Led automatisch aan bij vertragen


Op 7 augustus 2019 14:49:07 schreef depeet:
[...]

Zou handig zijn mochten we een foto van het binnenwerk hebben. Er zal allicht een mosfet in zitten om de motor te sturen. Om op mijn voorstel in te gaan zou je dan op de gate een PWM-signaal (als die er is natuurlijk) kunnen oppikken en daarvan contant de duty-cycle monitoren. Extra voordeel is dat je met een controller de leds iets langer kunt laten branden als men vertraagt. Als de dutycycle zeer snel van 75% naar 50% daalt, dan zou je bij die plotse verandering de leds enkel even zien flitsen. Zoals rew al opmerkte moet je met een wagen langer op de rem drukken tot die stilstaat. Een modelwagentje stopt haast meteen.

Ik vind al jullie bijdragen interessant. van de ene snap ik iets meer dan van de ander.
Maar volgens mij wordt het best wel ingewikkelder gemaakt dan het is?
Vergelijk even met een modeltrein of tram: er zit een motortje in dat 0 tot 18 volt krijgt via een transformator die op de rails is aangesloten.

Laten we even pas op de plaats maken en ook niet denken aan die Esu DCC decoder.
Daarmee heb ik jullie onbewust een denkrichting in gestuurd.

Stel even dat het om een analoge bus of tram gaat.
Die krijgt de spanning via rails, aangesloten op een transformator.
Draai ik aan de knop, dan krijgt de motor meer of minder spanning.

Ik had bedacht om de remlichten aan te laten gaan beneden een bepaalde spanning.
Stel even dat ik een simpele schakeling neem met zenerdiodes. Zie bijlage

Nadeel is dat dit te simpel gedacht is want dan branden de remlichten ook bij optrekken, zolang de spanning onder de 3.3 volt blijft.

Een uitbreiding zou dan kunnen zijn om de spanning naar een 555 te sturen en een attiny programmeren. Die kan de twee laatste inputs onthouden en zien of het voltage af- of toeneemt.

Ik denk maar even hardop, met mijn gebrekkige kennis. Dit idee omtoveren naar een schema kunnen jullie volgens mij erg goed?

EDIT:
Kan er iemand een schema en componenten verzinnen die ik aan de motorspanning koppel en anderzijds aan de remlichten.
Zodra de motorspanning omlaag gaat, gaat een poort open en de remlichten aan.
Gaat de inkomende motorspanning weer omhoog, gaat de poort dicht en dus de remlichten uit.
Ik wil er ook een jumper of standenschakelaar op zetten en een directe aansluiting waarmee ik de print koppel aan een functie-uitgang van een esu-decoder. Met programma's zoals iTrain en Koploper kan ik dan semi-automatisch de remlichten getimed aan laten gaan.

Of de volgende oplossing:
2x + plus ingangen en 2x een min Aan de ene koppel ik de draden van de motor, als signaal schakelaar en dus analoog, op de tweede voor optioneel digitaal. en de andere voor massa (bij dcc blauw) en de f draad om als functie te schakelen.
Met diodes er tussen om sluiting naar de motor te voorkomen.
en bij het analoge deel een flinke elco er tussen om de leds langer te laten branden (want de spanning naar de print neemt ook af)

Kortom, ideeen genoeg en jullie tips zijn een beetje verwerkt.
Mocht iemand willen helpen met een schema maken?

Hier een schema waarmee je kunt experimenteren, de duur van het oplichten van de led is afhankelijk van C1.

LDmicro user.

Op 8 augustus 2019 14:19:01 schreef MrChain:
er zit een motortje in dat 0 tot 18 volt krijgt via een transformator die op de rails is aangesloten.

Nee. Hij krijgt een deel (percentage) van de tijd 18V, de rest van de tijd niets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 augustus 2019 00:06:55 schreef rew:
[...]Nee. Hij krijgt een deel (percentage) van de tijd 18V, de rest van de tijd niets.

[bijlage]

Hoe bedoel je dat?
Er staat toch constant spanning op de rails?

Op 7 augustus 2019 10:59:35 schreef depeet:
Ik herinner me nog een oud schemaatje uit elektuur (beginjaren 80) voor automatische remlichten in raceautootjes van een racebaan. Moet een van mijn eerste knutselprojecten zijn geweest. Principe was dat zolang je je bediening indrukte er geen licht was. Van zodra je de bediening losliet ontlaadde een elco zich over twee LED's.

Zo'n schakeling stond toen ook in het elektuurboek 300 schakelingen. Door de jaren heen ben ik die oude elektuurboeken kwijtgeraakt. Misschien dat iemand ze hier nog heeft?

Oeioei, een Elektuurontwerp anno 1980. Dat zal dan minstens een Eurokaart zijn met 5 insteekprinten en 25 IC's. :-)

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Ik krijg geen goed beeld van de situatie. Je hebt het over auto's, maar hoe worden die dan gevoed? Rijden ze op rails? En hoe zit het met die DCC? Wordt het voertuig daadwerkelijk met DCC aangestuurd, of toch met een analoge spanning?

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

Zo'n tilt switch is dan wat handiger. Die heeft dat alles in een buisje van een paar mm... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 12 augustus 2019 16:56:25 schreef KlaasZ:
Ik krijg geen goed beeld van de situatie. Je hebt het over auto's, maar hoe worden die dan gevoed? Rijden ze op rails? En hoe zit het met die DCC? Wordt het voertuig daadwerkelijk met DCC aangestuurd, of toch met een analoge spanning?

Hallo KlaasZ,
In mijn tussentijdse reacties heb ik gezegd:
- vergeet de dcc even, moet ook analoog werken
- in een vrachtwagen of tram, op rails.

In mijn optiek is het totaal onbelangrijk hoe de tram of auto wordt gevoed.
Waarom wil je dat weten?

Op 12 augustus 2019 16:42:15 schreef grotedikken:
[...]

Oeioei, een Elektuurontwerp anno 1980. Dat zal dan minstens een Eurokaart zijn met 5 insteekprinten en 25 IC's. :-)

Zelf zou ik eens simpelweg experimenteren met een gevoelige microswitch met een gewichtje aan het scharnierend armpje,eventueel verlengd om de gevoeligheid te verhogen.
Het werkt enkel in 1 richting, en als de auto stilstaat of het remmen houdt op, komt de switch weer in zijn normale ruststand door het inwendige veertje.

[bijlage]

Zo'n switch is véél te groot.
Idee is leuk. En hoe toe te passen?

Heb je mijn bovenstaande schakeling al eens geprobeerd ? kun je op een heel klein printje maken als je smd componenten gebruikt, bij mij werkte het prima.
Telkens als de motor vertraagt gaan de leds aan.

Je kunt enkele leds in serie plaatsen als de voedingsspanning voldoende hoog is, als verzekering tegen het achterwaarts rijden (ompoling) zou er in serie met de leds ook een gewone 1N4148 diode moeten zitten.
Het gebruik van low current leds is aanbevolen.
Je zou ook nog de basisweerstand kunnen verhogen naar 4k7 zodat alle mA's naar de leds gaan.

LDmicro user.

Op 12 augustus 2019 18:26:15 schreef MGP:
Heb je mijn bovenstaande schakeling al eens geprobeerd ? kun je op een heel klein printje maken als je smd componenten gebruikt, bij mij werkte het prima.
Telkens als de motor vertraagt gaan de leds aan.

Nog niet geprobeerd maar is nu mijn favoriete schakeling. Klein, analoog, simpel!

Op 12 augustus 2019 17:13:30 schreef Arco:
[...]
Zo'n tilt switch is dan wat handiger. Die heeft dat alles in een buisje van een paar mm... ;)

Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken terwijl de microswitch slechts in één zin werkt.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 12 augustus 2019 19:39:13 schreef grotedikken:
[...]
Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken terwijl de microswitch slechts in één zin werkt.

Een grote dikke microswitch is te groot.

En buiten dat, hoe wil je die gebruiken?
In jouw voorbeeld moeten er nog extra mechanische onderdelen gebruikt worden. Wordt veel te ingewikkeld denk ik.

[Bericht gewijzigd door MrChain op 12 augustus 2019 20:04:24 (16%)]

Maar die gaat dan ook reageren bij het optrekken

Nee, hoor. Kogeltje erin maakt maar in 1 richting kontakt. Als je er twee onder een hoek kunt plaatsen werkt 't nog nauwkeuriger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 12 augustus 2019 17:53:16 schreef MrChain:
In mijn optiek is het totaal onbelangrijk hoe de tram of auto wordt gevoed.
Waarom wil je dat weten?

Heel simpel, als je een totaalbeeld hebt van de situatie geeft dat misschien aanknopingspunten voor een oplossing. Maar gaat in dit geval dus niet op.

Ik stem voor het schema van rew, maar dan met een andere opamp, eentje die 18V kan hebben. En een extra weerstand (10K of 22K) in serie met C1 om wat marge te hebben bij constante snelheid.

Die van MGP is ook leuk, maar dan krijg je wel een erg grote condensator.

[Bericht gewijzigd door deKees op 12 augustus 2019 21:25:06 (17%)]

Op 12 augustus 2019 21:21:38 schreef deKees:
Ik stem voor het schema van rew, maar dan met een andere opamp, eentje die 18V kan hebben. En een extra weerstand (10K of 22K) in serie met C1 om wat marge te hebben bij constante snelheid.

Die van MGP is ook leuk, maar dan krijg je wel een erg grote condensator.

Ziet er gelikt uit. Kan iemand het schema uitleggen/ toelichten?

Op 12 augustus 2019 21:21:38 schreef deKees:
Die van MGP is ook leuk, maar dan krijg je wel een erg grote condensator.

De energie die de leds nodig hebben als de voedingsspanning wegvalt is voor beiden gelijk, als er een externe voeding gebruikt wordt is dat andere zaak en vervalt ook mijn condensator.

Ik denk dat het schema van Rew een even grote C nodig heeft als mijn schema, maar die heeft hij wijselijk weggelaten ;)
De rest is een kwestie van smaak.

NB. een MCP602 kan maar een Vcc=5.5V hebben

LDmicro user.

Ik heb een tijdje naar het schema van rew zitten kijken en ik snap de gedachte die er achter zit, maar het gaat volgens mij niet werken zoals het bedoeld is.
Ik denk dat hij zo een oscillator heeft gebouwd.

R2 en C2 filteren de PWM van de motor. Pin 3 van de opamp is dan evenredig met de motorspanning.

Als de motorspanning omhoog gaat dan gaat pin 3 dus ook omhoog. De opamp uitgang wordt dan ook hoog. R1/C1 vertraagt het opkomen van ingang 2 van de opamp maar uiteindelijk wordt die gelijk aan ingang 3.

Al die tijd is de uitgang van de opamp hoog (boven 0.7 V), en dus wordt transistor Q1 opengestuurd. De LED krijgt dan geen spanning en blijft uit.

Als de motorspanning daalt, dan gaat pen 3 ook omlaag, de uitgang van de opamp gaat laag, Q1 gaat uit en de led licht op. Totdat C1 ook ontladen is, maar dat duurt even tgv C1. RC-tijd is 0.1 seconde. Ik zou die iets langer kiezen, (R1 = 470K).

Opamp en led worden gevoed vanuit Vcc. Geen grote condensator nodig.

Maar ik zou een extra weerstand in serie met C1 zetten om te voorkomen dat de led aangaat bij constante snelheid.

En inderdaad een opamp die geschikt is voor de boordspanning van de auto.

Een oscillator zal het wel niet worden, daarvoor is de tijdconstante te groot, maar wat bij ompoling van de motor?
Daarom een diode in mijn schema bijgevoegd.

LDmicro user.

Dankzij de goede uitleg van deKees denk ik dat ik het nu snap.
Even een onderdelen lijstje maken en de oplossingen van rew en mgp uitproberen...

Trouwens een leuk inhoudsvol draadje dit. Veel leuke reacties en oplossingen. Fijn dat er zoveel meedenken! Bedankt.

Op 12 augustus 2019 22:09:22 schreef deKees:
Al die tijd is de uitgang van de opamp hoog (boven 0.7 V), en dus wordt transistor Q1 opengestuurd. De LED krijgt dan geen spanning en blijft uit.

de uitgang van de opamp is niet gewoon hoog, hij wordt maximaal hoog, bijna gelijk aan de voedingsspanning. Daardoor zal de spanning op de -ingang van de opamp ook maximaal worden, in ieder geval hoger dan de +ingang. De uitgang gaat dan weer laag, niet een beetje laag, maar helemaal naar GND. Dan gaat na de tijdconstante de -ingang weer onder de +ingang en het hele spel herhaalt zich. En dat zonder dat de motorspanning wijzigt.
Dat is dus wat ik bedoel met: hij heeft een oscillator gemaakt. En die is niet eens zo langzaam. De tijdconstante van R1 en C1 is 0,1 seconde, dus de led zal ongeveer 5 keer per seconde aan en uit gaan.

Inderdaad KlaasZ. Zolang de motorspanning stijgt of daalt gaat alles goed, maar bij constante snelheid wordt de zaak instabiel. Dat kun je oplossen met die extra weerstand in serie met C1.