TL verlichting aansluiten

Hallo,

Ik heb hier een TL - buis liggen met alles erop en eraan. Deze heb ik ergens uitgehaald. Nu wil ik deze verlichting ergens in monteren alleen weet ik niet of hier direct 230V op kan en aan welke draden ik dit moet aansluiten!

Ha User45,

Dat is goed 230 V er op en gaan maar je buis je is wel aan vervanging toe :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hey Henk,

Hoe moeten de draden aangesloten worden want, er zit nog geen stekker aan! ( voor dat ik misschien kortsluiting maak.. ) 8)7

Spanning op de gele en de oranje draad. Maar dat buisje is inderdaad bijna dood, daar kun je beter een nieuwe voor nemen. En vernieuw dan ook gelijk de starter.

Sine

Moderator

Dat lijkt me niet goed te gaan.

Zo op het oog is het een 4W buisje, het VSA is voor 10W of twee keer 9W (PL?) in serie.

Daarbij .. TL in 2019? Voor iets nieuws zou ik daar niet meer voor kiezen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 2 augustus 2019 10:48:56 (24%)

Na alles aan te hebben gesloten doet hij het perfect! We zullen zien hoelang de TL buis het volhoud, misschien wel eens nieuwe bestellen! Bedankt voor de informatie, ik kan weer verder!

De TL buis lijkt het te doen, alleen zoals Sine al beschreven heeft zou dit dan niet als het lang aanstaat door kunnenbranden? Ik ga de TL buis in een Nooduitgang bord plaatsen het is een oude waar voorheen ook TL in gezeten heeft, daarom wil ik er liever ook weer TL in hebben!

Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me verstandiger om een LED lampje op de kop te tikken. Dat verbruikt minder energie en leeft langer. Ik denk dat je dan met 1W vergelijkbaar licht hebt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als het echt om een nooduitgang gaat is dit een gevalletje verkeerde zuinigheid. Koop iets moderns met leds.
En als het alleen maar spielerei is, lekker verder spelen.

Een gevalletje spielerei is het! :) zojuist alles geïnstalleerd en in het bord geplaatst. Morgen alles vast zetten! En een beetje ordenen. Ik had nog een TL buis liggen dus vandaar dat die erin gaat!

ik ken ecolight wel, maar daar zat geen 4W buisje in origineel, maar een 8W buisje. je 4 watt buis is een duurder buisje en zal eerder stuk gaan op die veel te grote vsa.

als dat bakje niet meer op continu werkte, doorgaans een elco en 100ohm weerstand op de lange print bij primaire zijde vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TL buis en starter en voeding horen allemaal bijelkaar. Die heb ik een tijdje terug uit een Miele koffiezetter gehaald die defect was, alleen de TL verlichting deed het wel. Ik heb alles wat bij de TL buis hoort er uitgehaald. Als het goed is hoort het TL lampje met bijbehoorende spullen het toch zonder moeite te doen?

Als het zo samen zat origineel, dan zou ik het verder ook zo laten, niet knoeien.
Ik zou ook wel dat buisje vervangen, want het is echt op!
Zo te zien ben je bezig met je buisje aan het braden...

Het is in zeer slechte toestand zo te zien, en je zal binnenkort weer zonder licht zitten.
Steek er een nieuw 8W buisje in, en je bent voor jaren gerust.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Weten jullie toevallig waar ik zo’n TL buis kan halen? Dan zal ik die T.Z.T. Vervangen! Morgen ga ik de voeding op zijn plek zetten en alles defenitief vast maken! Toch krijg ik niet de indruk dat de TL lamp slecht is.....

Die buis is toch wel aan het eind van zijn latijn. Te zien aan de zwartgeblakerde einden.
4W is volgens mij niet zo'n gangbare waarde. Je zou een 8W buisje kunnen nemen, die hebben ze in de meeste bouwmarkten. Moet je wel de voetjes een stukje verder uit elkaar zetten.

Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens bij Lamp Driect.nl
Voor andere verwijzingen, naar niet-webshops, graag een indicatie van je woonplaats....

Die kleine buisjes zijn relatief duur. Daarom zei ik al om naar een LED alternatief te zoeken, maar als je he zo origineel mogelijk wilt houden , zal ik je zeker niet tegen houden. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Het is niet vreemd dat het buisje zwartgebrand is. Het VSA is voor veel zwaardere types en er zal dus teveel stroom lopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 augustus 2019 13:57:06 schreef User45:
De TL buis en starter en voeding horen allemaal bijelkaar. Die heb ik een tijdje terug uit een Miele koffiezetter gehaald die defect was, alleen de TL verlichting deed het wel. Ik heb alles wat bij de TL buis hoort er uitgehaald.

Zaten er echt niet twee buizen in die koffiezetter?

4 Watt op een 2,5 keer zo zwaar VSA is vragen om aan de lopende band buisjes te vervangen (misschien wel een Miele strategie? Moest dat ding volledig uit elkaar voor zoiets simpels als het buisje vervangen? Monteur > kassa)

Echt, het zal wel werken, maar het buisje zal gloeiend heet worden. Wat er met het ballast (VSA) gebeurd, weet ik ook zo snel niet, maar ik vermoed dat ook dat aardig opwarmt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik vraag me sterk af of die 4W buis wel bij de vsa hoorde, t buisje is een GE ding, wat raar is voor een duits A merk..

overigens kun je 4W buisjes niet in serie zetten, alleen de 18W tl buis kan dat, en 7-9W pl-s lampen. als de lampen eenmaal warm zijn blijft de starter anders ontsteken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk kun je ze op 1 starter ontsteken. Zou iemand eens moeten proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha weardguy,

Is dat zo :? volgens mij geef de waarde op de magnetische VSA alleen het maximale vermogen van de verbruiker aan.
Wat wel kan gebeuren als je belasting te klein is dat het magnetisch veld van de smoorspoel niet groot genoeg wordt om zijn werk te doen maar ik geloof niet dat de buis er door stuk gaat.
En als de buis eenmaal werkt zorgt de smoorspoel dat de spanning begrenst wordt zo'n 100V of daaromtrent.
Of ik moet er helemaal naast zitten 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 2 augustus 2019 23:15:47 schreef electron920:
En als de buis eenmaal werkt zorgt de smoorspoel dat de spanning begrenst wordt zo'n 100V of daaromtrent.

Ik denk dat bij zo'n kort buisje de spanning een stuk lager is dan 100V, zal eerder in de buurt van 50V liggen. Nu is het ook niet zo dat bij een buis van 4W de stroom ineens 2,5 keer zo groot wordt als bij een buis van 10W. Als je het vectorisch uittekent zie je dat het verschil veel kleiner is.

in de praktijk is de lichtbron die als max op zo'n vsa kan, toch een langer leven beschoren als de lichtste lichtbron, en deze zit zelfs daar nog onder. t zelfde met pl-s armaturen, de pl-s 7W gingen altijd eerder stuk als de pl-s 11W modellen, terwijl die dezelfde vsa hadden. puur meer brandspanning wat de lichtbron nekte op den duur. het enige voordeel is dat de lichtbron sneller start in koude omgevingen met een hogere spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 2 augustus 2019 23:27:12 schreef KlaasZ:
[...]Ik denk dat bij zo'n kort buisje de spanning een stuk lager is dan 100V, zal eerder in de buurt van 50V liggen. Nu is het ook niet zo dat bij een buis van 4W de stroom ineens 2,5 keer zo groot wordt als bij een buis van 10W. Als je het vectorisch uittekent zie je dat het verschil veel kleiner is.

Maar naar mijn idee groot genoeg om een buisje op te blazen. Ik meen dat je met een daarvoor geschikt VSA van 4 tot 8W gaat (en dat staat er dan ook op), maar dit is er eentje die volgens opschrift bij 10W begint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De TL buis met bijbehoorende spullen heb ik als 1 geheel uit het apparaat gehaald. Daar zat maar één TL buis in en dat is de gene die nu in het nooduitgang bord zit. De koffie zetter was de Miele cva 620. Het frontje kan je als een deur open maken en alsvolgt de TL buis makkelijk vervangen. Het zou inderdaad kunnen dat de TL buis een keer vervangen is. Alleen, lijken de TL buis en de starter van het zelfde merk?? Het lijkt mij sterk dat er aan de voeding geknutseld is of vervangen omdat die verder in het apparaat zat verbonden was met het moeder bord! Ander het gemarkeerde deel op de foto zat de trafo voor de TL buis!