Gel lood accu staat bol

Iemand enig idee waarom mijn 12v 1.2ah gel lood accus soms bol gaan staan na een aantal jaren? Na controle is de voedingsspanning die erop staat netjes 13,8vdc dus geen voedingsprobleem. Probleem ontstaat vaak na een 4 of 5 tal jaren. Ik gebruik ze als backup voor alarmsystemen

Arco

Special Member

Voor continuladen is 13.8v wat hoog, ik gebruik meestal 13.7v

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

laadspanning is te hoog, accu blijft doordoor warm en gaat dan in enige jaren gewoon gaar worden van de constante warmte in de cellen. wil je dat zo'n ding langer heel blijft, dan lader op 13,5V zetten en zorg dat het in de behuizing niet te warm wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Kwaliteit van de accu doet ook veel.

Op het werk gebruikten we heel veel 7Ah blokjes in UPS-en, we hebben ooit een merk gehad (fiam?) die moest je na een jaar met een paar schroevendraaiers uit de UPS wrikken.

De panasonic accu's de we ervoor (en erna) gebruikten hielden het VEEL langer vol.

klopt sine, heb een jaar of 4 terug yuasa in een ups gezet, die waren in 2018 al gaar, zo nog 2x gehad met B merken. laatst de accu's in de ups van de server vervangen, die waren 10 jaar oud en ineens komt de error met X voor bad battery, accu's van csb, nog niet helemaal gaar, er zat in beiden nog een 3Ah van de 18Ah origineel. dit keer ook panasonic voor ups genomen. de kleine accu's van dat type hebben dan ook fastons van 6,35mm waar de goedkope accu's maar 4,8mm fastons hebben.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 juli 2019 18:24:57 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Komt vaker voor dus begrijp ik. Zijn die gel accus intern beveligd? Die laatste die bol was was ook ietwat zwart maar zat er ca 6 jaar in. Heb ze wel gezekerd maar zekering van 2a blijft er inzitten

opbollen doen ze vrijwel altijd, komt voort door chemische reactie van loodplaten en de sulfatie waardoor de cellen dikker worden. slechte merken scheuren ook nog eens open, wat een goed merk niet doet, buitenmantel is daar dikker van.

evengoed kan dat heel lang goedgaan, ben er tegengekomen van 23 jaar oud die bol stonden als een pak melk 3 maanden over datum, maar toch nog een uur de noodverlichting erop brandde. hier had ik er ook 1, capaciteit was al ruim 1/3 teruggelopen maar ineens was er 1 cel in sluiting gevallen waardoor de laadstroom op was gelopen, ding was bijna 10 jaar oud intussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

13.7v is prima (advies is 13.6 tot 13.8v voor continuladen). Ik heb genoeg accu's gezien die na 15 jaar nog steeds werkten...
(ik weet wel dat je ze veel eerder zou moeten vervangen, maar vaak worden ze pas vervangen als ze echt kapot zijn... ;) )
Zet de accu's wel rechtop, anders kan er door overdruk zuur uitlopen.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 27 juli 2019 18:47:06 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Accu staat bol? Eén of meerdere cellen met aangetaste positieve plaat. Levensduur is op zn einde. Oorzaak? Verkeerd gebruik.

Een Gel accu gaat bij correct gebruik 7-17 jaar mee.

bij het in dienst stellen de instructies volgen van de fabrikant; belangrijk voor de verdere levensduur.

Uit de irect zonlicht houden.

Nooit ontladen laten staan . Dat gebeurt weleens bij reservebatterijen
De juiste acculader gebruiken. De lader moet specifiek voor gelaccu's zijn. Een klassieke loodacculader bekort de levensduur.

Vooral het advies hier niet involgen om de accu te laden met 13.8V of zelfs minder.
Een gelaccu heeft een iets hogere laadspanning dan een autostartaccu.
De spanning moet 14.35V bedragen. Op het einde van de laadcyclus.
Zoniet wordt ie nooit volledig opgeladen wat funest is voor de capaciteit.

Nooit laden met een snellader.
Ook geen lader gebruiken die meer dan 14.7V kan geven. Sommige gaan tot 15-16V
Als bij een gelaccu de gasfase berikt wordt, dan zitten de gevormde gasbelletjes semivast in de gel en verhogen de inwendige weerstand.

Arco, een laadpanning van 13.6V is te laag voor gelaccu's.

klopt niet GD, gelaccu's in stby dien je te laden met 13,5-13,8V. over de 14V laden van die dingen is voor cycli laden.

hier laden ze zelfs met 13,25V, heb nog niet vaak zo weinig uitval gehad. toen dat nog 13,8V was gingen er jaarlijks diverse accu's stuk, alleen de goede merken hielden het nog enigsinds uit.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 juli 2019 20:08:56 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Gelaccu's worden meestal in standby use gebruikt, dan is alles meer als 13.8v (veel) te veel, dan krijg je ze wel bol, ja... ;)
Meesten raden 13.5 tot 13.8v aan. (yuasa raadt 13.65 aan)
14.10 tot 14.40v is voor cyclic use...

Levensduur houdt men meestal op 5 jaar. Alles daarboven is meegenomen.
Voor nood en alarmgebruik zeker om de 5 jaar of eerder vervangen.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 27 juli 2019 20:17:03 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Na controle is de voedingsspanning die erop staat netjes 13,8vdc dus geen voedingsprobleem.

Of het daarmee DUS goed is... Kijk daarvoor in de datasheet van specifiek dat merk voor specifiek die uitvoering. Die spanning is ook nog eens temperatuur afhankelijk - meestal bij 20oC gespecificeerd.
Ik heb hier een setje SLAs staan die inmiddels 15 jaar oud zijn (waarvan 13 jaar in bedrijf). Daar lijkt het nog prima mee te gaan. Maar ook wel eens een hoera-merk voorbij zien komen wat na 18 maanden al dikker begon te worden... Zelfde opstelling, zelfde temperaturen...

Ik heb dit ook regelmatig meegemaakt. Halve UPS moeten demonteren om die dingen eruit te krijgen.

Ik heb wel goede ervaringen met Cellpower Longlife accu's. (Intercel levert die dingen). Goedkoper dan Yuasa, en longlife.

Belangrijkste oorzaak dat ze in bv een UPS vroegtijdig sterven is de temperatuur. Die 8-10 jaar halen ze ook wel, bij 20 graden. In een UPS zonder ventilatie haal je dat niet.

Daarnaast staat zo'n UPS vaak in een (dichte) patchkast of rack, wat ook niet ten gunste van de levensduur komt.

Ook de rackmount dingen hebben het zwaar. De tijd dat een serverruimte 18 graden was ligt ver achter ons. Tegenwoordig is 24-26 de standaard.
Leg daar maar eens een grafiek naast van de levensduur, dan zie je dat bv de 8-10 jaar maar 5-7 overblijft. Ga je naar de 30 graden (Wat niet onrealistisch is als je ingangslucht al 26 is) dan is de levensduur al zo'n beetje gehalveerd.

Om die reden heb ik bij ons de UPS in een aparte ruimte geplaatst, tesamen met de krachtstroominstallatie, ATS enz. Die ruimte staat wel op 18 graden, in tegenstelling tot de serverruimte. Dan heb ik wel het behoud van de accu's, en niet het enorme extra energieverbruik om alle servers ook onnodig te koelen.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je bij 13,8V eigenlijk al zilver-calcium accu's nodig hebt om een fatsoenlijke levensduur te halen als ze niet in een zwaar gekoeld serverhok staan. Elke 2 a 3 jaar nieuwe accu's ongeacht de staat van de oude, is niet echt een gek idee. Dat zal bij die 18 graden inderdaad wel een stuk beter gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 27 juli 2019 20:35:28 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

alarmsystemen laden vaak ook 13,8V, dat zorgt wel dat je de monteur geregeld eens kunt langs laten komen. de plekmerken accu's die daarin worden gebruikt halen vaak de 4 jaar niet eens. ik had in t verleden elke 5 jaar een stuk of 34 24Ah loodgel accu's die omwege verzekering eisen dan vervangen werden. de 1e set die origineel bij het brandalarm zat was van sonnenschein, goede accu's. toen kwamen er elke keer goedkopere accu's in. de laatste keer waren ze al op aan het bollen toen ze vervangen werden.

@ maarten, de genoemde ups van de server heeft in die 10 jaar constant in een 20 graden gekoelde ruimte gestaan op de grond, dus een 18 graden feitelijk. uit ervaring weet ik dat accu's bij die temperaturen juist ouder worden. hoge temperatuur icm hoge laadspanning nekt ze snel..

iets wat wel meespeelt bij een ups is de last die erop zit. draait zo'n ding op vollast dan wordt deze ook warmer intern, als er een zelftest opzit dan gaat interne weerstand van de accu's sneller een rol spelen op vollast.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 juli 2019 10:18:03 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Nogmaals, je kunt een gelaccu niet correct laden met een constante spanningsbron van 13.8V.

Je hebt een 3 stapslader nodig.,
Je laadt met beperkte stroom tot de spanning 14.5V-14,7V is, net onder gde gasspanning. Dit luistert heel nauw en houdt dit aan tot de batterij volledig geladen is. Dan laat je in onderhoudslading de spanning zakken tot 13.6V.
Misschien dat je de fabrikanten van accu's wél gelooft.

High met Henk

Special Member

Wat is bol??

Ik heb er gehad die klein beetje bol staan. Ok

Maar vorig jaar 1 in phoenix quint ups. Dat leken wel 2 six packs. Waren toch wel panasonics...
Lullige was dat ik 2 units in dezelfde console had, van dezelfde datum.
Die andere had niets.. Draait ook nog prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Nogmaals, je kunt een gelaccu niet correct laden met een constante spanningsbron van 13.8V.

Klopt, da's eigenlijk te veel... ;)

Misschien dat je de fabrikanten van accu's wél gelooft.

Bovenstaand plaatje *IS* van een accu. En Yuasa raadt 13.65v aan...
Alles boven de 13.8v is voor langere duur dodlijk voor de accu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dit komt ergens van een fabrikant van accu's Victron dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 27 juli 2019 22:49:14 (70%)

Sine

Moderator

Bijna ideaal, eerst laad je in CC mode tot 14.5V (bulk laden), als je stroom dan inzakt val je terug naar 13.5 in CV
(na laden wat vanzelf overgaat in druppel laden)

Het het lang bulk laden op 14.5 in het grafiekje hierboven is waarschijnlijk om de accu sneller vol te krijgen, wat niet perce bevorderlijk is voor de levensduur.

Maar de gemiddelde UPS is niet zo vriendelijk, die raggen de accu's vol tot 13.8V en houden ze daar. Als ze warm worden zou je zelfs nog iets moeten zakken met de spanning. Zeker de oude APC smart-UPS bakken worden best warm.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 juli 2019 23:27:09 (26%)

Arco

Special Member

Dit komt ergens van een fabrikant van accu's Victron dacht ik.

Dat *IS* geen standby use, maar cyclic use. (da's totaal wat anders...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klopt, eigenlijk hoort de lader met een stijgende temperatuur ook de laadspanning te verlagen. elektuur had een lader met een l200 welke dat deed. hier is die lader als druppellader nog steeds gebruik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het laden tot hogere spanning is (buiten dat het sneller gaat) ook om de platen te desulfateren.

Ik heb zelf jaren geleden een lader gebouwd die deze laadmethode aanhoudt:

Ja klopt, ik heb hier thuis een cteck lood accu lader die in een te selecteren functie tot 15.8V laad!
Om de platen te desulfateren en accu nieuw leven in te blazen of her-conditioneren, raden dit 1 maal per jaar aan. (Recond functie)

Lader doet behoorlijk wat stappen met laden en uitvoerige controle van de laadtoestand.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

Nogmaals, je kunt een gelaccu niet correct laden met een constante spanningsbron van 13.8V.

Dat kun je prima... Het duurt alleen even.

Bijna ideaal, eerst laad je in CC mode tot 14.5V (bulk laden), als je stroom dan inzakt val je terug naar 13.5 in CV
(na laden wat vanzelf overgaat in druppel laden)

Die 14.4 (die doorgaans aangehouden wordt) is ook maar arbitrair.

Het laden tot hogere spanning is (buiten dat het sneller gaat) ook om de platen te desulfateren.

Die dus. Die 14.4 is een (smalle) balans tussen 'snel laden' en 'niet teveel electrolyse'. Bij een 'open' accu is dat laatste niet zo'n probleem (je moet wat vaker water bijvullen), bij een gel ding, is dat natuurlijk dodelijk (het re-combineert niet snel genoeg, dus bouwt die cel druk op, blaast af. En wat eruit is, krijg je er niet meer in.). Het mag duidelijk zijn dat 'sneller laden' qua rendement weer slechter is - electrolyse kost ook energie en die is 'weg'. Idem met temperatuur verhoging.

Het probleem met een '13.8V lader' is dat die niet zo lekker de-sulfateert. Daar staat tegenover dat sulfateren vooral optreedt bij 'ontladen' accu's. Het idee achter 'standy use' is nou juist dat die accu niet gebruikt wordt (het is immers een noodvoorziening, geen cyclisch gebruik). Daarmee wordt het ding geacht min of meer altijd 'vol' te zijn, waarmee sulfateren niet zo'n rol speelt (in theorie :) ).

Ofwel: voordat je zegt 'lader is ongeschikt', moet daar wel ff een context bij.

[off topic]Ik ken accupacks van 24V 800Ah (ook dat is overigens een afweging tussen leeftijd, gebruikstijd en geld... groter is gewoon te koop). Dat zijn gewone natte 2V cellen, die mag je zelf aan elkaar zetten, bedoeld voor tractie (cyclisch dus). En dat pack wordt geacht zo nu en dan naar 31V gebracht te worden (dat is dus 'iets' meer dan 28V8). Het idee erachter is enerzijds wat desulfateren, anderzijds alle cellen weer ff gelijk te trekken (normaal zal de slechtste het eerste vol zijn, water gaan staan verstoken, spanning loopt op, lader gaat naar de volgende fase, de beste cellen worden niet 'vol'). En ja, de kost wat water. Daar geen probleem. In een gesloten accu wel.
Overigens gebruikt daar ook bijna niemand de temperatuur sensor die bij een beetje acculader hoort. Is voor die natte dingen niet zo heel boeiend (anders dan bewaking als om welke reden dan ook die lader in CC mode blijft hangen). Voor AGM ofzo is het uiteraard een ander paar mouwen.