Miele vaatwasser G6360 geeft foutcode F78

Volgende keer neemt het goedkoopste merk wat er wordt aangeboden.
Bij het minste defect wordt die direct weggegooid zonder enige
herstellingen aan.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 22 januari 2023 20:19:15 (38%)

Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!! Laatst een White line hersteld voor iemand,9 jaar gedraaid en verwarmde niet meer , zeg maar het Senseo syndroom met defect ctje. Vervangen en draait nog! Gezin met 3 kinderen en wast prima af! Kostte destijds 300 Euro...

Op 13 augustus 2019 19:27:25 schreef Multivibbbbrator:
[...]

Nee want een AEG van dezelfde prijs is nog erger, merken genoeg die nog erger zijn dan miele, dus veel zorgen moeten ze zich niet maken

Aeg is inderdaad niet veel beter: printplaten sneuvelen dikwijls, waterinlaatregeling krijgen ze blijkbaar niet op punt en de jongste telg heeft een circulatiepomp die niet teveel stroom mag nemen (code 50)

Op 13 augustus 2019 19:32:57 schreef maus0611:
[...]

Neehoor, want je weet net zo goed als ik, dat alu gaat rotten, zeker in een bak water van RVS.

Ik ben geen chemicus, dat laat ik aan de slimmeren over. Ik kan alleen teren op ervaring op dat punt.
Qua wasmachine, droogkast en vaatwasser verkoopt men bij ons op de zaak 90% Miele. We spreken dan toch over minstens 2à3000 machines per jaar. 3/4 komt toch al eens terug bij ons in herstelling.

De eersten waar ik weet van heb van een rot kruis zijn toestellen à la W866 productiejaar 1998 tot 2002.

Van die generatie en nieuwer zijn er genoeg met een gebruiksurenteller. Het zou niet de eerste zijn waar ik schokdempertjes oid ga steken en met 20.000+ uren op de teller. Kan ook wel kloppen als ik de verhalen van de klant hoor.
Klant wast zoals het hoort: wekelijks kookwasje met minimum aan wasPOEDER. Machine blijft netjes. We demonteren de trommel natuurlijk niet, maar ze draait toch lekker nog centrisch.

Tegengestelde ook waar, maar keer op keer bij klanten die 99% met vloeibare zeep werken én nog nooit de knop 95° gezien hebben.

Dan kan het inderdaad wel kloppen wat je zegt, maar als een wasmachine naar de 20 jaar geraakt en/of 20.000 wasuren heeft, dan kunnen we er volgens mij over spreken dat het apparaat zijn geld opgebracht heeft.

Over de W1 serie laat ik me nog niet uit. Nog geen kapot kruis mee geweten, maar nog te jong. Ook de gebruiksuren lijkt me met een tikkeltje zout genomen te moeten worden. Software-fouten (ah ja, want Miele en elektronica/software tegenwoordig |:( ) zorgen ervoor dat de teller veel te vlug kan oplopen (inmiddels updates voor) en ten tweede duurt bvb een kookwasje +/- 2u30 ipv 1u45 vroeger...
We spreken hier terug over binnen tien jaar...

Op 14 augustus 2019 19:10:40 schreef smd:
Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!! Laatst een White line hersteld voor iemand,9 jaar gedraaid en verwarmde niet meer , zeg maar het Senseo syndroom met defect ctje. Vervangen en draait nog! Gezin met 3 kinderen en wast prima af! Kostte destijds 300 Euro...

Buiten de MRT 37 motor gerekend dan (wasmachines), deze gaan toch ook redelijk veel defect vind ik, en klant kan hier toch ook niets aan doen denk ik.

Er zijn IDD wel een serie motoren die het snel begeven, maar vaak goed te herstellen met een andere motor.

Op 14 augustus 2019 19:10:40 schreef smd:
Miele witgoed is wel OK voor wassen en drogen,vaatwassers zijn veel te slecht gebouwd en gaan zeker niet langer mee dan zijn goedkopere broertjes!!

"Meegaan" is een heel rekbaar begrip en wordt sterk bepaald door de mate van onderhoud en opstelling van de gebruiker hoe lang en hoe vaak je nog, economisch verantwoord, kunt en wilt (laten) repareren. Er zijn bijv. mensen die een wasmachine dumpen omdat er na 10 jaar een nieuw lager in moest. Is die machine dan 10 jaar meegegaan? Ik denk van niet. Maar wanneer je in diezelfde machine dat lager vervangt en 8 jaar later de buitentrommel door de roestplekken heen begint te lekken, kan men gerust afscheid nemen en zeggen dat hij '18 jaar is meegegaan'. Heb in een Miele vaatwasser van 22 jaar eens een keer een drukschakelaar vervangen. Alles zag er nog hagelnieuw uit, van rekken tot elektrische componenten, heeft daarna nog jaren gedraaid en draait misschien nu nog wel.

Het probleem met de kruizen is dat hij niet los te koop is. Je bent verplicht de dure trommel erbij te nemen, dat steekt.

Kruizen zijn er wel los, maar ik vind 350 Euro toch echt te prijzig van ome Miele...

Op 15 augustus 2019 18:09:02 schreef krise:
[...]

Buiten de MRT 37 motor gerekend dan (wasmachines), deze gaan toch ook redelijk veel defect vind ik, en klant kan hier toch ook niets aan doen denk ik.

Voor ik hier mijn mening over geef: ik heb niets met Miele buiten dat ik er elke dag aan zit te sleutelen en dat ik privé ook Miele gebruiker ben. Als ik mijn eigen teksten lees, lijk ik Miele medewerker, maar dat is zeker dus niet ;). Daarstraks nog de Miele vaatwassers hun pompen aan het vervloeken geweest op de zaak...

Het hoort effectief niet dat de motoren (vaak, je hebt een punt) defect gaan. We hebben op het werk er ook een strategie in gezien.

Geen idee hoe dat in NL geregeld is... In België heb je naargelang je elektriciteitstarief een mogelijkheid om goedkoper te verbruiken in de "dal"uren en in het weekend. Veel mensen, waaronder mijn vrouw, doen hun was daarom in het weekend. De ene was na de andere.

Een ander euveltje in Miele wasmachines vanaf 2002 tot voor de W1 reeks was het verstoppen van de pompontluchting. De klant die (hier gaan we weer) telkens te veel wasmiddel gebruikt, krijgt veel schuim in zijn waswater. We gebruiken vandaag graag pods en geconcentreerd vloeibaar wasmiddel wat beiden lekker kleeft en na verloop van tijd die ontluchting laat dichtslibben.
Nu we veel te veel middel gebruiken, dus nog veel schuim en zeepresten in het textiel hebben, komt dat er allemaal uit tijdens het eindcentrifugeren.
Ontluchting zit verstopt, schuim kan amper weg en het water al even min. Op wat hogere toeren moet de motor daar gigantisch aan trekken en wordt zo gloeiend heet.

Als ik al eens een motor vervang en wat handdoeken vraag om de machine te testen: keer op keer op keer op keer komt daar massa's schuim uit (wetende dat de handdoek reeds gewassen, gespoeld, gecentrifugeerd, gedroogd en in de kast gelegd is).
Motoren zijn verbeterd, maar ik heb zo mijn mening over het "vermeden kunnen worden" _/-\o_

Spectaculaire lage verbruikscijfers tegenwoordig, met slecht was en spoelresultaat tot gevolg.

Zelfs als je weinig poeder/ zeep gebruikt zijn 2 spoelbeurten en de lage waterstand veel te weinig, er is zelfs geen afkoeling / verdunning meer van het was sop na het einde van de hoofdwas.

En programmas die nu dubbel zo lang duren, soms zelfs zonder verwarming 'ecologisch'.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 22 januari 2023 20:20:42 (17%)

dat wassen op lage temperaturen is ook niks, na een tijdje zo wassen gaat kleding na uit de machine halen al rieken, enige manier is af en toe heter wassen als normaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier gaat tere was nog altijd op de lagere temperaturen. Maar dan gaat er verhoudingsgewijs ook maar een koffieschepje poeder in. Dat is genoeg, op die enkele liters water.

In een afwas in de keuken doen we toch ook geen hele kop zeep...

Dat de kwaliteit van alle machines achteruit gegaan is vergeleken met de W701 & co is iedereen het wel mee eens.
Dat superweinig water en lange wastijden vind ik ook niet echt OK, maar goed we moeten het er mee doen he.
Gelukkig kan je bij zo'n W1 nog steeds hoge waterstand voor spoelen kiezen en afkoeling waswater bij 90° was. Toestellen die door ons geleverd worden, worden bij de levering meteen zo ingesteld.
In de begin periode van de W1tjes met die TwinDos veel klachten gehad ivm slecht spoelen. Ook mijn vrouw kloeg ervan dat haar strijkijzer schuimde met strijken. Met max.spoelniveau in te stellen scheelt dat pakken.

Ook heb ik die twindos verhoudingsgewijs stuk lager staan dan opgegeven. Ook Miele lijkt graag veel zeep te verkopen...
Ooit bekampten ze de wasmiddelproducenten zowel voor vaatwas als wasmachine dat ze gewoon om te verdienen de mensen teveel middel laten gebruiken. Nu doen de aasgieren het zelf. :(

De 7000 serie vaatwassers zijn nog te jong, maar mijn kop eraf dat die Powerdisk ook weer veel te vlug leeg gaat zijn.
Ze hebben zelf zéér goed poeder voor de vaatwasser, maar als je hun dosering volgt zien mijn tefalpannen wit na afwas.

Dacht dat vloeibare zeep niet goed is voor die machines, of is dit andere soort concentratie?

Ik heb die vraag gesteld aan Miele op de facebookpagina. Maar volgens de tut van de marketing afdeling, pakt de machine precies op het juiste moment de zeep en dat maakt het verschil.

Ofwel, laat die kruizen maar rotten, als de machine maar 8 jaar mee gaat vs 5 jaar voor een bosch, is Miele blij want ze 'gaan nog steeds het langste mee'.

Ik heb los poeder/zout/spoelglans voor de vaatwasser. Het pak poeder (Sun) heb ik voor de gein gemarkeerd met de datum van openmaken. Januari dit jaar, en hij is net op de helft. Machine draait normaal iedere dag.

Wasmiddel idemdito, er ligt een klein koffiekopje in de poederdoos en die gaat nog niet eens vol in de machine. Gaat al jaren goed.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 18 augustus 2019 23:25:59 (34%)

In de G7000 reeks is de powerdisk gevuld met poeder.
de twindos van de W1 is vloeibaar.
Het valt me op als je het goedje lang in die slangetjes laat zitten ongebruikt, dat de boel stolt/ontzettend stroperig wordt.

Al enkele keren bij vervangen van de balgslang van trommel naar pomp de trommel binnenin bekeken... Het verhaal van steeds: een machine die gebruikt wordt zoals het hoort lijkt er goed uit te zien. Maar natuurlijk is het nog te snel om daar een oordeel over te vellen.

CC van Miele is net zoals Miele België nogal arrogant aan het worden. Hebben een air van wij zijn dé mannen...

@ beeldbuisje
kan je de machine nog gebruiken met leeg zeep reservoir (twindos), of weigert ze dan alle dienst?

Neen, weigert geen dienst. Mogelijk dat je dan voor handmatig zeepaanvoer moet kiezen/programmeren.

Op 18 augustus 2019 23:24:31 schreef maus0611:
Ik heb die vraag gesteld aan Miele op de facebookpagina. Maar volgens de tut van de marketing afdeling, pakt de machine precies op het juiste moment de zeep en dat maakt het verschil.

Ofwel, laat die kruizen maar rotten, als de machine maar 8 jaar mee gaat vs 5 jaar voor een bosch, is Miele blij want ze 'gaan nog steeds het langste mee'.

Ik heb los poeder/zout/spoelglans voor de vaatwasser. Het pak poeder (Sun) heb ik voor de gein gemarkeerd met de datum van openmaken. Januari dit jaar, en hij is net op de helft. Machine draait normaal iedere dag.

Wasmiddel idemdito, er ligt een klein koffiekopje in de poederdoos en die gaat nog niet eens vol in de machine. Gaat al jaren goed.

Bij vaatwasmachines worden er veels te sterke chemikalien gebruikt voor een tablet, mijn werkgever heeft zelfs geprobeert ze te laten minderen (maar zonder succes)
Je kan gerust een halve tablet nemen en je vaat word nog steeds schoon (of poeder dat je zelf kan afmeten)
Aangaande die Aeg machines, daar heb ik zo mijn ervaringen mee en dat was eens en nooit weer.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Is het losse (Sun) poeder in NL eigenlijk nog verkrijgbaar?
Wij komen al eens in NL en als we dan toevallig de eerste de beste Albert Hein binnenlopen valt het me op dat daar enkel nog tabletjes staan.
Een iet of wat respectabele supermarkt in BE, maakt niet uit welke keten, biedt toch nog steeds los vaatwaspoeder aan.
Ik neem aan dat de Albert Hein in Eindhoven (in Woensel dacht ik) toch een respectabele supermarkt mag genoemd worden. Twee jaar terug enkel blokjes...

@ Beeldbuisje, Wij kopen nog steeds losse SUN poeder bij de locale Vomar supermarkt, perfect spul!

Bij de jumbo staat het ook helemaal onderin.

Op 18 augustus 2019 11:25:26 schreef Beeldbuisje:
Gelukkig kan je bij zo'n W1 nog steeds hoge waterstand voor spoelen kiezen en afkoeling waswater bij 90° was. Toestellen die door ons geleverd worden, worden bij de levering meteen zo ingesteld.
In de begin periode van de W1tjes met die TwinDos veel klachten gehad ivm slecht spoelen. Ook mijn vrouw kloeg ervan dat haar strijkijzer schuimde met strijken. Met max.spoelniveau in te stellen scheelt dat pakken.

Voor mij helemaal. Als er zeepresten in kleding zitten krijg ik rode plekken. Ik werd op een nacht wakker met rond mijn middel allemaal vochtbellen. Jeuk, niet normaal. Dat duurde even om erachter te komen wat het veroorzaakte:

Wat bleek: de wasmachine was kapot, de klep van naspoelen deed het niet goed. Teveel zeepresten in de was dus. Vooral rond de broekelastiek die niet goed vocht doorlaat krijg je dan een probleem. Ik tenminste wel.

Dus ook geen wasverzachter voor mij.