Electro motor 230v aansluiten op danfoss vlt


is het gewoon een waterpomp ofzo? dan kun je ook aan de perszijde een afsluiter plaatsen, die een beetje dichtzetten om het debiet te knijpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt het is een kleine waterpomp die ik gebruik om de Vloerverwarming te koelen dmv een warmtewisselaar. Ik heb inderdaad een afsluiter geplaatst op de perszijde van de pomp om de flow te reguleren en dit werkt uitstekend. Helaas maakt de pomp een soort van hoogfrequent geluid dat erg storend is. Ik heb reeds een omkisting gemaakt met geluidsisolatie ( met natuurlijk voldoende opening om oververhitting te voorkomen) maar dit helpt niet echt. Ik hoopte door het reduceren het toerental het geluid op een aceptabel nivo te krijgen zodat ik de pomp ook s’nachts kan laten draaien.

maakt de pomp dat geluid of is het de flow van het water door de behuizing en koppelingen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Je kunt die pompjes 'dom' wat temperen door de spanning te verlagen. Maar dat kan maar erg beperkt.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ik verwacht dat het de pomp zelf is, als ik de afsluiter knijp heeft dit niet veel invloed op het hoogfrequent geluid. De stroming zelf maakt ook een geluid maar dit is niet echt storend. Sine wat zou jij adviseren om de spanning een beetje te temperen. Zou een ventilator regelaar hiervoor voldoen?

GJ_

Moderator

Waar zou dat hoogfrequente geluid vandaan moeten komen en waarom denk je dat te kunnen temperen door het toerental iets te verlagen?

Ik denk zelf dat de geringe afmetingen van het pomphuis dit geluid veroorzaakt. De pomp zelf is nieuw. En ik verwacht dat de lagers van de motor in orde zijn want ik heb het pomphuis ook al gedemonteerd en de motor met schoepen zo laten draaien en dan is het geluid acceptabel.
Maar zodra er water verpompt wordt is het hoge geluid weer terug.
Enkele foto’s van de situatie

evelo

Golden Member

Die vaste koppelingen vervangen door flexibele?

Dat is zeker een goed idee, maar helaas heeft dit ook geen resultaat. Ik heb voor 2 weken terug allereerst een proefopstelling gemaakt met gardena slangen. Voornamelijk om te proberen of ik genoeg koude in de vloer kon krijgen met deze pomp en platenwisselaar. Maar het geluid was toen in principe niet veel minder?

evelo

Golden Member

Nog een ideetje: een bypass maken die je kan regelen met een kogelkraan?

De teflon afdichting van de koppelingen heb je proper afgewerkt zodat die niet in de Waterflow zit?

Ik heb reeds een bypass kraan geinstaleerd en hier ook mee geëxperimenteerd( zie 3e foto) ook om deze om te leiden terug naar de zuigzijde had geen positief effect.
Ik verwacht zelf dat ik de teflon verbindingen deugdelijk heb gemonteerd. Zeker ook omdat ik tijdens de proefperiode gewoon slangen had aangesloten op de pomp en dit geen groot verschil in lawaai maakte.
Ik heb zelf wel enkele grotere pompen die minder geluid maken maar wil deze eigenlijk niet toepassen omdat deze het dubbele aan stroom verbruiken en ik de pomp in de zomer continu wil laten draaien.

Pierke,
Gezien de moeite die je al gedaan hebt misschien toch voor een echte frequentie regelaar voor 1 fase motoren kiezen.
bv deze:
ODE-3-120043-1F12-01 van invertek

Is hier te koop:
https://www.tme.eu/nl/details/ode-3-120043-1f12/omvormers-1-...3_EALw_wcB

Voor € 170,61 incl btw ex verzend kosten.

Invertek is gewoon een goed merk.
Even niet in de war raken van de gegevens die TME vermeld, die denken dat deze voor een 3 fase motor geschikt is

Oude regelaar op marktplaats zetten.
Is een 1 fase Danfoss die nog tot 1000Hz mag, nieuwere mogen tegenwoordig maar tot 400-500Hz.

Op deze manier maak je geen goede geluidsisolatie. Voor geluidsisolatie is ten eerst zoveel mogelijk massa nodig. En deze schuimkussen hebben nu eenmaal geen massa en de werking ervan ontgaat me ook even.

Ons bedrijft maakt ook geluidsisolatie en dat is al een wetenschap op zicht. Vaak bestaat het geheel dan uit aluminium op gegalvaniseerde plaat van 1mm met omgezette randen. In geval van alu maar ook vaak op gegalvaniseerd kom dan een laag van bitumen wat we idikell noemen. Dan kom er een laag isolatie van steenwol van grote dichtheid. Veel groter als je bij bouwmarkten kan kopen. Die platen zijn al zwaar op zich. Dan een laag vliesdoek wat vaak al voor ons op de steenwol platen is aangebracht. En dan een laag alu of gegalvaniseerde geperforeerde plaat.

Eigenlijk lijkt het geheel dan een beetje op een uitlaat demper

Als er luchtopeningen moeten komen moeten dit een soort van tunnels zijn met de voorzijde dicht en de onderzijde open zodat geluidgolven nooit rechtstreeks uit kunnen treden.

UIiteraard moet de motor zelf goed vast staan en mogen er geen geluidsgolven via de buizen worden overgebracht die dan buiten de geluidsisolatie dan als nog voor geluid kunnen zorgen.

van een isolatie bedrijf begrepen dat bij leidingen die meer herrie maken, worden zware loodbitumen gebruikt, die dempen beter geluid. oa armacell heeft dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

worden zware loodbitumen gebruikt

Voor zover ik weet zit daar absoluut geen lood in. De bitumen zelf zijn al loodzwaar :).
Dat klopt als de leiding zelf lawaai maken dan moet daar zoveel mogelijk massa worden toegevoegd.

Hoi Allemaal, ik wilde jullie van harte danken voor alle goede raad.
Ik heb nog iets anders geprobeerd wat een erg positief effect heeft op het geluid en dat wilde ik even met jullie delen.
Ik heb nog een fancom ventilatie regelaar van een bekende gekregen en heb deze op de motor aangesloten. Hiermee kan ik het toerental ook mooi regelen. Deze reduceert het voltage wat naar de motor gaat en het geluid word daarmee ook minder hoogfrequent. Het is nu een veel lager brommend geluid wat om de een onverklaarbare manier weer wel word gedempt door mijn provisorische omkasting.(die ik wel heb aangepast naar benleentjes advies)
Ik heb verder de bypass van de perszijde terug naar de zuigzijde permanent gemaakt met de handafsluiter een kwart open om een positieve zuigdruk te realiseren (zeer goede tip Evelo)
Dit heeft ook een zeer positief effect op het opgenomen amperage en temperatuur van de motor, omdat hij zonder de bypass door het terugregelen in spanning meer stroom ging opnemen. De bypass is denk ik zeker noodzakelijk om schade aan de motor te voorkomen.

een dergelijke motor gaat bij een lagere spanning meer stroom opnemen idd, teveel de spanning wegregelen en hij zal gaan verbranden. de nette manier is de frequentie hoger of lager te regelen. de bypass zorgt dat je nu meer kunt regelen met de spanning.

nu heb je zo te horen een triac regelaar, door de aanloopcondensator heb je dus een LC belasting. door de aanloopcondensator buiten de regelaar om aan te sluiten zal het brommen dan ook minder zijn. de truc is dan de aanloopwikkeling buiten de regelaar om aan te sluiten, de nul wordt niet geregeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel Testman, heb jij mischien een voorbeeld schema hoe ik de aanloopcondensator buiten de regelaar om zou moeten aansluiten? Want ik ben niet helemaal zeker hoe ik dit moet doen. En je hebt helemaal gelijk dat een frequentie regelaar de beste manier zou zijn maar ik vind 150€ nog best prijzig.

zo zou het dan moeten werken. let wel dat als je de pomp uitzet met de regelaar ook de aanloopwikkeling afgeschakeld wordt. dus niet de aanloopwikkeling direct voedden uit het netsnoer als je geen schakelaar op de regelaar hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 9 augustus 2019 15:23:02 schreef HD13:
..een echte frequentie regelaar voor 1 fase motoren kiezen.

Voor € 170,61 incl btw ex verzend kosten.

Onmogelijk voor dat geld. Je vergist je. Dit is een drive met gewoon drie fasen uitgang.

Op 9 augustus 2019 15:23:02 schreef HD13: Is een 1 fase Danfoss die nog tot 1000Hz mag, nieuwere mogen tegenwoordig maar tot 400-500Hz.

Het mag zo hoog als je wil alleen zijn er dan heel veel handelsbelemmeringen vanuit de VS. Maar veel Aziatische drives gaan tot nog hogere frequenties, die trekken zich niks aan van de VS.

Dankjewel Testman, het werkt perfect?

Op 10 augustus 2019 13:29:02 schreef GJ_:
[...]Onmogelijk voor dat geld. Je vergist je. Dit is een drive met gewoon drie fasen uitgang.[...]Het mag zo hoog als je wil alleen zijn er dan heel veel handelsbelemmeringen vanuit de VS. Maar veel Aziatische drives gaan tot nog hogere frequenties, die trekken zich niks aan van de VS.

Volgens deze:
https://www.invertekdrives.com/nl/variable-frequency-drives/...43-1F12-01

Is het toch echt bedoeld voor een 1 fase motor.

Verder, toch fijn dat die Aziaten gewoon hun gang gaan !

GJ_

Moderator

Op 13 augustus 2019 13:46:52 schreef HD13:
Is het toch echt bedoeld voor een 1 fase motor.

Nee, voor een éénfase voeding.

code:


ODE-3-120043-1F12
Invertek frequentieregelaar

    P = 0,75kW, Iuit = 4,3A
    Uin = 1 fase 230VAC, Uuit = 3 fase 230VAC

Edit:
in je laatste link heeft de drive het achtervoegsel "-01". Die heeft een één fase uitgang. En die is ook letterlijk twee keer zo duur: altijd meer dan 300 euro excl.BTW.

GJ,
Je hebt gelijk met de 01, ik zit verkeerd.

€300,- gaat ie niet halen.

https://www.tme.eu/nl/katalog/?search=ODE-3-120043-1F12-01&a...rameters=1

€206,- ex btw.

GJ_

Moderator

Dan geven ze al heel veel korting weg. Bruto is ie iets van 320 euro.