Nogmaals, je kunt een gelaccu niet correct laden met een constante spanningsbron van 13.8V.
Dat kun je prima... Het duurt alleen even.
Bijna ideaal, eerst laad je in CC mode tot 14.5V (bulk laden), als je stroom dan inzakt val je terug naar 13.5 in CV
(na laden wat vanzelf overgaat in druppel laden)
Die 14.4 (die doorgaans aangehouden wordt) is ook maar arbitrair.
Het laden tot hogere spanning is (buiten dat het sneller gaat) ook om de platen te desulfateren.
Die dus. Die 14.4 is een (smalle) balans tussen 'snel laden' en 'niet teveel electrolyse'. Bij een 'open' accu is dat laatste niet zo'n probleem (je moet wat vaker water bijvullen), bij een gel ding, is dat natuurlijk dodelijk (het re-combineert niet snel genoeg, dus bouwt die cel druk op, blaast af. En wat eruit is, krijg je er niet meer in.). Het mag duidelijk zijn dat 'sneller laden' qua rendement weer slechter is - electrolyse kost ook energie en die is 'weg'. Idem met temperatuur verhoging.
Het probleem met een '13.8V lader' is dat die niet zo lekker de-sulfateert. Daar staat tegenover dat sulfateren vooral optreedt bij 'ontladen' accu's. Het idee achter 'standy use' is nou juist dat die accu niet gebruikt wordt (het is immers een noodvoorziening, geen cyclisch gebruik). Daarmee wordt het ding geacht min of meer altijd 'vol' te zijn, waarmee sulfateren niet zo'n rol speelt (in theorie ).
Ofwel: voordat je zegt 'lader is ongeschikt', moet daar wel ff een context bij.
[off topic]Ik ken accupacks van 24V 800Ah (ook dat is overigens een afweging tussen leeftijd, gebruikstijd en geld... groter is gewoon te koop). Dat zijn gewone natte 2V cellen, die mag je zelf aan elkaar zetten, bedoeld voor tractie (cyclisch dus). En dat pack wordt geacht zo nu en dan naar 31V gebracht te worden (dat is dus 'iets' meer dan 28V8). Het idee erachter is enerzijds wat desulfateren, anderzijds alle cellen weer ff gelijk te trekken (normaal zal de slechtste het eerste vol zijn, water gaan staan verstoken, spanning loopt op, lader gaat naar de volgende fase, de beste cellen worden niet 'vol'). En ja, de kost wat water. Daar geen probleem. In een gesloten accu wel.
Overigens gebruikt daar ook bijna niemand de temperatuur sensor die bij een beetje acculader hoort. Is voor die natte dingen niet zo heel boeiend (anders dan bewaking als om welke reden dan ook die lader in CC mode blijft hangen). Voor AGM ofzo is het uiteraard een ander paar mouwen.