Rs232 aanpassen naar instrument ingang.

Sine

Moderator

Op 5 augustus 2019 17:25:40 schreef Dikran Korik:
Hallo,

Ik wil graag DB9 pinouts (fenale) aanpassen aan de hand van het instrument connector. Het instrument heeft RS-485 aansluting (male)

Dikran, daar gaat het dus mis.

Het ding wat je omschrijft is GEEN RS485 aansluiting. Op die 9pin D-connector zitten enkel analoge signalen.

Ofwel, gaat niet, past niet, kan niet, is wat heel anders.
Of er moet nog een andere connector op het instrument zitten.

Daarom, post hier eens merk en type dan kunnen we mee denken.

GJ_

Moderator

Zoals ik al zei: de RS485 zit op de RJ-11 connectoren. Protocol weet ik niet.

Ha Dikran Korik,

Ik geloof dat je in een visuele cirkel beland ben 8)7 voor de goede orde er zit een DB9 connector op jou instrument maar dit heeft niets met RS232 of met RS485 te maken.
Op de DB9 male worden analoge signalen verwerkt en je kunt jouw kabel ombouwen.
Maar om mee te denken of de uitwerking correct is moeten we weten waar gaat je het andere eind van je kabel op aansluiten :?
Als het toch de bedoeling is om een aansluiting voor je RS232 of USB te creëren dan zal je gebruik moeten maken van een meetwaarde omzetter.
Wanneer er twee RJ11 connectoren op je apparaat aanwezig zijn dan zit de meetwaarde omzetter er in en moet je niet de DB9 connector gebruiken maar de twee RJ11 connectors dit is DeviceNet (CAN BUS).
Laat het type van je apparaat weten of waar gaat de kabel naar toe.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

De RJ connectoren zijn geen devicenet!!

Lambiek

Special Member

Op 5 augustus 2019 17:25:40 schreef Dikran Korik:
Ik wil graag DB9 pinouts (fenale) aanpassen aan de hand van het instrument connector.

Je 9 polige connector is alleen maar om je klep te besturen, daar zit de voeding op, terugmelding van de stand waar de klep in staat, klep helemaal open of dicht, controle ingang en een regelbaar setpoint.

Het instrument heeft RS-485 aansluting (male)

Als die aansluiting erop zit, is het zeker niet de 9 polige stekker. Dat moet dan een andere stekker zijn.

Er is al meerdere malen gevraagd naar meer info, maar die geef je niet. Waarom niet?

Is het soms een school opdracht?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,

Niet alleen dat maar in het algemeen dit is de analoge uitgang 0....5 V uitlezen en sturen op zich niets mis mee.
Alleen is het wel zo dat tenopzichte van de digitale wereld de nauwkeurigheid zo'n 40% lager is :'( en deze kan je uiteraard niet zomaar aan de port van een computer aanbieden.

Ik ga er dan ook vanuit dat @TS het beste weet wat hij gebruiken wil en dat is de ANALOGE in/uitgang..... dus geen RS485 of DeviceNet®: ODVA (125 K, 250 K, 500 Kbps) en ook geen digitale mode 0....100%.
Een en ander baseer ik op het feit dat @TS een kabel wil laten controleren met een DB9 connector dit is alleen maar mogelijk als hij verteld waar de andere kant naar toe gaat.

Als @TS wel gebruik wil maken van RS485 dan zijn er twee RJ11 connectors beschikbaar en zal er een andere kabel gebruikt moeten worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 6 augustus 2019 10:46:41 schreef electron920:
...en deze kan je uiteraard niet zomaar aan de port van een computer aanbieden.

Nee natuurlijk niet, maar de TS geeft niet meer info. En dat na aandringen van meerdere personen. :)

Alleen is het wel zo dat tenopzichte van de digitale wereld de nauwkeurigheid zo'n 40% lager is..

Op zich valt dat nog best mee, ik heb vaak de BELIMO kleppen gebruikt "met terugmelding" en die afwijking is veel minder dan 40%. Is vaak ook niet eens van belang, of die klep nu 40° open staat of 45°. Als het echt precies komt kun je zo'n klep beter combineren met een flowmeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Een en ander baseer ik op het feit dat @TS een kabel wil laten controleren met een DB9 connector dit is alleen maar mogelijk als hij verteld waar de andere kant naar toe gaat.

TS wil die db9 aansluiten op rs232. Dat is sowieso een heilloze onderneming, ongeacht wat er aan de andere kant hangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

TS wil die db9 aansluiten op rs232.

Zelfs daarvan ben ik niet zo zeker. Het zou me helemaal niet verbazen als iemand tegen onze T/S had gezegd: "Dat is een DB9-connector, die doet RS232. Maak daar een kabeltje voor en de zaak is gepiept." Waarop onze brave T/S natuurlijk met de kop tegen alle mogelijke muren loopt.

Als we nu toch maar eens wat meer uitleg kregen, inderdaad. De meest prangende vraag blijft wat er (behalve een voeding) aan de andere kant moet komen van de te maken kabel.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 6 augustus 2019 11:57:30 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha Arco,

Ja daar twijfel ik aan want wat @TS laat zien dus aan de andere kant van het apparaat komt niet eens in de buurt van RS232 :?
Hij benoemd het wel zo maar onderliggend denk ik niet dat er RS232 mee bedoeld wordt ook RS485 wordt genoemd en dat is toch heel iets anders.
Daarbij komt dat de DB9 voor de voeding, en voor wat de communicatie betreft een analoge poort is 0....5 Volt.

@Lambiek,

Daar heb je een punt maar dat is inderdaad al in diverse reacties gevraagd zonder info van de andere kant van de kabel kan je wel een tekening maken met pinnig maar controleren of mee denken is niet mogelijk.

PS: @big_fat_mama twee zielen een gedachte :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

TS, een DB9 connector wordt echt voor van alles gebruikt. Van voeding tot analoge of digitale signalen of een combinatie.

Als je wilt weten wat er opstaat kun je een scoop gebruiken. Maar dat is niet echt zinvol in jou geval. Dat is alleen zinvol als je zelf een (signaal omzet) interface gaat maken. Ik ga er gebaseerd op je antwoorden van uit dat je dat niet kunt.

Als je twee apparaten hebt die bij elkaar horen maar de kabel ontbreekt dan kun je wel zelf een kabel maken. Je moet alleen de pin out hebben van beide en dan de juiste pinnen doorverbinden. Dat kan 1:1 zijn maar dat hoeft niet. De fabrikant is daarin compleet vrij. Ik heb een keer een hele dure D connector met speciale HV middenpin gezien waar die hele pin niet was aangesloten en er alleen wat voedingspanningen op de gewone pinnen stonden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zeker met Chinees spul zie je tegenwoordig van alles. Ik heb al een paar keer iets gezien, waar de serieele poort was afgewerkt op een USB connector...
(was echt RX-TX-GND op rs232 level. Waarschijnlijk konden ze die connectors goedkoop krijgen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, serieel op RJ45 is de gewoonste zaak van de wereld, al vele jaren lang. Waarom dan niet op een USB? Die kost hooguit de helft! :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Dus @TS,
Voor de zoveelste keer, om welk type klep gaat het? en waar moet de klep mee aangestuurd worden? PC, PLC, CONTROLLER of anders?

Als je tenminste verder geholpen wil worden hoor. :) Wil je dat niet ook goed.

Je hebt het ook over twee dingen, je zegt dit.

Het instrumet is een flow regelaar.

Maar op het getoonde plaatje staat dat het een valve is. En dat is echt een klep.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Alle begrip voor uw ergernis, @Lambiek, maar een van de weinige concrete dingen die T/S postte is toch

Het gaat om Aera transformer flow regelaar.

Verder zegt iets me dat we misschien van de T/S niet zoveel meer gaan horen. Spijtig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Dan zou het dus om dit ding gaan.

PDF - digital_mfc_aera_transformer.pdf

Ding kan communiceren via DeviceNet.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Op 6 augustus 2019 13:55:43 schreef big_fat_mama:
Het gaat om Aera transformer flow regelaar.

Ik denk dat het een regelklep is voor gassen, maar kan er helemaal naast zitten hoor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

En daarin zijn de RJ11's niet beschreven, want er staat bij:

Digital/Service Communications

zal dus voor dealers/service partners zijn.
calibratie of setpoints etc.

Maar als hij geluk heeft zit er wel devicenet op..
Das gewoon CAN en daar kan TS wellciht wel wat mee.

En anders lekker analoog aansturen: werkt ook prima.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 6 augustus 2019 14:31:30 schreef High met Henk:
zal dus voor dealers/service partners zijn.
calibratie of setpoints etc.

Dat denk ik eigenlijk ook.

Maar als hij geluk heeft zit er wel devicenet op..
Das gewoon CAN en daar kan TS wellciht wel wat mee.

Volgens de datasheet zit die er ook op, met de aansluiting erbij. vijf polige stekker.

En anders lekker analoog aansturen: werkt ook prima.

Precies niets mis mee. Kan wel iets gevoeliger zijn voor storing, maar dat ligt aan de omgeving waar het ding zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoals ik de pdf las zijn er twee versies van: de ene met DB9, voor analoge aansturing en terugmelding, de andere aangestuurd per DeviceNet. In beide versies bovendien RJ11 voor RS485, echter niet gedocumenteerd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord