Testen 115V AC trafo op 230 V AC

Sine

Moderator

@Martin V
In serie ? Dat is wel heel erg smerig. Je trafo gaat pas "clampen" als het ding richting kernverzadiging gaat.

Die verhuistrafo is een stuk netter, en die heb je misschien al wel liggen.
Een trafo met een dubbele 115V primaire kun je prima belasting op zijn middenaftakking.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 21:48:19 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, ik heb het steeds gehad over hetzelfde topic nl. dat van TS, zijnde een trafo uit de VS, die geschikt was voor 115 V, jaren mid 80 dus, of ouder. Door dan te reageren dat men anno 2019 een spanning van 120 V in de VS heeft lijkt mij overbodig, is totaal niet relevant voor dit topic en kan verwarring wekken. Bij een oud Nederlands apparaat met 220 V op het typeplaatje vermeld men toch ook niet speciaal: de standaardspanning in Nederland is 230 V. Alsof dat wel enig verschil uitmaakt voor de werking van dat apparaat. Dat weet toch (bijna) iedereen, dat die paar procent hogere spanning ruim binnen de toleranties van het verbruikende apparaat ligt.

Had het opgevat als dat je een geheel ander topic bedoelde :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 20 juli 2019 21:48:19 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, ik heb het steeds gehad over hetzelfde topic nl. dat van TS, zijnde een trafo uit de VS, die geschikt was voor 115 V, jaren mid 80 dus, of ouder.

Nee hoor, het gaat om een apparaat dat gewoon nog steeds verkocht wordt. Een koffieapparaat van DeLonghi. Geen oud ding dus.

De trafo wordt na gelijkrichting gebruikt om een paar relais mee te schakelen en een display, en voedt een spanningsregelaar van 5V. Die 5V wordt gebruikt voor schakelen van een paar triacs, voeding van paar chips etc.

Dan zou je kunnen overwegen om er een andere trafo in te zetten van dezelfde spanning secundair maar primair op 230V.

"tijd is relatief"
vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 23:25:12 schreef Martin V:
Dan zou je kunnen overwegen om er een andere trafo in te zetten van dezelfde spanning secundair maar primair op 230V.

Dan gaat in NL de boilerverwarming en de membraampomp naar de kl......
En als er een bonen maalmotor in zit, die ook!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

En waarom dan wel?
Ze krijgen toch dezelfde spanning?

"tijd is relatief"
vergeten

Golden Member

Het is van origine een uit de VS (120vac) afkomstig apparaat en als je daar 230vac op zet dan......
De genoemde onderdelen worden direct uit het net gevoed via relais-contacten of een triac. Ze zitten niet achter die trafo (die is maar 4,5 VA) en is alleen voor de stuurelektronica.

Oké zoals dacht ik al, maar wist dat niet zeker.

"tijd is relatief"