Batterij problemen

Op 25 juli 2019 09:21:11 schreef Rapperder:
...ik heb de cel terug uit de vuilbak gehaald...

Zo'n cel hoort absoluut niet in de vuilnisbak! Gewoon bij het chemisch afval aub.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fatbeard

Honourable Member

@Arco:
... zullen dan wel Chinese mAh's zijn (die hebben kortere uren :+ ) ...

Maar zonder dollen: 356591 laat zich 'vertalen' als 3.5mm dik, 65mm breed en 91mm lang, da's ruim 20 cm³.

In een primaire cel (=niet-oplaadbaar) 'doet' 3.7V technologie iets meer dan 700Wh per liter (±190Ah/L), dus -theoretisch- zou zo'n cel een capaciteit kunnen hebben van (1000*190)/20 = ±9.5Ah.

Oplaadbare cellen van 3.7V zijn er voorzover ik weet niet, maar in deze celspanningsrange 3.3-4.2V is de energie-inhoud rond de 270Wh/L (=1/3 van een primaire cel). Dat zou betekenen dat -nog steeds theoretisch- een cel van die afmetingen met 3Ah kan bestaan...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Capaciteit van Li-Ion neemt sterk af als de cel kleiner wordt, dus ik twijfel sterk of 3Ah klopt...
Een AA/14500 heeft ongeveer 50% van het volume van een 18650, maar haalt maar 20% van de capaciteit (meer als 800mAh zie je niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is dus blijkbaar een LiPo. 4mm is wel erg dun, klopt die maat wel?
Koop gewoon een nieuwe lipo, kost een paar euro.
En check of het laadcircuit wel goed werkt, zo'n cel onploft niet vanzelf.

halo deze heb ik gevonden maar die kan men niet per stuk kopen en voor de betaling ik heb maar alleen een bpost rekening en die wordt niet aanvaard
deze heb ik nu gevonden maar de stroom is wel hoger

Het gaat erom dat de maat passend is en dat er een beveiligingsprintje bij op zit.
Als je bij ome Ali zoekt op 406070 krijg je cellen te zien van 4 x 60 x 70 mm:
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_2019…

@Zonnepaneeltje bedankt voor de tip daar ga ik eens naar kijken.

Shiptronic

Overleden

Post eens en foto van de oude ontplofte accu, en uit welk apparaat ( merk + typenr.) komt het.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

deze heb ik gevonden op de site die Zonnepaneeltje gegeven heeft en daar ga ik er twee van betellen kwestie mocht er een niet gaan.

maartenbakker

Golden Member

Let op dat er op de nieuwe ook een printje moet zitten!

Als jouw machtig mysterieuze geheime goedkope Chinese apparaat, op die beveiliging vertrouwt bij het laden of ontladen, heb je anders een behoorlijk brandrisico.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Shiptronic dat is een 10.1 Netbook.
en de site is WWW.Klipad-support.com.
Productmerken
Processor: Quadcore
Weergave Digitaal Scherm 10 TFT-LCD HR
Invoer Azerty toetsenbord
Geluidskaart Voicekaart AC97
Communicatie Breedband internet toegang Ethernet-poort 10/100 MB ingebouwde adapter voordraadloze Lan
Systeem Android 5.1
Adapter voeding 100-240 V .50Hz.5A Max
Uitangsvermogen 9V-2000ma
Type wat er op de ondekant staat
Brand.Klipad
ITEM No 10A41
CPU ATM S500 Quadcore
Displat 10.1 TFT 1024x600
Input 5Volt 2A
Foto van het toestel moet nog gemaakt worden maar die komt er ook aan
spijtig de batterij is mede genome naar het resiclide ton , maar u mag gerust zijn het is idem zoals er op de Foto te zien is ook de afmetingen ervan .

@
Shiptronic zoals beloofd hier zijn de Foto's

Op 25 juli 2019 14:08:24 schreef Rapperder:
...de batterij is mede genome naar het resiclide ton

Recycle? In dat geval: goed gedaan jochie :)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik zou weer een originele platte batterij steken en niet gaan foefelen.
immers met zo een platte 4,5V batterij kan je de tablet ook niet opladen en mogelijks start die ook gewoon niet. het moederbord houd waarschijnlijk bij hoe vol de accu is en zal gewoon niet starten.

als je zo een type accu niet vind, kan je een gelijkaardige accu nemen met ongeveer die afmetingen of iets kleiner. ik hoop nu wel dat je het printje met de connector behouden hebt van de originele accu

ik heb deze gevonden, maar is 3,5mm dik, maar slechts 2000mAh. dus ofwel klopt de afmeting niet ofwel klopt de capaciteit niet
https://www.aliexpress.com/item/32828553426.html

ben je heel zeker van de originele afmetingen? een standaard tablet afmeting is bv 8cmx7cmx35mm en heeft 3000mAh (oa ook gebruikt in macbooks) en die heeft als nummer 357080.
kost iets van 10€
https://www.dhgate.com/product/3-7v-3000-mah-polymer-lithium-battery-lipo/407763125.html

jouw maat 356591 zou eerder een 6,5cmx9,1cm acc zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Halo fcapri die afmeting die u aanduide kan wel kloppen ik heb wel brut
gemeten maar de Foto die ik u laten zien heb die kloppen wel , ik heb het printje dat aan de defekte cel met connector er af gedaan zo slim was ik wel
en ik heb ook twee cellen besteld op deze site die u aanduide zie hier bij

als ik nu twee celle van 1500ma in parralel zet krijg ik dan 3000ma?

ja, maar je moet ze er fysiek ook inkrijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

wat bedoet u met fysiek ook inkrijgen , ik hat gedacht als die twee cellen een gelijkwaardige stroom hebben en men zet die in parralel dan verdubbelt die stroom toch en de spanning blijft gelijk is dat niet zo?
Wat ik ook nog wilde zeggen ik ben heel tevreden dat men geholpen wordt op hier op dit Forum hartelijk dank hiervoor.
Gr

[Bericht gewijzigd door Rapperder op zaterdag 27 juli 2019 12:58:00 (22%)

Halo graag had ik geweten dat het geen problemen geeft als ik die cellen van 4000ma die ik nu besteld heb die verhoging van stroom problemen kan veroorzaken omdat de defekte cel maar 3000ma was?
Rapperder

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

duren die cellen van 4000ma dan ook langer wanneer die helemaal ontladen is?
ik heb vroeger dat kunnen berekenen maar nu weet ik dat niet meer.
Gr
Rapperder

Het zou zomaar kunnen dat die 4000 batterij het 4/3 of 1,33 keer langer doet als die 3000 batterij. ;)

@Ex-fietser is het dan niet mogelijk een batterij van 4000ma te berekenen tot wanneer die ontladen is Voorbeeld ik gebruik een nieuwe cel van 3.7V 4000ma om 9uur hoelang kan die mee gaan tot zij ontladen is , die van 3000ma die ging maar 15min mede en dan moest men die terug herladen is dat normaal?

die oude accu zal versleten zijn. toen die nieuw was, gaf die misschien 3000mAh maar naarmate ze ouder word (en meer opgeladen en ontladen is) verliest die aan capaciteit. die had misschien nog 300mAh over.

het er fysiek in krijgen: hiermee bedoel ik dat je wel een grotere accu kan kopen, je moet ze ook nog in het toestel kunnen steken. als die te groot is, kan ze er niet in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat is geen probleem plaats genoeg.