Op 13 augustus 2019 19:32:57 schreef maus0611:
[...]
Neehoor, want je weet net zo goed als ik, dat alu gaat rotten, zeker in een bak water van RVS.
Ik ben geen chemicus, dat laat ik aan de slimmeren over. Ik kan alleen teren op ervaring op dat punt.
Qua wasmachine, droogkast en vaatwasser verkoopt men bij ons op de zaak 90% Miele. We spreken dan toch over minstens 2à3000 machines per jaar. 3/4 komt toch al eens terug bij ons in herstelling.
De eersten waar ik weet van heb van een rot kruis zijn toestellen à la W866 productiejaar 1998 tot 2002.
Van die generatie en nieuwer zijn er genoeg met een gebruiksurenteller. Het zou niet de eerste zijn waar ik schokdempertjes oid ga steken en met 20.000+ uren op de teller. Kan ook wel kloppen als ik de verhalen van de klant hoor.
Klant wast zoals het hoort: wekelijks kookwasje met minimum aan wasPOEDER. Machine blijft netjes. We demonteren de trommel natuurlijk niet, maar ze draait toch lekker nog centrisch.
Tegengestelde ook waar, maar keer op keer bij klanten die 99% met vloeibare zeep werken én nog nooit de knop 95° gezien hebben.
Dan kan het inderdaad wel kloppen wat je zegt, maar als een wasmachine naar de 20 jaar geraakt en/of 20.000 wasuren heeft, dan kunnen we er volgens mij over spreken dat het apparaat zijn geld opgebracht heeft.
Over de W1 serie laat ik me nog niet uit. Nog geen kapot kruis mee geweten, maar nog te jong. Ook de gebruiksuren lijkt me met een tikkeltje zout genomen te moeten worden. Software-fouten (ah ja, want Miele en elektronica/software tegenwoordig
) zorgen ervoor dat de teller veel te vlug kan oplopen (inmiddels updates voor) en ten tweede duurt bvb een kookwasje +/- 2u30 ipv 1u45 vroeger...
We spreken hier terug over binnen tien jaar...