Lichttafel met Led's maken (geen UV).

Ik zou een lichttafel of lichtbak voor kleuters moeten maken van 1m. op 70cm. Nu had ik gedacht van gewoon een houten kader met als bodem een (geaarde) aluminium plaat van 1,5 mm. dik waarop de Ledstrips geplakt worden, dit opdat ze zouden koelen en zodoende langer mee gaan. Als Ledstrips had ik gedacht aan tweemaal 5m. / 12V. en 36W. en 60 leds per meter, in totaal dus 72W.Of deze: https://www.ledshop-groenovatie.com/LED-Strip-5-Meter-7.2-Watt/meter-3…
Als voeding een led transfo van 100W. dimbaar of misschien twee transfo's van 50W., dus 1 transfo van 50W.per strip,
dan kan ik eventueel elke strip apart of beide samen aanschakelen.
Als bovenkant zou ik een witte acrylaatplaat nemen van 4 mm...
Nu is mijn vraag, zou deze plaat te dik of te dun zijn ivm met het mooi egaal verspreiden van het licht? Ik wil niet dat de leds doorheen de plaat zichtbaar zijn en het licht mooi verspreid en egaal is.
Die egale verspreiding van het ledlicht zal natuurlijk ook wel afhangen van hoe dicht die plaat boven de leds hangt.
En daarover gaat nu mijn vraag of: zit ik goed ivm de dikte van de bovenste witte plaat en hoe hoog zou die best hangen boven de leds. En dat bepaald dan natuurlijk de totale hoogte van die bak. Suggesties zeer welkom! Alvast bedankt.

als je egale verlichting wilt, de leds naast elkaar plakken op de bodem, en gewone melkplastic plaat erop. met deze grootte zal een dunne plaatwel doorbuigen, wat acryl staafjes om doorbuigen tegen te gaan zonder schaduw veroorzaken helpen dan.

het aarden van een alu plaat waar alleen ledstrips opzitten die 24V gevoed worden is tamelijk overbodig, zeker als de plaat niet de onderkant is maar weer op een houten onderplaat komt. als de leddriver ook niet geaard is hoeft het ook niet, dubbel geisoleerd logo op de driver en het mag niet eens..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 juli 2019 00:38:27 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou sowieso niet voor acryl gaan, maar polycarbonaat. Acryl mag sterk wezen, je hebt wel met sloopgrage kleuters te maken. Als die het acryl stuk krijgen, zit je met vlijmscherpe barsten/stukken acryl.

Polycarbonaat van die dikte krijgen ze echt niet stuk. Het nadeel is dat je het waarschijnlijk niet in semi-transparant/opaal kan krijgen...

Voor de rest: bouw het stevig en veilig.
Een aluminium onderplaat lijkt me voor de LEDs geweldig, maar ik zou dan op z'n minst op 2 punten aarden. Als er 1 door wat voor oorzaak ook, losraakt, heb je nog een tweede.

Al het bovenstaande er van uitgaande dat dit een of ander speelobject wordt/de kleuters er dichtbij kunnen komen/de boel aan kunnen raken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Indien je alleen transparant materiaal (polycarbonaat / plexiglas) kunt krijgen, kun je overwegen om de onderkant ervan (stevig) te gaan schuren. Eventueel kun je ook denken aan het opplakken van een soort witte semi-transparante folie. Ik heb ooit eens geexperimenteerd met diverse folies. Ze kwamen van de Kwantum en ik had ook een stuk besteld bij een webshop. Ik weet de shopnaam niet meer, maar weet wel dat ik daar "Aslan EL210" had besteld. Misschien even zoeken op het internet.

Verder is je veronderstelling terecht : de afstand tussen LEDs en plaat zijn belangrijk. Je wil graag dat de LEDs in een brede hoek uitstralen (kan het tafelblad minder dik worden).

Nog een tip : zorg ervoor dat je na montage van de tafel, alsnog bij de LEDs en / of glasplaat kunt komen. Het is erg vervelend indien je alles dicht ge-kit hebt, maar na een tijdje een paar LEDs uitvallen of een barst in de plaat komt.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Iets andere maat
https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-paneel-60-120-4000k?gclid=CjwK…

zelf nog een kastje er omheen timmeren, polycarbonaat erover heen bv 10 mm dik.