Automatische ontgrendeling

Beste,
Ik ben op zoek naar volgend iets: bij de nieuwe wagens opent de auto zichzelf,
wanneer je dicht genoeg komt zonder op een knop te drukken.
Ik ben op zoek naar zoiets maar dan zonder de auto.
Iemand die weet of dit een specifieke benaming heeft?
Of dit zelf na te maken is? Of je dit zo kan kopen?
MVG

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is als je dicht bij de deur staat, ik zoek hetzelfde maar gewoon dat je een zender bij je op zak hebt, de deur zou niet mogen opengaan bij iedereen.

Arco

Special Member

RFID tag IS de zender... ;) . (als je unieke tags gebruikt, kunnen alleen die je toelaat naar binnen)
Moet tot op een halve meter of zo wel werkend te krijgen zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet u of RFID ook bij auto's gebruikt wordt?

Op 30 juli 2019 19:20:41 schreef Maxime Callewaert:
Dit is als je dicht bij de deur staat, ik zoek hetzelfde maar gewoon dat je een zender bij je op zak hebt, de deur zou niet mogen opengaan bij iedereen.

Dan zoek je dus een draadloze afstandsbediening? Dat is niet wat je schrijft in je openingspost. Dus, klink-aan-klik-uit systeem nemen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja, inderdaad als ik die draadloze zender op zak heb en binnen een straal van ongeveer 5 m van de ontvanger ben deze een contact maakt.

Arco

Special Member

Als je zoekt op 'proximity alarm' vindt je genoeg... (zelf vind ik een gewone open/dicht keyfob prettiger...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2019 20:09:52 schreef Maxime Callewaert:
Ja, inderdaad als ik die draadloze zender op zak heb en binnen een straal van ongeveer 5 m van de ontvanger ben deze een contact maakt.

Vergeet het dan maar met RF-ID, die hebben maar een kort bereik. Je mag in je handen klappen als je 15 cm haalt.

Je moet dus altijd een actieve zender hebben.

Wat wel eventueel kan is, als op je te openen object voldoende vermogen hebt, een radio signaal uitzenden die een low power passieve ontvanger triggerd om zijn code terug te zenden. Dan kun je wel grotere afstanden overbruggen zonder zelf iets te hoeven doen (hier bedoel ik dus een knopje op je eigen zender indrukken).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heeft u soms een link naar zo'n product of voorbeeld ervan? Vind er niet veel over op google...

Vergeet het dan maar met RF-ID, die hebben maar een kort bereik. Je mag in je handen klappen als je 15 cm haalt.

Er bestaan meerdere soorten RFID. Die werken ook met verschillende frequenties. En afhankelijk van het soort RFID zijn verschillende afstanden mogelijk. Die kunnen dus variëren van een tiental centimeters tot afstanden van een meter of drie vier.

Hierbij is ook de omgeving waar het gebruikt wordt belangrijk.

Arco

Special Member

Iets met bluetooth auto-connect?
(waarom zijn we tegenwoordig toch te beroerd om een knopje in te drukken, en moet alles vanzelf gaan?... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De situatie is dus als volgt, wanneer een vrachtwagen in een straal van 5 m van zijn oplegger is die hij moet koppelen. De ontvanger die in de oplegger zit een contact moet geven. Er moeten minstens 2 zenders zijn. Met welk systeem werk ik dan het best?
Jammergenoeg ken ik van dat soort elektronica (RF enzo) zeer weinig.

Arco

Special Member

Zoeken op 'bluetooth proximity alarm' geeft diverse bruikbare zaken, zoals deze: http://www.homier.com/insite-bluetooth-separation-alarm-wallet-style/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De situatie is dus als volgt, wanneer een vrachtwagen in een straal van 5 m van zijn oplegger is die hij moet koppelen. De ontvanger die in de oplegger zit een contact moet geven. Er moeten minstens 2 zenders zijn. Met welk systeem werk ik dan het best?
Jammergenoeg ken ik van dat soort elektronica (RF enzo) zeer weinig.

Ik begrijp dat als een vrachtwagen in de buurt komt van zijn oplegger er in die oplegger iets moet gebeuren? Dus een zender in de vrachtwaggel moet een ontvanger in de oplegger triggeren. Wat gaat er fout als die ontvanger per ongeluk door iets anders wordt ge-triggert? Of wat als de oplegger niet reageert? Rolt de oplegger dan per ongeluk weg en rijdt die misschien iemand dood?

Veiligheid is bij dit soort systemen heel erg belangrijk en de eisen zijn enorm hoog. Daarvoor moet je niet iets zelf gaan lopen prutsen. Zeker niet als het ook je vak niet is. Als het fout gaat zijn de rapen erg goed gaar.

Er zijn om kranen, en allerlei andere roadlegal voertuigen op afstand te bedienen goedgekeurde systemen te koop die je mits je aan alle fabrieks-eisen is voldaan veilig kunt gebruiken.

Helaas zijn de kosten van dergelijke systemen erg hoog. Maar ze zijn dan wel goed

Een fabrikant van deze systemen is bijvoorbeeld CATRON. https://www.cattron.com/industrial

Ik denk dat dit misschien iets overdone is voor jouw toepassing. Je bent alleen niet erg duidelijk over wat je precies wilt. Er moet iets met een contact gebeuren op die oplegger? Maar wat is dat dan?

Shiptronic

Overleden

Op 30 juli 2019 21:40:24 schreef Maxime Callewaert:
De situatie is dus als volgt, wanneer een vrachtwagen in een straal van 5 m van zijn oplegger is die hij moet koppelen. De ontvanger die in de oplegger zit een contact moet geven. Er moeten minstens 2 zenders zijn. Met welk systeem werk ik dan het best?
Jammergenoeg ken ik van dat soort elektronica (RF enzo) zeer weinig.

Waarom 2 zenders , normaal werk je met 1 zender en 1 ontvanger, welke waar komt hangt af van de toepassing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Jaja, en met moduletjes van ome alie van 1Eu99 zekers?

Alleen al de EMC problematiek is een onoverkomelijk issue voor iemand die niet eens weet hoe een RFid werkt en zelfs vraagt of er één in een auto zit.
Een jobstudent, stagiair of complete noob op rf gebied is onmogelijk in staat een dergelijke opdracht tot een goed einde te brengen.
Dergelijke zaken worden fabrieksmatig ontworpen waar voor elke deeltaak van ontwerptafel tot aan de certificering gespecialiseerde afdelingen voorhanden zijn.
De persoon die dàt helemaal op zijn eentje kan is een witte raaf. En de vraagstelling wijst niet eens in die richting.

Dus volledig eens met ex-fietser.
Niet nodig zijn woorden te herhalen.
Dit is met het leven van anderen spelen en dus ten stelligste af te raden!

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 31 juli 2019 13:07:05 (39%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juli 2019 21:40:24 schreef Maxime Callewaert:
De situatie is dus als volgt, wanneer een vrachtwagen in een straal van 5 m van zijn oplegger is die hij moet koppelen. De ontvanger die in de oplegger zit een contact moet geven. Er moeten minstens 2 zenders zijn. Met welk systeem werk ik dan het best?
Jammergenoeg ken ik van dat soort elektronica (RF enzo) zeer weinig.

Bij een goede transporteur zijn zowel trekker als trailer genummerd. Wat is er mis met tegen een chauffeur te zeggen je moet trailer x mee nemen. Als deze chauffeur dan niet de juiste trailer kan koppelen, geef hem dan zijn C4. Hij is niet waard op de weg te komen.

5m is voor RFID een hele afstand. In skistations, met redelijk grote beams halen ze zowat 20cm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juli 2019 22:18:18 schreef Ex-fietser:
[...]

Wat gaat er fout als die ontvanger per ongeluk door iets anders wordt ge-triggert? Of wat als de oplegger niet reageert? Rolt de oplegger dan per ongeluk weg en rijdt die misschien iemand dood?

NEEN, absoluut niet. er kunnen in geen enkel geval gevaarlijke situaties ontstaan.

Ik wilde gewoon iets proberen en de situatie nabootsen.

Op 31 juli 2019 00:10:08 schreef grotedikken:
Een jobstudent, stagiair of complete noob op rf gebied is onmogelijk in staat een dergelijke opdracht tot een goed einde te brengen.
Dergelijke zaken worden fabrieksmatig ontworpen waar voor elke deeltaak van ontwerptafel tot aan de certificering gespecialiseerde afdelingen voorhanden zijn.
De persoon die dàt helemaal op zijn eentje kan is een witte raaf. En de vraagstelling wijst niet eens in die richting.
Dus volledig eens met ex-fietser.
Niet nodig zijn woorden te herhalen.
Dit is met het leven van anderen spelen en dus ten stelligste af te raden!
Ik zou het nog iets harder durven stellen.
Wie hem hiermee probeert op weg te helpen mag van mij in dezelfde cel gestopt worden. Dan kunnen ze samen iets ontwerpen om draadloos hun celdeuren open te krijgen. :-(.

Dat geknutsel door complete nitwits aan zaken die de veiligheid van anderen in gevaar kunnen brengen loopt de laatste tijd de spuigaten uit.
Dat er onvoldoende controles zijn zoals in meerdere topics graag aangehaald wordt is geen excuus.

Beste Grotedikken,
Zou u me soms eens kunnen contacteren op volgend mailadres: Het is niet de eerste maal dat u me de grond in boort en zou graag eens weten wat het probleem is.
Alvast bedankt
Vriendelijke groeten van een 19-jarige student met een toekomstvisie

Arco

Special Member

Als deze chauffeur dan niet de juiste trailer kan koppelen, geef hem dan zijn C4.

Gelijk opblazen gaat ook wel weer wat ver... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 juli 2019 12:32:22 schreef Maxime Callewaert:
Vriendelijke groeten van een 19-jarige student met een toekomstvisie

Het leven is aan de jonge dromers, niet aan oude knarren.
Laat u niet zeker van de wijs brengen, je zult hem wel leren kennen. ;)

En haal uw emailadres van het forum en plaats het in uw profiel.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 31 juli 2019 13:17:33 (10%)

LDmicro user.
Anoniem

Op 31 juli 2019 12:32:22 schreef Maxime Callewaert:
[...]

Beste Grotedikken,
Zou u me soms eens kunnen contacteren op volgend mailadres: maxicall@outlook.com Het is niet de eerste maal dat u me de grond in boort en zou graag eens weten wat het probleem is.
Alvast bedankt
Vriendelijke groeten van een 19-jarige student met een toekomstvisie

Doe maar vlug dat mailadres weg voor de Bots je pakken.
Ah, tis een schoolprojectje. Dat verandert de zaak. Had je meteen moeten zeggen.Je was toch niet van plan zoiets in de praktijk in een echte oplegger in te bouwen?

@ Maxime Callewaert

Je moet niet zo zwaar tillen aan de opmerkingen van GD. GD is een beetje een een brompot die echter wel vaak een punt heeft. Hij heeft niets tegen jou persoonlijk ofzo. Hij spreid alleen ergernis ten toon over allerlei amateurs die zonder dat de amateurs het vaak zelf in de gaten hebben bezig zijn met dingen waar ze geen verstand van hebben maar wel andere mensen heel erg mee kunnen schaden.

Of het nu gaat om het opvoeren van een elektrische fiets of het bouwen van een sterke zender gaat. Het is beide niet (zomaar) toegestaan en kan mensen die er totaal niets mee te maken flink schaden als het heel erg fout gaat.

Om te beginnen is jouw openingspost al heel erg onduidelijk.

Ik ben op zoek naar volgend iets: bij de nieuwe wagens opent de auto zichzelf,
wanneer je dicht genoeg komt zonder op een knop te drukken.
Ik ben op zoek naar zoiets maar dan zonder de auto.
Iemand die weet of dit een specifieke benaming heeft?
Of dit zelf na te maken is? Of je dit zo kan kopen?
MVG

Het eerste wat ik denk is dat je opzoek bent naar een afstandbediening voor iets vaags. Je hebt het namelijk over een autodeuropener zonder de auto???????

En dan zeg je het volgende:

Weet u of RFID ook bij auto's gebruikt wordt?

en dan:

De situatie is dus als volgt, wanneer een vrachtwagen in een straal van 5 m van zijn oplegger is die hij moet koppelen. De ontvanger die in de oplegger zit een contact moet geven. Er moeten minstens 2 zenders zijn. Met welk systeem werk ik dan het best?
Jammergenoeg ken ik van dat soort elektronica (RF enzo) zeer weinig.

Hieruit begrijp ik dat je niets weet van radiobesturingen en dus ook niets van de risico's, wettelijke regels enz. Als jij zonder enige kennis iets gaat lopen prutsen zou het zomaar kunnen dat er dingen heel erg fout gaan.

Met de vage postings en vragen kun je geen goede oplossingen verwachten maar alleen verhalen over veiligheid en risico's.

Dus wat wil je nu eigenlijk doen met die trailer moet die zich gaan aankoppelen ofzo? En moet de ontvanger dat aankoppelen starten?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 31 juli 2019 13:51:22 (12%)

Ik zie geen enkele toepassing in een dergelijk systeem.
Wellicht kan de student daar eens zijn toekomstvisie op toelichten?

Dat kump er noe van....