze goedkope meter het helemaal fout heeft. Het zal echt wel iets in die orde meten. Het is het juist interpreteren van de meetresultaten en het begrijpen van je meter wat er toe doet.

Maar dat gezegd hebbende Digitale multimeters hebben een erg hoge interne weerstand waardoor je er rekening mee moet houden dat dit je resultaten beïnvloeden. Daardoor lijkt het al snel dat ergens spanning is waar die er met een meter met een lage interne weerstand niet is. Het is niet erg maar je moet er wel rekening mee houden. Een spanning van 80mV kan makkelijk worden opgewekt door het thermocouple effect en is dus te verwaarlozen.

Klopt de aarde van het elektriciteitsnet heeft ongeveer het spanningsniveau van staal. De aardmat is ook staal maar er zijn overgangen bij de aansluitingen dat geeft die 80mV. Was de aardmat RVS dan was de verschilspanning hoger.

Dit is de comment op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=CSNnIg2cVjc

DamanSound
6 maanden geleden (bewerkt)
I started 6 years ago but was using the products off the internet. I did not like them because they all had resistance. I went to Lowes and designed my own dead short ground and it cured everything wrong with me and even replaced cartilage in my knee and back. After two years I woke up and decided that I was not 60 years old; I was 30 again. That was three years ago and today I feel the same as I did when I was thirty. I believe that earthing also activates your own stem cells. I feel like I was placed in a new body. I will never stop earthing. It is my healthcare. Escape societies healthcare solutions or they will insure you remain a paying patient.

Op 17 juli 2019 22:18:29 schreef LeovanWallenburg:
[...]
Klopt de aarde van het elektriciteitsnet heeft ongeveer het spanningsniveau van staal. De aardmat is ook staal maar er zijn overgangen bij de aansluitingen dat geeft die 80mV. Was de aardmat RVS dan was de verschilspanning hoger.

Aardmat is van 1mm dik geleidend rubber met een metalen connector.

Op 17 juli 2019 22:19:26 schreef Fe36:
I started 6 years ago but was using the products off the internet. I did not like them because they all had resistance. I went to Lowes and designed my own dead short ground and it cured everything wrong with me and even replaced cartilage in my knee and back. After two years I woke up and decided that I was not 60 years old; I was 30 again. That was three years ago and today I feel the same as I did when I was thirty. I believe that earthing also activates your own stem cells. I feel like I was placed in a new body. I will never stop earthing. It is my healthcare. Escape societies healthcare solutions or they will insure you remain a paying patient.

Wat een onzin :r

Shiptronic

Overleden

Jesus, een hocusspokus mat?? Ik zit te denken aan een aardmat in de beton |:(

Toch niet dit soort onzin : https://www.earthingnederland.nl/aardingsmatten , Ik ben weg :)

En eigenlijk "aard" je jezelf niet, je hangt zelf bewust bewust aan het net ?? Rare vogels :)

en de oplossing : https://www.earthingnederland.nl/Therapeuten-aardingsmat-met-aansluitd…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 17 juli 2019 22:36:07 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juli 2019 22:00:05 schreef Fe36:
Ik heb nu een mat van Earthing Nederland en dat loopt via een kabel met 100KOhm weerstand naar de aarde van het stopcontact. Dit in verband met veiligheid. Ik heb er goede ervaringen mee.

Door de 100k weerstand (mits die voldoende spanningsvast is!!!!!!!!!) heeft die mat geen invloed op de veiligheid als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld een goed isolerende mat - ze zijn allebei even veilig en beschermen je redelijk tegen bijvoorbeeld het per ongeluk aanraken van een fasedraad zonder verder iets anders dan de draad en de mat aan te raken. Beschermen in die zin dat je geen schok krijgt, hooguit wat voelt tintelen.

Zulke matten zijn uitsluitend gemaakt om statische electriciteit af te voeren (als je schokken krijgt van over hoogpolig tapijt lopen of de kat aaien, maar ook als je met gevoelige halfgeleiders knutselt). Dat is meer een kwestie van comfort dan van veiligheid.

Als je voor veiligheid gaat, knoop je alle geleidende aanraakbare delen van een (natte) ruimte rechtstreeks aan elkaar en aan aarde. In een slaapkamer heeft dat doorgaans geen meerwaarde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die spanningsverschillen zijn zo goed als zeker galvanische spanningsverschillen.
Ik heb een paar jaar geleden wat metingen in het veld moeten doen naar het optreden van betonrot en wegrotten van leidingen.
Wat bleek, bij oud stalen leidingwerk in putten met water geen betonrot en geen doorroesten. Alle spanningsniveaus inclusief aarde net ongeveer op het spanningsniveau van ijzer.
Maar ook bleek bij putten met RVS leidingwerk wel degelijk betonrot en ook besmetting van het RVS door losgeraakte ijzerdeeltjes uit de betonrot.
Bij het RVS een spanningsverschil die op kon lopen tot meer dan +1V t.o.v. de rest inclusief aarde net.

Op 17 juli 2019 22:30:48 schreef Shiptronic:
Jesus, een hocusspokus mat?? Ik zit te denken aan een aardmat in de beton |:(

Dat dacht ik tot nu toe ook.

Op 17 juli 2019 22:43:48 schreef maartenbakker:
[...]
Door de 100k weerstand (mits die voldoende spanningsvast is!!!!!!!!!)

Ik heb een keer een kabel opengemaakt en er zitten zulke dunne draden in dat dat waarschijnlijk deels of totaal voor de weerstand zorgt.