customizable keypad/bediening gezocht

Voor een te ontwerpen product zijn we op zoek naar een handbediening.
Er is momenteel eigenlijk geen budget voor een custom behuizing/matrijs.
Ik ben benieuwd of iemand wel eens een knoppen kastje heeft gezien voor op het bureau waarbij je eventueel zelf de knopjes kan laten bedrukken met eigen iconen. Interface zou iets bedraads moeten zijn. Uart/DMX/Dali/I2C (geen usb helaas)

Als andere oplossing zat ik te denken aan een mooi kleine tafel kastje (al zijn allen die ik vind veel te lomp en groot) en daar een druknknop folie op plakken naar een klein printje.

Het liefst zo kant en klaar mogelijk. Iemand tips of ervaring?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er zal ook wel geen budget zijn om naar een fabrikant te stappen, maar voor grotere series kan het wel eens gaan lonen. Bij knoppenkasten denk ik aan Cherry of Ruwido, maar er zijn er ongetwijfeld meer of beter geschikte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Voor kleine(re) series kun je een frontfolie laten maken, en daar tactile switches achter zetten (bijv. Omrom B3F)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2019 13:42:45 schreef Arco:
Voor kleine(re) series kun je een frontfolie laten maken, en daar tactile switches achter zetten (bijv. Omrom B3F)

[bijlage]

Zo cheap hoeft het ook niet, ik zou dan een frontfolie laten maken met membraan switches erin, alleen probleem is dan nog een table top behuizing te hebben die mooi klein is. Bij Altinkaya of Takachi vind ik alleen die minsten 10x10 zijn ongeveer.

Die storm keypads komt in de buurt, alleen zijn die wel weer heel 1970 en helaas geen 5 of 6 knops variant

@ Maarten, als ik die websites bekijken lijken mij die fabrikanten veel te duur voor customizations :)

Arco

Special Member

Het gaat niet alleen om de prijs (die inderdaad wel een stuk lager is), maar ook om de betrouwbaarheid en de voelbare 'klik'.
We hebben apparatuur met membraan switches veel vaker kapot (honderden) als die met B3F's (eentje kapot gehad.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een microcontroller zoals PIC16F193x bevat capacitive mtouch technologie en heeft de mogelijkheid om via een I2C-bus te communiceren.
Dacht even aan een dubbelzijdige print met aan de ene zijde de PIC en aan de andere zijde de touchvlakken, bedekt met een laklaagje als bescherming en daarop jouw icoontjes gedrukt. Dat bijvoorbeeld in een houten bakje waarop je het bordje dan bevestigen.
Nadeel is wel dat je een voeding nodig hebt.

Depeet
Arco

Special Member

Touch is lastig om betrouwbaar te krijgen, zeker ingebouwd in micro's.
Als je het al wilt proberen, dan geen onderdelen aan de achterkant maar een ground vlak. Microchip heeft veel docs daarover.
De enige die altijd goed werken zijn de TTP223 chips...

https://www.diyelectronics.co.za/store/5354-large_default/ttp223-capacitive-touch-sensor-module.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2019 14:18:38 schreef Arco:
Touch is lastig om betrouwbaar te krijgen, zeker ingebouwd in micro's.

Weer iets bijgeleerd.

Met een snelle zoektocht vond ik bijgaande breakout bordjes. De bediening met fruit vond ik wel geinig :-p Of het echt goed werkt weet ik niet maar de layout van je knoppen is wel zeer flexibel. Bij digikey zijn z te koop aan 7 euro per stuk (BTW niet vergeten).

https://www.adafruit.com/product/1982

Depeet
Arco

Special Member

Bordjes met een TTP229 erop kosten geen drol... https://nl.aliexpress.com/item/2055105031.html
(bestaan in I2C en SPI)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Op 30 juli 2019 14:18:38 schreef Arco:
[..]
De enige die altijd goed werken zijn de TTP223 chips...

Cypress CY8CMBR310x geven bij mij ook nooit problemen hoor!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Meeste die ik gezien en getest heb werkten slecht, of alleen door een hele dunne overlay. (de TTP's doen het zelfs met 5mm dik perspex nog uitstekend)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

touch blijft lastig afhankelijk van de toepassing.
Los geknutsel met dit soort bordjes is geen optie.
Een printje met capacitieve knoppen maken zou een optie zijn, alleen dan blijft de behuizing een probleem

Arco

Special Member

Tja,

'Mooie behuizing' blijft een persoonlijke smaak. Zoiets?: https://nl.aliexpress.com/item/32981495308.html?spm=a2g0o.detail.10000…
Is 10x15cm. Veel kleiner zou ik toch niet gaan met een kabel eraan. Als het kastje te klein/te licht is gaat het een eigen leven leiden.
(of je moet het vastlijmen of spijkeren aan het buro... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het is voor de bediening van een lamp op je bureau. Zoveel ruimte zou ik niet in willen leveren :) als het voor in de werkplaats was ben ik het qua formaat helemaal met je eens :)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nou ben ik bedrijfsmatig niet zo van de ali, maar ik zal eens kijken, misschien doe ik nog ideeën op :)

Enige tijd geleden heb ik zoiets gemaakt met een 16F628a met piepje bij toetsaanslag, output is uart (TTL rs232)

Het toetsenbord in de video is niet handig in gebruik, de feeling ontbreekt maar wat wil je met die prijzen ;)

edit: in het schema zie je het gebruik van de pwm uitgang, daarmee wordt de uartcode op een 38kHz draaggolf gezet om die te kunnen ontvangen met een TSOP4838.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 30 juli 2019 17:01:36 (22%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2019 14:18:38 schreef Arco:
Touch is lastig om betrouwbaar te krijgen, zeker ingebouwd in micro's.

Nou nee hoor, werkt prima.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Het zal uiteindelijk wel werken, maar kost een hoop try-and-error software testing.
(iedere keer als je andere/dikkere/dunnere frontplaat gebruikt moet je de leerroutines voor het inleren van de toetsen opnieuw aanpassen.

Ik heb er al heel wat uitgetest van Quantum, Atmel, en Microchip (is nu allemaal Microchip... ;) ), en niet eentje die bevredigend werkt onder alle omstandigheden.
'kan er wel mee door / werkt meestal wel' is niet acceptabel voor een professionele toepassing...
(ik heb hier een aantal monitoren met tiptoets die het verdommen als het weer een beetje droog is, moet je eerst je vingers natmaken. Is niet acceptabel... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Capacitieve schakelaars kun je gewoon op printplaat etsen en dan onder een bedrukt stukje plastic monteren. Zo doen eigenlijk alle consumentenelectronicafabrikanten het.

Ruwido lijkt duur, maar ze produceren ook gewoon afstandbedieningen van een tientje dus als het seriematig moet zijn kun je er altijd eens naar vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Waarom gebruik je niet een smartphone scherm als input device?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Waarom gebruik je niet een smartphone scherm als input device?

Da's een compleet linux systeem inzetten om één knopje in te drukken... :) :) :)
En dan moet je nog wat maken wat door die smartphone gaat worden aangestuurd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Voor een paar euro ben je klaar aan onderdelen. AB. altijd in de buurt, met paar regeltjes software en klaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.