LED 19"Rack Kastverlichting

Helaas heeft de schoonmaak het voor elkaar gekregen om 2 van de mooie LED strips vocht in te laten komen en een kortsluitstroom te genereren (doorslag).
Ik heb het e.a. netjes schoongemaakt en 2 tal componenten defect bevonden.

Tis mij niet helemaal duidelijk waarmee deze componenten te vervangen zijn. component "I" lijkt niet een diode te zijn.

Verder is component "I" Defect. En de vermoedelijke condensator over het spoeltje.

Wie kan/wil mij verder helpen :)

Component "I" lijkt op een SMD zekering zoals op deze afbeelding.
Meet deze eens door, meest mogelijk heb je in beiden richtingen geen doorgang meer c.q. is deze doorgepiept.

Ha timieh,

Het component met als code I is wat @T-sec aangeef en de waarde is 2A.
De condensator over de spoel lijkt beschadigt maar kan je kijken waar de combinatie naar toe gaat ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 2 augustus 2019 09:16:52 schreef T-sec:
Component "I" lijkt op een SMD zekering zoals op deze afbeelding.
Meet deze eens door, meest mogelijk heb je in beiden richtingen geen doorgang meer c.q. is deze doorgepiept.

Lijkt inderdaad op zo zekering. Het klopt dat er in beide richtingen geen doorgang meer is.

De condensator over de spoel lijkt beschadigt maar kan je kijken waar de combinatie naar toe gaat ?

Wat bedoel je precies waar die naar toe gaat?
De condensator over de spoel zit op beide pootjes van de spoel (1 zijde).

Als je doelt waarnaar de (ontstoringspoel?) heengaat.
pin 1 vertrekt richting de AC pin op de gelijkrichter.
pin 2 gaat via het schakelaartje (zit in de behuizing en gaat de schuifstekkertjes in bij montage) naar de gelijkrichter.

Exacte zekering gevonden 2A: https://nl.farnell.com/littelfuse/2410sfv2-00fm-125-2/fuse-smd-2410-2a… - Bedankt

--

Het betreffende dit product:
LINK

Sine

Moderator

Die condensator is inderdaad overleden, en niet zelden falen die krengen in sluiting.

Heb je eventueel nog een werkend model van dit type ledstrip? Dan kun je de condensatorwaarde hiervan mogelijk meten.
Of soldeer alleen de beschadigde condensator los en meet hem door of deze nog capaciteit heeft.
Een schema achterhalen zou lastig kunnen worden maar je kunt het proberen.

Ha timieh,

Ik zou die condensator even vergeten de trafo zal waarschijnlijk een common mode filter zijn vandaar mijn vraag hoe is die geschakeld.
Zekering vervangen geen idee of je de mogelijkheden heb om tijdelijk een zekering houder aan twee draadjes te monteren is voor het testen wel zo makkelijk.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

"trafo" is inderdaad een common mode spoeltje, en de C zit er parallel overheen. Dus als die in sluiting ligt dan klapt het wel ja ...

Condensator is meestal een 47nF (<10W) of 100nF condensator. Als je plaats hebt zou ik die vervangen door een X2 filmtype, is een stuk steviger...
(MLCC condensatoren die voor dit doel zijn toegelaten zie je trouwens maar heel weinig)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VImYbdfvK1RjSszhq6AcGFXai/9pcs-X2-Safety-Capacitor-275VAC-104-K-104K-10-0-1UF-100nF-275V-AC-Pitch-15mm.jpg_640x640.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op 2 augustus 2019 11:41:05 (13%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke zou een juiste zijn?
https://nl.farnell.com/w/c/passive-components/capacitors/fil...rt=P_PRICE
Grofweg meet ik ~100nF op een werkend armatuur (niet los gesoldeerd).
dus lijkt me raadzaam om voor 100nF te gaan.

Sine

Moderator

Werkt het ding zonder?

Dan wordt het daarna alleen nog zoeken naar een model wat in de behuizing past. Alle 100n X2's van 275V en hoger voldoen.

Ik zou wel voor PP of PET gaan. Bij Farnell staan nog steeds de MP's van Rifa (nu Kemet), zo'n rookbom is niet aan te raden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt,

Ik zal het e.a. bestellen.
Tot snel :)

Vereten te reageren in dit topic.
Heb de condensator en PCB zekering vervangen. En de lamp werkt weer naar behoren!

Condensator was helaas wel wat te groot dus d.m.v. draden op pcb de condensator ergens anders gehuisvest waar er wel ruimte was.

Weer 2 lampen minder op de afvalberg :D