Wat gebruiken jullie voor het maken van positieven voor printplaten?

Ik ben wel benieuwd wat jullie gebruiken voor het maken van positieven voor fotoprinten.
In het verleden gebruikte ik een Brother laserprinter en ook een HP laserprinter. Printen deed ik op Xerox sheets voor overheadprojectoren. De zwarting, met name van vlakken, was altijd maar matig, zelfs al gebruikte ik de 'zwartste' instelling bij het printen. Het nabehandelen van de sheets met 'Densitone' spray maakte het zwart wel wat minder doorzichtig, maar ik gebruikte toch voor alle zekerheid maar twee velletjes op elkaar bij het belichten van de print. Zijn er printers of printmateriaal dat een écht goede zwarte afdruk maakt op transparanten? Ik ben zeer benieuwd naar andere ervaringen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 29 juli 2019 23:07:07 (4%)]

Sine

Moderator

Ik laat dat tegenwoordig een Chinees voor me doen, die mag dan ook meteen de print etsen, boren, uitzagen, doormetaliseren, lakken en zeefdrukken.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ja, dat doe ik ook, als het ontwerp klaar is.
Maar om 'effe snel' een proefprintje te maken, duurt het me bij te Chinees net te lang!

Proefprintje? Da's dubbel werk. Gewoon in 1 keer goed doen. En stukje van je schakeling kun je ook gewoon op breadboard of gaatjesprint proberen, mocht dat nog nodig zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In mijn geval gaat het vaak om een prototype waarvan er later een paar gemaakt moeten worden. Dan loont een proefprint de moeite.
En gaatjesprint is wel aardig om de schakeling te testen, maar geeft geen garantie dat er geen fout in het latere printontwerp zal zitten.

Als transparant gebruik ik gewoon kalkpapier of zoals het wordt genoemd 'overtrek papier'.
Hoewel dit niet helemaal 'doorzichtig' is behaal ik hiermee goede resultaten voor mijn printen.
Een belichtingstijd van 2 1/2 tot 3 minuten met een gezichts- bruiner hou ik aan.
Mijn printer is een Brother laser printer.

"tijd is relatief"

Ik ben nog vergeten te vermelden dat grote zwarte vlakken, redelijk goed zijn van kwaliteit, oke het kan beter maar voor het uiteindelijke resultaat is dit voldoende.
Om de zwarte vlakken minder lichtdoorlatend te zijn kun je zwarte viltstift of zoiets gebruiken.

Het is niet noodzakelijk twee sheets over elkaar te leggen, dat is alleen maar extra werk.
twee sheets leg ik alleen over elkaar heen bij een dubbelzijdige printplaat.
Waarbij ik eerst de ene en daarna de andere kant van de printplaat belicht.

"tijd is relatief"
eross

Golden Member

Met mijn (goedkope,samsung) laserprinter krijg ik nooit een goede zwarting.Nu gebruik ik kalkpapier of transparantfolie voor inkjet op mijn hp inkjetprinter. De zwarte vlakken zijn nu bijna perfect.

Stijnos

Golden Member

Vroegah.. toen 10 10x10 doorgemetaliseerde, van silkscreen en soldeermasker voorziene printjes in elke figuur gefreest naar wens nog geen $10.- kosten gebruikte ik na altijd gekloot met belichtings tijd en ontwikkelen transfer sheets van press n peel.
Dat vind ik zelf erg betrouwbaar werken. print materiaal was ook goedkoper.
https://www.instructables.com/id/Etching-PCBs-with-PressnPeel/

EricP

mét CE

De zwarting, met name van vlakken, was altijd maar matig, zelfs al gebruikte ik de 'zwartste' instelling bij het printen.

Is dat erg dan? Ik bedoel... die fotolaag mag daar best iets dunner worden. Zolang-ie nog maar dik genoeg is om het etsen te overleven.

Ik doe het gewoon met de laserprinter en calque papier. Is ook niet helemaal zwart - eerder donker grijs. Tot op heden is dat geen enkel probleem. Ook niet voor SMD.

Als de zwarting niet goed genoeg is, verdwijnt de fotolaag (deels) bij het ontwikkelen, zodat later 'gaten' in een kopervlak ontstaan.

EricP

mét CE

Dan belicht je te lang. Of je ontwikkelt te lang (ook niet-belichte lak vreet je er na verloop van tijd wel af...).
Heus, het is niet zo kritisch. Er zal wel *iets* verdwijnen hoor. Maar zolang er meer dan genoeg over blijft...

Maar 'suit yourself'. Ik doe het pas een jaar of 15 zo en na 2x uitgevogeld te hebben wat de juiste tijd is (proefstukje maken met elke keer 30 sec. meer; voor 2 verschillende merken PCB-met-fotolaag) werkt dat procedé vlekkeloos.

Ik heb hier nog "Toner verdichter" staan.
Doet de toner een beetje vloeien dat er geen spleten in blijven..

https://www.reichelt.nl/tonerverdichter-lf-a-400-ml-tvd-lf-a...89770.html

Heb hier nog een UV bak staan (dubbelzijdig met vacuumpomp en timer), zou elk bod in overweging nemen

https://static.rapidonline.com/catalogueimages/module/m031820p01wl.jpg