@Tidak,
De chipjes ken ik en heb ik ook inmiddels (op I2C), was alleen benieuwd op welke hoek zo een alarm triggert.
Golden Member
@Tidak,
De chipjes ken ik en heb ik ook inmiddels (op I2C), was alleen benieuwd op welke hoek zo een alarm triggert.
Kan je volgens mij bet je pic bepalen. Ze worden ook in elektronische kompassen toegepast. ‘t Werkt immers volgens een gyro principe.
Ligt ook aan het type. De goedkopere hebben een of meerdere kogeltjes. Deze (dongshan SW-520D) heeft een hoek van 10°
Ik heb hier een waterpas van de Aldi. Die geeft al 0,1o aan!
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 21 juli 2019 21:50:32 (43%)]
.
€&@?#$% Kleine toetsjes op mijn telefoon; m’n vingers zijn te dik en m’n ogen te slecht.....
Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.
Gr.F_S
Golden Member
Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.
Slim, want op mijn vakantie adres ken ik restaurants met hellingen (om te parkeren) waar je misschien niet weg komt met 10 Graden.
Op 21 juli 2019 19:55:26 schreef Tidak Ada:
.€&@?#$% Kleine toetsjes op mijn telefoon; m’n vingers zijn te dik en m’n ogen te slecht.....
Ze hebben van die speciale stiftjes te koop voor mensjes met te dikke vingers.
@ Ωπ:
Die ben je toch altijd kwijt...
Overigens heb ik geen dikke vingers, maar die toetsjes zijn gewoon te klein![/quote]
Met een touwtje vastlijmen aan je telefoon
Op 21 juli 2019 22:45:09 schreef Tidak Ada:
Overigens heb ik geen dikke vingers, maar die toetsjes zijn gewoon te klein!
Op 21 juli 2019 19:55:26 schreef Tidak Ada:
m’n vingers zijn te dik
Je vingers zijn ook niet dik, maar te dik
[Bericht gewijzigd door ohm pi op 21 juli 2019 22:54:19 (20%)]
Op 21 juli 2019 22:45:09 schreef Tidak Ada:
@ Ωπ:
Die ben je toch altijd kwijt...
...[/quote]
Daar heb je dan weer een bril voor...
Golden Member
Als je gaat programeren, houd ook rekening met ruk winden, niets zo verveelend dan een allarm dat staat te loeien om niks, dus even iets van tijd toevoegen
Krik lijkt me toch al snel een graad of 10...20.
Met driehoeksmeetkunde weet je precies de hellingshoek als je een auto van 4 meter lang 5 cm optilt
Iemand die het weet of weet waar ik dat kan vinden ?
Tinkerkit heeft kant en klare gyroscoop en acceleratie modules.
Met nog wat programmeerwerk kom je er dan...
Moderator
Op 21 juli 2019 19:58:04 schreef F_S:
Er zullen wel allerhande systemen zijn maar de betere "onthouden" de hoek waarop de auto staat en reageert dan bij minder dan 1 graad ,dit om bv diefstal van de wielen te detecteren.Gr.F_S
Uiteraard word de hoek onthouden. Reageren bij een graad verschil lijkt me wel wat erg nerveus.
Op 21 juli 2019 20:06:23 schreef bprosman
Slim, want op mijn vakantie adres ken ik restaurants met hellingen (om te parkeren) waar je misschien niet weg komt met 10 Graden.
Om daarom ja. Ik parkeer ook geregeld onder erg enge hoeken. Wegen met een helling van meer dan 15o zijn erg zeldzaam, maar ik kom af en toe ook wel op een graad of 20 te staan.
mét CE
Het kan ook niet te trigger-happy zijn. Zou een mooi concert worden op elke veerboot waar je tijdens de overtocht uit je auto stapt, die afsluit (en daarmee doorgaans ook 'op alarm' zet). En ja, er staat wel eens wat te brullen, maar geen half dek tegelijk .
Nog eens precies opgezocht dan blijkt dat het minder dan 1 graad per minuut te zijn ,dus minder trigger happy maar wel meer logisch dan de een graad absoluut.
Gr.F_S
Op 22 juli 2019 12:00:06 schreef GJ_:
[...]...., maar ik kom af en toe ook wel op een graad of 20 te staan.
20° = 22,2% valt nog te fietsen, voor wie het graag wil
Ik zou zeggen doe je best maar volgens mij komen daar de tourrenners nog niet omhoog, is volgens mij iets meer %-ten.
GR.F_S
Golden Member
Op 22 juli 2019 21:16:06 schreef EricP:
Het kan ook niet te trigger-happy zijn. Zou een mooi concert worden op elke veerboot waar je tijdens de overtocht uit je auto stapt, die afsluit (en daarmee doorgaans ook 'op alarm' zet). En ja, er staat wel eens wat te brullen, maar geen half dek tegelijk.
Dat gebeurt al
Ik was uitgegaan van 90° = 100%, maar ze gaan uit van 45°. Het moet dus 45% zijn. Da's wel erg veel.
Ik ben ooit een helling van 30% afgereden, dan heb je echt je remmen er bij nodig, ook met een diesel.
mét CE
Volgens mij was het met die percentages zo dat het de verhouding tussen wat je horizontaal en wat je verticaal doet is. Als mijn wat roetige gonio mij niet in de steek laat, komt dat overeen met een tangens.
De tangens van 20o is iets van 0,36. Dat zou dan 36% moeten zijn... Overigens nog steeds een straffe klim!
Op 23 juli 2019 13:38:16 schreef Tidak Ada:
Ik ben ooit een helling van 30% afgereden, dan heb je echt je remmen er bij nodig, ook met een diesel.
Ik geloof dat het met een bezine juist makkelijker is om te motorremmen ivm het genereren van een vacuüm in de inlaat door het sluiten van de gasklep (die een diesel niet heeft) waardoor de motor moeilijker draait. Dat neemt niet weg dat je ook met een benzine waarschijnlijk zal moeten bijremmen.
Maar ff OT... @bprosman: Waarom wil je dat eigenlijk weten? Wil je een auto stelen? Ik kan me herinneren dat het eens genoemd werd in de film Twins waar ze het alarm van een auto deactiveren door de achterkant voldoende op te tillen zodat die dacht dat hij afgesleept werd. Geen idee hoe realistisch dit is, het is een fictiefilm uit 1988.
Ik denk ook dat de ECU van een auto wel iets slimmer is dan dit. Meer dan 10° bij het krikken van een auto lijkt me wel veel trouwens, mijn krik wordt echt niet een halve meter langer bij het verwisselen van een wiel. In mijn specifieke geval zou het betekenen dat ik voor het verwisselen van een 14" wiel mijn auto 43cm moet optillen (uitgaande van 10°), wat meer is dan de doorsnede van mijn velg. Misschien gebeurt dit wel bij een 2CV of zo, die stonden bekend om hun lange veerweg.
Er zal ook sprake zijn van een acceleratiemeting om diestal vast te stellen, er van uitgaande dat de diefstal van een auto makkelijker vast te stellen is door wiebelingen dan door de hellingshoek. Daarom gaan er ook altijd alarmen af als er weer zo een aso met een motor loopt te 'backfiren'. Hij zal ook wel een referentiehoek meten bij het parkeren, maar dat zou je zelf kunnen testen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat fabrikanten 1) allemaal hetzelfde triggerpunt hebben en 2) dat zullen gaan publiceren, want dan vraag je er gewoon om dat die informatie gebruikt gaat worden om auto's te stelen.
Die percentage is heel simpel. 10% is een stijging van 10m per 100m. 100% is een stijging van 100m per 100m en is dus 45°
Golden Member
Waarom wil je dat eigenlijk weten?
Wil zelf een auto alarm maken, gewoon omdat het leuk is, en ben me daarom een beetje aan het orienteren wat er allemaal aangeboden word tegenwoordig. En wat de ontwerp criteria zouden kunnen (moeten) zijn.
Of het "Old school draden aftappen" wordt (op de ECU) of CAN-Bus, of een combi weet ik nog niet. Gewoon als hobby project.
In een van mijn vorige auto's had ik een alarm van Waeco en dat functioneerde best goed en storingsvrij.
Mijn geluk is dat het allemaal geen haast heeft, mijn auto (Dacia Logan MCVII staat bovenaan de lijst van MINST favoriete auto's om te stelen ). Dus verzekeringstechnisch ook geen "must".
Ik kan mijn alarm voor op een boot zo instellen dat ie daar dan niet op reageert. Dan moet je wel de gebruiksaanwijzing er bij hebben.
Zo stond de mijne onderweg naar Terschelling ook lekker te loeien. Op de terugrijd maar gewoon op slot gezet....