hoe lees je deze motors

hallo,

weet iemand hoe je deze motors moet lezen om erachter te komen wat voor motors het zijn.
Dit zodat ik gerichter informatie erover kan opzoeken

een verwijzing waar ik dit kan lezen is ook goed
zie de 2 fotos

mvg
Nikolaj

motor1:

P
CB~362300
-21506 (-3)
230v/50Hz (dit is duidelijk !)
0483 MF001620
G

motor2:

KMF HAARLEM HOLLAND

Type:56BbDx-2

nr: 280411

3x230V (het gaat om 1 motor hoezo 3 keer 230V ?)

65Hz (wat houdt het als het niet 50Hz is)

1.1A (is dit hoeveel ampere het nodige heeft?)

120W (is dit hoeveel watt het verbruikt)

S3-60%ID

2p

cosp:0.60 (het lijkt alsof er cosinus sho staat. het tekentje is geen p maar de Griekse letter sho en die lijkt op rho maar is het niet)

IP54 (Spatwaterdicht en stofvrij)

CI.F

3~MotIEC34-1

Sine

Moderator

Waar komen de motoren uit? De eerste lijkt me een typische wasmachine motor. Een paar grotere/betere foto's doet wonderen.

3x230 is een drie fasen motor, en het is cosφ cosinus Phi, ofwel blindvermogen / arbeidsfactor.

Op 1 augustus 2019 05:01:49 schreef Nikolaj:
cosp:0.60 (het lijkt alsof er cosinus sho staat. het tekentje is geen p maar de Griekse letter sho en die lijkt op rho maar is het niet)

Die cos phi is de verhouding tussen het vermogen wat je zou verwachten als je de stroom meet en het werkelijk afgenomen vermogen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

3 x 220 motoren kunnen mooi achter een frequentieregelaar. Ik heb hier 3 x 220 Volt trommelmotoren achter Siemens Micromaster 420 regelaars.

1 fase + nul maakt de regelaar 3 x 220 Volt van. Werkt goed. Maximale frequentie instellen op 65 Hz.

GJ_

Moderator

Op 1 augustus 2019 05:01:49 schreef Nikolaj:
120W (is dit hoeveel watt het verbruikt)

Bij een motor is dit normaal het afgegeven vermogen, niet het opgenomen vermogen.

Op 1 augustus 2019 07:43:36 schreef rew:
[...]Die cos phi is de verhouding tussen het vermogen wat je zou verwachten als je de stroom meet en het werkelijk afgenomen vermogen.

Dit is andersom nl. de cos phi is de verhouding tussen 'werkelijk' vermogen en 'schijnbaar' vermogen. Anders zou er nl. nooit een getal kleiner dan 1 uit kunnen komen. Trouwens een definitie gebaseerd op iets wat men "zou verwachten" is geen erg sterke aangezien verwachtingspatronen nogal persoonsafhankelijk zijn.
Ik neem aan dat je met "afgenomen" vermogen niet bedoelt dat het vermogen afneemt i.e. minder wordt maar het door de motor opgenomen elektrisch vermogen (KW). Mocht je echter daarmee het afgegeven mechanisch vermogen door de as hebben bedoeld, dan komt het rendement om de hoek kijken en spreken we weer over een heel andere verhouding.

Stel je meet 0.725A A rms stroom bij een spanning van 230V. Nu zou je een vermogen van P = U * I = 230V * 0.725A = 166W verwachten. Maar als ie maar 100W aan vermogen uit het net opneemt, dan is de cos phi = 100W/166W = 0.6.
@herbert: Als je vind dat ik het andersom zei, dan mijn excuses, dat was niet de bedoeling.

De TS is niet bekend met termen als "schijnbaar vermogen" en "werkelijk vermogen". Dus een definitie in DIE termen heeft voor hem geen zin. Vandaar dat ik het met dagelijkse termen probeerde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 augustus 2019 12:41:03 schreef rew:
Stel je meet 0.725A A rms stroom bij een spanning van 230V. Nu zou je een vermogen van P = U * I = 230V * 0.725A = 166W verwachten. Maar als ie maar 100W aan vermogen uit het net opneemt, dan is de cos phi = 100W/166W = 0.6.
@herbert: Als je vind dat ik het andersom zei, dan mijn excuses, dat was niet de bedoeling.

De TS is niet bekend met termen als "schijnbaar vermogen" en "werkelijk vermogen". Dus een definitie in DIE termen heeft voor hem geen zin. Vandaar dat ik het met dagelijkse termen probeerde.

Aha, nu is het duidelijker. Trouwens ik vond niet dat je het andersom zei maar het is gewoon andersom. Ter verduidelijking: Neem bijv. A en B als de rekenkundige grootheden. Met "de verhouding tussen A en B" wordt dan bedoeld A staat tot B, of rekenkundig uitgedrukt A : B. Eerstgenoemde, A derhalve, komt dan in de teller en B in de noemer. Maar voor een dergelijke vergissing hoef je je niet te verontschuldigen. Ik ken TS in zijn geheel niet en kan daarom ook geen oordeel over hem vellen betreffende waar hij wel of niet bekend mee is. Maar op het internet is een hele hoop te vinden en de 'vermogensdriehoek' is niet bepaald rocket science. Maar je uitleg achteraf was misschien wel nodig.

hallo allemaal,

heel erg bedankt voor al jullie informatieve antwoorden. ik heb nu genoeg termen gekregen die ik kan opzoeken en bestuderen en zo mijn kennis te vergroten betreffende deze mototen

het zijn motoren uit een speciaal ontwikkelde trilplaat (fitness) en zijn zeker geen wasmachine motoren. Het zijn motoren die
kwalitatief moesten presteren onder continu zware omstandigheden
ik wil daarom kijken of ik ze ergens anders voor kon gebruiken. een DIY project oid
het is zonde om er niks mee te doen

ideeen hierover zijn ook welkom :)

meer informatie is altijd welkom !

mvg
Nikolaj

Nog wat dingen die niet langs zijn gekomen:

Type:56BbDx-2 ---> Spreekt voor zich, maar "56" is vaak de aanduiding van de zogenaamde "frame size" een standaard voor de afmetingen van de flens of motorvoet en afmetingen. Dit nummer zie je heel vaak terug in het type nummer.

S3-60%ID ---> Motor voor intermitterend gebruik maximaal 60% inschakelduur.

2p ---> 2 polige motor dus maximaal 3000 rpm (- de slip wordt het dan praktisch ergens rond de 2940 rpm of zo).

IP54 (Spatwaterdicht en stofvrij) ---> Klopt: IP rating genoemd.

CI.F ---> Isolatie klasse van de wikkelingen/maximale temperatuur, voor F=155 graden celcius.

IEC34-1 ---> Een norm waaraan de motor voldoet (kwaliteits standaard). IEC34 part 1.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

henri62,

ik zie het nu pas, maar geweldig !. heel erg bedankt voor deze info !!