Bosch stiftslijper

Dat zijn 3 fase motoren zonder koolborstels , de hoge frequentie is nodig om bij dat soort gereedschap de hoge toeren te halen die nodig zijn.

Gr.F_S

ah, een synchroonmotor dus, ziet er te oud uit voor BDLC. idd op 50hz heb je dan maar 3000rpm zonder tandwielbak, wat hier ook nog een vertraging is zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dus met een FO kom je een heel eind. Meeste kunnen tot 400 Hz..

En spanning kun je vaak ook instellen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is inderdaad een 3 fasen motor zonder koolborstels

Ik heb even de handleiding gedownload, en ik heb inderdaad een FO nodig
En waar kan ik die vinden voor een prijsje?

Deze slijper komt uit een grote automobiel fabriek die gesloten is, er zijn er wel 50 beschikbaar

Dit komt uit de handleiding:
Voor het gebruik van hoogfrequent elektrisch gereedschap is een frequentieomvormer nodig die wisselstroom met een frequentie van 200 of 300 Hz opwekt. Frequentieomvormers zijn verkrijgbaar in verschillende maten, met verschillende frequenties, secundaire spanningen en nominale vermogens. De keuze van de omvormer is afhankelijk van de aan te sluiten machines.

vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 15:47:16 schreef testman:
ah, een synchroonmotor dus, ziet er te oud uit voor BDLC. idd op 50hz heb je dan maar 3000rpm zonder tandwielbak, wat hier ook nog een vertraging is zo te zien..

Eerder een versnelling!

Als het een vertraging zou zijn, die 30500 rpm opleverd op de as.
Hoe snel moet het anker dan wel niet draaien, zeg 10:1 dat word dan 305000 rpm! en daar geloof ik niks van!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De vertraging is 1 / 2.5, dus de motor moet ongeveer 75000 toeren/minuut draaien?

Motor maakt ong 12000 toeren (200 Hz) dus overbrenging is 2,5/1 om naar 30500 te komen

Gr.F_S

Let er wel op als je een standaard FO neemt met als ingang enkelfase 230V. JE aan de uitgang ook maar 3x230V hebt en je de 265V niet gaat halen. Op zich maakt dat helemaal niet uit voor de werking maar je moet er wel opletten dat je het maximale vermogen van stiftslijper niet gaat halen.

Elke fo die tenminste 300W of meer is geschikt. Eventueel kan een 250W FO ook nog omdat je het maximale vermogen toch net niet gaat halen. Voordeel is dan gelijk dat de FO je motor optimaal beschermt omdat deze dan ook niet meer als 250W zal toestaan.

No-load speed
30,500 rpm

Dat geld voor de motor met een versnelling van 2,5x draait je frees op 75000 tpm. Erg snel dus.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De frees draait 30500 tr/min de motor 2,5 maal sneller, dus ongeveer 75000 toeren, dat is wel mogelijk denk ik

vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 20:02:35 schreef benleentje:
Dat geld voor de motor met een versnelling van 2,5x draait je frees op 75000 tpm. Erg snel dus.

Het anker zul je bedoelen, de frees/slijpsteen draait origineel max op 30500 rpm :)

samenvattend:

Anker draait: 12000 rpm
Versnelling.: 1/2,5
Frees draait: 30500 rpm

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Voor 30.000 rpm kan je dan net zo goed een dremel of andere moderne frees machine nemen dat is niet echt spannend te noemen. En dat is wat handzamer dan een aparte FO.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 21:27:03 schreef benleentje:
Voor 30.000 rpm kan je dan net zo goed een dremel of andere moderne frees machine nemen dat is niet echt spannend te noemen. En dat is wat handzamer dan een aparte FO.

Precies!
Een dremel is lichter, is niet voor volcontinue gebruik en zal het dus geen uren achter elkaar volhouden, zoals in die autofabriek!

Maar is de TS dat ook van plan ermee? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dan blijf je toch bitjes vervangen, een dremel werkt fijner mede omdat ie niet zoveel weegt als dit ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad anker draait 12000 toeren
Deze slijpers zijn bedoeld voor veelvuldig gebruik
Ze kosten dan ook ongeveer 1000€ per stuk

Ik heb zelf ook zo een grote zware stiftslijper maar dan gewoon op 230V. Hij is van Hitachi 520W en 25000 RPM Die is wel geschikt voor continu gebruik. Maar gebruik hem niet veel het ding is voor in de hand te houden te zwaar maar eigenlijk ook gewoon veel te sterk. Als ik hem wel nodig heb dan zet ik de machine in de bankschroef en hou zelf het werkstuk vast dan heb ik toch de meeste controlle

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan ik de stiftslijper aansluiten op 3 fasen 220 volt zonder gebruik te maken van een frequentieregelaar?

niet echt, 50Hz is niet genoeg om de 12500 rpm te halen die de motor normaal kan draaien.

ik heb het idee dat die fabriek niet een aparte regelaar had staan voor elke polijstmachine, maar 1 regeling voor 10 of 20 machines tegelijk. toerental was per afdeling in te stellen bijv.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 juli 2019 10:39:45 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,
Inderdaad,
Die waren aangesloten op lange rails die door de fabriek liepen
Het was een grote fabriek in Genk

ah, de ford fabrieken die worden gesloopt, of zijn het miss al ondertussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 20 juli 2019 14:46:27 schreef testman:
die groene ceeform zegt niets goeds, dat is een speciaal model die worden normaal niet gebruikt.

Groen is idd voor hoge frequenties en spanningen boven 50V.

Gebruik een 400 regelaar en stel deze juist in anders gaat het helemaal fout. Of de drive tript, of de motor brand af.

Inderdaad, bij navraag is er 1 aangesloten geweest op 3 fasen 220 volt, en motor verbrand
Wat wil je zeggen met een 400 regelaar?
Volt of HZ?
Ik ben een volkomen leek daarin ;(

GJ_

Moderator

sorry, 400V. Of 230V en minder toeren.

bij navraag is er 1 aangesloten geweest op 3 fasen 220 volt, en motor verbrand

Dat klop niet de meeste netten zijn 3 fasen 400V en dat is te veel. Als je nog een oud net in België vind met 3 x 230V dat zal deze machine daar perfect op draaien. Alleen 4x langzamer

Een FO met als ingang enkelfase 230V zal dan ook maximaal 3 x 230V aan de uitgang hebben en goed zijn voor deze machine echter net wat te weinig spanning hebben voor het maximale eruit te halen.

Een echte 3 fase FO met als ingang 3x 400V heeft ook als uitgang maximaal 3x 400V. En die kan je zo instellen dat het bij 400HZ 3x 265V als maximale spanning heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

3 fasen 220V uit een frequentieregelaar kan toch?
Gewoon op een net 230V/50Hz kan deze machine niet draaien, dan verbrand hij in zeer korte tijd. Op 50Hz zou hij op ongeveer 65Volt moeten.

Ik heb de frequentieregelaar op 200 HZ laten zetten, en de stiftslijper draait prima, veel stiller dan een andere op bv 240V/50HZ
Nog een vraagje,
De frequentieregelaar stuurt ook mijn Schaublin SV12 freesmachine, en die mag max 60HZ hebben
Als ik de regelaar nu verlaag naar 60 voor de freesbank, heeft dat dan invloed op de kracht van de motor?