Boeken vraag

Het is al een jaar of 20 geleden dat ik uit de bibliotheek drie boeken leende. Daarna ben ik er eigenlijk nooit meer geweest. Maar wat ik daar leende was heel erg leuk. Het was een cursus om radiozendamateur te worden. Het waren drie boeken in "prentenboek" formaat, vergezeld met veel tekeningen en ook een schema voor een "illegale" oscillator op 1008 KHz. Ik heb de boeken destijds netjes weer terug gebracht naar de bibliotheek, zoals het hoort natuurlijk. Had ik het maar nooit gedaan! ;)

Deze "drieluik" was geschreven op een typmachine en de tekeningen waren handgemaakt. Ik denk dat het dateert uit de late jaren '70 of de vroege jaren '80. Maar het waren drie fantastische boeken welke je in Jip en Janneke taal wegwijs maakte in de wondere wereld van HF.

Deel 3, het laatste boek dus, eindigde ongeveer als volgt: "Het schrijven van deze cursus heeft mij heel wat koffie en sigaretten gekost. Ik stop met roken".

Eigenlijk past deze post helemaal niet in de HF sectie hier, maar omdat de boeken uitsluitend daar over gingen post ik het hier.

Weet iemand de naam van deze auteur, zijn call en de naam van deze boeken? Ik zou ze zo graag nog eens willen hebben en lezen!

Bedankt alvast.

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Hubie

Special Member

Euuh,ik ben geen piraat maar mss kan je rob007 even mailen?

Op 21 juli 2019 03:01:28 schreef Hubie:
Euuh,ik ben geen piraat maar mss kan je rob007 even mailen?

Het waren helemaal geen piraten boekjes, het waren boekjes om je wat inzicht te geven in HF en een brave amateur met licentie van je te maken! :) Als piraat ben ik al zo lang actief, daar is soms de lol wel af

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Hubie

Special Member

Mss de boeken van Bron? Maar dat waren maar 2 delen.
In die boeken van J.Bron worden de basis principes van een zender beschreven in 2 delen.
PLL .synth etc. worden daar niet in beschreven want dat bestond toen nog niet.(edit,bestond al wel maar niet beschreven)
Wel uitgebreide basis regels van zenders.

Edit\Mss boeken van aisberg.?

Er is hier vast wel een ouwe knar die je kan helpen.
FET?,Fred101, etc....

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 21 juli 2019 05:00:00 (15%)

Wat is 'prentenboekformaat', is dat A4 of kleiner?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
JoWi

Special Member

Edit\Mss boeken van aisberg.?

Er is hier vast wel een ouwe knar die je kan helpen.

Daar zat ik ook aan te denken, maar die zijn veel ouder, zelfs de transistor was nog niet uitgevonden.
Kon er maar weinig van vinden op het web, maar hier staan de voorpagina en hoe het eruit zag:

https://www.boekwinkeltjes.nl/b/189579198/Maar-nu-begrijp-ik-de/

Ignorance is bliss
rob007

Yarr, Matey!

JA JA ja ja,
Nou ik heb ook nog geen vermoeden wat betreft het boekje!
Misschien kan je ook wat meer vertellen over de inhoud?

En JAHaaa ik zal piraatjes altijd leuk blijven vinden, maar heb ook wel zo’n papiertje hoor. ?
Ik ben wat dat betreft denk ik… grijs? mag ik het zo noemen?
( klopt ook wel hoor! ) ben er niet trots op maar oké we worden ouder he! ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat je schrijft lijkt nogal op de cursusboeken van Veron of VRZA. Die worden al jaren door "amateurs" geschreven, dus dat zal in de 70-ies vast met een typemachine zijn gebeurt. Je kunt bij beide clubs nog steeds cursusboeken kopen, maar dan wel aangepast aan de huidige tijd natuurlijk.
www.veron.nl -> webshop
www.vrza.nl -> Cursus & Examens

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Deze boeken uit mijn verzameling beschouw ik het meest interessant. Hier kom je erg ver mee. Door het oude kSO boek heb ik ooit zelf een scoop gebouwd (op mijn EEdoos van philips) en daar heel veel van geleerd betreffende de werking en het gebruik van een scoop. In dat boek staat heel erg veel theorie en een paar voorbeelden waar je daadwerkelijk iets mee kon. Dat laatste geld ook voor de andere boeken op de foto.

Ook in die tijd had je veel boeken waar alleen een schema en wat bouwtips in stonden. Het werkte meestal wel maar fijne theorie achter het ontwerp stond er dan niet bij. Als je van scratch wil beginnen met iets te ontwerpen, hoe doe je dat dan? In deze boeken staat het.

Het grappige is dat ik dus twee zenders boeken heb van J. Bron waarvan er 1 bijna twee keer dikker is dan de ander. Het is een andere druk waarschijnlijk (de druk staat er niet op :? ) en er staat wat reclame in het dikkere boek.

Met deze boeken kom je in elk veel verder dan alle tegenwoordige youtube filmpjes bij elkaar. Hier werd in elk geval verteld waarom bepaalde dingen op juist die manier werden gedaan. Waarom werd er in veel radiotoestellen vroeger vaak een geaarde basisschakeling in de de ingangs-ontvangstkringen gebruikt? En niet bijvoorbeeld een emittervolger? In deze boeken worden deze dingen beschreven en eveneens hoe je de instellingen berekend, de boel koppelt en ontkoppeld.

Ik moet ook nog zoiets hebben als de TS beschrijft. Het is een soort van dictaat op a4 formaat. Met de type machine geschreven en handgetekende schema's enzo. Inderdaad ook zeer informatief. Ik kan het alleen even niet vinden. (Teveel boeken :? ) Maar als ik het heb gevonden zou ik het kunnen inscannen. Ik weet alleen niet hoe ik het moet met reproductierechten enzo.

Een deel van deze boeken komt overigens uit de bibliotheek. Die hielden dan wel eens een verkoping als de boeken oud geworden waren. Voor een paar knikkers kon je dan zo'n boek kopen. Verder zie je ze tegenwoordig veel op beurzen (Rosmalen enzo.) Het transistrhandboek op de foto bijvoorbeeld komt uit de biep. Daar staat heel goed beschreven hoe je een transistor versterker uitrekent, de versterking bepaald en en hoe je zo'n versterkertrapje koppeld met de volgende trap.

Ik was 14 of 15 jaar en begreep toen echt geen bal van, hoe je een transistor in moest stellen. De dingen die ik bouwde werkte wel maar als je eens iets anders dan een kant en klaar ontwerp wilde maken, hoe doe je dat dan? Uit de biep kreeg ik toen een klein boekje in handen waar dat netjes in beschreven stond. Bij mij ging toen letterlijk het licht aan zeg maar. Dit soort van momenten zie ik niet zo erg gebeuren met youtube. Maar misschien ben ik ouderwets.

E. Aisberg misschien? had een paar boeken geschreven met twee personages erin: Kweetal en Vraagal

Ik zou Youtube nou niet bepaald als vervanger van de studieboeken zien. Wie heeft je dat willen laten geloven dan? :-)
Je vindt tegenwoordig wel heel veel info op internet. Voordeel is dat je kunt zoeken, en dat lukt in een boek maar zeer moeizaam. Dan zoek ik steeds de ctrl-f.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er waren ook boekjes van Dr Blan.
Iets in dezelfde trend, eenvoudig beschreven.

En dan hadden we ook nog doctorandus IJzerbout, met zijn FM zender voor zelfbouw.
Maar dat was alleen op de radio......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 juli 2019 03:19:33 schreef Hubie:
Er is hier vast wel een ouwe knar die je kan helpen.
FET?,Fred101, etc....

Present! Maar ik weet het antwoord vooralsnog niet. Het was in elk geval geen VERON-boek, dat zou ik weten. De Dr. Blan-cursus was het ook niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 juli 2019 12:14:46 schreef toeter:
E. Aisberg misschien? had een paar boeken geschreven met twee personages erin: Kweetal en Vraagal

Zo'n boek heb ik gehad, titel: Zo werkt de radio. Dat was maar 1 deel en niet in typemachineschrift geschreven. Dus dat is niet wat de TS bedoelt.

Hugo Welther

Moderator

Waren het niet de boekjes van Barend Hendriks of Kent.
https://www.kent-electronics.nl/ Helaas te vroeg overleden.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 21 juli 2019 21:10:51 (43%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dank voor alle reacties!

@rob007
Over de inhoud, zo ver ik mij dat na al die jaren nog voor de geest kan halen. De inleiding in deel 1 was erg eenvoudig en begon bij de kern. Hier werd uitgelegd wat een frequentie was en het begon geloof ik met audio. Daarna een simpele uitleg over elektromagnetisme en dat daarmee ook golven te maken zijn op een bepaalde frequentie en dat het gebeurde met een wisselstroom. Het werd voorgesteld als een dynamo welke op een bepaalde snelheid draaide, een sinus produceerde en als die maar snel genoeg zou draaien je (theoretisch) een oscillator hebt (de boeken waren echt zo geschreven dat je het kon visualiseren).
Daarna kwam een stukje schema lezen en componentjes. Wat ze zijn, wat ze doen et cetera.

Vervolgens kwam het eerste schema. Een oscillator op 1008kHz wat ik al schreef, bedenk me nu dat het ook best nog 1007kHz geweest kan zijn, frequentieverdeling lag destijds één kHz lager op de MG.
Dit was een kristaloscillator en er stond duidelijk bij dat ondanks het bereik van enkele meters het illegaal was om het te gebruiken. En dat de oscillator "het hart van de zender" is.

Zo ging het door. Met tekeningentjes (geen cartoons maar puur technisch), eenvoudige schema's met drie pagina's uitleg welke heel erg leuk waren om te lezen.

Maar zoals ik al opmaak uit de vele reacties zijn er zo veel boeken geschreven over dit onderwerp. Misschien moet ik even langs bij de Bibliotheek Leiden, die is groot en wellicht staan ze er nog hoewel ik mijzelf ook kan voorstellen dat sommige boeken die TE gedateerd raken niet meer in de rekken staan. Weggooien doen ze in elk geval nooit maar dan is het in depot en op te vragen.

Grappige situatie was het wel toen ik ze wilde lenen. Ik was 13 jaar, dan heb je een kinder-bieb-pas en mag je kinderboekjes lenen. Zei de mevrouw achter de balie: "Ja... Dit zijn geen kinderboeken dus daar moet je wel voor betalen". Hoeveel mevrouw? "Even kijken, drie boeken, dat is een dubbeltje per boek. 30 cent alsjeblieft". Geweldig. :D

EDIT> Als ik ze gevonden heb dan laat ik het weten. Ze waren echt te leuk!

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.

Het werd voorgesteld als een dynamo welke op een bepaalde snelheid draaide, een sinus produceerde en als die maar snel genoeg zou draaien je (theoretisch) een oscillator hebt

Nou daar is niets theoretisch aan hoor. Bij radio Kootwijk heeft er een gestaan. Het tegenstation stond in Indië. Deze zender was de verbinding met onze koloniën.

En er bestaat er nog een in Zweden die zelfs af en toe nog gebruikt wordt ook.

De zender van radio kootwijk:
https://radiokootwijk.nu/wp-content/uploads/SFA02_1001329_01_X-1-2px180.jpg

https://radiokootwijk.nu/het-radiozendstation/613-2/

En er bestaat er nog een in Zweden die zelfs af en toe nog gebruikt wordt ook.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiostation_van_Grimeton

En zoals je ziet inderdaad hele grote dynamo's die inderdaad heel snel draaiden.

Hubie

Special Member

LOL ;-) Geef die man op de foto een oliekannetje en we staan dan in het Ir.Wouda gemaal.
Water of H.F. pompen,voor beiden waren gigantische machines nodig. ;-)

mel

Golden Member

Maar het werkte altijd .
Die zender van Kootwijk was dacht ik een Telefunken.
Toen ze dat ding in bedrijf zetten, kwamen de vonken uit de muren.
"Dat hoort, " zeiden ze ,"even inbranden" :P

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 22 juli 2019 03:11:41 (78%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Schimanski

Golden Member

Bedoel je misschien de boekjes van Bastiaan, PA3FFZ. Deze voldoen aan jouw omschrijving, "getypt/gestencild", "veel tekeningen", eenvoudig ingebonden en in eigen beheer uitgegeven.

De serie van 3 deeltjes heet "Al doende leert men".

https://home.kpn.nl/ba8tian/boeken.htm

De serie cursus-boeken 'Al doende leert men' is geschreven om het iedereen mogelijk te maken het technisch examen voor de amateur-licentie F te behalen... ook voor die mensen die geen technische vooropleiding hebben 'genoten'! Met alleen lagere (basis)school en "Al doende leert men" is dat goed mogelijk.

Al doende leert men, deel 1
Passieve componenten zoals: weerstanden, spoelen, condensatoren en diodes.
En natuurlijk de wetten en regels die met deze onderdelen samenhangen zoals de 'Wet van Ohm'.
ISBN 90-73291-08-9

Al doende leert men, deel 2
De actieve componenten... dus alle componenten die versterken zoals: transistoren, FETs, Op-Amps en buizen.
Ook worden voorbeelden van de toepassingen van deze onderdelen gegeven: voedingsschakelingen, versterkers, ...
Bovendien komen de grondbeginselen van de digitale techniek aan bod.
ISBN 90-73291-09-7

Al doende leert men, deel 3
De delen 1 en 2 behandelen algemene elektronica en zijn interessant voor iedereen die in de elektronica geïnteresserd is.
Deel 3 behandelt de onderwerpen voor de zendamateur... zenders, ontvangers, propagatie, antennes en antenneleidingen.
ISBN 90-73291-11-9

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

TS, ik snap dat specifiek dat boek wat nostalgische gevoelens bij je oproept, maar wat is je doel eigenlijk? Als je iets over HF wilt leren zijn er zoveel andere boeken die dat net zo goed doen als zo'n oud boek. Nou is de basis niet veranderd, dus dat boek zal nog prima bruikbaar zijn, maar het zal wel moeilijk vindbaar zijn. Misschien jammer van de moeite.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De boeken die Schimanski noemt zijn inderdaad erg leuk! Ik heb ze vele malen geleend uit de bibliotheek.

Wel heel low budget geproduceerd. Getypt in courier new, en in een ringbandje, alsof het een middelbareschool-werkstuk is. Doet niets af aan de kwaliteit van de inhoud, maar ik schrik dan wel een beetje van de prijs :P

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!