AC187 vondst van Philips lab?

Vandaag een leuke vondst gedaan. Ik denk uit het lab van Philips Stadskanaal. Althans in die buurt vond ik 2 doosjes met voornamelijk AC187 transistor, enkele honderden, gedeeltelijk gestempeld. Verder nog wat andere oude onderdelen zoals 1N277, G502, AC132, OA47, OA180, OA182, AC126 en AC127. Er staan wat opmerkingen op de orginele papieren verpakkingen vanuit een lab. Ook de datum 9-9-69 komt er op voor. Wie weet er meer hierover.

Germanium torren van vroeger, zoek de juiste koper ervoor.

Zet het te koop op MFBfreaks.com ofzo, je hebt er zelf niks aan denk ik.

vergeten

Golden Member

Foutje?

In de topictitel staat AC178 ipv AC187 (bestaan beide :) )
Vraag of een moderator de topic titel wil aanpassen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 17 juli 2019 23:01:55 schreef nijhuisr:
Germanium torren van vroeger, zoek de juiste koper ervoor.

Zet het te koop op MFBfreaks.com ofzo, je hebt er zelf niks aan denk ik.

inderdaad zet ze te koop, als je en liefhebber hebt kunnen ze afhankelijk van het type zomaar een paar euro per stuk opbrengen.

AC187 en de AC188 zaten vroeger in audio eindversterkers. Die deden het overigens helemaal niet zo verkeerd. Ooit was de EL84 in eind versterkers erg gebruikelijk. Die buis werd later vervangen door de AC187/AC188.

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2019 23:26:34 schreef Thevel:
[...]inderdaad zet ze te koop, als je en liefhebber hebt kunnen ze afhankelijk van het type zomaar een paar euro per stuk opbrengen.

Mits ze nog goed zijn en er geen tinwhiskers in zitten.
Daar hebben die germanium dingen veel last van.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
TinusTech

Golden Member

Er zijn mensen die transistorradio's en hifi uit die tijd verzamelen en repareren. Hier een forum

Ook erg gewild bij bouwers van gitaar effecten, niet alleen de AC torren maar ook je andere genoemde onderdelen. Afhankelijk van het type leveren sommige germanium transistoren een tientje per stuk op. Mits er geen tin whiskers in zitten want dan is het einde verhaal.

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 18 juli 2019 07:15:29 (14%)

bprosman

Golden Member

Het opschrift "Na 10 minuten draaien opschrift OK" doet mij denken aan een 0-serie die van een fabrikagelijn af komt.
Misschien weet @MaartenBakker hier meer van.

Hoe kom je er achter of zo'n tor Tin whiskers heeft ? Testen ?
Of openzagen en onder de microscoop ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Op 18 juli 2019 08:22:48 schreef bprosman:
Hoe kom je er achter of zo'n tor Tin whiskers heeft ? Testen ?
Of openzagen en onder de microscoop ? :+

Kan!   maar dan is hij meteen onbruikbaar. :)
De microscoop moet wel een enorme vergroting hebben want het zijn µ haartjes.
Een bijgevoegde foto is gemaakt met een elektronenmicroscoop.
Er is ook een illustratief filmpje van tinwhiskers.

Tin whiskers ontstaan vaak tussen de omhulling/behuizing en de B, C, E aansluitdraden. Kan ook onderling maar dan gaat hij zeker slechter presteren.

  • Eerst testen in een transitortester.
    Dan is de hFE bekend: goed, matig, slecht of stuk.
  • Dan meten tussen alle pootjes en de behuizing.
    Daar moet je in principe ∞ meten, OL of 1 afhankelijk van de gebruikte meter.

of omgekeerde volgorde :)

Het is soms wel mogelijk om de whiskers weg te krijgen door spanning op de behuizing en de samengebonden B,C,E te zetten.
Ze branden dan weg a.h.w. De whisker vorming zelf is niet te stoppen en kan later weer problemen gaan geven.

Aan de onderlinge whiskers tussen B,C en E is bar weinig te doen.

Misschien kan je daar ook spanning op zetten maar dan zodanig dat de diode overgang in sper staat, en je zeker beneden de max spanning blijft die daarvoor geldt. (niet geprobeerd)
Nog een filmpje over het verwijderen van een tin whisker (maar dan is de transistor al open gesloopt!)

foto van zink whiskers

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hugo Welther

Moderator

Radio Twente in Den Haag heeft ook nog een aardige voorraad germanium types.
AC en OC transistoren gemiddeld €2,- per stuk. Getest!

Zelf heb ik een voorraadje NOS en gebruikt voor reparatie en restauratie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Na 10 min. draaien stempel goed, klinkt als het afstellen van de stempelmachine.

Staan er op de omdoosjes nog opschriften? Ergens etiketten op? 12NC's of andere codes?

Wat zijn de productie/datumcodes op de AC187 en eventueel op andere onderdelen als ze er op staan?

Waar staat die G502 op? Staan daar nog andere dingen op of op doosje/etiket?

Wat is de reden dat je ze in Stadskanaal plaatst?

Er is een redelijk accuraat truukje om te zien of er whiskers inzitten, alleen niet hoeveel of hoe groot. Het truukje is kijken of ze van Philips zijn en of ze in een TO-1 of TO-7 huisje zitten. Als het antwoord daar ja op is....

Aan de andere kant kan het ook zijn dat dit nou net die paar procent kans is dat het truukje niet opgaat. Als onderdelen uit de buurt van een fabriek komen, kan er geexperimenteerd zijn, al zou je dan eerder verwachten dat er proefnummers op staan en geen normale types. Dan zou je ook andere opschriften verwachten en misschien een aanduiding kwallab.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Er is een redelijk accuraat truukje om te zien of er whiskers inzitten, alleen niet hoeveel of hoe groot. Het truukje is kijken of ze van Philips zijn en of ze in een TO-1 of TO-7 huisje zitten. Als het antwoord daar ja op is....

Had Philips en TO-1 / TO-7 die dan juist wel of niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb de indruk dat 100% van alle whiskers in Philips TO-1 en TO-7 torren zitten, ik weet alleen niet zeker of 100% van alle Philips TO-1 en TO-7 torren whiskers hebben. Het zal daar wel in de buurt komen, want het is een erg wijdverbreid fenomeen.

@fred101: ik denk dat heetstoken de beste snelle oplossing is. Er zijn ook mensen die de huisjes uitspoelen, dat klinkt ook vrij grondig.

Maargoed, over whiskers is al veel geschreven, dit topic is een stuk spannender.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Heet stoken (soldeerbout op huisje of hete lucht) helpt ook. Voor hoelang weet ik niet.
Als ik meet apparatuur heb met Germanium waar silicium ook voldoet dan vervang ik ze voor silicium.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 18 juli 2019 11:29:55 schreef vergeten:
[*]Dan meten tussen alle pootjes en de behuizing.
Daar moet je in principe ∞ meten, OL of 1 afhankelijk van de gebruikte meter.[/list]

Bij silicium idd oneindig op een normale Ohm meting tussen C en E maar niet bij germanium. Dat lekt...
Op het diodetest bereik wat veel meters hebben zal het niet veel uitmaken.