Afzuigkap - defecte module

Hi,

Mijn afzuigkap van het merk Venduro typenummer TA90/940T doet het (totaal) niet meer.

Dit is een afzuigkap voor een centraal afzuigsysteem, dus zonder motor. Maakt gebruik van een Belimo LM230, zie foto, om een klep aan de afvoer open te zetten (in 3 verschillende standen).

Ik heb de vrij ingewikkelde aansturingsmodule bekeken (waarom zo complex om een motortje in 3 verschillende standen te zetten? pfff) en de zekering die er in zit was doorgebrand. Een nieuwe geplaatst maar die was ook meteen stuk, dus waarschijnlijk een kortsluiting ergens in de module?

Ik zie echter niet meteen een probleem op de module, alleen 2 SMD onderdelen die misschien aan het lekken zijn ? Zie close up. Of is het dat groter onderdeel ernaast (blijkbaar een 4MHz crystal voor de Zilog microcontroler?).

Vraag is of er iemand ervaring heeft met dit soort modules. Zou dit relatief eenvoudig kunnen hersteld worden? Of moet er meteen een volledig nieuwe module in, hetgeen waarschijnlijk vrij duur is...

Ik heb niet heel veel ervaring met elektronica, maar kan ik zelf bepaalde testen doen om te zien waar het probleem zit om het eventueel zelf te herstellen?

Vermoedelijk een defecte gelijkrichter of trafo. Kan niet veel wezen hoor, is een (voor mijn gezien) niet echt een ingewikkelde print.

pa3gws

Golden Member

Is het gezichtsbedrog of staat het trafootje echt een beetje bol aan de bovenkant?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die belimo kun je ook prima even testen zonder print volgens tekening https://www.belimo.ch/pdf/e/LM230A_datasheet_en-gb.pdf blad 3 rechtsonder.

wrs printtrafo stuk, ik zou ook de elco achter de brug vervangen, dat mag wel na 17 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor de goede orde, dat metalen ding is het kristal.
De condensatoren daarnaast (bruine blokjes) zullen niet lekken. Ze zijn keramisch (verwant aan "baksteen").

De CPU, Z86E04 / Z86E08 is nog te krijgen bij Mouser! Wow! (maar alleen in de 1k variant, de '04, niet de 2k variant die hier in zit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2019 19:14:48 schreef testman:
wrs printtrafo stuk, ik zou ook de elco achter de brug vervangen, dat mag wel na 17 jaar..

Hoeft niet perse. Ik zie ook een LM2574 switcher erin zitten, als die sluiting maakt of de brug achter de trafo gaat de zekering ook.

Dus het handigste is de brug gelijkrichter er uit solderen en kijken of er nog teveel stroom loopt.

Voordat je dat doet: Meet even de primaire weerstand van de trafo. Die zal denk ik in de orde grootte van 100 ohm of zo zijn?
Bij een paar ohm is het zeker kortsluiting in de trafo. Volg dan de tip van testman. Trafo eruit solderen en ook de brug op kortsluiting checken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

een printtrafo van dat formaat zal een 700-1200 ohm meten primair..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor alle hulp !

Ik zal de weerstand(en) van de printtrafo uitmeten als eerste stap.
Zal iets voor tijdens het weekend zijn.

Ik zal de resultaten hier posten.

Waarom eerst niet meten op pen 5 en pen 14 van de cpu of de voedingsspanning aanwezig is?

Hugo Welther

Moderator

Op 30 juli 2019 09:38:04 schreef rdonne:
Waarom eerst niet meten op pen 5 en pen 14 van de cpu of de voedingsspanning aanwezig is?

Als de primaire zekering er uit ligt?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 juli 2019 09:38:04 schreef rdonne:
Waarom eerst niet meten op pen 5 en pen 14 van de cpu of de voedingsspanning aanwezig is?

Ik weet daarop het antwoord al, de glazen bol doet het prima: 0V :)

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 30 juli 2019 23:07:35 (58%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Overheen gelezen in de eerste post...

Hoi,

De schakeling uit de afzuigkap krijgen bleek moeilijker dan ik dacht maar is toch gelukt. Hier wat meer info en testresultaten:

- Printtrafo. Dit is een Myrra 44159. Bij de primaire spoel meet ik 25,6 Ohm. Bij de secundaire spoel 22 Ohm. Lijkt me dus een defecte trafo.

- Gelijkrichter. Dit is een B380. Tussen de + en ~ meet ik 3V (andersom de verwachte 0.5V). Ook tussen de - en ~ 3V en andersom 0.5V. Tussen de 2 ~ meet ik 0.04V. Is deze gelijkrichter dus ook stuk? Of kan ik dat zo niet meten (nog op de schakeling) of nog in connectie met de defecte trafo??

- Elco. Hier meet ik de correcte (zoals erop staat) capaciteit van 470microF.

Ik denk dat ik dus zowel de printtrafo als de gelijkrichter moet vervangen?
Zijn er eventueel nog nuttige testen die ik zou kunnen uitvoeren om zeker te zijn?

Gelijkrichter EN trafo vervangen is het beste, gelijkrichter is niet juist meer.

trafo, zekering, brug en elco vervangen is het beste en zijn de kosten niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 augustus 2019 17:15:43 schreef Homecentric:
- Printtrafo. Dit is een Myrra 44159. Bij de primaire spoel meet ik 25,6 Ohm. Bij de secundaire spoel 22 Ohm. Lijkt me dus een defecte trafo.

Primair is zeker veel te laag.

- Gelijkrichter. Dit is een B380. Tussen de + en ~ meet ik 3V (andersom de verwachte 0.5V). Ook tussen de - en ~ 3V en andersom 0.5V. Tussen de 2 ~ meet ik 0.04V. Is deze gelijkrichter dus ook stuk? Of kan ik dat zo niet meten (nog op de schakeling) of nog in connectie met de defecte trafo??

Als de trafo secundair 22 Ohm is zou je op de brug tussen de 2 ~ aansluitingen hetzelfde moeten meten. Dus rara? -> Waarschijnlijk is het de diode meet-stand die de boel verziekt.

Soldeer ze beide maar eruit en meet dan nog eens je brug? Waarschijnlijk is die nog gewoon goed.

P.S. Vervangen kan geen kwaad, zo'n gelijkrichter brugje kost geen drol. Let effe wel goed op hoe je de nieuwe erin soldeert je zult niet de eerste zijn die het ding er net een 1/4 of 1/2 slag verkeerd in stopt. Soms is de opdruk ook net niet helemaal in lijn met de pootjes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Op 9 augustus 2019 17:15:43 schreef Homecentric:
- Printtrafo. Dit is een Myrra 44159. Bij de primaire spoel meet ik 25,6 Ohm. Bij de secundaire spoel 22 Ohm. Lijkt me dus een defecte trafo.

Heb je dat gemeten terwijl de trafo is los gesoldeerd?

Op 10 augustus 2019 00:52:30 schreef Thevel:
[...]Heb je dat gemeten terwijl de trafo is los gesoldeerd?

Nee, ik heb nog niks los gesoldeerd. Alleen de glaszekering is er uit.

Dan heb je niet goed gemeten. Zie de post van Henry. Het beste soldeer je de boel er even uit en dan even meten. Trafo primair lijkt me wat laag. De meting secundair klopt niet met de meting van 0,04 over de ~ ~ aansluitingen.

mss toch eens bellen naar venduro voor de prijs van die module of online, als het rond de 100 draait ... is zeker nog de moeite

Repareren is veeeel meer de moeite Multivibbbbrator en ver onder de 100 Eu!!!

die trafo is dood, 25 ohm voor zo'n ding is veel te laag. heb hier eenzelfde myrra gemeten die deed wat ik hierboven opgaf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2019 00:31:18 schreef henri62:
[...] Als de trafo secundair 22 Ohm is zou je op de brug tussen de 2 ~ aansluitingen hetzelfde moeten meten.

Klopt... 8)7 Met de meting over de ~ pinnen van de brug was ik gewoon de secundaire spoel aan het meten... Indien ik voor beiden de weerstand of de spanning meet kom ik inderdaad hetzelfde uit. Helder.

Ondertussen sta ik al iets verder: ik heb de printtrafo los gesoldeerd, zie foto. De weerstand meting over de primaire spoel (25,6 Ohm) en de secundaire spoel (22 Ohm) zijn hetzelfde als op het bord. Printtrafo is dus zeker stuk.

Met de printtrafo verwijderd kon ik nu de gelijkrichter beter meten (diode-meting). De spanningsvallen zijn nu zoals verwacht. Gelijkrichter is dus nog OK.

Wat ik ga doen: nieuwe printtrafo, gelijkrichter en elco bestellen (glaszekering heb ik al). Daarna de nieuwe printtrafo solderen en het geheel testen. Hopelijk werkt alles terug. Indien niet haal ik ook de gelijkrichter en de elco eruit. Reden om het niet meteen te doen: ze lijken niet stuk en dit is voor mij geen routine, heb ook niet het beste materiaal, dus ik ga niet teveel los solderen als het niet echt nodig is. Ik doe dit met een gewoon hobby soldeerboutje en een desoldeerpompje ;)

Iemand tips waar ik deze componenten het best kan bestellen?

@Multivbbbbrator: dat is mijn Plan B :) Dit is een leuk projectje en ik steek er veel van op. En wie weet lukt het nog ook ;)

Conrad kan je het bestellen, deze componenten zijn vrij standaard.