inschakelstroom begrenzer op generator?

Op netstroom loopt tie als een tiet...

Op 22 juli 2019 19:38:21 schreef renekant:
Hallo,

Ik heb het volgende geprobeerd:
De schakelaar op de machine verwijderd, dus zonder schakelaar ertussen. Motor geeft even een kick en stopt er dan mee. Tevens geprobeerd om een last mee te laten lopen, in dit geval een decoupeerzaag van 450 W.

René

dit is geen last, een decoupeerzaag trekt pas 450W als ie zwaar aan het zagen is. een halogeenlamp of kachel nemen die daadwerkelijk vermogen trekt. anders ben ik bang dat de generator toch te licht is..

probeer toch ook eens een lange dunne verlengkabel, aanloopstroom is hoog van dit ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe lang geleden heeft de generator een service beurt gehad.
Want misschien zijn de filters vuil, en krijgt hij niet genoeg brandstof of lucht om zijn toeren op niveau te houden.

Motor geeft even een kick en stopt er dan mee.

Wat stopt er dan mee? De generator, of het relais wat de motor aanstuurt?

dit is geen last, een decoupeerzaag trekt pas 450W als ie zwaar aan het zagen is.

Ok als een decoupeerzaag onbelast loopt trekt het ding al zo 200 tot 250W. Koolborstel motoren zijn niet bepaalt efficent. Ik koms soms extremen tegen waarbij de nullast al 2/3 van het vermogen opstookt, een goede machine doet altijd nog 1/3 van het vermogen opstoken in nullast en een decoupeerzaag zit daar tussenin omdat het mechanisme zwaarder loopt dan bv alleen een boorkop van een boormachine

[Bericht gewijzigd door benleentje op 23 juli 2019 19:37:48 (65%)]

Is het misschien een idee om de zaagtafel zodanig om te bouwen, dat deze onmiddellijk door de benzinemotor word aangedreven?
Die twee tussenstappen vreten energie...

een dikke 250W is idd wel normaal bij die dingen, niet alleen de motor maar ook de aandrijving die lust wel energie, echter heb je wel enig vermogen nodig om de generator op last te zetten als de zaag aangezet wordt.

vergeet ook niet de tip om de generator eerst 5min warm te laten draaien, scheelt ook met deze pieklasten.

@ mvdk, een zaagtafel direct op benzinemotor zie je nooit, je hebt immers meer toeren nodig als de motor kan leveren zonder geheel alles op de vloer te laten schudden. anders moet er een versnellingsbak tussen en heb je ook met koude motor dik hout zagen het probleem dat de motor afslaat.

[Bericht gewijzigd door testman op 23 juli 2019 19:46:36 (31%)]

Ik gok dat er al veel langer een probleem met de alternator is.
Waarschijnlijk een borstelloos bekrachtigde alternator waar de bedrijfscondensator veel van zijn capaciteit heeft verloren.
Dus stekkerdoos op de alternator eens openschroeven gaat raad geven. :-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Even weer wat antwoorden op de vragen die voorbij gekomen zijn.
Benleentje: de zaagmachine stopt ermee, niet de generator.
Heb ook al een zwaardere generator geprobeerd, deze was 6500 W en kon ook krachtstroom aan. Bij deze generator klapt de zekering eruit (zo`n "omklap dingetje") als de zaagmachine gestart wordt.
Waar ik graag ook een advies over wil hebben is of de "inschakelstroom begrenzer", deze dus
https://www.conrad.nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegr...p;vat=true
een optie kan zijn om de zaagmachine te kunnen laten lopen. Heeft iemand daar ervaring mee?

als de inschakelstroom de reden is, zet er een lange dunne verlengkabel tussen, werkt dat, kun je gaan kijken voor een inschakelstroom begrenzer.

je had een 6500W generator, zo'n ohv chinees ding toevallig? die hebben een C6 automaat op de uitgang zitten. de ceeform is vaak ook nog 230V bedraad, kun je achterop al zien. de automaat is 3 polig voor niks..

bobbes1

Golden Member

Zo'n 3 fasen generator van 6500 watt is over 3 fasen verdeelt. Dus nog sreeds maar en 2200 watt perfase. Dus in jouw geval geen verbetering

GJ_

Moderator

De begrenzers die ik ken begrenzen zeer effectief maar maar gedurende een korte tijd, enkele tientallen milliseconden maximaal. Dat is te kort voor je zaagmachine.
Die goedkope heb ik nooit gezien voor langduriger begrenzing. Met een serieweerstand zou het ook een heel ding worden.

De begrenzers die jij laat zien werken leuk op een trafo of een schakelende voeding maar niet op een zaag.

Inderdaad "testman" zo`n ohv chinees ding. Dus dat werkte inderdaad ook niet. Blijft nog over een lang verlengsnoer. Zal ik gaan proberen.
Maar er moet toch wel een "technisch apparaatje" zijn om die inschakelstroom op zo`n manier te spreiden dat de zaagmachine wel wil starten?
De andere zaagmachine, die een zwaardere motor heeft (2000 W, 10 A) start wel op de Bosch generator. Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Toerental motor? Verhouding overbrenging?
En controleer zeker die bedrijfscondensator in je generator!!!

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
EricP

mét CE

Maar er moet toch wel een "technisch apparaatje" zijn om die inschakelstroom op zo`n manier te spreiden dat de zaagmachine wel wil starten?

Waarom 'moet' dat er zijn? Omdat het jou goed uit komt?
Ik ken wel zo'n apparaatje. Het is vrij groot en zwaar en heet 'grotere generator'. Dus in zoverre heb je gelijk :+

Het is een beetje lomp, maar... scoor ergens een bouwlamp met een halogeen pit van 1kW. Zet die in serie met je zaagtafel. Kijk eens of die zaagtafel überhaupt start. Als dat zo is, dan laat je een timer een magneetschakelaar schakelen die na 2 of 3 sec. de bouwlamp overbrugt.

Op 24 juli 2019 11:26:34 schreef EricP:
Waarom 'moet' dat er zijn? Omdat het jou goed uit komt?

Het hoeft niet, maar je zou toch zeggen dat een probleem als dit niet uniek is en de TS niet de eerste is die het ervaart? Het zal vast vaker gebeuren dat de combi kleine generator met een last met een grote inschakelstroom problemen geeft?

Verder volledig eens met het bouwlamp-idee, het aantal factoren dat hier een rol speelt is een beetje te groot om een zinvolle voorspelling te doen over de werkzaamheid van een startbegrenzer, maar een onbelaste zaag zou wel moeten kunnen aanlopen via een weerstand.

Wat ik overigens niet begrijp is dat wanneer je de schakelaar helemaal uit het circuit haalt het ook niet werkt, maar het probleem alsnog niet in de generator zit. Ik kan niet precies duiden wat er dan gebeurt... Er zit dan een motor direct op een lopende generator aangesloten, en die draait niet? :? Dan is er toch iets mis. Doe ook even wat cj-tronics zegt en meet de 120µF condensator na. Als die versleten is dan zal de motor niet meer starten als er iets is met de geleverde spanning/frequentie.

Ledlover

Golden Member

Ik denk dat het bouwlamp-plan dus niet werkt doordat de zaag niet aanloopt door de nulspanningsbeveiliging. De bouwlamp maakt het probleem juist erger

Een overbruggingsknop van de nulspanningsbeveiliging op de zaag zal onmisbaar zijn om 'm op deze generator te laten aanlopen.
Als de generator het vervolgens niet trekt, dan kan je nog een inschakelstroombegrenzer maken (met voorgenoemde bouwlamp bijvoorbeeld)

Ja dat deel van het probleem snapte ik niet helemaal. De TS meldde de schakelaar er in zijn geheel tussenuit te hebben gehaald, en dat hij dan nog steeds niet aanliep. Het lijkt er op dat of wij of de TS iets over het hoofd zien.

EricP

mét CE

Op 24 juli 2019 12:12:21 schreef Kruimel:
[...]Het hoeft niet, maar je zou toch zeggen dat een probleem als dit niet uniek is en de TS niet de eerste is die het ervaart? Het zal vast vaker gebeuren dat de combi kleine generator met een last met een grote inschakelstroom problemen geeft?

Neu. Idem met omvormers. De oplossing: koop een zwaardere... Ik werk regelmatig op een omvormer. Meestal vrij klein spul, 3kVA tot 5kVA ofzo. Als dat een 'hoera-merk' is, dan gaat-ie door de knieen bij het aanzetten van een forse slijptol. Als het een 'echte' is, dan knippert 'overload' een paar seconde en kunnen we aan het werk...
Idem met een generator. Met een knutselset van 40kVA ofzo kun je best wat. Maar mooi dat die door de knieën gaat als er een electromotor voor de hydrauliek van een ankerlier bij komt. Zelfs met ster-driehoek...

Ik denk dat het bouwlamp-plan dus niet werkt doordat de zaag niet aanloopt door de nulspanningsbeveiliging. De bouwlamp maakt het probleem juist erger

Ik ging er eigenlijk al vanuit dat die er reeds uit was - danwel overbrugd. Als die er nog steeds in zit, dan gaat dat uiteraard niet vliegen.

Voor een omvormer koop je makkelijk een grotere, die dingen kosten geen reet, maar een generator is veelal vrij prijzig. Begrijp me goed, ik ben het met je eens als het economisch logisch is, maar als je een 6kVA generator moet kopen alleen om een 800W zaagtafeltje te laten draaien terwijl je al een 2kVA apparaat hebt staan dan probeer zou ik ook eerst alle goedkopere alternatieven proberen.

Misschien werkt het overigens ook om een flinke inductiemotor aan te sluiten met een redelijk gewicht er aan (zoals een iets kleinere zaagtafel) want die zouden terug moeten leveren als de spanning en frequentie van de bron afnemen. Het is wel een beetje vergezochte oplossing, maar als je toevallig zoiets hebt staan dat je wel kan starten op deze generator kan het misschien helpen.

De andere zaagmachine, die een zwaardere motor heeft (2000 W, 10 A) start wel op de Bosch generator. Dus wat is dan het verschil tussen die zaagmachines?

Wel eens gedacht dat het de zaagtafel zelf zou kunnen zijn.
Het ding is meer dan 30 jaar oud.
Bovendien uit een land waarbij ik mijn twijfels heb wat betreft energie efficientie.

Oké, ik ga zo weer wat uitproberen om de zaagtafel aan de praat te krijgen. Hieronder even een samenvatting omdat waarschijnlijk niet iedereen de hele mikmak gaat lezen van wat er tot nu toe plaats heeft gevonden.
Bosch 2,1 kVA generator. Hier werkt bv. een makita 2000W slijptol goed op. Zo ook een Harwi zaagtafel van 2000W 10 A. Dus m.i. is er niets mis met deze generator.
Probleem: Andere zaagtafel (nauwkeuriger zagen) 800W 6,6 A met 120uF condensator (zie specificaties hogerop) geeft even een kick en wil dan niet verder lopen, slaat dus af. Generator blijft wel lopen.
Ander verschil tussen zaagtafels: Harwi direct op as, andere met V-snaar overbrenging

Tot op heden uitgevoerd: met belasting van decoupeerzaag ernaast, zelfde probleem
Zaagtafel op netspanning: loopt als een zonnetje
Schakelaar er tussen uit, dus direct op generator: zelfde probleem. Wellicht is deze info nog van belang: Wat wel opvalt is dat de generator dan wel in veel hogere toeren blijft draaien (als of ie belast wordt) maar de zaagtafel loopt niet.
De gedane voorstellen ga ik nu testen.....(verlengsnoer, lamp in serie)

V-snaar al een keer van de motor afgehaald? Ik ga ervan uit dát er een V-snaar tussen zaagas en motor zit. Motor al eens een keer zonder alle appendages, gewoon met een snoer en stekker in de generator gedaan?

Enne, dat ding loopt thuis als een tierelier, begrijp ik. Maar als je em inschakelt, zie je dat aan het licht, of geeft 't geen krimp?

[Bericht gewijzigd door mvdk op 25 juli 2019 11:08:03 (25%)]

EricP

mét CE

Op 24 juli 2019 14:06:52 schreef Kruimel:
Voor een omvormer koop je makkelijk een grotere, die dingen kosten geen reet, maar een generator is veelal vrij prijzig.

Volgens mij draai je 'omvormer' en 'generator' om. Ik bedoel... een als 6.5kVA geadverteerd benzineding kost nog geen €200. Kom eens om een 3kVA omvormer voor dat geld. :+. Zelfs van een hoera-merk...

Heb verlengsnoer optie en bouwlamp in serie niet getest...

Maar heb het "probleem" omzeilt. Een mede tuinder heeft een 3,3 kVA generator staan die hij amper gebruikt. Heb deze generator geprobeerd en de zaagmachine start en loopt zoals op netspanning. Dus ik ben geholpen. Hij gebruikt mijn lichtere generator (getest op zijn apparatuur en dat werkt) en ik mag die zwaardere generator gebruiken voor mijn zaagtafel.
Allen bedankt voor het meedenken en aandragen van de mogelijke oplossingen!
Groet,
René

maus0611

Golden Member

Het kan ook nog zijn dat er een elektrische rem in zit, die tegelijk met de motorstroom ook nog eens een inschakelpiek heeft,