Testen 115V AC trafo op 230 V AC

Op 20 juli 2019 15:23:41 schreef CrossFireX:
In dit filmpje kan je zien wat er gebeurt als je dat zou doen.

Verschil is wel dat ik niks aan de secundaire kant zou hangen voor het testen, terwijl hier 85 W wordt getrokken.

Op 20 juli 2019 15:19:39 schreef vergeten:
Klopt!

Waar staat dat ik het over de jaren 80 had? We leven anno 2019 :)
Wie weet wil hij die trafo toch weer gebruiken in de VS en vooraf testen.

Dit had je niet expliciet vermeld maar je reageerde wel op een topic over een toestel uit de jaren tachtig of eerder, toen de nominale spanning in de VS nog 115 V was. En mocht dit toestel anno 2019 teruggaan naar de VS, no worries, het werkt ook prima op de huidige 120 V. Maar waarschijnlijk wist TS dit al.

Dat maakt helemaal niks uit, want zijn station staat op dat moment in standby.
En hij kreeg 48V in plaats van 24V op de secundaire. Maar dan is zijn soldeerbout nog niet aan.

De kern gaat in verzadiging en daardoor verander je de spoel naar een weerstand.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 20 juli 2019 15:53:33 (19%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 20 juli 2019 15:42:35 schreef Roland11:
[...]Verschil is wel dat ik niks aan de secundaire kant zou hangen voor het testen, terwijl hier 85 W wordt getrokken.

Testen zonder belasting zorgt voor een nog snellere verzadiging...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Duidelijk, het wordt testen met 2 trafo's. Ik sluit dan 12 VAC aan op de secondaire kant van de 115 VAC trafo en ga meten.
Iedereen bedankt!

Is dat niet gevaarlijk als de netstekker open en bloot ligt?

Vervangen DOOR.
mel

Golden Member

Op 20 juli 2019 16:46:01 schreef Boudie:
Is dat niet gevaarlijk als de netstekker open en bloot ligt?

Wie zegt dat er een stekker aan zit? en je bent wel galvanisch gescheiden...
Alles kan gevaarlijk zijn...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 15:45:10 schreef herbert116:
[...]
Dit had je niet expliciet vermeld maar je reageerde wel op een topic over een toestel uit de jaren tachtig of eerder, toen de nominale spanning in de VS nog 115 V was. En mocht dit toestel anno 2019 teruggaan naar de VS, no worries, het werkt ook prima op de huidige 120 V. Maar waarschijnlijk wist TS dit al.

De leeftijd van deze trafo is onbekend.
Geen andere topic(s) erbij halen danwel door dit topic laten lopen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Als hij 115V nominaal is, is de kans groot dat het om een wat oudere trafo gaat, of eentje die niet specifiek voor de VS ontworpen is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juli 2019 19:54:25 schreef vergeten:
[...] De leeftijd van deze trafo is onbekend.
Geen andere topic(s) erbij halen danwel door dit topic laten lopen.

Volgens TS is de trafo afkomstig uit de VS en staat er 115 V op het typeplaatje. Overeenkomstig de NEC was dat daar te lande de standaard spanning, tot ca. 1985. Trafo is dus minimaal 34 jaar oud. Nogmaals, is ook geschikt voor 120 V en om on-topic te blijven, vereist derhalve geen verdere waarschuwing of extra vermelding daaromtrent.

Op 20 juli 2019 17:16:53 schreef mel:
[...]Wie zegt dat er een stekker aan zit? en je bent wel galvanisch gescheiden...
Alles kan gevaarlijk zijn...

Juist, ja. Dat dacht ik al.
Bedankt.

Vervangen DOOR.

Op 20 juli 2019 15:23:41 schreef CrossFireX:
Als je er twee had zou je ze in serie kunnen zetten, dat mag dan wel.

.. maar alleen als je de secundaire parallel zet.

vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 20:44:32 schreef herbert116:
en om on-topic te blijven, vereist derhalve geen verdere waarschuwing of extra vermelding daaromtrent.

Als jij dat als waarschuwing opvat is dat jouw probleem. Ik bedoel het als: on-topic-blijven.
Bovendien doet het hier niet terzake.

Wie schreef er nou het volgende over een ander Topic: :)

Op 20 juli 2019 15:45:10 schreef herbert116:
[...]
je reageerde wel op een topic over een toestel uit de jaren tachtig of eerder, toen de nominale spanning in de VS nog 115 V was.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Veel nettrafo's die hier beschikbaar zijn hebben twee primaire windingen van 110 of 115 volt. Je kunt die op twee manieren gebruiken. Door parallelschakeling op 110 of 115 volt, bij serieschakeling 220 of 230 volt. Bij serieschakeling staat op de aftakking ten opzichte van een van de uiteinden de halve netspanning. daarmee kun je prima je 115 volt trafo testen. Neem de hulptrafo niet te klein. anders krijg je al gauw meetfouten doordat van kleine trafo's de koperweerstand niet te verwaarlozen is.

Op 20 juli 2019 21:18:56 schreef vergeten:
[...]
Als jij dat als waarschuwing opvat is dat jouw probleem. Ik bedoel het als: on-topic-blijven.
Bovendien doet het hier niet terzake.

Wie schreef er nou het volgende over een ander Topic: :)
[...]

Nee hoor, ik heb het steeds gehad over hetzelfde topic nl. dat van TS, zijnde een trafo uit de VS, die geschikt was voor 115 V, jaren mid 80 dus, of ouder. Door dan te reageren dat men anno 2019 een spanning van 120 V in de VS heeft lijkt mij overbodig, is totaal niet relevant voor dit topic en kan verwarring wekken. Bij een oud Nederlands apparaat met 220 V op het typeplaatje vermeld men toch ook niet speciaal: de standaardspanning in Nederland is 230 V. Alsof dat wel enig verschil uitmaakt voor de werking van dat apparaat. Dat weet toch (bijna) iedereen, dat die paar procent hogere spanning ruim binnen de toleranties van het verbruikende apparaat ligt.

Hubie

Special Member

10 % variatie op de primaire moet normaliter elke trafo aankunnen.(dit even abt 115 0f 120 Volt)
Alleen bij apparatuur met buizen kan dat de levensduur aanmerkelijk verkorten.(van de buizen dus) niet van de trafo. ;-)

Het mooiste zou zijn als je een verhuistrafo zou hebben van 230 naar 115V.

Maar het kan ook anders, zoek een trafo met ongeveer zoveel vermogen als dat trafo'tje wat jij hebt.
En zet de 230V primaire kant van die trafo in serie met de 115V kant.
Je kunt dan wel testen maar dan zou je moeten meten hoeveel spanning er valt over die 115V wikkeling.

Je moet dan wat rekenen; 12/115= 0,10437 maal de spanning die over de 115V wikkeling valt en dat is jouw secundaire spanning.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

@Martin V
In serie ? Dat is wel heel erg smerig. Je trafo gaat pas "clampen" als het ding richting kernverzadiging gaat.

Die verhuistrafo is een stuk netter, en die heb je misschien al wel liggen.
Een trafo met een dubbele 115V primaire kun je prima belasting op zijn middenaftakking.

vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 21:48:19 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, ik heb het steeds gehad over hetzelfde topic nl. dat van TS, zijnde een trafo uit de VS, die geschikt was voor 115 V, jaren mid 80 dus, of ouder. Door dan te reageren dat men anno 2019 een spanning van 120 V in de VS heeft lijkt mij overbodig, is totaal niet relevant voor dit topic en kan verwarring wekken. Bij een oud Nederlands apparaat met 220 V op het typeplaatje vermeld men toch ook niet speciaal: de standaardspanning in Nederland is 230 V. Alsof dat wel enig verschil uitmaakt voor de werking van dat apparaat. Dat weet toch (bijna) iedereen, dat die paar procent hogere spanning ruim binnen de toleranties van het verbruikende apparaat ligt.

Had het opgevat als dat je een geheel ander topic bedoelde :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 juli 2019 21:48:19 schreef herbert116:
[...]
Nee hoor, ik heb het steeds gehad over hetzelfde topic nl. dat van TS, zijnde een trafo uit de VS, die geschikt was voor 115 V, jaren mid 80 dus, of ouder.

Nee hoor, het gaat om een apparaat dat gewoon nog steeds verkocht wordt. Een koffieapparaat van DeLonghi. Geen oud ding dus.

De trafo wordt na gelijkrichting gebruikt om een paar relais mee te schakelen en een display, en voedt een spanningsregelaar van 5V. Die 5V wordt gebruikt voor schakelen van een paar triacs, voeding van paar chips etc.

Dan zou je kunnen overwegen om er een andere trafo in te zetten van dezelfde spanning secundair maar primair op 230V.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Op 20 juli 2019 23:25:12 schreef Martin V:
Dan zou je kunnen overwegen om er een andere trafo in te zetten van dezelfde spanning secundair maar primair op 230V.

Dan gaat in NL de boilerverwarming en de membraampomp naar de kl......
En als er een bonen maalmotor in zit, die ook!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

En waarom dan wel?
Ze krijgen toch dezelfde spanning?

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

Het is van origine een uit de VS (120vac) afkomstig apparaat en als je daar 230vac op zet dan......
De genoemde onderdelen worden direct uit het net gevoed via relais-contacten of een triac. Ze zitten niet achter die trafo (die is maar 4,5 VA) en is alleen voor de stuurelektronica.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oké zoals dacht ik al, maar wist dat niet zeker.

Telefunken Sender Systeme Berlin