Wat is dit voor Accu?

Nu weet ik het ook even niet meer, daarom even de vraag hier gepost.
Wat moet dit voor stellen??? Een oplaadbare Li-ion van 3.2V?
Een normale 14500 accu, maar die zijn toch ook 3.6V?

Volgens mij bestaat zo een batterij toch niet? Kan ik die opladen met mijn lader die ook 14500 oplaad, of is dit gevaarlijk.
Volgens mij bestaat een lithium van 3.2v toch niet. :?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

LiFePO4 heeft een nominale spanning van ongeveer 3,2V. Hoewel het er een ongebruikelijke benaming voor is, valt dat opzich wel onder de noemer li-ion.

Nou kunnen ze relatief goed tegen overladen, maar het is misschien toch geen goed plan om ze op 4,2V te zetten zoals een gewone li-ion lader vaak zal doen. LiFePO4-laders stoppen vaak ergens tussen 3,6 en 3,8V als ik het goed heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt maartenbakker voor je antwoord!

Even wat meer info geeft de volgende foto...

Moest ik wel zeggen ja, deze accu komt uit een oplaadbare tuinverlichting van... Jawel! Holland!

Het gaat om deze variant;

https://www.luxform.nl/nl/consument/producten/buitenverlichting/tuinve…

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 31 juli 2019 23:48:56 (27%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb ook zoiets ja. En sommige van die 18650 laders kun je omzetten naar andere accusoorten. In m'n wandlamp zit ook zo'n vreemde accu. En ze liggen bij de Intratuin tussen de AA batterijen ;)

Oeps! Ik heb deze batterij al proberen opladen als normale li-ion...
Ik selecteerde eerst opslag, die toen de accu oplaad tot 3.8V, daarna toch ook even normaal laden genomen. Ik dacht echt dat het een gewone 14500 was, die ging pijlsnel naar 4.2V waarna de lader vol melde.

De spanning zakte ook direct weer terug naar 4.08V daarna, ik heb toen weer opslag gekozen en die ging toen weer naar 3.8V.
Die spanning blijkt de accu wel te houden, het is dus een LiFePO4 accu zoals maartenbakker zei.
Dit type kan ik ook selecteren op mijn lader, maar omdat er gewoon li-ion stond dacht ik dat het een gewone lithium was.

Dus ik heb deze nu opgeladen tot 3.8V, maar dan de volgende vraag;
Doe ik hier geen schade mee aan die tuinverlichting? Er zitten 3 leds in serie zo te zien bovenin. Met helemaal bovenaan een klein zonnepaneeltje.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hij zit er toch fabrieksaf in? Waarom zou dat schade opleveren dan?

Omdat ik denk dat die zonnepaneeltjes misschien slechts tot 3.2V opladen?
Ik durf nu eigenlijk niet direct die volle accu erin stoppen, misschien branden de leds door wegens te hoge spanning.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 1 augustus 2019 00:12:30 (45%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Oh zo... Dan ontlaad je hem een beetje. Die paneeltjes gaan toch steeds hoger in spanning? Ik heb 12v paneeltjes die buiten het bereik van de 20v stand op de meter gaan, als er geen belasting aan hangt. .

We hebben er zo een vier-tal en die werken heel goed! Maar nu en dan laad ik die zelf even bij, en deze accu zijn nieuw voor me. Ik heb nog andere van Luxform maar die werken met een gewone NiMh accu van 1.2V.

Als je die even zelf vol oplaad heb je er de hele zomer geen opkijken naar, branden de hele nacht door en net genoeg bijgeladen voor de volgende avond. Die accu van 600mAh heb ik vervangen door een goede Eneloop accu!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heb die accu opnieuw in de lader gestopt en deze keer LiFePO4 gekozen voor type. Toen ik opladen selecteerde toonde die onmiddellijk VOL op 3.7V. Ik koos toen voor storage waarna de batterij ontlaad werd naar 3.4V, ik heb die nu terug in de lamp gezet en die brand lekker fel in de tuin nu zonder probleem!

Die dingen zijn overigens geen rommel, maar bestaan uit RVS en dik glas bovenaan. Laden ook goed bij gedurende de dag, maar een maal per jaar laad ik ze altijd even op met een gewone oplader.
Dan werken ze de gehele zomer en nacht aan een stuk door.

Zelfs Wikipedia spreekt over 14500 als een gewone li-ion cel. Daarom zat ik op het verkeerde spoor.
Na even beter zoeken vond ik dit, en dat klopt nu allemaal wel degelijk!

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

De lampjes van de Action, van 1.19, zijn ook RVS en echt glas.

Het glas zet in de zomer uit door de warmte, het RVS scheurt uit. Als het vochtig weer is, komt er condens op de print en die roest in een jaar weg. De enige manier om er meer seizoenen mee te doen, is de rand van het solarpaneel vol te gieten met lijm zodat er geen water onder komt, en de print elk seizoen inspuiten met siliconenspray (ook action).

De enige lampjes die hier al 4 jaar staan zijn die van Ikea.

Bedankt allemaal en vooral maartenbakker om me op het goede spoor te zetten!

Cell voltage LiFePO4

Minimum discharge voltage = 2.5 V
Working voltage = 3.0 ~ 3.3 V
Maximum charge voltage = 3.65 V

Ik heb zoals ik zei ook andere van Luxform die het ook al 4 jaar doen zonder problemen. In de winter neem ik ze wel binnen altijd.
Deze met zo een lithium accu zijn nieuw, daar heb ik er nu twee van.
Zijn een heel stuk groter en geven 50Lux wanneer je passeert voor de sensor. Gaat dan terug naar 8 Lux, na 30 seconden.
Eentje betaalde ik 19.95 euro.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ze kunnen het wel :)
Ik heb nog een muurlampje die ook schakelt als je voorbij komt, maar die gaat (instelbaar) volledig uit. Die hangt ook al 2 seizoenen ofzo.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2019 00:33:24 schreef CrossFireX:
Zelfs Wikipedia spreekt over 14500 als een gewone li-ion cel. Daarom zat ik op het verkeerde spoor.

14500 zijn in principe alleen de afmetingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus 14mm diameter en 500 tienden-van-mm lang. Als het alkaline of NiMh is dan ken je deze maat als AA A. 1x raden hoe groot een 18650 is of een 2032.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 juli 2019 23:37:45 schreef CrossFireX:
...deze accu komt uit een oplaadbare tuinverlichting van... Jawel! Holland!
...https://www.luxform.nl/nl/consument/producten/buitenverlichting/tuinve…

Jammer, geen Holland dus. Zitten in Kampen, Overijssel O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 1 augustus 2019 07:52:39 schreef rew:
Dus 14mm diameter en 500 tienden-van-mm lang. Als het alkaline of NiMh is dan ken je deze maat als AAA.

14500 is synoniem voor AA, meet maar na. :9 Zoals gezegd geeft alleen de maat aan. Strikt genomen dus niet verkeerd om tussen de AA batterijen te hangen (al vindt ik zelf chemie cq. klemspanning en oplaadbaar / niet-oplaadbaar een logischer manier van sorteren). Li-ion in AAA formaat wordt meestal met 10440 aangeduid.

List of battery_sizes

Heb zelf een paar LiFePO4 cellen hier rondslingeren (18650 en 16340). Wat ik ervan ken is dat ze direct na laden weer terugzakken qua spanning, bij mijn weten is dat ongebruikelijk in vergelijking met andere Li-ions. Bijv. laadspanning is 3,6V, trek ze van de lader af en 10 min. later zitten ze alweer aan 3,4V ofzo (en nee niks mis mee, die cellen zijn prima verder). Die spanning houden ze dan wel weer heel lang vast. Meeste andere Li-ions worden geladen tot 4,2V, trek die v/d lader af en een dag later hangen ze nog aan 4,17..4,18V. Maar tegenwoordig heb je ook types die wel 4,35V als laadspanning willen hebben.

(Ont)laadkarakteristiek is ook erg vlak. Dus als je weet dat het Li-ions zijn maar niet welke chemie, is laadcurve tot 3,6V volgen (en zien wat klemspanning doet direct na v/d lader afhalen) een manier om LiFePO4's er uit te halen.

Gelukkig geen schade door het verkeerde opladen, die kan daar blijkbaar nog goed tegen.
Ze zouden in plaats van li-ion wel eens LFP op die accu mogen zetten.
Dat bracht mij in de war. Nooit gedacht dat dit een LFP accu zou zijn, die zijn zeer zeldzaam denk ik in allerlei toestellen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

En dit is ook een Accu van een heel ander kaliber...
Ook de eerste keer dat ik er zo eentje in handen krijg. Best wel zware dingen.

Dat is nu wel zeker een gewone Li-ion accu, die kon ik laden tot 4.2V.
Maar ik zie dat deze ook bestaan als een LFP accu, het is dus soms oppassen met lithium accu's.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.