videorecorder samsung digitaal type dcbp850rs

hallo
ik heb een videorecorder merk samsung met harde schijf type dcbp850rs
apparaat reageert niet ,in display staat nic5
zelfs aan en uit knop werkt niet en idem tv knop op ab
met harde schijf los geen verschil, voeding geen bolle elco,s
er zit een internetkaartje in aan voorkant kan die alles blokkeren ?
wie heeft ervaring?

Echt geen idee, een rare melding... lijkt eerder een geblokkeerde/defecte processor

Zou het niet zo kunnen zijn dat de backup batterij leeg is of een goldcap condensator einde oefening is. In een grijs verleden wel eens met een dubieus merk videorecorder meegemaakt dat de bediening compleet uitviel en na vervanging van de goldcap condensator weer vrolijk aan de gang ging. De condensator is vaak op de display print geplaatst en valt als zodanig ook direct op. Nic5 zou er op kunnen duiden want dat zou maarzo nicad kunnen betekenen.

hallo
op print van display zitten 3 normale elco,s (alle 3 getest) en geen backup
eleco.
ik heb ook alle elco,s op de voeding getest.
ik heb gehoord dat als de harde schijf stuk is dat hij zelfde klacht heeft
maar harde schijf is de zelfde als in comp maar je kan er niet in komen
ook andere harde schijf uit computer reageert niet.

hallo
ik denk dat ik de oorzaak weet
als app. een tijdje van 220v af is geweest en je steekt de stekker weer in stopcontact zie je op display allerlei testcodes voorbij komen
dat stopt met nics sams
op midden van moederbord zit groot vierkant ic waar je je vinger niet op kan houden , dus er zal sluiting in microprocessor zitten.
bedankt voor het meedenken.

maartenbakker

Golden Member

Da's geen sluiting in de microprocessor, die werkt kennelijk gewoon. Anders zag je geen codes en werd hij niet heet. Het kan natuurlijk wel dat hij zich deels heeft losgesoldeerd (komt in TV's ook regelmatig voor). Harde schijf is ook niet uitgesloten, maar troubleshooten zal wel lastig worden. Misschien weet een van de samsungkenners nog een truukje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou Maarten, een processor waar je je vinger niet op kan houden, is gewoon defect dus. Ik vermoed dat zo'n recorder geen BGA al heeft!

maartenbakker

Golden Member

Okay, ik weet niet hoe heet ze precies mogen worden in zo'n recorder, maar in TV's kan ik m'n vinger er zo nu en dan niet ophouden dus vandaar mijn uitspraak.

Ik kan me ook wel voorstellen dat zo'n processor nog iets doet als hij op een te hoge voedingsspanning staat door een defecte spanningsregelaar. Dan wordt hij ook warmer dan normaal.

Maar eigenlijk bedoelde ik vooral dat hij niet compleet in sluiting zou liggen, anders krijg je niet nog zo nu en dan codes te zien lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vermoed eerder dat het een random code is welke processor genereert. Ik kan er niets van terugvinden op het net of service manuals wat voor zover te vinden is...