koelkast koelt niet

Na het verhuizen koelt onze koelkast (smeg fab32) niet meer. Zowel de koel en vriesruimte doen niets. Compressor lijkt aan te slaan maar verbruik van de koelkast is slechts 80watt tegenover 200 watt van de koelkast in de garage (als deze koelt). Lijkt mij erg weinig ?
Hoor vloeistof door de koelkast/condensor lopen zodra ik de koelkast uit zet.
Condensor wordt ook niet warm, er wordt geen condens gevormd.

Het startrelais uitgesloten door deze tijdens startup even kort te sluiten, wattage neemt heel even toe maar verandert niets aan het patroon van de compressor. Te lang kort sluiten zet de compressor vast en verbruik loopt op naar +- 450 watt en slaat uiteindelijk af.

Ook super koel modus haalt niets uit.
Fans e.d. draaien ook.

We hebben de koelkast rechtop vervoerd en dagen laten staan alvorens inschakelen. Na meerdere topics gelezen te hebben moet ik denken aan een kapotte compressor of een lek in het systeem. Maar bij een lek lijkt het niet dat we de vloeistof horen teruglopen?

Gezien de prijs van deze koelkasten willen we het graag laten repareren.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

klinkt als een lek in het systeem. als je het startrelais doorverbind terwijl de compressor wel aanloopt, gaat de stroom sterk oplopen idd, je laat de aanloopwikkeling in, die smelt dan door als je dat te lang doet.

als de koelkast goed zou zijn mbt koudemiddel, dan zou je het ding aan moeten zetten, 5 minuten laten lopen, stekker eruit trekken, 5 sec wachten en weer insteken. normaal zou je dan de compressor zien bewegen, probeert aan te lopen maar door te hoge systeemdruk schakelt deze thermisch weer uit, na een minuut of 3 hoor je een klik en schakelt de compressor weer in, dan start deze ook.

heb je amper nog koudemiddel, is de systeemdruk ook veel te laag na 5 min lopen en slaat na uittrekken de compressor weer gewoon aan, dat zegt dan genoeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je toch nog wat hoort vloeistof hoort lopen na uitschakelen kast kan het ook om een verstopping gaan van het cappilair , of een afgeknepen/geknikte leiding door de verhuis. Koelmiddel kan dan niet verder, stapelt zich op en loopt terug bij uitschakelen compressor. Zit in de zelfde lastige klasse als geen koelmiddel meer..

dan is een buis geheel omgeknikt, met geluk nog te fixen met een tang en wat buigwerk dan. als een compressor erg stil draait is de kans op een lek ook groot, er zijn altijd bijgeluiden van het koudemiddel door de leidingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoe heb je de koelkast getransporteerd ? gewoon staand of liggend ?
heb je hem liggend vervoerd , kan het zijn dat de koelmiddel zich heeft verspreid door het systeem .
meestal word ook geadviseerd de koelkast 24 uur na vervoer te laten staan voordat de stekker er in gaat

Uit de startpost ven de TS:

We hebben de koelkast rechtop vervoerd en dagen laten staan alvorens inschakelen. Na meerdere topics gelezen te hebben moet ik denken aan een kapotte compressor of een lek in het systeem. Maar bij een lek lijkt het niet dat we de vloeistof horen teruglopen?

@Klaasy: De TS heeft dit allemaal netjes in startpost vermeld zoals je ziet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 3 augustus 2019 09:28:16 (54%)

Op 2 augustus 2019 19:06:56 schreef testman:
klinkt als een lek in het systeem. als je het startrelais doorverbind terwijl de compressor wel aanloopt, gaat de stroom sterk oplopen idd, je laat de aanloopwikkeling in, die smelt dan door als je dat te lang doet.

als de koelkast goed zou zijn mbt koudemiddel, dan zou je het ding aan moeten zetten, 5 minuten laten lopen, stekker eruit trekken, 5 sec wachten en weer insteken. normaal zou je dan de compressor zien bewegen, probeert aan te lopen maar door te hoge systeemdruk schakelt deze thermisch weer uit, na een minuut of 3 hoor je een klik en schakelt de compressor weer in, dan start deze ook.

heb je amper nog koudemiddel, is de systeemdruk ook veel te laag na 5 min lopen en slaat na uittrekken de compressor weer gewoon aan, dat zegt dan genoeg..

Zojuist geprobeerd.
Compressor slaat na een paar minuten direct weer aan. Slechts na een paar uur koelen zit er een vertraging in het inschakelen.
Klinkt dus als geen druk. Dan heb ik ook geen verstopping? Maar gewoon te weinig koelvloeistof en/of een lek?

Klopt het dat de compressor dan minder energie verbruikt?

maartenbakker

Golden Member

Dat kan, maar het kan ook gewoon een 80W compressor zijn, meestal staat dat wel ergens op (typesticker zit meestal tegen de zijkant aan de binnenkant van de kast bij of achter de lade).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 augustus 2019 10:08:52 schreef VonNickstein:
[...]

Maar gewoon te weinig koelvloeistof en/of een lek?

Klopt het dat de compressor dan minder energie verbruikt?

te weinig koelvloeistof gaat altijd samen met een lek.. 't is dus en.

bij te weinig vloeistof gaat het verbruik idd eerst naar beneden. kan achteraf weer wat omhoog gaan , omdat er uiteindelijk lucht in het systeem geraakt door het lek.

Maar heel typisch voor te weinig koelvloeistof is hevige koude vlak na het cappilair. Als zelfs dat niet gebeurd vraag ik me af wat je nog hoort lopen..

1 ding is zeker, deze koelkast wordt een enkeltje naar het afvalpark...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 3 augustus 2019 16:51:45 schreef CrossFireX:
1 ding is zeker, deze koelkast wordt een enkeltje naar het afvalpark...

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Voor een koelkast van €1800 zou ik ook iets meer moeite doen.

Een verstopping kun je vinden door temperatuurverschillen op te zoeken.
Zodra de koelkast werkt (draaiende pomp) voel je de verschillen.

Ik vermoed een lek(je). Compressor gaat niet zomaar defect na een ritje. Een kast kan prima een tijdje draaien met een klein lekje daar het tijdens ruststand druk meestal rond de 0 bar absoluut ligt is er geen probleem. (Butaan slaat neer in koudste gedeelte) Tijdens uitzetten en de temperaturen binnen en buiten kast gelijk worden ontstaat er overdruk ( rond de 2 bar) in het systeem en al het gas word er uit gedrukt. Dit is een eigenschap van R600A ( Butaan).

wat je hoort lopen is olie welke op bepaalde plekken ophopen in systeem, is geen koelgas! Dus compressor werkt nog...

Zou hem best willen herstellen en lek boven water krijgen, is een best dure kast, zonde! IDD, CrossfireX, erg kort door de bocht van je!

maartenbakker

Golden Member

Het is geen LG met lineaire compressor, vandaar dat hij slecht is ;) SMEG is ondanks de (voor de Britse markt) ongelukkig gekozen naam een behoorlijk duur en exclusief merk dus een reparatie mag best een paar honderd euro belopen.

Heb je eigenlijk nog bepaalde certificaten nodig als je koelkasten wilt kunnen afvullen en soortgelijk werk, of is dat gewoon een kwestie van leren hoe het moet en de juiste apparatuur aanschaffen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 augustus 2019 00:45:44 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

om legaal aan koudemiddelen te komen heb je wel stek nodig ja, en dat papiertje krijg je niet zomaar.

met de hitte de nodige koelinstallaties gezien die het niet meer aankonden, ook nog wat R22a koelingen van 35+ jaar oud. overigens kwamen de koelingen met BDLC BLDC fanmotor soms minder goed uit de bus, konden de 40+ graden buiten niet meer aan, in tegenstelling tot een gewikkeld model fan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 augustus 2019 09:27:34 schreef Ex-fietser:
Uit de startpost ven de TS:

[...]

@Klaasy: De TS heeft dit allemaal netjes in startpost vermeld zoals je ziet.

daar had ik over heen gelezen sorry

Sine

Moderator

in tegenstelling tot een gewikkeld model fan

Wat is een BLDC dan? :+