ic SN74LS08N - AND-gate

Ik tracht een simpele and-gate te maken op een breadboard met IC SN74LS08N maar slaag hier blijkbaar niet in. Ik gebruik het schema van de website https://sullystationtechnologies.com/icandgate.html. Deze doet het niet. De IC geeft niet de gebruikelijke juiste voltages over de A en B ingang van de AND-poort. Met transistoren 2222A lukt het wel. Over de switches in de off-stand staat blijkbaar een spanning van 4.5 V (batterij van 4.5 V) wat ik ook niet begrijp.

rbeckers

Overleden

Heb je wel de 10K "pull-down" weerstanden gebruikt?
Wanneer alle twee de ingangen teglijker tijd omlaag worden getrokken naar ground is de uitgang een nul, oftewel geen spanning op de uitgang.
En wanneer de beide ingangen op +5V is de uitgang dat ook (ongeveer 3,5V).

Je moet wel een weerstand gebruiken (330ohm) tussen LED en de uitgang, anders blaas je het ic op.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mis ik het weerstandje dat in serie met de LED staat?
Nu is misschien je LED kapot, of de uitgang van je IC.
Maar er zitten er 4 in je IC, kun je omzetten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

*WELK* IC gebruik je, een 74HC08 is wat anders als een 74LS08.
Een 74LS08 is een TTL-ic en die heeft met 10k pull-downs moeite!
Een 74HC08 is een CMOS-IC en die heeft dan weer geen moetle met pull-downs van 10k, maar **MOET** alle niet-gebruikte ingangen op een gedefinieerd nivo hebben liggen (0 of 1)

Als je spreekt over 'niet de juiste gebruikelijke voltages' welke spanningen heb je dan gemeten ?

Mogelijkheid 1: PULL-DOWN kleiner maken, ca. 470 ohm doet wonderen.
Mogelijkheid 2: IC vervangen door 74HC08 zoals in de link van het voorbeeld.

Hensz

Golden Member

Ik weet ik niet of die led wel oplicht bij de 0,4 mA die een LS08 kan leveren. Kans daarop is veel groter bij een HC08, die gaat, volgens Fairchild, tot 25 mA.

Don't Panic!

@DC2PCC : Klopt, Zo een LS versie reageert pas als de ingangen lager worden dan 0.8 Volt, en dat gaat met weerstanden van 10K niet lukken.

Dan kun je beter de schakelaars zo zetten dat die de ingangen naar nul trekken in plaats van naar plus. Of inderdaad veel kleinere weerstanden gebruiken.

De HC versie (74HC08) schakelt bij 2.5 volt, en is veel gevoeliger op de ingangen.

En doet het bovendien prima op een "wel ongeveer 5V, te weten 4.5V batterij".

Maar: wet van behoud van ellende: je krijgt er een ander probleem voor terug. Op de LS versie mag je ongebruikte inputs open laten: De chip ziet dat redelijk betrouwbaar als een nul (of 1, ik weet het niet meer). De HC kan "raar" gaan doen als je een ongebruikte ingang open laat.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 augustus 2019 07:39:58 (65%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Welkom hier, Snof! :)

Op 5 augustus 2019 17:21:25 schreef DC2PCC:
Mogelijkheid 1: PULL-DOWN kleiner maken, ca. 470 ohm doet wonderen.

Of pull-downs vervangen door pull-ups (R1 en R2 naar Vcc) met schakelaars naar GND. Keert wel de functie van de schakelaars om.

Met een 74LS08 zou je dan idd. R1 en R2 zelfs weg kunnen laten (al vindt ik dat persoonlijk niet zo netjes). Met een 74HC08 dan weer niet.

Iets dergelijks geldt voor de uitgang: een 74LS08 vindt het prettiger uitgangsstroom te 'sinken' (naar GND te laten lopen). Dus andere kant v/d LED aan Vcc gaat dan makkelijker. Een 74HC08 maakt dit niet zoveel uit.

[Bericht gewijzigd door RetroTechie op dinsdag 6 augustus 2019 08:21:51 (19%)

Bedankt allen. Heb het volgende nog getest.

  • voorschakelweerstand op gele led van 150 ohm gezet
  • voeding van 4,5 en 9 V getest >> verkeerde voltage gebruikt ic opgeblazen?
  • pull down kleiner gemaakt (470 ohm)

Finaal denk ik dat ik een 74HC08 i.p.v. een 74LS08 zal moeten gebruiken. Ga er een paar kopen en opnieuw testen.

Op 6 augustus 2019 11:14:50 schreef Snof:
[*]voeding van 4,5 en 9 V getest >> verkeerde voltage gebruikt ic opgeblazen?

Jazeker. De LS kan niet tegen spanningen boven de 7V. Liefst onder de 5.5V, maar tot iets van 7V gaat ie niet stuk.

Op 6 augustus 2019 11:14:50 schreef Snof:
Finaal denk ik dat ik een 74HC08 i.p.v. een 74LS08 zal moeten gebruiken. Ga er een paar kopen en opnieuw testen.

Je reageert alsof je denkt dat een LS niet werkt, niet kan werken en nooit zal werken ook.

De LS chip is gewoon een chip waarvan er miljoenen (miljarden?) gemaakt zijn en die het gewoon prima doen. Het schema dat je probeert te maken is niet van dien aart dat het iets is als: "maar dat kan helemaal niet met die chip, daar moet je een andere voor hebben".

Behalve dan dat de voeding en wat weerstandjes gewoon "de juiste waarde" moeten hebben is de 74LS08 en de 74HC08 gewoon hetzelfde.

Voor de 74LS08 is het voedings-vereiste: "moet 5V zijn". Nu is precies 5.0000000V natuurlijk onmogelijk dus zo'n eis is niet praktisch: Er wordt dan altijd een range opgegeven. Gebruikelijk is voor voedingsspanningen +/- 10%, hier dus "tussen de 4.5 en de 5.5V". Als je precies op het randje gaat zitten, dan kan het zijn dat de chip maar 4.499V ziet en dan heeft ie het "recht" om te zeggen: "Bekijk het maar". Als het niet werkt is het verstandig om dan een gegarandeerd juiste voeding te gebruiken. (En onverstandig om hem in 1x direct te verdubbelen, een behoorlijk stuk BUITEN de toegestane range).

Heb je een multimeter? (Nee? Dan 1 kopen. punt uit). Dan moet je gewoon meten wat de ingangsspanningen en uitgangsspanningen zijn. Daar kan je veel uit aflezen. Dit is een algemene "foutzoek" methode: van ieder onderdeel: meet wat er in gaat, meet wat er uit komt, en vergelijk dat met wat je verwacht.

In dit geval: 0/0->0, 0/1->0, 1/0->0, 1/1->1 . Doet ie dat niet, dan moet je of je verwachtingen bijstellen of je chip (of wat dan ook) is kapot. Als je dingen gaat ontwerpen zal je dat vaak genoeg tegenkomen: hey, hier komt niet uit wat ik verwacht. dan moet die transistor kapot zijn. Maar als je dan alles gaat nameten, dan blijkt dat die transistor gewoon z'n werk doet en dat wat jij wilde gewoon niet van hem verwacht kan worden. Verwachting bijstellen en verdergaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Een 74LS08 heeft een voeding nodig die tussen 4,75 en 5,25V ligt.

Nu zijn er behoorlijk wat logica families die allemaal verschillende specificaties hebben.

http://www.ti.com/lit/sg/sdyu001ab/sdyu001ab.pdf

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls08.pdf

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 6 augustus 2019 13:12:43 (11%)

Henry S.

Moderator

Op 6 augustus 2019 12:08:20 schreef rew:
Jazeker. De LS kan niet tegen spanningen boven de 7V. Liefst onder de 5.5V, maar tot iets van 7V gaat ie niet stuk.

Ik heb per ongeluk twee 74LS90's (Hitachi's) ee korte tijd (paar min) door een rotte soldering op 15V gehad. Eén werkt nog, de ander heeft een uitgang minder dan voorheen. Ze werden voelbaar warm.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 augustus 2019 11:14:50 schreef Snof:
pull down kleiner gemaakt (470 ohm)

Een pull weerstand van zo'n lage waarde is wel heel erg overdreven. Ik zou eerder aan 10k of zo denken. Moet met zo'n 74xx makkelijk kunnen. Maar ook hier weer: "meten is weten".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een random datasheet van een LS chip gepakt en vind "max input current: 0.1mA". door een 10k levert dat 1V aan spanning op. En dan haal je ineens geen 0.8V max low. Nu staan er nog wat meer specs, met wat lagere stromen, maar kort-door-de-bocht is 10k niet in alle gevallen toereikend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als die input current ook geldt voor negatieve stromen dan heb je gelijk. Dus als het een pull-down is en je trekt daarmee stroom uit de input. Dan hebt je 1V als lage spanning staan. Nou vraag ik me af of dat dus wel geldt, maar vooruit. Pak 2k of zo. Nog steeds is 470R wel erg laag.
Toch maar naar CMOS dan?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fatbeard

Honourable Member

TTL logica (of dat nou standaard, LS, S, L, F of wat voor letter(s) dan ook is) sourcet stroom uit de ingang. Een open ingang wordt daardoor altijd als H gezien, en in minder kritische toepassingen is (voor de standaard serie) geen pullup nodig.
Voor de standaard serie was die stroom als ik me goed herinner 1.6mA, voor LS 0.16mA.
Klaarblijkelijk zijn de specifcaties in de loop der tijd beter geworden, of is mijn geheugen achteruit gegaan.

De moraal: TTL ICs werken het best met negatieve logica, d.w.z. in rust H, actief L.
Voor de schakeling van TS met een LS poort betekent dat: schakelaars naar GND, en pull-up weerstanden naar VCC. Die pull-ups kunnen dan tussen de 1 en 47k zijn, al schijnt de 'standaard' waarde 16k te zijn (voor LS dan).

Anecdote:
In mijn beginjaren met digitale schakelingen (begin '70) had ik zelf een experimenteerbord gebouwd met ingebouwde voeding, dendervrije schakelaars en indicatoren. Alleen leverde die voeding door een fout in de bedrading 12V ipv 5V. En tijdens het experimenteren ik maar denken: "wat branden die lampjes toch fel" en "wat maakt die voeding toch veel herrie"...
Alle gebruikte ICs (standaard TTL, gerecycled uit oude computer apparatuur, vaak MILspec) zijn heel warm geworden maar wel heel gebleven.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.