Aansluiten tijdvertraagd relais

Hallo,
Ik heb geprobeerd te zoeken of mijn vraag al op het forum voor kwam. Niet gevonden.
Ik heb een tijdvertraagd relais aangeschafd, maar krijg hem niet aan de praat op de manier die ik zou willen.
Ik wil een lamp (12v) vertraagd aan laten gaan, als een kastdeurschakelaar (lees kastdeur) langer dan 15 seconden open staat.
En weer uit gaat als de kast dicht gaat....
Weet iemand wat ik waar moet aansluiten?

Alvast mijn dank

Je zegt er niet bij wat voor lamp je gaat gebruiken.
Maar laten we uitgaan van een normale 230V lamp dan zou je een tijdsrelais kunnen gebruiken.
Zoek maar op de naam tijdsrelais op google en dat is wat je nodig hebt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

...Ik wil een lamp (12v) ...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij staat er vrij goed bij wat je waar aan moet sluiten. Of het werkelijk een printplaatje is dat on-delay implementeert dat moeten we dan van je aannemen. Een link naar het product zou handiger zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Om jouw voorbeeld-printje te laten werken moet je het volgende doen:

Sluit een 5, of 9, of 12 volt spanning aan op de linker ingang "Connect 5/9/12 V" . Let op, dit moet een gelijkspanning zijn waarbij de plus en min op de juiste klemmen van het printje moet komen. Dit kan een simpele kleine stekkertransformator zijn of iets dergelijks.
Voor de duidelijkheid werkt jouw printje dus zowel op 5 volt, als op 9 volt, of op 12 volt. Wat jij wilt en beschikbaar hebt.

Dan moet je in de kast een deurschakelaar monteren die zijn contacten sluit als de kastdeur open gaat. Dit lijkt op een schakelaar zoals die in de koelkast zit. Deur open, contact gesloten, licht aan.
De twee contacten van deze deurschakelaar sluit je met een 2 aderig kabeltje aan op de 2 contacten van het printje waar "Switch is closed" en "Trigger delay" bij staat.

De plus draad van de 12 volt voeding richting de 12 volt lamp moet via de "Common" en "Normally Open" contacten aan de rechterkant van het printplaatje lopen. Simpel gezegd knip je de plus draad richting de lamp door en steek je de twee losse uiteinden in deze 2 contacten.
De "Common" en "Normally open" contacten zijn eigenlijk de schakelaar. In rust staan ze open en actief worden ze met elkaar verbonden.

Je kunt 1 grotere 12 volt DC gelijkspanningsvoeding kopen welke geschikt is om zowel je 12 volt lamp alsook het printje te voeden. Zo hoef je geen 2 losse voedingen te kopen.
Ik gok dat het printje 100-200mA aan stroom zal trekken dus tel daar de benodigde stroom voor de 12 volt lamp bij op en je weet hoe zwaar je 12 volt gelijkspanningsvoeding moet zijn.

Als je wat meer input geeft over het tijdrelais printje en de 12 volt lamp dan is er meer informatie voor handen om juiste informatie te geven.

Ik had ondertussen even een tekeningetje gemaakt...

En inmiddels zie ik de verstopte jumper S5; als je die plaatst hoef je de rode draad tussen de voeding en het relais (middelste schroef) niet zelf te leggen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 7 augustus 2019 17:19:04 (55%)

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

Die rode draad (van COMMON ---> + ) kan weg bij lage stromen.
Plaats dan de jumper (S5) die vervangt de rode draad.

Is jumper S5 niet geplaatst dan zijn de relais- kontakten "potentiaalvrij" (dan kan je er 230 volt mee schakelen)
Dan komt wel de fase of nul tercht op de rechter jumperpin van S5.
Of dat de veilig is en voldoende geisoleerd van de DC voeding kan je je dan wel afvragen. :(

Is jumper S5 wel geplaatst dan schakelen de relais-kontakten de DC voedingsspanning.

De voeding moet wel geschikt zijn voor de 12 volt lamp dus een 55 watt autolamp (4,6 ampere) zal wat moeilijk worden, niet voor het relais, wel voor jumper S5.
Dan toch liever die rode draad plaatsen van de vorige post. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Misschien kan de titel worden aangepast in iets zinnigs?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Bijvoorbeeld in zoiets als:

Tijdschakelprintje aansluiten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Overigens zijn er nog wel een paar "afhankelijkheden", want wij hebben geen idee hoe de maker het printje heeft ontworpen.

Ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee of de schakelaar meermaals ingedrukt mag worden (wat jij uiteraard wel wil). Zo niet, dan wil je de aansluiting voor de schakelaar misschien kortsluiten, en de schakelaar in serie met de voeding zetten.

Het is ook niet duidelijk of het een off-delay of een on-delay is. Maar door het andere relaiscontact te gebruiken kun je dat wel afvangen, eventueel wederom met de schakelaar in serie met de voeding.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank allen.
Voor deze snelle en duidelijke hulp.
Ik maak van de lamp (12v) een deurbel.
En sluit de kastdeurschakelaar aan op de aangewezen plek.
En dan dus een stekker trafo blok voor de voeding.
Ik ben heel benieuwd of het inderdaad gaat lukken.
In de bijlage het bewuste relais.
Nogmaals mijn dank!

Ho! Een deurbel werkt bijna altijd op AC, WISSELspanning. Als je die aansluit op die print gaat hij in rook op.

Als je een deurbel op DC GELIJKspanning aansluit gaat je bel kapot.

Als je een normale deurbel wilt gebruiken (zo'n metalen ringelding) zul je met 2 voedingen moeten werken. De DC voeding (5v usb bijvoorbeeld) moet de print voeden, de jumper WEG laten, en de deurbeltrafo aansluiten via de contacten rechts, naar je bel.

Een lamp is geen bel.

Arco

Special Member

Kom, kom, niet zo negatief... ;)
Met een AC deurbel op DC zul je hooguit niks horen, roken of kapot gaan zal er wel niets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een AC bel komt op, en valt weer af. Op DC blijft de spoel aantrekken en kan verbranden. Zo'n ding is gemaakt om enkele seconden heel veel herrie te maken, niet om continu DC te stoken :)

Is overigens niets negatiefs, sorry als het zo overkomt. Vond het alleen jammer dat er in de startpost niet stond dat het een bel zou worden in plaats van een lamp. Is zo zonde als je 3 weken op je Aliexpress printje wacht, die dan vervolgens binnen 1 minuut kapot is. :)

Sorry dat ik niet in de startpost zei dat ik een bel wilde. Ik zal met twee voedi gen werken. ( ik rook niet....)

Lamp vervangen door relais, die de deurbel schakelt.

Dat kump er noe van....

Waar slaat dat nou op, het is al een relais met potentiaalvrije contacten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Schakeling voldoet met lampje om te testen, dc buzzer 5v besteld bij ali....
Gaat helemaal lukken.

Dus gewoon zo of zo aansluiten.
( Jumper 5 gewoon weg laten, is saver met verschillende voedingen.) :(
Gecorrigeerde versie nav Jochem en freggel333 :+
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2019 22:03:48 schreef Jochem:
Waar slaat dat nou op, het is al een relais met potentiaalvrije contacten.

Als jumper S5 is geplaats is voeren de relaiskontakten een potentiaal, namelijk de + van de voedingsspanning van de schakeling.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 7 augustus 2019 22:03:48 schreef Jochem:
Waar slaat dat nou op, het is al een relais met potentiaalvrije contacten.

Behalve als je S5 een jumper op zet.
Gezien de vraagstelling van de TS lijkt het mij het verstandigst de zekere route te kiezen, en de wisselspanning bij de print weghouden.

Dat kump er noe van....

Ja dus laten we TS adviseren een EXTRA relais te plaatsen, in plaats van hem gewoon te vertellen jumper S5 niet te plaatsen.

Misschien een derde relais er achter nog, je weet nooit...

If you want to succeed, double your failure rate.
vergeten

Golden Member

@jochem
Of een vierde :)
Het relais in mijn ladenkastje is ook potentiaalvrij!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 8 augustus 2019 13:03:50 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.