Voedingsspanning Tafelmike

Ik heb hier een CB bakje die heeft 13.8 volt aan de Mike plug.Nu heeft mijn tafelmike 8 volt nodig hoe kan ik dit eenvoudig op lossen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Je hebt inderdaad kans dat er andere incompatibiliteiten zijn, maar als het alleen om de spanning gaat kan een 7808 uitkomst bieden. Afhankelijk van de stroom en constructie kan een zenerdiode van 5,6V of 6,2V in serie of 8,2V als shuntregelaar ook wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij microfoons gaat signaal + voeding vaak over dezelfde draad, dan wordt 't wat lastiger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Die kan ook met batterijen gevoed worden maar dat zal niet de bedoeling zijn neem ik aan?
Hierboven @Arco ;-) Dat is snel!

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 30 juli 2019 14:50:03 (16%)

Arco

Special Member

Een 7808 met twee c'tjes zal hier wel werken...

https://spiratronics.com/images/techim/78xx%20Pin%20Out%20and%20Application%20Circuit.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2019 13:50:56 schreef Hubie:
Mss dat de mike/bak aansluitingen hierbij staan?

http://27mc.stophier.nl/index.php?naam=micompluggen

Bedankt hier staat dat de Kenwood mc-85 op 12 volt kan dat zou mooi zijn kan iemand dat bevestigen voordat ik de boel opblaas...

Arco

Special Member

Zo (op het eerste gezicht) te zien wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

De voeding die bij een Kenwood TRX op de plug staat om een Kenwood tafelmike te voeden is 8 Volt.12 Volt lijkt mij een beetje te veel.
Van die 8 Volt valt ook nog 0,6 Volt over de diode.
Een 7808 ertussen knopen (zie tekening van @Arco hierboven)lijkt mij wel zo save.safe.

Btw,met 4 batterijtjes kun je 400 uur praten voor dat ze leeg zijn.

http://pdfstream.manualsonline.com/a/ad58e639-d547-4113-abbe-78063d7f7…

Waarvor die condensators in de schakeling?
7808

Ontkoppelen,voorkomen dat de 7808 kan gaan oscilleren

Thevel

Golden Member

Je moet ze wel zo kort mogelijk bij de 7808 solderen!

mel

Golden Member

Is 27 MC weer actueel? Ik dacht dat dat allang dood was.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok dank alle welke wat voor soort condensators heb ik nodig? Iemand een voorbeeld ervan ik kan wel solderen maar verder niet veel kennis ervan?

fred101

Golden Member

0,1 uF is 100 nF. Je hebt dus een 100 nF en 330 nF condensator nodig. Welk type maakt niet zoveel uit. Van die gekleurde rechthoekige plastic blokjes of ronde keramische schijfjes.

Ga naar iets als Conrad, type 100 nF in de zoekbalk. Hret resultaat is een waterval aan condensators en ze zijn allemaal bruikbaar. Er staat altijd een spanning bij. Die mag hoger dan 12V zijn maar niet lager. Ik weet niet of ik kan linken want ik kan daar geen knop meer voor vinden maar een vb is hun artikel nummer: 1235240 en 1589524 voor een 100 nF

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Maakt Q3 en D1 er al geen 8V van?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo dat zou mooi zijn gewoon 13,8 volt op de mike???

Hugo Welther

Moderator

Ik kan de waarde van D1 slecht aflezen in het schema.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Een deel van het schema is (ook voor niet-leden) zichtbaar op https://www.radiomuseum.org/r/trio_kenwo_mc_85.html Toevallig is D1 nu prima leesbaar: 05Z26.8Z

05Z staat voor 0,5 watt; verder begrijp ik het (nog) niet. 26 zou staan voor 2,6 volt (zener). Maar wat die .8Z er dan nog doet....?
Ergens lees ik dit: 05Z51, 05Z75, 05Z68. Betekent respectievelijk: (500mW) 5,1 - 7,5 - 6,8V.

Anyway, ik ga uit van een 6,8V zener voor D1.

RAAF12

Golden Member

Waarom een externe DC voeding als het apparaat helemaal voorbereid is om op 4 penlite batterijtjes te werken? Bovendien heb je dan ook een schone voedingspanning voor de electret microfoon. En geen brom, aardlus ect.