defecte versterker

Alleen berichten met de trefwoorden “doormeten eindtrap” worden getoond. Alle berichten tonen

eehm als het een auto radio is dan werkt hij toch op gelijkspanning ? dus kan de gelijkrichter ook niet stuk zijn.
ik denk zelf dat je eindtrap eraan is en daardoor de voeding aangezien de spanning word opgevoerd om een hoger vermogen te halen.

begin maar met het meten van de eindtrappen, meestal zijn die defect (sluiting) hoeft er maar 1 te zijn en dan doet hij niet meer

High met Henk

Special Member

hmm als de eindtrappen defect zijn, geeft hij nog wel spanning aan. begin eens te meten of hij wel gewoon 12 V krijgt!

ik had dat laatst zelf ook, was mijn zekering half ingebrand (bedenkelijke kwaliteit zekering jah)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bij het nameten van de eindtrappen meet ik of er een kortsluiting is tussen één van de drie pennen van die grote torren?

Er staat 12V op die 6 FET's dus dan is de 12V voeding wel OK lijkt me?

Metingen aan de torren (of wat het dan ook zijn) in de eindtrap op welke manier dan ook (dus de diverse pinnen) leveren allemaal waarden op in de orde van grootte van kOhm's en MOhm's dus geen kortsluiting.

Op 14 oktober 2004 22:20:54 schreef S@nder:
Helaas is mijn meetapparatuur beperkt tot een relatief simpele voltcraft multimeter....

In de AC stand meten tussen source van de fet en ground misschien?

Waarom zijn het eigenlijk 6 FET's?

Enkele maanden geleden heb ik er ook één hersteld en daar was de eindtrap doorgeslagen.
Die kun je eenvoudig doormeten met een ohmmeter, tussen de collectors en de emitters mag er geen kortsluiting zijn.
Die eindtransistoren staan per 2 parallel dus meet ze allemaal door als je niet goed weet hoe dat zit.
Ook moet je eens controleren als de isolatieplaatjes tussen de eindtorren nog goed zijn.
Je moet ze daarvoor niet uitsolderen om beide metingen te doen.
Als er een kortsluiting zit vervang ze dan allemaal, al zal er maar 1 defect zijn.
Die mosfets staan per 3 parallel en schakelen in push-pull.
Ook die kun je doormeten op doorslag tussen drain en source.
Maar ik gok op de eindtrap omdat die geschakelde voedingen beveiligd zijn tegen overstroom, en dus afslaan als de eindtrap doorgeslagen is.
Ook allemaal ineens vervangen moest er maar 1 kapot zijn.
Die 2 gelijkrichters dienen om de spanningen van 2 secundaire wikkelingen gelijk te richten (+25v en -25v)en zijn snelschakelende dioden.
Hoogst onwaarschijnlijk dat die kapot zijn.
Indien je niets ongewoon meet zul je de smps voeding van de eindtrap moeten trachten te scheiden om verdere metingen te doen.

LDmicro user.

Op 15 oktober 2004 13:46:14 schreef MGP:
[...]

Die kun je eenvoudig doormeten met een ohmmeter, tussen de collectors en de emitters mag er geen kortsluiting zijn.
Die mosfets staan per 3 parallel en schakelen in push-pull.
Ook die kun je doormeten op doorslag tussen drain en source.

Die heb ik dus beide al doorgemeten en er zitten geen kortsluitingen in, hierboven staat al wat ik precies gemeten heb.

Ik heb nog even zitten meten met het volgende resultaat:

- Er is geen kortsluiting tussen de drain en source van de FET's in het voedingsgedeelte, de weerstand in sperrichting van de diode bedraagt megaohm's.

- Tevens er is geen kortsluiting tussen gate en drain/source van deze FET's.

- Er staat 12V op de drain, dus tot hier wordt de 12v voeding wel doorgegeven.

- Er zit geen kortsluiting in de transistoren van de eindtrap.

- De twee transistoren bij de FET's lijken ook OK te zijn.

- Het uPC494 IC'tje heeft geen voedingsspanning.

Ik zou echt niet weten waar het ergens fout kan zitten. Want als het IC geen voeding heeft dan kunnen de FET's ook niet schakelen (neem tenminste aan dat het IC de FET's bedient) echter als het IC niet direct op de 12V hangt moet het eigenlijk ook voeding krijgen van het "geschakelde gedeelte" maar daarvoor moet het dus wel eerst werken, wat dus onlogisch is.

Iemand nog suggesties?