LED op 260V DC

Beste lezers,

Voor in een buizenvoorversterker zoek ik een eenvoudige schakeling om een led op 260V gelijkspanning aan te sluiten.
Het kan eenvoudig met een voorschakel weerstand, maar daar gaat weer zoveel vermogen in zitten,
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,
Mvg, René

Anoniem

Zowat 1W bij een low current led
.
Een led schakelen via een relais met dc spoel?
Zoek ook eens of je met een halfgeleiderrelais iets kunt fabrieken

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 26 juli 2019 21:36:38 (38%)

Je kunt de led opnemen in het gloeistroom circuit. Normaal is dat met alle gloeidraden parallel op 6,3 volt. Daar aan parallel zet je de weerstand met de led in serie. Anti parallel aan de led moet je dan ook nog een 1N4007 diode plaatsen.

Als je een z.g. u buizen radio hebt kun je de led in serie met alle gloeidraden zetten. De grote serie power weerstand moet je dan aanpassen en je moet aan de led een weerstand parallel zetten die er voor moet zorgen dat er precies de juiste stroom door het gloeisysteem gaat lopen. Als die 260 volt een wisselspanning betreft moet je ook nog twee of drie diodes parallel aan de led zetten. De spanning over de drie diodes moet gelijk zijn aan de spanningsval over de led, anders werkt de parallelweerstand niet goed.

Het zou o zo fijn zijn al je het model en type radio vermeld en ook het liefste een schema van de radio plaatst. Dan krijg je in plaats een halve oplossing een oplossing waarin iemand je kan vertellen wat de waarde van je weerstanden moet zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 26 juli 2019 21:35:54 (14%)

Is er niet een andere manier om die hoge spanning via een LED te meten?
Hoe schakel je die hoogspanning in?
Via een relais of via een schakelaar, of schakel je helemaal niets?
Waarom wil je juist dat op de anodespanning de LED brandt, het is veel makkelijker om dat (zoals hierboven) te meten via de gloeispanning of via de anode wisselspanning uit de transformator.

Vergeet ook niet dat een LED ongeveer 20mA aan stroom nodig heeft, het is niet handig om je transformator met die stroom te belasten wanneer dat niet nodig is.
240Volt maal 20mA is toch 5,2Watt en dat vermogen verstook je weg.

Aan de andere kant heb je er ook eigenlijk wel een voordeel mee; om je elco's te ontladen een aparte bleeder weerstand kan zo achterwege blijven.
Maar toch, is het handiger om er er juist wel een bleeder weerstand in te zetten; alleen dan ééntje waardoor geen 20mA loopt en met een tijdconstante van 60 seconden, bijvoorbeeld.

In plaats van een LED is het handiger om een Neonlampje te gebruiken, die nemen nauwelijks stroom op.

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 26 juli 2019 21:51:07 (19%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Je kunt de led ook in serie met de anode schakelen.
Zolang de anode stroom onder de 20 mA blijft tenminste.
Dan weet je meteen dat je buis werkt.

Arco

Special Member

Een HE led met 270k in serie. Is maar een kwart Watt en geeft genoeg licht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Martin,
Bedankt voor je reactie.
Ik wil een controle hebben dat deze 260V aanwezig is.

Zie ook het schema in de bijlage.

Ja kijk eens aan je kan bijvoorbeeld over de zener dioden meten.
Het enigste wat je hoeft te doen is een LED op te nemen in serie met die zener dioden aan de basis van jouw transistor.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Martin,
Zoiets zat ik me ook al te bedenken. Via de basis van de tor.
Ik denk dat ik daar eens mee aan de slag ga.

Als je direct die 260V wilt zien, moet de LED op die 260V branden. Er zijn LEDs die met erg weinig stroom toch al flink wat licht geven. Dan valt het vermogen best mee.
Oh, arco schreef het eigenlijk ook al... maar wat is een HE led?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

De High Efficientie led van Arco (met voorschakelweerstand om zwart licht te voorkomen :-) ) ipv R27. Klaar

Op 26 juli 2019 22:43:48 schreef maartenbakker:
@Sine: zeker weten? anoniem015's oplossing geeft een knal en zwart licht ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:23:34 (2%)

Sine

Moderator

Op 26 juli 2019 21:54:17 schreef Martin V:
Het enigste wat je hoeft te doen is een LED op te nemen in serie met die zener dioden aan de basis van jouw transistor.

Dat kan een gemene tik opleveren als het doel van die led is om te kunnen zien dat er hoogspanning aanwezig is.
Als je spanning onder de zener spanning zakt is het ledje uit, maar kan nog steeds +200V op staan.

@ff
HE = high efficiency
Zeker de nieuwe groene leds zijn ERG zuinig, ik heb er eentje gebruikt op 300uA, en die geeft eigenlijk nog te veel licht.

@anoniem015,
Precies, dat is de makkelijkste en zekerste oplossing.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:23:09 (1%)

Werkt dat schema of is het een ontwerp?
R25 (1kΩ) lijkt mij nogal laag.

Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juli 2019 22:09:07 schreef Sine:
@ff
HE = high efficiency
Zeker de nieuwe groene leds zijn ERG zuinig, ik heb er eentje gebruikt op 300uA, en die geeft eigenlijk nog te veel licht.

hmm, bij de probleemstelling dacht ik "neonlampje", maar zo' n led zo het zomaar eens kunnen winnen qua zuinigheid.

1mA door een neonlampje met 90V brandspanning, valt er alsnog 170V over de weerstand. 170mW verlies. (totaal 260mW)

0.5 mA door een net-iets-slechtere HE led dan je noemt met 3V spanningsval. 257 V over de weerstand, 129 mW verlies en totaal 130mW. Is met LED op de halve stroom dus de helft zuiniger - wat achteraf een open deur is. De verhouding nuttig/verlies verschuift wel, maar als het in beide gevallen genoeg licht oplevert heb je gewoon die verhouding nuttig / verlies verkeerd berekent en is ook die bij de LED gunstiger: immers in beide gevallen voldoende licht, maar bij de LED tegen minder energie.

Leuke :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

@Sine: zeker weten? anoniem015's oplossing geeft een knal en zwart licht ;) Ik zou voor de oplossing van BenI2C gaan.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:23:20 (6%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In serie met R25 kan ook.
Dan heb je nog behoorlijk veel stroom ook, en die loopt er toch al.

Of in serie met R25=1KΩ. Die verlagen naar 470Ω en de LED in serie opnemen.

(@DeKees was mij net een milliseconde voor.)

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 26 juli 2019 22:53:35 (22%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Met als nadeel dat je dan alsnog geen indicatie hebt of de +260 aanwezig is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Zet de HE led in serie met de 470k weerstand over de uitgang..

Ik wil een controle hebben dat deze 260V aanwezig is.

Kijk dat stond dus niet in startpost.

Ik heb ooit een vervangende schaalverlichting in een U-buizenrado geklust. Daar zat ik dus met een zelfde soort probleem. Bij het inbouwen van ledjes moet de veel te hoge spanning terugbracht worden naar drie volt ofzo. E.e.a. afhankelijk van soort en type ledje dat ik zou gaan gebruiken. En een Neonlampje gaf net even te weinig licht.

Ik heb bij de action zo'n soort van lamp gehaalt en die gesloopt.
https://cdn.webshopapp.com/shops/213413/files/165083885/800x1024x2/led-filament-lamp-tall-dimbaar-e27-fitting-4w-verv.jpg

De lamp bestaat in feite uit vier in serie geschakelde ledstaafjes die zelf weer bestaan uit een stuk of twintig in serie geschakelde afzonderlijke ledjes. Verder zit zitten er nog een (brug) gelijkrichter en een buffercondensator in de lamp.

De ledstaafjes branden alleen veel te oogverblindend vel. De schaal verlichting hoefde nu niet echt een schemerlamp te worden. Met een weerstand in serie van 1MΩ ???? bleek het licht zoveel gereduceerd te worden dat het vergelijkbaar werd met het licht van het andere schaal lampje.

Dit trekt dus zo weinig stroom dat je de anodestroomvoeding hier wel extra mee zou kunnen belasten.

De ledstaafje branden nu inmiddels al weer een paar jaar nonstop probleemloos. Ze staan gewoon 230 volt gelijkgericht met die 1MΩ weerstand in serie dan. Zelfs met de extreme warmte zoals vandaag geven de ledjes geen krimp.

Op 26 juli 2019 22:33:24 schreef ohm pi:
Werkt dat schema of is het een ontwerp?
R25 (1kΩ) lijkt mij nogal laag.

Het is een origineel ontwerp dat werkt, ik ben nog niet aan bouwen toegekomen.
Aan de 260V DC komen 3x 12AX7 te hangen.

Heren,

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga achter een HE led aan en deze in serie schakelen met R27.