led flikkert

Op 27 december 2019 14:25:22 schreef anoniem015:

Maar nogmaals: ik ben niet thuis in modelspoorbianen

Als je nu gewoon zegt dat je het niet begrijpt, komt dat beter over.
Want het maakt natuurlijk geen ruk uit of een schakeling in een kerncentrale zit of in een modeltrein. ;)
bianen....... 8)7

Op 27 december 2019 14:25:22 schreef anoniem015:
8kHz?
Zet dan een spoeltje in serie met de opto

Dan ben je toch net zo nat?
Heb je wel gezien dat de opto aan de ingang 2 leds antiparallel heeft? Dat is gedaan omdat de spanning met 8kHz van polariteit wisselt. Als je daar een spoel voor zet ga je de stroom dempen en doen die leds het allebei niet meer.

Anoniem

Ah ok... het is dus de bedoeling die 8kHz te detecteren.
Dacht dat opto enkel een gelijkstroom moest detecteren waarvan polariteit al eens kon omkeren
Ik ging ervan uit dat net die 8kHz de storing veroorzaakte.
Zat dus op het verkeerde spoor ;) :)

Die (ongeveer) 8kHz is de spanning op de spoorbaan. Dat is een soort power-databus. Die levert zowel de voedingsspanning als de informatie naar de treinen. De periodelengte kan zowel 200us (logisch 0) zijn als 116us (logisch 1).
Wat die schakeling doet is detecteren dat de trein stroom afneemt, dus in de sectie aanwezig is. En die detector moet beide stroomrichtingen meten.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 27 december 2019 21:46:18 (25%)

vergeten

Golden Member

Op 27 december 2019 14:33:00 schreef stortbak:
[...]
Als je nu gewoon zegt dat je het niet begrijpt, komt dat beter over.
Want het maakt natuurlijk geen ruk uit of een schakeling in een kerncentrale zit of in een modeltrein. ;)
bianen....... 8)7

Vind je nou echt dat je met deze reaktie een bijdrage levert aan de oplossing, of er zelf wat van opsteekt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 december 2019 21:44:53 schreef KlaasZ:
Die (ongeveer) 8kHz is de spanning op de spoorbaan. Dat is een soort power-databus. Die levert zowel de voedingsspanning als de informatie naar de treinen. De periodelengte kan zowel 200us (logisch 0) zijn als 116us (logisch 1).
Wat die schakeling doet is detecteren dat de trein stroom afneemt, dus in de sectie aanwezig is. En die detector moet beide stroomrichtingen meten.

Ah, dat verklaart waarom een ctje over de led van de opto niet de juiste weg is.

(Alleen, de transistorkant schakelt dan natuurlijk net zo hard... Blijkbaar moet dat Ctje daar wèl. Hmm. 10 nF.... op 8 kHz is dat 1/(2π8k*10n) = 1,99 k Ohm. zo' n 2 kOhm.... Hmm, lijkt me niet ongeloofwaardig. Maar dan zou je toch evengoed een kleiner Ctje (hogere impedantie) over te LED' s kunnen zetten?)

Gefilosofeer in de marge. Negeer maar. Ook ik heb geen ervaring met treinbanen en/of kerncentrales. (Half eens met stortbak: de natuurkunde wordt er niet anders door, maar op een modeltreinbaan hebben fouten stukken kleinere gevolgen. En zoiets als "weten waar het 8 kHz signaal nu eigenlijk voor dient" is toch wel belangrijk, ook al veranderd dat eveneens niks aan de natuurwetten.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 29 december 2019 13:19:22 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

inderdaad zoals klaas schrijft een soort van power databus systeem
piek en dal van ongeveer tussen de 18 en 19 volt en dit zowel positief als negatief
als er dus een belasting gemeten word over de twee rails dan word deze gedetecteerd door de voorgestelde schakeling

het programma in de blok detecties is zo geschreven dat er een vertraging in zit
hier dat stukje code

pic basic code:


timer1:

   For a = 1 To 70
       If detect = 0 Then GoTo timer1  
         DelayMS 40
          If noodstop = 0 Then GoSub danger
  Next
Return

dit voorkomt dat terwijl er toch een belasting is het blok word vrij gegeven

maar waar die schakeling met de blauwe ledjes staat is er alleen maar detectie
hier moet je alleen maar kunnen zien welke van de sporen vrij is blauwe led aan spoor bezet
blauwe led uit spoor vrij
en toen kregen we dat knipper effect
gr raf

Gr Raf
Anoniem

Ik heb nog eens door het topic gescrold...

door de railcom was er telkens een dip in de detectie

maar waar die schakeling met de blauwe ledjes staat is er alleen maar detectie ...
...en toen kregen we dat knipper effect

En als je voor de blauwe led het schema in bijlage gebruikt?
Als de C gedurende 5ms kan opladen kun je een dip van 50ms opvangen.
Misschien kun je er wat mee ;)

hoi cJ

bedankt voor het schema maar ik ga het moeten aan passen

daar de leds met de massa gestuurd worden en je hier een positieve stuur spanning gebruikt

waarom sturen jullie steeds met de 5 volt blijft me verwonderen
eventjes toelichten waarom ik en velen modelbouwers anders zien

we gaan uit van eerst de voedingen
we hebben 20 volt ,18 volt ,12 volt 5 volt en 3,3 volt
deze worden allemaal met de massa aan elkaar verbonden behalve de 20 volt dat is baan spanning DCC signaal

aan de processor kant word steeds een pullup gebruikt van 10 K zo dicht mogelijk tegen de poort aan .
een processor ziet alles boven de 2 volt als 1 en alles onder de 2 volt als een 0
dus al maak ik de draad die onderling de verbindingen maak 20 meter lang hij gaat altijd naar de nul volt gaan als ik iets stuur

het volgende is dat bijna alle sensoren schakelen met de massa
https://nl.aliexpress.com/item/32959470358.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
kan geen foto zetten maar hier de opto's die we gebruiken
schakelaars schakelen ook naar de massa als er iets manueel moet bedient worden

dan de besturing van bv relais het zelfde die worden met de 0 aan gezet
https://nl.aliexpress.com/item/33022358546.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
https://nl.aliexpress.com/item/32702094034.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
de seinpalen die we aan kopen van verschillende merken die krijgen allemaal vaste spanning en worden massa gestuurd
de wissels allemaal vaste spanning (18 volt) en massa gestuurd

het schakelen van een fet die massa schakelt is veel eenvoudiger want er zijn gewoon digitale fet's te koop

zie dus hier mijn verwondering met het sturen van spanning en niet met massa

Gr Raf

Op 5 januari 2020 11:04:30 schreef raf janssens:

waarom sturen jullie steeds met de 5 volt blijft me verwonderen

Min of meer standaard.
Je begint met een voedinglijn, dan de voorwaarden, dan de gebruiker en vervolgens de gnd.

Heel simpel.

Zal net zoiets zijn als de draairichting van een scheepsschroef.
Heel de wereld kijkt vanaf achter het schip naar de schroef en dat bepaalt zo de draairichting.
Wanneer een zekere niet nader te benoemen hobbywinkel het dan gaat bekijken vanaf de motor naar de schroef heb je de verwarring.

Dus wat was er eerst?
De gebruikelijke tekeningen manier, of de hobbyknutselaar?

Ik snap de vraag niet helemaal. Gaat het om de specifieke spanning van 5V, of over de plek waar het schakelend element zit, aan voeding of gnd? Ik denk het laatste.
In het schemaatje van cj hierboven zit de schakelaar (tor) aan de high-side, ofwel aan de kant van de voeding. Dat is in dit geval makkelijker, maar hoeft helemaal niet per-se. Heel vaak zit die tor ook aan de low-side, tussen load en ground. Vaak is dat zelfs beter want je schakelspanning dia aan de basis/gate zit is ook tov ground. En, N-channel FETs hebben een lagere Rdson, da's ook een voordeel.
Het schakelingetje van cj kan veel compacter, zonder opto en met een fetje, maar ik denk dat daar al een hele discussie aan voorafgegaan is. Heb het niet gelezen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

een processor ziet alles boven de 2 volt als 1 en alles onder de 2 volt als een 0

Dat is onjuist, en het hangt daarbij ook nog van het type input af:

- Een TTL input is '0' bij spanningen onder 0.8v, en '1' bij spanningen boven de 2v...
- Een S/T input is '0' bij spanningen onder de 0.2 * Vdd, en '1' bij spanningen boven de 0.8 * Vdd...

Bij Vdd van 5v is het gebied tussen 0.8...2.0v(TTL) en 1.0...4.0v(S/T) dus onbepaald, kan van alles zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

waarom sturen jullie steeds met de 5 volt blijft me verwonderen

Je relaismodule doet dat ook.
Daar zit ook een PNP op die het relais positief vanuit +Vcc schakelt. ;)
Gebruik wat voor uw toepassing het meest geschikt is
.
Ik weet niet wat voor modelspoorbianen gebruikelijk is maar als de led negatief vanuit GND schakelen een must is?
In bijlage de inverse variant ;)

@cj
hoe het relais zelf op de print geschakeld word maakt niet uit want dat is een aangekochte module
het is dat de module zelf met de massa geschakeld word

maar als je dan ziet wat nodig is aan onderdelen om een led te laten branden ???
dan krijg ik bedenkingen of het wel allemaal zo moet
pas op CJ geen kritiek het gaat werken wat je hier neer gezet hebt hé maar

maar als je dan ziet dat we van deze schakeling komen

de transistor in de opto kan zeker de belasting van de led aan
dan is het een heleboel componenten om gewoon het flikkeren tegen te gaan die er bij komen

dat moet volgens mij toch anders kunnen
nu mijn digitale scoop van labnation is binnen en nu efkes met dat ding aan de gang want het is een dikke handleiding

gr raf

Gr Raf
Anoniem

maar als je dan ziet wat nodig is aan onderdelen om een led te laten branden ???

Fout...om een led niet te laten flikkeren :P
.

dan is het een heleboel componenten om gewoon het flikkeren tegen te gaan die er bij komen
dat moet volgens mij toch anders kunnen

De aangewezen manier is inderdaad de oorzaak van het flikkeren opsporen en elimineren.
Als dat niet lukt of kan heb je 4 extra componenten nodig.
Wanneer dat teveel is kan het ook nog net met 2: een PIC10F200 en zijn ontkoppelcondensator >:) >:) >:)

nieuwe scoop en deze gaat mee dan kan ik eens kijken wat de oorzaak van dat flikkeren is en dan een scherm afdruk posten

gr raf

Gr Raf