Yamaha rx467

Mijn receiver heeft sinds een week kuren.
Hij springt automatisch aan en uit, verspringt continu van programma naar programma.
Wat kan er defect zijn?

In de war, zijn we allemaal wel eens.
Al geprobeerd de stekker er een paar minuten uit te laten - reset.

Stekker eruit helpt niet, zodra de receiver weer een paar minuten aan is, begint het weer. Resetten helpt ook niet...

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt, ik zal eens kijken of ik een nieuwe voeding kan vinden.

vergeten

Golden Member

Zomaar de voeding vervangen is niet eenvoudig, is geen "plug in" part.

Er kunnen ook wel soldeerverbindingen slecht zijn geworden door temperatuurverschillen (uitzetting & krimp)

Beter eerst de alle voedingsspanningen (na)meten en eventueel bekijken met een oscilloscoop voor wat betreft de rimpel.

Begin bij de secundaire trafo spanningen.

Maar niemand weet of je over die instrumenten beschikt, en of je de vaardigheid hebt om er mee om te gaan en de meetresultaten juist weet te interpreteren. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zonder hem open te schroeven, trek eerst eens alle onnodige dingen eraf op de speakers na. Kan zomaar een aardlusje zijn door een elders in huis aangesloten TV of iets dergelijks.

Plak ook de afstandsbediening ontvanger af om te voorkomen dat je buurman toevallig ook zo'n ding heeft en je dus ongewenste commando's krijgt. Pas dan het ding open maken en op losse connectoren (alles even los en weer vast) en soldeerpunten controleren.

maartenbakker

Golden Member

Televisies die dit doen, hebben 9 van de 10 keer kruipstromen in de lokale bediening. Die zou je dus ook eens los kunnen koppelen voor zover haalbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws

Golden Member

Op 7 augustus 2019 12:52:37 schreef vergeten:
Er kunnen ook wel soldeerverbindingen slecht zijn geworden door temperatuurverschillen (uitzetting & krimp)

Dus met een goede loep de hele zaak eens onderzoeken.
En verdachte solderingen even opnieuw met wat verse tin laten vloeien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.