Automatische ontgrendeling

@ EX-fietser.

[Bericht gewijzigd door Maxime Callewaert op woensdag 31 juli 2019 21:45:10 (97%)

Arco

Special Member

Zender en ontvanger heb je dan weinig aan, want er is geen terugkoppeling of het gelukt is.
Twee tranceivers of bluetooth zoals gezegd lijkt me veiliger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou zoiets met mobieltjes en/of goedkope tablets oplossen.

GPS lijkt me prima en nauwkeurig genoeg, daarna kan je altijd nog zien of je preciezer of veiliger wil koppelen met bijvoorbeeld bluetooth.

Met een app als Waze op twee mobieltjes kan je vanmiddag nog een conceptproef doen.

mel

Golden Member

het gaat dus om gemakszucht...
Is er iets op tegen om gewoon uit te stappen en dan aan te koppelen?
Dan kan je ook gelijk kijken of er iets beschadigd is of zo.

Anders kan je net zo goed een robot chauffeur neerzetten, dan mag je gewoon thuisblijven...
Er is zoiets als visuele controle he. Dat zal je toch gewoon zelf moeten doen...
En wat zou je denken dat er . door een storing, de pin opeens word ingetrokken? Daar wil ik dus niet bij zijn...

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 31 juli 2019 15:39:09 (14%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henk H.

Golden Member

De chauffeur zal ook elektrische en pneumatische verbindingen met de trailer tot stand moeten brengen. Dan kan de visuele controle (dus na aankoppelen) ook plaatsvinden.

Volgens mij gaat het vooral om iets te bedenken zodat de chauffeur voor aankoppelen niet uit de cabine hoeft.

Er bestaat een betaalbaar systeem, maar dat zul je aan moeten passen.

Er zijn kattenluikjes die ontgrendelen bij de kat met de juiste zender om zijn nek. Dat is dus ongeveer wat je zoekt, maar in het klein.

het gaat dus om gemakszucht...

Misschien wel, en je kunt alle ideeën die iemand heeft wel meteen afschieten. Dan komen er nooit nieuwe dingen. Je kunt hier misschien tijd mee winnen. Dat is iets dat in de logistiek betrekkelijk belangrijk kan zijn.

Maar nu wordt er veel duidelijk. Er moet een soort elektronische sleutel of afstandbediening komen die zorgt dat een losse stilstaande trailer van het slot afgaat zodat de bestuurder van de trekker er zo achteruit naar toe kan rijden en aan kan haken. Dat moet dus met een unieke identificatie of beveiligingscode gebeuren. Anders kan elke langsrijdende trekker er met de trailer met dure lading vandoor.

Hiervoor moet er op de trailer een ontvanger geplaatst worden die na identificatie op commando het slot opent. Er moet dus op de trailer een permanente spanningsbron aanwezig zijn waarop de ontvanger altijd kan blijven werken en waarmee het slot geopend kan worden. Heeft zo'n trailer een accu aan boord? Mocht het systeem falen? (accu leeg of defect) Dan moet alles ook op handbediening werken. Moet het systeem ook werken bij hele hoge en hele lage temperaturen? Of te wel gaat die trailer naar Siberie of de Noordkaap of naar de Sahara? Veel handige elektromechanische apparaten stoppen bij dergelijke extreme temperaturen met werken.

Ik ben bang dat een fysieke visuele controle of de trailer helemaal goed is aangehaakt blijft. Maar moeten er niet ook remleidingen en elektrische leidingen worden gekoppeld? Kan dat dan misschien tegelijk getest worden?

De controle of een trailer is ontkoppeld zou met een groene lamp op de trailer kunnen. De chauffeur zit achter het stuur van de trekker, bedient de afstandbediening. Op de trailer reageert de ontvanger door het slot open te zetten. Als het slot open is, wordt dat geregistreerd door de ontvanger die een groene lamp laat branden. Als de chauffeur de groene lamp ziet rijd hij naar achter en koppelt de trailer aan zijn truck. Daarna loopt de trucker naar achter om visueel te controleren dat alles goed gekoppeld zit.

Verder moet er in het geval van een zender voor een systeem gekozen worden dat met voldoende vermogen werkt op een legale frequentieband. Waarschijnlijk red je het makkelijk met een vermogen van max 1mW. Je moet ook vanuit de kabine kunnen zenden.

Ik denk dat telefoons, tablets, wifi, bluetooth, RFID, en garage afstand-bedieningen hiervoor ongeschikt zijn. Het is te kwetsbaar of te hackbaar. Alles moet immers blijven werken ook al is het het meest erge pestweer. En je mag het niet zomaar kunnen hacken.

Misschien kan de TS hier iets mee. Het is een globaal idee waar waarschijnlijk ook nog dingen inzitten die anders of beter kunnen. Maar dat is uitzoekbaar.

Arco

Special Member

Telefoon of bluetooth of elk ander medium is niet per definitie ongeschikt. En alles is hackbaar...
Het is aan de maker van het systeem om het (met afdoende encryptie) redelijk hack-safe te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2019 14:09:40 schreef Maxime Callewaert:
Mijn idee was als volgt, innovatie van de transportsector.
Een vrachtwagen komt toe bij zijn oplegger, ipv eerst uit zijn truck te gaan om het kingpingslot te verwijderen, dan terug in de truck om achteruit te rijden, dan erweer uit om alles aan het kopellen en vervolgens weg te rijden.

Ik vind het op zich geen slecht idee. En het gaat ook gekeurd worden neem ik aan?

Had is gedacht om een elektrische kingpingslot te maken ergens met een pin die eruitsteekt. Dus wanneer de truck in de straal van 5 m komt wordt die pin dan automatisch naar binnen getrokken en kan de truck direct achteruitrijden en hoef hij enkel nog aan te kopellen.

Dat zou dan iets met een accu moeten worden want zolang de trailer niet elektrisch aangekoppeld is heb je geen spanning.

Daarvoor zocht ik dat zender ontvanger systeem. Vaste ontvanger in de oplegger en dan een zender die van truck naar truck gaat, volgens wie hem moet trekken.

Je zou eens naar Xbee kunnen kijken, daar kun je heel veel mee.

Getting started.pdf

XBee-Datasheet.pdf

De modules hebben een eigen expliciete adres "als je die functie instelt" Dus een ander setje reageert daar niet op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 juli 2019 16:29:23 schreef Ex-fietser:
[...]

Ik denk dat telefoons, tablets, wifi, bluetooth, RFID, en garage afstand-bedieningen hiervoor ongeschikt zijn. Het is te kwetsbaar of te hackbaar. Alles moet immers blijven werken ook al is het het meest erge pestweer. En je mag het niet zomaar kunnen hacken.

...

'Zomaar iets hacken' is al snel lastig als er een beetje moeite wordt gedaan. En ja alles is te hacken, maar doorgaans wordt dat niet gedaan. Neem als voorbeeld de sluizen, bruggen en andere RWS systemen, vast te hacken, vast niet eenvoudig en volgens mij zijn er zeer weinig tot geen doden of gewonden door gevallen door dit soort hacks de laatste 30 jaar.

Hackers, de criminele, willen snel en simpel geld, een slimme mail zodat ze je rekening kunnen plunderen. Koppelingen lostrekken levert doorgaans weinig op.

Bedankt iedereen voor de info! Zal jullie info nog eens grondig doornemen.

Het systeem in de oplegger zou werken op een accu die dan opgeladen word als die terug aangekoppeld is aan de truck.

Anoniem

Dat waren ook je laatste woorden van je vorig topic/project 2 jaar geleden om met 1 afstandsbediening 100 magazijnpoorten te openen.
Hoe zit het daarmee?
En je hebt ook al een nieuw topic over het vermogen meten van een HS transfo van een halve megawatt waar je evenmin de ballen vanafweet.
Daar mag je nog niet eens binnen zonder toestemming en begeleiding.

Sorry; ik wil je niet afkattten, maar teleurstellingen besparen.
Ambitie is mooi, maar ben je niet een heel klein beetje overmoedig?

Geloof je nu echt dat een ondernemer een schooljongetje zonder kennis noch ervaring op het betreffende domein, wat je zelf toegeeft gaat laten knutselen aan truck opleggers, Hoogspanningscabines of magazijnpoorten van grote bedrijven?
Komt daar nog bij dat het projecten zijn die gevaar kunnen opleveren vor jouw maar ook voor derden.

Zou je niet beter beginnen een transpondersysteem voor je eigen slaapkamer te ontwerpen zodat de deur vanzelf opengaat als jij eraan komt.
En als je dan wat ervaring opgedaan heb probeer het dan nog eens met een groter project.

Toen ik jouw leeftijd had zong een Engelse groep genaamd The Beatles:
"Jinny, Jinny dreams are ten a penny, get your feet back on the ground..."

Arco

Special Member

Ik wil je niet desillusioneren, maar dat was Jenny... (dat rijmt ook wat beter... ;))

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ grotedikken
- Dat project van 2 jaar geleden is gestrand, iemand anders was er toen mee bezig. Ik had hier dus in GEFAALD (als het dat is wat je horen wilt).

- Hoezo de ballen van afweet van HS transfo? Ik vroeg gewoon info over hoe ik het vermogen kan opmeten. Blijkbaar ken jij de situatie beter dan mij, misschien doe ik dit niet alleen?

- Ik vind dit echt een goed forum, alleen beginnen mijn tenen te krullen wanneer ik zie dat u op mijn topic begint te reageren. Hopelijk heb je overal je plezier in.

Op 31 juli 2019 23:09:53 schreef grotedikken:
Dat waren ook je laatste woorden van je vorig topic/project 2 jaar geleden om met 1 afstandsbediening 100 magazijnpoorten te openen.
Hoe zit het daarmee?...

Heb je nu echt zijn geschiedenis zitten uitpluizen om een 19 jarige de grond in te boren, voor een 65+ moet je wel echt radeloos zijn.
Van uw belofte om uw leven te beteren is nog niet veel in huis gekomen.

@Maxime,ik weet dat het moeilijk is om niet te reageren maar geef hem geen zuurstof om u verder te manipuleren, vraag gewoon waar je goesting in hebt, je zult zelf wel conclusies kunnen trekken wat haalbaar is en wat niet.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2019 23:09:53 schreef grotedikken:
Sorry; ik wil je niet afkattten,....

Maar dat doe je wel.

Ambitie is mooi, maar ben je niet een heel klein beetje overmoedig?

Had jij dat niet toen je die leeftijd had? Nee natuurlijk niet, jij was toen al zo volwassen en deed heel andere dingen.

Toen ik jouw leeftijd had.....

Wat deed jij toen dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 1 augustus 2019 06:23:10 schreef Maxime Callewaert:
- Ik vind dit echt een goed forum, alleen beginnen mijn tenen te krullen wanneer ik zie dat u op mijn topic begint te reageren. Hopelijk heb je overal je plezier in.

Laat het maar even rusten, dit gaat niet helpen. Op een forum ga je ook weleens een veeg uit de pan krijgen of (wat soms nog erger voelt) geen reactie 'whatsoever', dat hoeft niet aan individuen te liggen. De uitdaging is er elegant mee om te springen en je niet door elke reactie te laten opjutten of afremmen. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk wel om hoeveel initiatief en actie je zelf toont, en als je reacties plaatst met de ontwikkelingen en problemen die je tegen komt zullen vanzelf de mensen reageren die er in geïnteresseerd zijn. Als je er veel tijd en moeite in steekt zal dat vanzelf opgemerkt worden. Moet je dat wel doen natuurlijk... ;-)