Halfgeleider tester DCA Pro

Thevel,

de metingen gebeuren wel met verschillende basistromen.. zo is vergelijken maar moeijlijk mogelijk. Wat had je ingesteld? vaste basisspanning of basisstroom?

Ook hier eentje gisteren besteld bij Eleshop en vandaag bezorgd.
Zullen zich daar wel afvragen waarom er opeens zoveel vraag naar die dingen is :)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Eens in de bakken gegraaid en kwam een 2SC3481 met datumcode 9104 tegen.

Nogal vreemd ding ...

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
blackdog

Golden Member

Hi fzwart,

Het eerste wat ik dacht was "TV transistor" :-)
Blijkt het nog goed te zijn ook...

Wat dacht je van een hFE van 10x (datasheet) en de ingebouwde diode helpt hem te beschermen tegen de EMK van de trafo die hij moet aansturen.
Deze Power transistor zit op het randje van wat de DCA Pro aankan. (dat is bij enigsinds reeele stromen testen)
Blijf het wel een vreemde grafiek vinden, maar misschien hoort dat bij deze transistoren.
Iemand anders die hier op het forum die meer van dit gedrag weet?

Verder zie ik graag ook van anderen mooie grafieken van speciale onderdelen. :-)

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
fred101

Golden Member

Wat is er vreemd aan die tor ?
Vergeet niet dat je hier aan het meten bent met 7Vce en 8mAIc bij 65 tot 325 uA basisstroom.
De datasheet tabellen zijn Ic tot 6A en Ib tot 1A. De specs zijn ook bij een 1A basisstroom.

Ik zie wel vaker vreemde grafieken als ik op de CT met te lage spanningen en stromen bezig ben bij "extreme" torren. De Tek is ook nog vermogen gelimiteerd (instelbaar) dat geeft ook rare curves op het grensgebied. Veel torren geven vreemde grafieken bij dit soort lage CT outputs.

Zelfde bij germanium. Als de boel zo lek is dat hij bij geen basisstroom
toch nog een 1mA Ic doorlaat dan zal de gemiddelde tortester hem afkeuren. Maar in situ valt in het in het niets, als het ding daar nooit compleet spert en een paar honderd mA tot een paar A staat te verwerken.
Zo'n tor testen met 100 uA basisstroom en 5mA IC werkt dan niet.
En op de CT werkte hij prima onder de condities waarbij hij in het echt werkt (60Vce, een paar A Ic bij een 10mA per step basisstroom).

Het mooie van mijn ex-blackdog Metrix tortester is dat je bij de hFE test de meter op nul zet als er een bepaalde minimale Ic loopt (ik dacht 1 mA en 10mA) Daarna verhoogt het ding zijn IB en op de meter lees je dan de versterking af. Dit voorkomt rare uitkomsten in de "schemerzone"
Bram had wel gelijk, het apparaat is vrij ingewikkeld in gebruik (net als de Tek 576). Het is best veel werk om een tor te testen. Het "manual" was in het Frans (wat ik maar een klein beetje kan lezen), de mijne heeft een knop meer en ik ben aardig wat tijd kwijt geweest aan de nodige TLC om alles weer goed werkend te krijgen. Daarnaast heb ik mbv google translate en stroom/spanning metingen uitgevist hoe hij werkt. Ik gebruik hem zelfs nog regelmatig.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ok, de tor gewoon even "met de hand" getest op een voeding. E aan de plus, C aan de min en B aan de plus.
Strombegrenzing op 100mA en spanning opgevoerd. En rond de 7 Volt gaat hij geleiden tot aan de stroombegrenzing.
Het lijkt net alsof er een zenerdiode over de C-E zit.
Dus lijkt het me dat de tester toch gelijk heeft :-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Als die tor bij 7V een soort zener effect gaat geven dan lijkt me dat voor deze tor niet juist. De grafieken in de datasheet laten dat ook nog niet zijn en die gaan tot ca 10V Vce

fred101

Golden Member

Ik zeg niet dat de tester er naast zit. Ik bedoel dat je dit soort "vreemde" grafieken krijgt als je buiten de datasheet parameters test. Als je deze tor toepast in de situatie waarvoor hij is ontwikkeld dan is het niet zo belangrijk wat hij doet bij een fractie daarvan.

Als je een F1 auto gaat testen in een stadcentrum met kinderkopjes en verkeersdrempels dan krijg je een conclusie over de vering, gas respons en koppeling gebruik waar je niks mee kunt als je het ding alleen maar op circuits gebruikt.

Dit is niet om de DCA af te zeiken, ik denk dat het een heel mooi en handig apparaatje is maar zoals elk meet apparaat zijn inzet gebied heeft. Deze tor valt daar buiten. Dat maakt de meting niet compleet waardeloos maar ook niet 100% bruikbaar. Je kunt met een top kwaliteit spot-on 3,5 digit meter geen calibrator afregelen tot op 1uV. En met een vage 1% 6,5 digit meter ook niet (als die zou bestaan).

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Henry S.

Moderator

Op 5 augustus 2019 10:36:54 schreef fzwart:
Eens in de bakken gegraaid en kwam een 2SC3481 met datumcode 9104 tegen.

Nogal vreemd ding ...

Volgens de DAC pro een PNP tor, terwijl het een NPN type is ;)

Op 5 augustus 2019 13:04:55 schreef fzwart:
Ok, de tor gewoon even "met de hand" getest op een voeding. E aan de plus, C aan de min en B aan de plus.
Strombegrenzing op 100mA en spanning opgevoerd. En rond de 7 Volt gaat hij geleiden tot aan de stroombegrenzing.
Het lijkt net alsof er een zenerdiode over de C-E zit.
Dus lijkt het me dat de tester toch gelijk heeft :-)

Je hebt hem ook als PNP behandeld ;)

Datasheet: https://www.promelec.ru/pdf/2SC3481.pdf

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk daarom vraag ik nu om dat anderen ook om wat te laten zien wat ze getest hebben.
Die verwarring die optreed bij sommige te testen componenten is zeer leerzaam. :-)

En zoals Fred al aangeeft, dat is niet om de DCA Pro af te kraken, maar is wat mij betreft voor het verhogen van het inzicht van componenten gedrag...

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Op 5 augustus 2019 12:52:26 schreef fred101:
Wat is er vreemd aan die tor ?
Vergeet niet dat je hier aan het meten bent met 7Vce en 8mAIc bij 65 tot 325 uA basisstroom.
De datasheet tabellen zijn Ic tot 6A en Ib tot 1A. De specs zijn ook bij een 1A basisstroom.

Zelfde bij germanium. Als de boel zo lek is dat hij bij geen basisstroom
toch nog een 1mA Ic doorlaat dan zal de gemiddelde tortester hem afkeuren. Maar in situ valt in het in het niets, als het ding daar nooit compleet spert en een paar honderd mA tot een paar A staat te verwerken.
Zo'n tor testen met 100 uA basisstroom en 5mA IC werkt dan niet.
En op de CT werkte hij prima onder de condities waarbij hij in het echt werkt (60Vce, een paar A Ic bij een 10mA per step basisstroom).

der zit toch wat behoorlijk fout... mochten extreme lekstromen of dies meer aan de basis liggen dan zouden de metingen bij kleine stromen/spanningen ook vreemd zijn. Maar hier gaat alles keurig zoals het hoort. Bij ongeveer 7 volt treed dan plots die avalanche op. Als je een NPN als PNP gaat meten, dan is dat "normaal"...

fred101

Golden Member

Er zijn 3 mogelijkheden bij CT metingen.
- De tor zit goed
- de tor zit fout
- de CT is verkeerd ingesteld voor het te testen component.

En dat zijn alle drie gebruiker/instrument fouten. Ik ging er van uit dat geen van de drie hier van toepassing waren.

Anders had ik wel geweten wat hier het probleem was.
Ik heb meer dan genoeg CT curves gezien om dit te herkennen.

Maar als je zo'n ding veel gebruikt dan zie je genoeg vreemd gedrag. Vooral tgv verkeerde instellingen zoals te lage spanningen en stromen. Maar ook in "half kapotte" halfgeleiders.

Te lage testspanningen en stromen zijn natuurlijk niet goed. Waarom kun je zelf vast wel bedenken maar voor het geval dat wat ideetjes waar uit blijkt dat je niet zomaar wat spanning/stroom kan sourcen.

- Als hier de CT maar tot 5V zou gaan dan had hier alles er wel normaal uitgezien en leek het alsof de tor niet aan de specs voldeed.
- Een 250V MOV op 25V testen heeft geen zin
- Een 33V zener testen op 10V heeft geen zin
- Een diode testen met een sweep tot 0,5V (Als je dat niet weet en je kijk je alleen naar de curve dan lijkt het een heel vreemde diode want de meeste mensen zouden denken dat hij kapot is, ze gaan immers pas vanaf een 0,5 tot 0,6V geleiden (denkt men dan onterecht)
- Een LED testen met 1A.
- Ik heb diverse torren gemeten (Van de honderden torren die ik op de CT heb gehad) die op al mijn tortesters en middels diode test van DMM goed leken maar op de CT door de mand vielen. Waarom de CT ? Omdat ik wist van metingen in het apparaat zelf dat er iets vreemds aan de gang was rondom die tor. De tor gaat braaf in geleiding, maakt zelfs wat curves maar niet in het gebied van de basistroom die hij normaal ziet. Dat haalt hij gewoon niet meer. En die waarde ligt ver onder de omstandigheden die hij in de schakeling ziet. Maar boven de waarde die de DCA gebruikt. Maar dit zijn zeldzame gevallen. Ik heb dat in al die jaren maar een keer of 5 gezien.
- Veel componenten hebben een niet-lineair gedrag (en dan heb ik het niet over de eerste 0,6V) waardoor een test op 7V niet veel zegt.

Veel mensen weten niet dat bv de capaciteit van sommige ceramische condensators spanning afhankelijk is. Of dat de zelfinductie van een spoel met kern stroomafhankelijk is.

Zo'n DCA is heel handig maar ben je bewust van de beperkingen in stroom een spanning.
Je kunt er bv geen torren mee matchen die buiten het werkgebied van de CT opereren.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch