Aansluiten AEG ComboHob uit Duitsland

Allright. Omdat ik toch veel zinvolle informatie krijg uit di forum op mijn andere post, heb ik nogmaals een vraag. Ik heb in Duitsland een AEG ComboHob besteld en die is enige tijd geleden bezorgd. Later in een keukenzaak kreeg ik te horen "ah, dat is met Duitse aansluiting" waar ik niet veel mee heb gedaan.

Afgelopen weekend is de Combohob eindelijk aangesloten en de installateur vertelde mij dat dit toch een ietwat ongebruikelijke aansluiting was.. Ik moest meteen denken aan de meneer uit de keukenzaak.

De informatie.

Het gaat om een AEG IDE84242IB

Ik heb het stopcontact en de stekker als volgt aangesloten
https://i.ibb.co/qs42PMm/perilex-400v-wcd-002.pnghttps://i.ibb.co/W2mMNdC/112231-Stekker-1.jpg

In de gebruiksaanwijzing én op de stekker van de kookplaat staat dit
https://i.ibb.co/WzYsjTG/IMG-9767.jpghttps://i.ibb.co/cCYYyVX/IMG-9768.jpg

Ofwel; de kookplaat heeft drie fases en één nulpunt. Daarbij wist hij niet zeker of de kookplaat wel op mijn groepenkast kon, omdat de B en C aansluiting een 380V aansluiting is en die heb ik niet. Advies; gebruik hem wel (kookplaat geeft geen foutmelding), werkt ook, maar belast hem niet te zwaar. Hij zou hier nog induiken.

Omdat ik van mening ben dat een forum vol elektro-kenners meer weten dan één installateur en een vriend van mij - die vaker keukens aansluit - aangaf dat dit zo kan, ben ik benieuwd wat jullie hier van vinden.

Een foto van de aansluiting in de meterkast heb ik overigens zo niet voor handen, die kan ik uiteraard nog even maken :)

Sine

Moderator

Iets klopt niet, als je -geen- driefasige aansluiting hebt dan kunt je de WCD nooit zo aangesloten hebben als op je eerste plaatje.
Bij 2x230 heb je namelijk twee nullen aan je perilex.

Staat er in de handleiding van de kookplaat niet meer dan op het plaatje wat je post? Zoals het daar staat lijkt die plaat namelijk niet zomaar op 2x230 te kunnen.

Dus.
- Welk type plaat heb je?
- Staan er nog meer aansluitgegevens in de handleiding?
- Heb je echt een kookgroep (2x230) ? (fototje van de zekering helpt)

-edit-

Als ik ff google en kijk naar de IDK84452IB / IDK84451IB kom ik daar het vlgende tegen:

Ofwel een enkele niet deelbare NUL aansluiting, dat maakt de plaat ongeschikt voor een Nederlandse 2x230 kookgroep.

[Bericht gewijzigd door Sine op 2 augustus 2019 08:46:30 (22%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Waarom maak je er geen 3 fasen aansluiting van? Dan werkt het gewoon, en vastrecht is niet meer dan 1 keer 35.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de kookplaat is 7400W totaal, kan dus op een kookgroep, VERMITS! de stroom van het geheel goed verdeeld wordt, dan zou je dus 2 nuldraden op de nulklem op het fornuis moeten aansluiten, het beste een dubbele aderhuls gebruiken.

let wel, dat je dan het aansluitdoosje op het fornuis moet gebruiken, en daar de bedrading aanpassen. de 1,5mm2 voor de nul enkel in de aansluitkabel is te dun voor het hele vermogen.

heb je geen aansluitdoosje in de kookplaat zoals sine zegt, dan heb je weinig optie behalve 3 fasen aanvragen. kost 80€ en het vastrecht is idd hetzelfde..

[Bericht gewijzigd door testman op 2 augustus 2019 09:59:20 (10%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Niet mee eens, deze plaat kan NIET veilig op een 2x230 groep omdat je de nul niet kan scheiden.
Ofwel, met ergens een open/slechte verbinding in de nul ben je de overgebleven draad aan het overbelasten zonder dat je daar iets van merkt (tot het te laat is)

Als de aansluiting echt is zoals het plaat je wat ik boven gepost heb is drie fasen de enige goede oplossing.

Als een monteur dit wel aansluit op een 2x230 groep is het gewooon een dikke prutser.

Laten we eerst maar eens afwachten wat de TS nou echt heeft voordat we hier hele discussies gaan opzetten.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Allright. Ik had jullie reacties gemist, omdat ik de email notificatie niet aan had staan.. |:(

Bij deze meer foto's
Ben benieuwd..

Het gekke is dat een keukenloods en AEG NL deze kookplaat wel gewoon verkopen in NL. Het moet dus werkbaar te maken zijn, lijkt mij.

So far; hij zit er een week in en ik kan (ik heb vol vermogen nog niet geprobeerd) wel gewoon koken..

https://i.ibb.co/n3fxqSn/IMG-9898.jpg
https://i.ibb.co/278j4F4/IMG-9897.jpg
https://i.ibb.co/VjKWQyx/IMG-9899.jpg

help

Golden Member

Dat is dus een 'normale' kookgroep waarbij de nul gescheiden dient te zijn. Het zal inderdaad wel werken, maar is niet veilig en volgens de regels.
Deze plaat kan ook in nederland prima verkocht worden en functioneren maar zal dan op een driefasen installatie aangesloten moeten zijn.

EDIT: of volgens het boekje dus enkelfasig maar dan op één groep. Maar dat zal dan geen 16A groep zijn, en de bedrading zal dikker moeten worden uitgevoerd.

[Bericht gewijzigd door help op 3 augustus 2019 09:26:24 (22%)]

Jochem

Golden Member

Precies, deze kookplaat kan in Nederland alleen (veilig/volgens de regelgeving) op een 3-fasige aansluiting gebruikt worden.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Thanks voor de update

Dat zou dus betekenen dat mijn groepenkast geheel moet worden vervangen? Ik heb die namelijk net laten vervangen, juist voor gebruik van een elec. kookplaat.

Enfin; ik ga het een elektricien voorleggen. Thanks wederom voor alle info!

Uw groepenkast hoeft niet geheel te worden vervangen.
De aansluiting moet gewijzigd. Er moet een 3fasenmeter geplaatst.
In de groepenkast moet een 4 polige hoofdschakelaar in de plaats van de nu aanwezige 2 polige. In verband met de beschikbare ruimte is het misschien verstandig een 4polige aardlekautomaat te plaatsen, in de plaats van de kookgroep die er nu zit.

Maar ik weet dat ik nu mogelijk weer een discussie losmaak over de noodzaak (wel of niet) van een kooktoestel achter een aardlekschakelaar...

Jochem

Golden Member

Op 3 augustus 2019 09:43:32 schreef RickTSD:
Dat zou dus betekenen dat mijn groepenkast geheel moet worden vervangen? Ik heb die namelijk net laten vervangen, juist voor gebruik van een elec. kookplaat.

Er moet wat aangepast worden, de hele kast hoeft niet vervangen te worden. Zoals mvdk omschrijft zou ik het ook doen.

Als de hele kast net is vervangen dan mag je het bedrijf dat dat heeft uitgevoerd wel aanspreken op die losse grijze kabel zonder buisinvoer bovenin de kast. Dat zal wel die van de kookgroep zijn. Een losse kabel mag zo niet. Het is ook gevaarlijk omdat hij niet gefixeerd is en door de beweging de aders los kunnen komen te zitten onder de schroefklemmen van de automaat.

Overigens vind ik dat er in andere opzichten ook niet netjes afgewerkt is: er mist een afdekkapje tussen de automaten, en helemaal rechts op de onderste rij zie je dat er ook niet nauwkeurig gewerkt is.

Ik snap ook niet dat de elektricien niet even de meegeleverde becijfering op de kast heeft geplaatst. Je krijgt bij zo'n nieuwe kast allemaal handige plakkertjes met netjes aanduidingen als "aardlekschakelaar" en "fornuisgroep" e.d. in kleurtjes waaraan te zien is welke automaat bij welke aardlek hoort. Waarom die niet gebruiken? Of het is gerecycled spul?

Noem het mierenneukerij, maar als je zoiets uit laat voeren dan verwacht je toch een fatsoenlijke afwerking?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

je hebt naast overgaan op 3 fasen maar 1 goedkopere optie, en dat is fornuis openmaken en kijken wat er bij die klemmendoos onder t fornuis gebeurt. als je daar het vermogen kunt delen zodat het over 2 nullen kan ben je er ook. het kan best zijn dat die lege klem langs de nul geheel vrij is, of anders 1 faston omsteken vanuit de nulklem en grijs als 2e nul gebruiken. je kunt ook een brugje gebruiken om op de klemmenstrook die zwarte daaraan te koppelen.

dat is exact wat ze doen in de fabriek als dit een fornuis voor de BE/NL markt was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die groepenkast verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs. Je kunt b.v. niet zien welke groepen achter welke aardlekschakelaar zitten.

Wat die kookplaat betreft zou ik niet moeilijk doen. Zat zelf pas geleden ook met zo'n gevalletje. Kookplaat met een nul die niet te scheiden is, reeds aangemonteerde kabel met maar 1 nuldraad. De keukenmonteur sloot die nuldraad aan op 1 van de nulklemmen in de Perilex met de opmerking: dat doen we altijd zo. Andere nul is ongebruikt. Draait nu al een paar maanden zonder problemen.

In jouw geval heb je het voordeel dat er genoeg draden in het aansluitsnoer zitten om er 2 als nul te gebruiken. Die sluit je dan samen aan op de nulklem van de kookplaat. Er wordt vaak gezegd: ja maar, als 1 van die nuldraden onderbroken raakt loopt alles over de ene overgebleven nuldraad. Ik vind dat een beetje bangmakerij, als je de zaak zorgvuldig aansluit raakt een draad niet zomaar onderbroken.

Daar komt bij dat het totaal vermogen van zo'n plaat weliswaar zo'n 7 kW is, maar dat gebruik je in de praktijk eigenlijk nooit. Ik kijk tijdens het koken wel eens op de meter en die komt zelden boven 3 kW.

Tja, daar gaan we weer... :(

Ik zeg het nog maar eens: we moeten af van dat onding van de 2x16A NL kookgroep. Dat probleem van over de grens gekochte kooktoestellen waarbij de nullen niet of niet simpel te scheiden zijn en die dus niet geschikt zijn voor aansluiten op een enkelfase NL kookgroep zullen we steeds vaker tegen komen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145681

Mijn advies aan TS is in dit geval overigens: De aansluiting (laten) ombouwen naar drie fasen. Maar ombouwen naar een 20A of 25A enkelfase groep mag ook natuurlijk, :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Roetzen, ik snap je frustratie, maar soms moet je wat schipperen. Het probleem is dat er steeds minder kookplaten op de markt zijn waarbij de nullen zijn te scheiden. Anderzijds kan zo'n plaat qua vermogen makkelijk op een 1x35A aansluiting.
Overigens is mijn kookplaat niet over de grens gekocht, die komt via een Nederlandse keukenboer.

Op 3 augustus 2019 11:23:25 schreef KlaasZ:
Roetzen, ik snap je frustratie, maar soms moet je wat schipperen. Het probleem is dat er steeds minder kookplaten op de markt zijn waarbij de nullen zijn te scheiden.

En dat heeft te maken met de internationalisering van de markt die geen of weinig rekening houdt met kleine landjes met buitenissige standaarden. De juiste respons is dan niet schipperen, maar aanpassen aan de rest van de wereld.

Anderzijds kan zo'n plaat qua vermogen makkelijk op een 1x35A aansluiting.

Dat is op zich inderdaad geen probleem. Anderzijds is het niet zo'n slecht idee om bij een renovatie van de installatie maar direct over te gaan naar 3x25A. Er is dan een extra eenmalige uitgave, maar het vastrecht blijft hetzelfde. De "installateur" die bij TS die kookgroep er in gevrot heeft had dat meteen als optie moeten voorstellen. Met een drie fase kookgroep kun je altijd uit de voeten en met drie fasen ben je ook klaar voor eventueel later nog te introduceren zware gebruikers.

Overigens is mijn kookplaat niet over de grens gekocht, die komt via een Nederlandse keukenboer.

En die keukenboer heeft hem dan van over de grens gehaald. Toch?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
LeovanWallenburg

Golden Member

Die keukenboeren moet je toch altijd wat in de peiling houden.
Mijn broer kreeg het simpele advies om een stoomoven 3,6 kW plus een koeler 0,9 kW op een dubbele wcd achter 16 A aan te sluiten.
Voor het totale vermogen van 4,5 kW kom ik toch op 19,6 A.
Als de 16 A zekering het al trekt, en dat zou kunnen want je kunt wat overbelasten, krijgt de wcd wel heel veel te verduren.
Een groepje 16 A met wcd voor de stoomoven en een wcd voor de koeler op een andere groep lijkt me toch beter.

Sine

Moderator

Op 3 augustus 2019 08:48:15 schreef RickTSD:
Allright. Ik had jullie reacties gemist, omdat ik de email notificatie niet aan had staan.. |:(

Bij deze meer foto's
Ben benieuwd..

Het gekke is dat een keukenloods en AEG NL deze kookplaat wel gewoon verkopen in NL. Het moet dus werkbaar te maken zijn, lijkt mij.

Ja, maar niet op een 2x230 kookgroep, Hoewel er knoeiers zijn die het wel zo aansluiten.
Gewoon niet doen, teveel kans op ellende.

Dus zoals hierboven al genoemd, OF een andere kookplaat, OF ombouwen naar drie fasen.

Dat ombouwen zal je bij elkaar (incluus aanvraag nieuwe meter alamat, nieuwe hoofdschakelaar) toch wel een vier a vijfhonderd terug zetten vrees ik.

Op 3 augustus 2019 10:36:59 schreef testman:
... fornuis openmaken en kijken wat er bij die klemmendoos onder t fornuis gebeurt...

Doei doei garantie, plus bij vervanging weer dingetjes ... ook dat is weer broddel.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 3 augustus 2019 17:13:55 schreef Sine:
OF ombouwen naar drie fasen.

Dat ombouwen zal je bij elkaar (incluus aanvraag nieuwe meter alamat, nieuwe hoofdschakelaar) toch wel een vier a vijfhonderd terug zetten vrees ik.

Ombouwen naar een enkelfase 25A aansluiting is goedkoper. Dan hoeft alleen de 2x16A kookgroep automaat vervangen te worden door een 25A automaat en verder wat draad en kabel vervangen en de Perilix vervangen door een geschikte enkelfase 25A of 32A WCD stekker combinatie.

Als het voor mij zelf was, zou ik het zelfs wel aandurven om als het vervangen wat lastig is ipv een nieuwe 3x4² kabel te trekken daar de bestaande 5x2,5² kabel voor te gebruiken. Bruin en zwart combineren voor de fase en grijs en blauw voor de nul. De aarde blijft dan weliswaar 2,5², maar die zal de zeer kortstondige overbelasting bij een volle aardsluiting wel overleven en zeker als er ook nog een aardlek is, vind ik dat geen veiligheidsrisico.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

veel te moeilijk gedacht hier, de grijze en blauwe voor de nul gebruiken, dubbele aderhuls erop knijpen en op de nulklem onder t fornuis zetten. de bottleneck is altijd in deze gevallen, de 16A perilex verbinding en het nulcontact van de automaat die anders 32A moeten gaan voeren. door een 2x 2,5mm2 nulgeleider kun je vermogen zat trekken.

en ja altijd weer dit gedoe over nuldraden parallel zetten als men buiten de richtlijnen moet kijken, het fornuis terugsturen gaat nu ook niet meer..

om een 25A enkelfase groep te gebruiken zou ik ook niet doen, je hebt dan een perilex wcd 25A nodig. het is ook niet genoeg, 7400W max is 32A verbruik. veel kans gezien die achtergrond bij de kast dat ts maar 1x25A hoofdvoeding heeft nu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan niet alles volgen wat hier omgaat, maar ik geef dit (gewoon) mee aan de elektricien.

Wat ik wel denk te begrijpen is

veel kans gezien die achtergrond bij de kast dat ts maar 1x25A hoofdvoeding heeft nu..

Kan het kloppen dat dit nu zo is, maar dit aan te passen is? Ik heb de netbeheerder namelijk gebeld omd ar 35A van te maken :)

Op 4 augustus 2019 15:15:17 schreef RickTSD:
[...]
Kan het kloppen dat dit nu zo is, maar dit aan te passen is? Ik heb de netbeheerder namelijk gebeld omd ar 35A van te maken :)

Of je hoofdzekering 25A of 35A is, kunnen we van hier af niet zien. Maar de netbeheerder zou het moeten kunnen vertellen. Opwaarderen van 1x25A naar 1x35A is gratis als dat kan door alleen de hoofdzekering te vervangen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

hoe oud is het huis? want vaak is dat ook de leeftijd van de HAK en diens hoofdzekering. meer als 20 jaar is standaard een DII coupe en daar zit dan ook geen 35A in. die 35A DII zekeringen ( officieel gaat de DII maar tot 25A ) kwamen pas na de eeuwwisseling omdat enkel 25A te weinig is tegenwoordig.

echter als je naar kracht zou gaan, een upgrade kost 80€~250€ en je dient al een 4 polige hoofdschakelaar te hebben zitten als ze komen voor de ombouw, dan kan het meteen worden aangesloten. onlangs nog 1 gehad, 3 weken voor de ombouw werd uitgevoerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2019 16:35:03 schreef testman:

echter als je naar kracht zou gaan, een upgrade kost 80€

Dat is een koopje. Hier vraagt Liander €281 voor de upgrade van 1x35A naar 3x25A. Een jaar geleden was het nog €185 als ik me goed herinner. :(

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

zo hoorde ik het, maar ik lees ook op de site van endinet dat het 253€ kost, weet niet hoe klanten daar dus bijkomen, raar want hoorde dat al vaker, maar op de site van endinet staat het anders dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer