Samsung UE55H8000 geen beeld, wel geluid

Dus dan weet ik nog steeds niet wat er stuk is haha. Kan ik defect moederbord uitsluiten door de on en blu voltages te meten op de powerprint in standby en ingeschakeld?

Edit; net even een testje gedaan en die kabel losgenomen. Als ik alle kabels aangesloten heb en alleen de kabel tussen tcon en voedingsbord loskoppel dan blijft de backlight ook gewoon branden. Is dan de conclusie dat het tcon board (of de driver of het paneel) de backlight uitschakelt?

Ik heb de onderste metalen afscherming ook maar even open geschroefd. Zijn volgens mij de vier driverplaten (twee in serie links en twee in serie rechts)? Ik heb er tien minuten heel interessant en stoer naar zitten kijken :), maar zie op het oog geen beschadigde componenten. En het is zo minuscuul dat het volgens mij ook niet echt te meten is. Ik ben bang dat het in dat geval voor mij een beetje ophoud. Zou dit iets zijn waar een van jullie verder mee zouden kunnen komen? Of nog tips hoe ik erachter kom of het het paneel, de drivers of het tcon board is ?

[Bericht gewijzigd door Ectholian op woensdag 14 augustus 2019 22:06:02 (72%)

mmm, gevalletje local dimming dus.

Dat de leds/inverter werken lijkt me stilaan zeker. Maar wat als het mainboard de T-Con niet stuurt? Hetzelfde verhaal dan.

Eens kijken of er inderdaad voedingsspanning op de t-con komt en/of je eventueel iets van videosignaal kan meten (scoop nodig).

Wat ik ooit gehad heb in een Loewe tv met Samsung scherm: kortsluiting in het LCD paneel zelf, waardoor de t-con lamgelegd werd en zodoende heel de tv in beveiliging ging.
Voeding van de t-con los liet de tv opstarten maar geen backlight (mainboard wachtte op terugmelding van t-con die natuurlijk niet kwam. Loewe kent geen errorcodes, dus kon maar raden) LCD paneel van t-con losgemaakt en dan startte heel de boel gewoon door, maar uiteraard geen beeld.
Later een half defect LCD paneel gevonden (ze gaan met bosjes kapot die Samsung schermen) en mits enkele lijntjes in beeld werkte de tv prima.

Op 15 augustus 2019 11:07:01 schreef Beeldbuisje:
mmm, gevalletje local dimming dus.

Dat de leds/inverter werken lijkt me stilaan zeker. Maar wat als het mainboard de T-Con niet stuurt? Hetzelfde verhaal dan.

Eens kijken of er inderdaad voedingsspanning op de t-con komt en/of je eventueel iets van videosignaal kan meten (scoop nodig).

Wat ik ooit gehad heb in een Loewe tv met Samsung scherm: kortsluiting in het LCD paneel zelf, waardoor de t-con lamgelegd werd en zodoende heel de tv in beveiliging ging.
Voeding van de t-con los liet de tv opstarten maar geen backlight (mainboard wachtte op terugmelding van t-con die natuurlijk niet kwam. Loewe kent geen errorcodes, dus kon maar raden) LCD paneel van t-con losgemaakt en dan startte heel de boel gewoon door, maar uiteraard geen beeld.
Later een half defect LCD paneel gevonden (ze gaan met bosjes kapot die Samsung schermen) en mits enkele lijntjes in beeld werkte de tv prima.

Ik ben ook heel erg bang dat het lcd paneel de geest heeft gegeven? Dat is echt zuur na 4,5 jaar. Als dat zo is, ben ik even klaar met Samsung. Ik heb gistere de lvds kabel aan de mainboard kant even losgekoppeld; daaronder zitten testpoints. Op een flink aantal meette ik iets meer dan 3 volt met de multimeter dus het lijkt erop dat het mainboard wel iets van signalen doorgeeft richting de tcon. Of is dat alleen met zekerheid te zeggen met een scope? Ik heb wel een 100mhz scope maar ik ben nooit een held geweest met die dingen :) Op de tcon zelf is de zekering iig nog heel en heb ik netjes 12v. Ik heb nog geen metingen gedaan aan de paneelkant, weet ook niet of ik daar wat van kan maken.

Ik heb overigens, just in case, een used tcon besteld; voor hetzelfde geld zit er aan de paneelkant van de tcon iets niet helemaal lekker, en die tcons zijn niet zo duur.

Hoe ben je er overigens achter gekomen dat er sluiting in het lcd paneel zat?

Op 15 augustus 2019 12:15:45 schreef Ectholian:
[...]

Hoe ben je er overigens achter gekomen dat er sluiting in het lcd paneel zat?

Met destijds het loskoppelen van de voedingsspanning van de t-con startte de tv, dus altijd gedacht dat mijn fout in de t-con zat.
Later vond ik precies hetzelfde toestel met schermfouten. Ik nam diens t-con, stak die in mijn tv, maar tv startte opnieuw niet meer.
LCD losgehaald van t-con, met aangesloten t-con de boel opgestart en het werkte.

Vol ongeloof maakte ik het LCD los van de "lichtbak" en je kon links of rechts (weet ik niet meer) duidelijk brandsporen in het glas zien. Bij Samsung panelen vanaf 2009 zitten de zogenoemde "SR-blocks" wat niet meer dan transistoren zijn mee in het glas verwerkt. Daar waren er een paar van in kortsluiting gaan liggen.

Inmiddels van een slopertje een LCD paneel gevonden waar onderaan wat onopvallende lijntjes in beeld zaten. Dat LCD erin gestoken en heel het toestel werkte toen. Enkel het beeld is niet zo goed, maar gebruik hem als testtoestel voor video, dvd en spul in mijn werkplek. Daar is ie goed genoeg voor tot ik een goede LCD vind.

Hm. Ik ben niet echt positief gestemd voor een bevredigend resultaat als ik dit zo lees :(

Ik zal me eens verdiepen in de aansturing van het tcon, wellicht dat ik dan in ieder geval met de scope met zekerheid kan zeggen dat de aansturing naar de tcon wel goed is. Want het lijkt me verder uitgesloten dat het mainboard nu nog een issue kan zijn? Die kan ik krijgen voor 125 euro maar dat is best veel om 'even te proberen', wetende dat je hem dan natuurlijk ook niet meer kan retourneren :)

maartenbakker

Golden Member

Vergeet de aansturing, gewoon eerst eens rondprikken op voedingsrails van de TCON zelf en van de TCON naar de drivers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op het tcon meet ik wel wat spanningen. De opmerking van beeldbuisje zette me wel even aan het denken... local dimming... deze tv heeft dat. Zou het kunnen zijn dat de tcon de backlight volledig uitschakelt als er geen videosignaal van het mainboard komt? Er vanuitgaande dat de tcon de localdimming verzorgt. Dan moet ik even uitzoeken hoe ik de lvds kan meten met een scoop.

Je kan soms wel een mainboard kopen en ook testen en retourneren hoor, of als niet werkend retourneren (dan weet je ook al of het het panelis defect misschien ). Anders moet je m via paypal aanschaffen dan heb je ook kopersbescherming. Via Ebay dan kan je zeker wel een board vinden.

*hier heb ik geen app voor nodig

Weet iemand toevallig waar het nummer van het mainboard ergens staat? Ik kan het nergens vinden. Of zou het onder de zwarte koelplaat zitten? Ik wou die er liever niet afhalen ivm koelpasta e.d.?

maartenbakker

Golden Member

Op 16 augustus 2019 11:40:32 schreef Bart64:
Je kan soms wel een mainboard kopen en ook testen en retourneren hoor, of als niet werkend retourneren (dan weet je ook al of het het panelis defect misschien ). Anders moet je m via paypal aanschaffen dan heb je ook kopersbescherming. Via Ebay dan kan je zeker wel een board vinden.

Ik hoop niet dat je bedoelt dat je een werkend board als niet werkend of via kopersbescherming moet retourneren als je er panel/tcon mee getest hebt. Dat drijft de prijzen nogal op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nummer van Mainboard staat meestal opeen stickertje, beginnend met BN94....

Op 16 augustus 2019 18:42:38 schreef smd:
Nummer van Mainboard staat meestal opeen stickertje, beginnend met BN94....

O wat voel ik me nu dom. Die sticker zit op de tuner geplakt; ik had gezocht op jet nr dat op de tuner zelf geprint was en dat was idd de tuner. Ik heb toen niet meer naar de sticker gekeken haha. Gevonden!

Heb je nu al eens geprobeerd om de twee flatcables van het LCD paneel van de t-con los te maken en te kijken of er dan backlight is?

Met local dimming kan in theorie het licht helemaal uitgezet worden ja. Das toch de bedoeling van het systeem.

Op 16 augustus 2019 21:17:25 schreef Beeldbuisje:
Heb je nu al eens geprobeerd om de twee flatcables van het LCD paneel van de t-con los te maken en te kijken of er dan backlight is?

Met local dimming kan in theorie het licht helemaal uitgezet worden ja. Das toch de bedoeling van het systeem.

Ja dat had ik al geprobeerd. Beide flatcables los, alleen de libker, en alleen de rechter: dan is er wel backlight. Voeding en mainboard losgekoppeld is ook backlight. En de PWM kabel van tcon naar voeding is ook backlight (tcon krijgt blijkbaar 13v van mainboard). Alleen met alles aangekoppeld is geen backlight :)

Jammer genoeg niet voldoendr ervaring en vertrouwen om lvds te meten met dr scoop (en ook geen goede tutorial kunnen vinden).

Ik ga toch maar een mainboard kopen; tcon komt morgen binnen. Als met nieuw mainboard de boel nog niet werkt dan zal waarschijnlijk het paneel/drivers wel stuk zijn. Maar het local dimming verhaal plus het feit dat de meesten direct wijzen naar mainboard geeft me nog wat hoop :)

Ik heb er geen schema van, maar ik begin aan de hand van je beschrijving wel een idee te krijgen hoe de boel werkt.
De local dimming gaat zijn informatie halen uit de t-con, das wel duidelijk. Een t-con die niet werkt kan allerlei gekke dingen gaan doen, waaronder de backlights uitschakelen, dat gebeurt bij jou.

Nu kan de t-con defect zijn, die kan slecht aangestuurd worden door een defect mainboard, of die t-con kan tegengehouden worden door een defecte LCD. Als daar de "SR-blocks" in kortsluiting liggen, trek je bepaalde voedingsspanningen naar beneden in die t-con waardoor die absoluut niet meer werkt. Zie het verhaal van mijn Loewe.

Wat je nu nog kan testen: koppel terug die twee flatcables af van die LCD, zet een bewegend beeld op de tv (het was jouw toestel, dus zal dat wel lukken zonder beeld te zien denk ik?). Wellicht ga je dan de backlights her en der van helderheid zien veranderen. In dat geval ben je zeker dat het beeld tot op de t-con komt. Dan is het wat ik al een tijdje denk: LCD kapot.

Ik heb nog nooit een t-con geweten die detecteert dat er geen LCD paneel aangesloten zit, maar het feit dat met die laatste los te koppelen er wel backlight is ben ik vrij zeker dat het LCD paneel zelf stuk is. (Zou niet de eerste Samsung LCD zijn...)

Op 18 augustus 2019 11:16:04 schreef Beeldbuisje:
Ik heb nog nooit een t-con geweten die detecteert dat er geen LCD paneel aangesloten zit, maar het feit dat met die laatste los te koppelen er wel backlight is ben ik vrij zeker dat het LCD paneel zelf stuk is. (Zou niet de eerste Samsung LCD zijn...)

Maar omgekeerd wordt door het mainboard wel geregistreerd of er ander paneel en/of tcon is (her)aangesloten kan ook dezelfde zijn als je deze hebt losgekoppelt van het mainboard, of panel van de tcon. Ik heb gemerkt dat het aantal uren dat het panel aanheeft gestaan dan in het servicemenu dan vaak op nul wordt gezet net als de date of purchase op nieuw wordt ingesteld op de huidige datum! Er wordt dus wel door het moederbord gezien of er ander paneel of tcon is geplaatst als deze is losgekoppeld. (Ook zonder reset naar fabrieksinstellingen!)

Ik zou wel opletten bij aansluiten van een nieuw moederbord/of tcon door eerst een flatcable naar panel aan te sluiten. Als je inderdaad een kant beeld hebt bij een kabel en dan bij de andere kan je de kortsluiting in het panel vaststellen. De andere tcon kan dan mee stuk gaan nl....

*hier heb ik geen app voor nodig

Dat is een 50/50 procent kans denk ik Bart? Als de sluiting net in die ene helft zit die ik aansluit zal de tccon het ook niet zo leuk vinden?

Ik ga die helderheidstest nog wel even doen; en daarna eerst maar eens proberen uit te vogelen of het mainboard beeld naar de tcon verstuurd.

Je loopt met repareren altijd een risico dus dat moet je voor lief nemen. Ik heb zelf wel met uitwisselen van een tcon bij een 32" en 46" versie de beeldstoring alleen maar erger gemaakt bij de 32"had ik eerst nog wel beeld later met de tcon van de 46" die zwart beeld gaf erin nog alleen maar half beeld. Dus een defect tcon kan ook een lcd beschadigen, althans de cof chip (chip op de koperkleurige plastic flexband). Een defecte COF merk je trouwens aan de warmte, ze worden nogal heet als je ze sluiting maken. EN je mag het panel eigenlijk NIET testen zonder frame!! Het metaal van het frame komt nl tegen de chips aan en geeft zo koeling. Zonder gaan ze al gauw kapot! Dus... testen heel kort houden zonder frame!

*hier heb ik geen app voor nodig

Is er iemand die iets van technische data heeft (pinouts oid) voor het mainboard BN94-07389E van Samsung? Er zitten onder de lvds kabel op het mainboard 10 testpoints. Nummer 1 en 3 zijn short to ground. Op 2, 4, 5, 7 en 10 meet ik met de scope 0.8v (dc) en op pin 6, 8 en 9 helemaal niks.

Welke time/div zou ik moeten hebben voor de LVDS? Scope kan tot 100Mhz.

Meten is weten, maar het is natuurlijk wel handig om dan ook te weten wat je dan aan het meten bent :p

Update:

heb een donor main en tcon board. Mainboard was hoofdverdachte, dus die eerst vervangen. Bij het inschakelen van de TV was er een klein poefje ergens op het mainboard, gevolg door een klein rookpluimpje. De tcon werd wel aangestuurd (twee blauwe leds) maar verder niks noppes nada. Het rookpluimpje heb ik niet meer kunnen 'achterhalen'.

Ik heb daarna de tcon verwisseld. En waarrempel, de TV deed het weer. Toen originele mainboard weer teruggeplaatst en hij deed het nog steeds. Wat me opviel: nu brandden er op de tcon ineens drie lampjes in plaats van twee. Conclusie: tcon was kapot.

Ik vraag me wel af wat er met het donor-mainboard is gebeurd. Die ga ik met beter ligt nog eens nader inspecteren (hij werkte wel gewoon voor zover ik kon zien).

Hieronder de fotos van de tcon. Het middelste blauwe ledje (led3) brandde niet op de kapotte tcon. Wat zou dat kunnen zijn, wellicht die spoel (?) die net onder de koelplaat zit?

maartenbakker

Golden Member

Wat staat er bij het middelste LED'je? Meestal geven die de individuele op de TCON opgewekte hulpspanningen aan en staat er ook een afkorting bij.

Spoelen gaan niet zo snel stuk, maar de bijbehorende schakel-FET of een ceramische condensator zijn goede kandidaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 augustus 2019 23:42:00 schreef maartenbakker:
Wat staat er bij het middelste LED'je? Meestal geven die de individuele op de TCON opgewekte hulpspanningen aan en staat er ook een afkorting bij.

Spoelen gaan niet zo snel stuk, maar de bijbehorende schakel-FET of een ceramische condensator zijn goede kandidaten.

Dat is de onderste foto. Ledje met aanduiding LED3 aan linker kant op de foto. Boven die led staan een aantal aanduidingen waaronder zo te zien twee C's, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet lezen (c.q. lokaliseren op de print).

Je kan de zekeringen of weerstanden met 0 ohm meten met een loupe even kijken, en de diodes (die met een vaag streepje een aan kant ), meten op sluiting, maar ws.zal het wel een chip zijn die sluiting maakt en dan kan je beter de hele tcon maar vervangen. Wel goed dat je tv na al dat lange gespeur weer werkt! En dat je moederbord ook nog goed is ipv het goedkopere tcon...

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 23 augustus 2019 13:30:14 schreef Bart64:
Je kan de zekeringen of weerstanden met 0 ohm meten met een loupe even kijken, en de diodes (die met een vaag streepje een aan kant ), meten op sluiting, maar ws.zal het wel een chip zijn die sluiting maakt en dan kan je beter de hele tcon maar vervangen. Wel goed dat je tv na al dat lange gespeur weer werkt! En dat je moederbord ook nog goed is ipv het goedkopere tcon...

Ik kan jammergenoeg ook nergens vinden wat die LED3 indicator moet doen. Lang leve de geheimhouding :)

Ik ben idd erg blij dat de tv het weer doet (nu wel weer opnieuw kalibreren enzo maarja). Allen bedankt voor de hulp tot dusver!

Wel jammer dat het donor-moederbord een plofje en pluimpje gaf. Denk dat dat aan het bord ligt, maar dal zal wel een boel gedoe worden om te behalen (is namelijk niet hard te maken). Ik ga dat bord zelf maar eens bekijken, kan me neit voorstellen dat er onzichtbare schade op zit na een plofje :) en het kapotte tcon dan ook maar eens doormeten. Moet dan wel even op zoek naar een verlichte loep want jemig wat zijn die lettertjes en smd's klein zeg :D

super dat ie hersteld is!
Hopelijk houdt de t-con het nu nog een tijdje :)