Even op de koffie..

mvdk

Golden Member

Zit daar ook een gat? Of een raampje?

De toegangsdeur.

Op 29 juli 2019 23:19:05 schreef Arco:
Of het Marco Bakker excuus: schuld van cruise control... ;)

Tsja, daar haal je wat aan.
Als hij iets eerder weggereden was dan had ie mij geraakt, ik liep daar net langs, een collega kon net wegspringen en was zeeeer aangedaan.
Ik kende die collega niet overigens, maar al met al een zeer indrukwekkende gebeurtenis om mee te maken.
Ik heb het overigens niet zien gebeuren maar wel de consternatie gehoord.
Als ik die man zie op tv dan . . . .
Het speelde zich dus af op de ring achter de tribune in de arena-A'dam, Waarom men daar nou auto's laat (liet?) parkeren, tussen alle mensen die druk zijn met van alles en nog wat en dan moet je ook nog op auto's letten.
Het had in een parkeergarage ook kunnen gebeuren maar daar lopen iig minder mensen.
Nu ja, genoeg hier over wmbt, het kwam zo ter sprake.

Arco

Special Member

Tja,

Als je beroemd en/of rijk bent, kom je met bijna alles weg (ook moord soms) :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2019 07:25:44 schreef R-Tronic:
Je mag van zo'n trafohuisje toch minstens verwachten dat het een steens muur heeft?

Ik weet niet hoe het zit met het trafohuisje waar het hier over gaat, maar er zijn zat van die kotjes die maar een halfsteens muur hebben. En zelfs als het een steens muur is, als de auto maar genoeg snelheid heeft komt hij er echt wel doorheen.

Hensz

Golden Member

Als je goed oplet, zie je dat hij met die auto half op de plek van het ventilatierooster naar binnen gereden is.
Ik neem aan dat dat altijd een zwakke plek is én dat er weinig achter is wat in de weg staat. Daarom kon hij misschien wel zo makkelijk zo ver naar binnen rijden.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Ik had deze al eerder geplaatst, in dat topic over magneetvelden.

Deze huisjes, die in het voormalige Delfland gebied staan, zijn gebouwd met gasbeton elementen. Soms zijn ze daarna met een ruwe laag glanzend grit bespoten, soms, al naar gelang de eisen en verlangens van de gemeente, is er een steens muurtje tegenaan gebakken.
Maar je kan zien, de constructie is zodanig, dat als het daar binnenin "BOEM " doet, de hele boel alle kanten opvliegt. En andersom gebeurt hetzelfde.
De enige eisen die aan deze gebouwtjes worden gesteld, is dat je er alleen maar in kan komen met gebruik van een geldige sleutel, of passend gereedschap.
Het is géén bunker, en het is ook géén kluis. Er zit dus ook geen heel duur hang en sluitwerk op.

Edit: zoals ik al in m'n vorige post heb gezegd, iedereen heeft vreselijk gemazzeld. Hij heeft geen edele delen geraakt. Had ie meer links of meer rechts gezeten, had ie op z'n minst meer schade aan de auto gehad, en waarschijnlijk ook meer bezeerd. Vreselijk gemazzeld.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 juli 2019 15:29:28 (15%)

Kruimel

Golden Member

Ah ok, ik dacht eigenlijk dat de constructie zo zou zijn dat het dak er af zou vliegen om de druk kwijt te raken. Dat was ik gewend van chemiegebouwen waar de constructie zo is dat bij een explosie de druk ergens naartoe kan dat het de constructie als geheel niet ondermijnt.

Als er 10 KV op de wagen komt te staan kan je toch maar beter blijven zitten, anders wel een zeer kortstondig orgasme!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mvdk

Golden Member

Ik zou toch niet blijven zitten en blijven afwachten. Je weet nooit wat je geraakt hebt, voor hetzelfde geld gaat er een aardsluitingstroompje staan knetteren en vliegt er iets in de brand. Ik zou proberen naar de passgiersstoel te verschuiven, voetjes tegen de voorruit, deze eruit drukken, (gaat bij sommige auto's zwaar, ik weet) en zou dan van de auto op de grond springen. Zorgen dat je niet tegen het laagspanningsrek valt. De deur van het huisje is in bijna alle gevallen (niet altijd dus) van binnenuit zonder sleutel te openen.

denk gewoon in z'n achteruit zetten en gas geven als je kunt zien wat je hebt meegetrokken of juist niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Als hij net op de deur is gereden kan het best zijn dat hij weinig heeft geraakt.

Transfo achteraan en verdeler tegen een zijmuur.

Recht op de transfo knallen zou veel erger geweest zijn.
Meestal met minerale olie; als die begint te branden.

Als je het filmpje hier bekijkt
https://www.tubantia.nl/wierden/man-rijdt-dwars-door-muur-van-elektric…

Zie je toch duidelijk op 0:27 dat de hele trafo weggehaald is en de 10 of 20kv kabels nog uit de grond/kelder steken.

Er was nog een filmpje daar zag je de trafo half achter over liggen.
Hieronder een foto ervan

ik zie de trafo nog zitten op die foto, hangt idd wat scheef naar rechts en achterover, die is dus geraakt. ik vraag me wel af of er stroom op de auto stond, of dat hulpdiensten het volgens regels deden en de boel gewoon uitschakelen. de 10kV zijde zit doorgaans tegen de muur aan, dus die had je alleen geraakt vanaf de achterkant..

de dikke kabels vanuit de trafo naar de verdeler gaan naar rechts, dus die is wrs niet geraakt..

dit is overigens niets zeldzaams meer, afgelopen half jaar is al 1x de wijkverdeler uit de grond gereden op een splitsing en daarna een bedrijf binnengereden, verdeler in gruzelementen van de kabels los zelfs. en ook al 1 trafo/verdeler in t buitengebied van een dorp geheel van de weg gereden, en dat is alleen nog in een straal van 25km. daar komen diverse voorgevels nog bij..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 30 juli 2019 22:40:02 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

<<< De bestuurder is met onbekend letsel weggebracht >>> Veel hersenschade zal ie niet hebben opgelopen. Daarvoor moet je eerst over hersenen beschikken. Als je je wagen zo diep in een gebouw kan boren, dan moet je je hersenen wel thuis in de koelkast hebben bewaard.
Gokje.... de virtuele wereld op zijn smartphone was vele malen belangrijker dan de realiteit rondom hem zelf???

Depeet

Op 30 juli 2019 22:34:39 schreef testman:
dus die had je alleen geraakt vanaf de achterkant..

Als je /dat/ weet EN je bentel ektro-technieker. dan kan je best inschatten of het veilig is aan de auto te komen. Maar brandweermannen kan je dat niet toevertrouwen. En als JIJ voorschrijft: als de 10kV kant niet geraakt is (die zit aan de muurkant), kan je veilig de auto er uit trekken. En dan komt er door de "plotselinge schade" van het incident toch 10kV op de auto. En dan komt er een brandweerman om. Jij mag het aan z'n vrouw uitleggen. Goed?

Nee, de regels zijn "het zekere voor het onzekere". Van afblijven totdat iemand die er verstand van heeft de stroom er afgehaald heeft. Het wordt iets anders (= serieus moeilijk!) als de persoon in de auto levensbedreigende verwondingen heeft.... Tja, wat doe je dan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Niet bevoegde personen mogen gewoon niet in zo'n cabine zijn.

Al meegemaakt dat een nieuwsgierige buurman aan de deur stond tijdens een inspectie.

'mag ik eens kijken? Ik heb dit nog nooit van binnen gezien.'

Nee, niet over de drempel komen aub.

Hensz

Golden Member

Op 31 juli 2019 08:44:32 schreef depeet: Veel hersenschade zal ie niet hebben opgelopen. Daarvoor moet je eerst over hersenen beschikken. Als je je wagen zo diep in een gebouw kan boren, dan moet je je hersenen wel thuis in de koelkast hebben bewaard.

Aha, jij was erbij!
Hoe verklaar je de sporen die op deze foto staan? Foto komt uit het filmpje hierboven van peter112.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Het is alweer anderhalf jaar geleden, maar ik moest toch aan dit duitse treinongeluk denken: https://www.ad.nl/buitenland/zeker-47-gewonden-bij-treinongeluk-in-dui…
Trein knalt op een stilstaande, of eigenlijk juist optrekkende, lege ertstrein. Brandweer erbij, maar passagiers mochten pas uitstappen nadat bovenleiding spanningsloos geschakeld en geaard was. Procedures.
Wat als de trein in de fik was gevlogen? Ik zou proberen een raam stuk te slaan en eruit te springen. Liever wat schaafwonden dan branden...

Ik toch redelijk duidelijke 10/20Kv rode kabels liggen, LS kabels hebben meestal een andere kleur

Op 31 juli 2019 15:15:38 schreef mvdk:

Wat als de trein in de fik was gevlogen? Ik zou proberen een raam stuk te slaan en eruit te springen. Liever wat schaafwonden dan branden...

De ramen van treinen zijn van ontzettend sterk glas, met een plasticfolie er overheen. Ik weet dat sommige Belgische en Duitse rijtuigen een trekkoord hebben om het raam er uit te krijgen, maar in Nederland kun je dat vergeten. Ik denk dat je oprecht een sloophamer moet hebben om de treinruiten er uit te krijgen.
Je zult het moeten doen met de nood-deurontgrendeling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 augustus 2019 12:29:22 schreef Ledlover:
Ik weet dat sommige Belgische en Duitse rijtuigen een trekkoord hebben om het raam er uit te krijgen, maar in Nederland kun je dat vergeten.

Toch niet helemaal. De dubbeldekkers VIRM hebben in elk rijtuig een raam wat je er in geval van nood makkelijk uit kan trappen. Maar niemand weet dat en je moet ook goed kijken om te weten welk raam het is.

maartenbakker

Golden Member

De DDAR had of heeft ook ramen met verborgen trekkoorden. Niet zeker of ze die nog hebben, ik geloof dat er ooit een paar kwijt waren geraakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 31 juli 2019 15:15:38 schreef mvdk:
Het is alweer anderhalf jaar geleden, maar ik moest toch aan dit duitse treinongeluk denken: https://www.ad.nl/buitenland/zeker-47-gewonden-bij-treinongeluk-in-dui…
Trein knalt op een stilstaande, of eigenlijk juist optrekkende, lege ertstrein. Brandweer erbij, maar passagiers mochten pas uitstappen nadat bovenleiding spanningsloos geschakeld en geaard was. Procedures.
Wat als de trein in de fik was gevlogen? Ik zou proberen een raam stuk te slaan en eruit te springen. Liever wat schaafwonden dan branden...

Nou, 15kV op je mik is nu geen pleziertje. Zolang de trein niet in de fik staat zou ik er ver van blijven. Als het 230V was, was het een ander verhaal. Een tik van 230 overleef je als gezond mens wel, en ik ken ook wel iemand die een opdonder van 600VDC van een tramleiding overleefde zonder al te veel poespas, maar als het in de kilovolts loopt geef ik elke brandweerman gelijk die passief afwacht tot de spanning er af is.

Dit gebeurt er als je 25kV~ aanraakt: https://www.dailymotion.com/video/x9i793 (Schokkende beelden)