teken programma ?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een beetje programma doet dit automatisch. Signaal op een andere sheet dezelfde naam geven en klaar.

Voorbeeld links boven CLK te vinden op sheet 2 in vak 2D.

In sheet 2 vak 2D vind je dan weer

CLK te vinden op sheet 1 4C

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 10 augustus 2019 09:24:28 (12%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Het gaat alleen verwarrend woden als het signaal op meer dat twee sheets gebruikt wordt: er wordt altijd slecht één referentie opgegeven.
Dat kan ertoe leiden dat je alsnog een 'zoektocht' over meerdere sheets moet uitvoeren om de juiste verbinding te vinden...
Toegegeven, ik ken geen pakket wat dat 'goed' doet.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Simpel te zien op de netlist: je ziet direct wat/waar aan vast zit.
Ik nummer de onderdelen altijd per sheet. Hoofdsheet begint met R1xx, sheet 2 met R2xx,...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 augustus 2019 09:22:41 schreef buckfast_beekeeper:
Een beetje programma doet dit automatisch. Signaal op een andere sheet dezelfde naam geven en klaar.
[bijlage]

Voorbeeld links boven CLK te vinden op sheet 2 in vak 2D.

In sheet 2 vak 2D vind je dan weer
[bijlage]

CLK te vinden op sheet 1 4C

Ook hier zou ik tegen de softwareschrijvers van het tekenprogramma willen zeggen: "Kijk hoe Philips het doet. Een 3 voor de moeite". Onderste tekening loopt de bus te lang door. Bovenste tekening mis ik een schuin streepje van rechtsboven naar linksonder vanaf IC1 pen 11 DIG1_1 naar IC15 pen 3 C2 (DIG1_1).
Bij gebruik van een netlist heb je helemaal geen bus meer nodig. Eigenlijk heb je dan helemaal geen draden meer nodig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is helemaal geen IC15 waar haal je die? Een 0 voor schema lezen als je niet eens de componenten correct kan benoemen. Hoe philips het doet zal mij worst wezen. Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen, buiten mezelf. Komt er nog bij dat dit allemaal zelfstudie is. Ik heb in de verste verte geen elektronica opleiding genoten. Wel een opleiding als programmeur. Maar dat in avondonderwijs.

BTW gaat de schakeling slechter werken omdat het busstreepje iets te lang is?

Durf je het aan te sparren in mijn opleidingsbranche? Eens zien wat je daarvan terecht gaat brengen.

[off topic]
Welk standaard recept staat hier onder? Geef daarna de werkwijze, baktemperatuur en bakduur.

2 delen water
1 deel boter
1,5 deel bloem
2 à 3 delen eieren.

2de opgave

2 delen eieren
1 deel suiker
1 deel bloem

Wat is het en werkwijze. Graag voor 8 personen hoeveel eieren heb ik nodig?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

1e is denk ik soezendeeg, gezien de hoveelheid water, maar je hebt wat veel eieren en geen zout.

een deeg zonder boter ken ik niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@buckfast_beekeeper,

Ik val jou niet aan. Sorry als dat zo overkomt. Ik val de programmeur van jouw schematekenpakket aan, of ben jij de programmeur van jouw gebruikte schematekenpakket?
IC15 zit rechts naast IC1. Daarin is een diodematrix getekend. Het hoeft natuurlijk geen echt IC te zijn. Dat is voor schemalezen in eerste instantie niet zo belangrijk. Ik ga er ook van uit dat in het echt niet alle dioden in die matrix opgenomen zijn.

Hoe philips het doet zal mij worst wezen.

In het computertijdperk zijn de huidige slechte schema's ontstaan. Natuurlijk is Philips niet alleszaligmakend, maar ik heb het idee dat de moderne professionele tekenaars niet gekeken hebben hoe de oude tekenaars met Rotring-pennen hun tekeningen maakte.
Sowieso is het geen probleem voor kleine schema's.

Durf je het aan te sparren in mijn opleidingsbranche? Eens zien wat je daarvan terecht gaat brengen.

Ik zou niet eens met jou durven te sparren om een fatsoenlijk schema te tekenen. Ik weet zeker dat jij dat sneller en beter kan dan ik.

Welk standaard recept staat hier onder?

De eerste is van een A-bom en de tweede van een H-bom.
Dit soort dingen mag je niet op CO plaatsen.
Je hebt nu kans dat je belangstelling trekt van de AIVD

Op 10 augustus 2019 22:40:57 schreef ohm pi:
@buckfast_beekeeper,
..
IC15 zit rechts naast IC1. Daarin is een diodematrix getekend. Het hoeft natuurlijk geen echt IC te zijn.

Dat is een leesfout: TC15(-11YWA) heet dat ding en is het type. Het REF nummer staat in beide links en het ding heet LD1. Niks mis mee dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 augustus 2019 22:36:21 schreef High met Henk:
1e is denk ik soezendeeg, gezien de hoveelheid water, maar je hebt wat veel eieren en geen zout.

een deeg zonder boter ken ik niet.

Zout in soezenbeslag? Hebben we nooit gebruikt. Niet tijdens de opleiding niet tijdens de jaren nadien. Veel eieren? Op 200g water 4 eieren is heel weinig. Normaal moeten er daar minstens 6 in. Anders is je deeg niet droog genoeg geroerd. Bakken op 240°C.

Onderste is een normaal biscuit deeg. Eieren en suiker warm en koud kloppen tot lint en dan bloem toevoegen. Bakken op 180°C. Wil je een roll suisse? 20% bloem vervangen door Maïzena. Dun uitstrijken. Bakken op 230°C en na het afkoelen oprollen.

Op 10 augustus 2019 22:40:57 schreef ohm pi:
@buckfast_beekeeper,

Ik val jou niet aan. Sorry als dat zo overkomt. Ik val de programmeur van jouw schematekenpakket aan, of ben jij de programmeur van jouw gebruikte schematekenpakket?
IC15 zit rechts naast IC1. Daarin is een diodematrix getekend. Het hoeft natuurlijk geen echt IC te zijn. Dat is voor schemalezen in eerste instantie niet zo belangrijk. Ik ga er ook van uit dat in het echt niet alle dioden in die matrix opgenomen zijn. [...]In het computertijdperk zijn de huidige slechte schema's ontstaan. Natuurlijk is Philips niet alleszaligmakend, maar ik heb het idee dat de moderne professionele tekenaars niet gekeken hebben hoe de oude tekenaars met Rotring-pennen hun tekeningen maakte.
Sowieso is het geen probleem voor kleine schema's.
[...] Ik zou niet eens met jou durven te sparren om een fatsoenlijk schema te tekenen. Ik weet zeker dat jij dat sneller en beter kan dan ik.
[...]
De eerste is van een A-bom en de tweede van een H-bom.
Dit soort dingen mag je niet op CO plaatsen.
Je hebt nu kans dat je belangstelling trekt van de AIVD

AIVD mag hier langs komen. Die hebben hier niks te vertellen.

Zoals henri62 al aangeeft. Het is LD1 en het component is een TC15-11YWA van Kingbright. Momenteel niet meer verkrijgbaar. Ik ben niet zeker maar ik denk dat ik het component heb van de website van kingbright.

Onze plaatselijke philips verdeler is anders niet meer te spreken over de philips schema's. Te veel witte vlekken en geen of amper nog meetpunten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob040

Golden Member

Op 11 augustus 2019 12:40:02 schreef buckfast_beekeeper:
Onze plaatselijke philips verdeler is anders niet meer te spreken over de philips schema's. Te veel witte vlekken en geen of amper nog meetpunten.

Niet verwonderlijk als je weet dat de documentatieschrijvers niet meer werkzaam zijn bij of Philips of bij de firma's waar Philips hun activiteiten aan verkocht.
Het voorbeeldschema is een gouwe ouwe...

Op 10 augustus 2019 22:40:57 schreef ohm pi:
...Natuurlijk is Philips niet alleszaligmakend, maar ik heb het idee dat de moderne professionele tekenaars niet gekeken hebben hoe de oude tekenaars met Rotring-pennen hun tekeningen maakte.

Nee, gelukkig hebben ze daar niet naar gekeken. De middelen zijn tegenwoordig anders dan vroeger, en dat schept ook weer nieuwe mogelijkheden om het beter te doen. Die garantie heb je natuurlijk niet, je kunt het ook slechter doen. Maar het voorbeeld wat je hierboven geeft, vindt ik een heel slechte. Drama van een schema, niet te lezen. Alles op 1 sheet en een brij van draden.
Wat ik tot voor kort deed: deelschema's op 1 sheet (voeding, micro, geheugen, ADC, mototsturing, etc). Via bovenliggende topsheets verbindt je al die deelschemas met elkaar. Geen globale connect-by-names tussen de sheets, behalve voeding en gnd. Verbinden via in/outs via de topsheets. Die topsheets zijn blokschemas waar verder geen circuits op staan. Dat was pas leesbaar :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het belangrijkste is dat een tekening voor de doelgroep eenvoudig te begrijpen is. Het maakt dan niet uit of de ouderwetse 'Philips'-methode of een andere methode gebruikt wordt.
De methode die flipflop gebruikt ziet er veelbelovend uit.
Overzichtelijke deelschema's op ieder zijn eigen sheet en overzicht(blok)schema's op één of meerdere topsheets.
@flipflop, niet alles staat op één sheet met een brij van draden. Er is ook nog een sheet B met een brij van draden :-)
Naar mijn bescheiden mening valt het wel mee met de brij van draden, maar het ging mij voornamelijk om de manier hoe Philips de bus met letter/cijfer-verwijzingen getekend heeft. Een ouderwetse kleurenTV heeft veel discrete componenten en een schematekening ontaardt dan snel in een dradenbrij.

bprosman

Golden Member

Je gaat op vakantie en neemt mee... een laptop met Kicad. Buiten de voor wat grotere schakelingen eigenlijk onmisbare koppeling tussen schema en PCB begin ik in Kicad de "3D viewer" ook steeds meer te waarderen. Toch wel makkelijk om te zien hoe je componenten zich ten opzichte van elkaar verhouden.

Morgen versturen naar JCLPCB dan hoop ik dat te tegelijkertijd met mij thuis aankomen eind deze week :-).

https://www.retrocomputing.nl/2019/08/06/at89c51-8051-8031-sbc/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ziet er heel netjes uit.
Hier wordt ik vrolijk van als oud pcb ontwerper.
Mans

Mans
fatbeard

Honourable Member

Zeer fraai. Toch wel een beetje jammer van die 7 SMD componentjes op de onderkant ;)
Gelukkig is het hobby, want in serieproductie zou dat serieus geld gaan kosten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rob040

Golden Member

Op 12 augustus 2019 14:27:58 schreef bprosman:
...begin ik in Kicad de "3D viewer" ook steeds meer te waarderen.

Dat is ook een prachtige feature. Ziet er net echt uit, knap gemaakt (door de ontwerper van KiCad, maar het printje door jou ook, Bram! ;)).

Op 12 augustus 2019 16:01:47 schreef fatbeard:
Zeer fraai. Toch wel een beetje jammer van die 7 SMD componentjes op de onderkant ;)
Gelukkig is het hobby, want in serieproductie zou dat serieus geld gaan kosten...

Voor de hobby is het juist heel erg begrijpelijk: aan de bovenkant ziet het er ontzettend retro uit! Als je zichtbare SMD-componenten zou hebben gebruikt dan hadden die 100nF ontkoppel C'tjes net zo goed ook allemaal SMD kunnen zijn.

edit:
Hmm, dat gezegd hebbende snap ik eigenlijk niet helemaal waarom de voorschakelweerstand van die LED in SMD is uitgevoerd.. Het C'tje onder de PLCC kon ik me nog iets bij indenken ivm spoorlengte. Maar zelfs die zou ik tru-hole hebben uitgevoerd als het de laatste SMD op de hele print zou zijn. Gewoon omdat die PCB er zo lekker ouderwets uitziet.

If you want to succeed, double your failure rate.

Schema ziet er netjes uit.
Ook print ziet er keurig uit.
[Zeikmodus aan]
Ik zie nog een klein schoonheidsfoutje in je tekening.
De adreslijnen van U7 (Q0 t/m Q7) wijzen omlaag, maar zou voor het mooie omhoog moeten wijzen.
[Zeikmodus uit]

Op 9 augustus 2019 22:01:36 schreef ohm pi:
Met de moderne computertekeningen zie je tegenwoordig vaak dat een signaal verdwijnt in een driehoekje met de 'naam' van het signaal. Dan moet je gaan zoeken in welke van de 23 A4-tjes het signaal verder opduikt.

In een van mijn vorige werkplaatsen vermeldde men bij zo'n verdwijnend signaal ook de pagina en de rastercoördinaten waar het naartoe ging. Stond er geen pagina bij, dan verwijzen de coördinaten naar dezelfde pagina. Dat maakte het volgen van een uitgebreid schema wel zo gemakkelijk. Dat mis ik inderdaad wel met de huidige schema's.

Depeet
trix

Golden Member

mischien ben ik een doemdenker,....maar ik heb wel eens de indruk dat het helemaal niet de bedoeling is alles makkelijk te volgen en te begrijpen is. immers dan kan iedereen het maken/repareren. daar verdiend de fabrikant niets aan.

eigenwijs = ook wijs

Dus.. de fabrikant maakt eerst een schema voor zichzelf, en als het product af is maakt ie nog even een verwarrend schema voor service? Hmm, kweenie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
trix

Golden Member

nee joh.....zijn eigen hanepoten gekrabbel kent ie wel :)

trouwens prachtige print van bprosman, ik dacht even dat die foto v/d component zijde getekend was.

[Bericht gewijzigd door trix op woensdag 14 augustus 2019 21:19:54 (47%)

eigenwijs = ook wijs

Op 14 augustus 2019 19:05:27 schreef trix:
mischien ben ik een doemdenker,....maar ik heb wel eens de indruk dat het helemaal niet de bedoeling is alles makkelijk te volgen en te begrijpen is. immers dan kan iedereen het maken/repareren. daar verdiend de fabrikant niets aan.

Nee hoor! De fabrikant is niet slecht, maar dom. Hij weet niet hoe hij een goede tekening moet maken.

bprosman

Golden Member

@Trix, dank voor het compliment, ook anderen.
En... ze zijn onderweg naar NL , nu ik nog (vanuit Italie) en kijken of het werkt.

Excuses voor een gedeeltelijke topic kaap.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/45062

Op 9 augustus 2019 21:39:27 schreef Arco:
Daarom moet je ook een bus gebruiken...
http://https://www.circuitsonline.net/forum/file/45062

UltiCap?

[Bericht gewijzigd door Deusjevoo op donderdag 15 augustus 2019 13:58:23 (14%)