TL verlichting aansluiten

De TL buis kwam inderdaad uit een koffiezetter ( Miele cva 620 ) een echte nooduitgangbord zal het inderdaad niet meer worden... Ik ga hem namaken als een nooduitgangbord die ik al langer in mijn bezit heb ( zie foto’s ) daar zit ook geen accu in en die hoort daar ook niet in te zitten. Vandeweek ga ik kijken voor een zelfde TL lamp die in mijn oude nooduitgangbord zit. Dat is de juiste grootte. Alleen werkt die op andere wattages. Alleen word bij deze de starter erg rood als hij wilt starten..... hoort dat?

Hier de foto van de starter die rood word!

KGE

Golden Member

Die 'rode' starters (met neon gas) werden vaak per twee gebruikt in van die 'keuken TL bakjes' waar twee TL buizen in serie in zitten op een enkel voorschakelapparaat.

Kijk eens naar de aanduidingen op die starter.
Staat er op 'single 115V/series 230V' dan is het voor een serieschakeling bedoeld en zal hij uiteindelijk stuk gaan in een enkel buis opstelling.

dat de starter rood wordt zegt alleen dat ie nog nieuw is, een veelgebruikte starter is zwart vanbinnen geworden, dus zie je dat licht niet meer.

die andere is een van lien bakje, geen noodbakje overigens, maar alleen continu. die dingen kom je amper tegen, als je een pand hebt met noodgenerator die automatisch inkomt bijv dan kwam je hiermee weg, echter dan mochten vluchtweg picto's onder een tlbak ook nog..

een S2 kun je hier ook gewoon voor gebruiken, er staat op van 4-22W doorgaans. de S2 is wel specifiek nodig bij serie buizen en dat is dus alleen de tl-d 18W. die starters worden ook nogal eens lui, erg traag starten..

sinds philips geen kwik meer gebruikt in de starters heb je veel meer uitval met een rondje buizen en starters wisselen. op 50 starters wisselen, is 3-5 stuks uitval niks abnormaals..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De TL lamp is inmiddels defenitief gemonteerd! Vanmiddag ga ik kijken voor een nieuwe TL buis! Dan zoek ik er een van 10W uit en dan moet ik de buisvoetjes verplaatsen. Moet ik dan ook gelijk voor een nieuwe starter kijken? Als hij opstart geeft de starter een wit licht I.p.v. rood!?

zolang de buis aangaat is de starter nog goed. dat van lien ding mag sowiso niet meer, tekst op die bakjes mag niet meer, alleen picto's nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het duurt soms even eer dat de Buis aanspringt maar niet overdreven lang. De van Lien TL bak doet ook geen dienst meer, enkel decoratie! De van Lien TL bak is ook klaar en origineel. De Ecolight heb ik zelf in elkaar gezet i.v.m. Dat het binnenwerkje eruit was gehaald. Nu probeer ik die d.m.v. Een TL buis weer enigzins een originele uitstraling te geven. Alleen nu de TL buis daarvan in een slechte staat is en naar mijn menig iets te klein ga ik vanmiddag voor een ander exemplaar zoeken. Nu heeft iemand eerder geschreven dat ik rekening moet houden met de moderne TL lampen?? Waar moet ik dan op letten? Kunnen die niet zomaar in het brod gezet worden? En ik heb begrepen dat er beter een 10Watt buis in kan i.p.v. 4!

maartenbakker

Golden Member

Sinds wanneer geven starters rood licht dan?

Ik realiseer me nu dat 10W inderdaad beter zal zijn dan 8W of 13W omdat hij waarschijnlijk een wat hogere brandspanning heeft en specifiek op het VSA vermeld staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

10W tl buizen bestaan niet, dan zul je naar een pl-c 10W moeten gaan. als je naar dat vsa kijkt is die ook voor pl-c/pl-s gemaakt, niet voor tl.. 2x7-2x9-10-13W is allemaal pl-s en pl-c lamp maten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

10W tl buizen bestaan niet

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zRLdKFXXXXc3XpXXq6xXFXXXb/2pcs-TOSHIBA-FL10W-10WATT-WHITE-fluorescent-lamp-tube-FL-10W-4200K-linear-bulb.jpg

:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een 6 Watt TL buis gehaald i.v.m. Dat 8 watt veel ste groot was en 10 watt er niet was. Voor de zekerheid heb ik er ook 2 starters bij gehaald van 2 - 22 Watt. Zometeen erin zetten en kijken wat het doet?!

10W zal best bestaan, maar probeer er hier maar eens 1 te halen dan arco :)

als we exoten gaan praten, zit al 20 jaar in de gasontladings lampen, er zijn een heel stel zeldzame modellen waar je niks meer voor kunt vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nu de 6Watt buis en nieuwe starter ( 4 - 23 watt ) erin gezet de TL buis lijkt moeilijker aan te gaan met de nieuwe starter als met de oude starter!? Als een starter erg rood word in het begin is dat goed toch? De oude starter werd namelijk helemaal niet rood...

[Bericht gewijzigd door User45 op zondag 4 augustus 2019 14:40:17 (11%)

dat lijkt vaak maar zo, doe het ding maar eens aan als ie net 30min heeft gebrand, dan gaat ie vaak meteen aan zonder knipperen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 4 augustus 2019 14:15:12 schreef testman:
10W tl buizen bestaan niet, dan zul je naar een pl-c 10W moeten gaan. als je naar dat vsa kijkt is die ook voor pl-c/pl-s gemaakt, niet voor tl.. 2x7-2x9-10-13W is allemaal pl-s en pl-c lamp maten..

Dat dacht ik eerst ook even, vandaar dat ik met 13W kwam waarvan ik wel wist dat ze bestaan.

10W is een 47cm buismaat en ook gewoon bij Osram verkrijgbaar.

@user45: of starters wel of niet rood worden, hangt af van de exacte gasvulling en de lichtdoorlaatbaarheid van het huisje. Het heeft verder niet echt met de werking te maken. Als de oude starter beter werkt, gebruik je toch gewoon die. Ik denk dat als de afmetingen van het lichtbakje een probleem zijn en een goede levensduur van het buisje gewenst is, je beter voor een serieschakeling van 2 PL lampen van 7W of 9W kunt gaan (met elk een ingebouwde starter), of voor een 4W of 6W buisje met een daarvoor geschikt voorschakelapparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 augustus 2019 13:11:38 schreef User45:
Het duurt soms even eer dat de Buis aanspringt maar niet overdreven lang. [....}

Misschien kan je die truc gebruiken, waarover ik vertelde Geleidende strip achter tegen het TL buisje. eerst eens proberen met een stuk montagedraad. (dubbele lengte en dubbel vouwen en dan de starter weglaten). Er werd ook wel eens een spiraal dun draad om het buisje heen gewikkeld; c.a. 1 slag per cm. Dat zie je toch niet door de transparant heen.
Mogelijk werkt het ook als je de strip of spiraal aan de aarde legt...

Proberen kan altijd, nietwaar? :)

Ik heb in het pre-spaarlamp tijdperk jarenlang een 4W buisje op die manier in een buitenlicht gbruikt. Dat ging prima.

Zojuist met een moderne 18W buis geprobeerd, maar dat lukt niet. Ik denk dat de ontsteekspanning daarvan te hoog is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb de nieuwe buis en starter erin gezet. Alles doet het nu super! Alle draden moeten verlengen en alles is nu af! Bedankt voor alle reacties! Ik ben er zeker wijzer van geworden! O-)

maartenbakker

Golden Member

Ziet er goed uit!

Als hij aan vervanging toe is, zou je dat misschien nog eens kunnen laten weten? Ben erg benieuwd hoe lang hij in de praktijk meegaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zal ik doen! Ik vermoed wel lang hoor omdat er al 2 componenten vervangen zijn. De voeding dateert uit 2001 dus misschien dat die t.z.t. De geest geeft.... om hem zo origineel mogelijk te maken moet er ook een accu in net als vroeger weet iemand soms of dat eenvoudig erin gezet kan worden?

Een accu alleen is niet voldoende. De spanning van zo'n accu ligt meestal in de buurt van 6 volt en dat moet door een elektronische schakeling worden omgezet in een spanning die in staat is om de buis te ontsteken en te laten branden.

zo'n printje kost net zo veel als een nieuw bakje, beter een 2ehands ding van nieuwe accu en buisje voorzien. met een verbouwing liggen die dingen met tig in de container..

van de inbouw versie van dat ecolight ding heb ik er een tijd terug nog 45 vervangen, dingen waren 9 jaar oud, maar geeneen brandde nog continu, 2 deden op nood nog iets, maar de rest was meteen uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 4 augustus 2019 13:34:29 schreef maartenbakker:
Sinds wanneer geven starters rood licht dan?

Sinds ze moeten starten op de helft van 230V... (bij twee buizen in serie op 1 VSA) Een gewone starter kun je daarvoor niet gebruiken. Ik neem aan dat ze in USA ook neon gevulde starters gebruiken.

De 'gewone' starters zijn met een ander gas gevuld en geven ook een andere kleur licht (wit/blauw)

als je 2x 8W buizen op S2 starters gebruikt, dan werkt het in 1e instantie wel, maar als de buizen warm zijn, dan gaan de starters staan pingelen, de buizen gaan steeds knipperen dan. puur de opwarming van de neon in de starters waardoor deze weer gaan starten omdat de ontsteekspanning bereikt wordt, ondanks dat de buizen al aan zijn.

dat is de reden dat je die serie truc maar met een enkele buis soort kunt doen, de spanning over de buis is te hoog om goed te werken met 2 soorten starters..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 4 augustus 2019 20:19:10 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het eens nagekeken en de oude originele starter geeft In het begin wit licht. De nieuwe starter geeft in het beging oranje licht ik denk allebij op neon gas. Volgens mij niks ergs aan... een accu erin in monteren is dus onbegonnen werk. De voeding lijkt het overigens goed te doen ( alleen luid brommen )

Het verschilt per fabrikant welk gas gebruikt wordt in starters. Philips gebruikte vroeger argon met een additief van kwik (blauwwit), soms zelfs een radioactief additief om de onsteking van het startergas op gang te brengen. Dat is heden ten dage met de RoHS en dergelijke niet meer denkbaar vandaar tegenwoordig neon (oranjerood).
De Osram starters gloeien wel blauwwit op, maar zullen waarschijnlijk buiten argon geen andere schadelijke stoffen bevatten

Serie gaat eigenlijk goed tot de hersluitspanning van een volt of zeventig, 2xTL 4/6/8W, 2xPL-S 5/7/9W op een 13W elektromagnetisch voorschakelapparaat, en 2x TL-D 18W