Veilig externe analoge sensoren inlezen

Met die weerstanden is het een instelbare versterker, als je een comparator wilt maken gebruik je positieve terugkoppeling, geen negatieve.

Die zener op de voeding zit daar omdat de stroom die door de interne diodes loopt toch ergens heen moet; je wilt niet dat de 5V gaat stijgen.

De LM324 wel, maar de LMV324 waar je het steeds over hebt NIET!

@blackdog: daar is op zich best wat voor te zeggen, op deze manier kun je dat niet meer verprutsen als je de spanningsdeler verandert. Echter, als je weet wat je doet (je bent immers een ingenieur), is het niet nodig. Als de kostprijs en board space allebei niet uitmaakt kan het wel zo.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 11 augustus 2019 12:58:20 (29%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hi Henk,

De opamp wordt volgens jou uit 5V gevoed en de LMC is max 5,5V volgens de datasheet.
De 5,1V zener helpt je opamps te beschermen bij de LMV324, zou je een LMC6484 gaan gebruiken, dan is de 5,1V zener niet nodig.
LET OP in je schema staat LMV324 en niet LM324!
De LM324 is niet goed te gebruiken in deze schakeling

De opamp staat in het geheel niet als comparator ingesteld als je R5 en R5 zou gaan gebruiken.
Wil je geen gain hebben, dan is R5 doorverbonden en wordt R4 niet geplaatst.

Yep, de clamp diodes vangen samen met R3 van 10K of 47K bij gebruik van de LMC6484 de 12V spanning op.
Snelle signalen (treden op bij rammelende kortsluitingen) worden gefilterd door R3 en C2.

Al je electronica wordt zover ik begrepen heb uit 5V regelaars gevoed, deze zullen automotiv geschikt moeten zijn.
De opamps hoeven niet aan die voorwaarden te voldoen maar de LMV324 vind ik wel wat krapjes met zijn 5,5V max voeding.
Een LM317-HV met met een elco over de voet weerstand helpt met ruis en met het rustig inkomen van de 5V voeding.
De -HV optie van de LM317 zorgt er voor dat deze regelaar degelijker is voor piekspanningen aan de ingang, deze mag tot 60V piek gaan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mooi uitgewerkt blackdog, R7 zou nog naar de + vd amp-rail kunnen, als de +5V van de sensor-rail opgetild wordt naar 12V komt die niet op alle ingangen terecht.

Hi rwk,

Dank je.
Uhm, ja dat zou kunnen of dat altijd optimaal is hangt van de toepassing af...

Voor de volledigheid heb ik die optie er even ingetekend zodat je kan kiezen. :-)

Ververs de pagina voor het aangepate schema.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 11 augustus 2019 15:34:48 schreef blackdog:
Ververs de pagina voor het aangepate schema.

Dat werkt bij mij niet, ik heb Chrome al eens afgesloten en herstart but no changes.

LDmicro user.

MGP

De control toets ingedrukt houden en op de F5 toets klikken, dat dwingt de browser de pagina te verversen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ok het werkt nu thx, ik dacht dat enkel met F5 het ook werkte, niet dus.

Mijn bedoeling was van R7 aan de andere kant van R1 te zetten, zo staat die in serie met de sensor en hiermee kun je eventueel de sensor ook voorzien van 5V door een xx ohm weerstand indien nodig, dan spaar je een voedingsdraad uit.
Zoals die nu getekend staat zie ik de meerwaarde er niet van in.

edit: om de schakeling te gebruiken met een NTC of PTC heb je die weerstand toch nodig.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 11 augustus 2019 17:31:50 (11%)

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

ik heb het iets anders gemaakt:

Ik weet het: verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik moet er 16 kwijt op die sheet en hoger kom ik niet uit..

de voedings portecties doe ik op een aparte voedingspagina..
Door R52 of R54 te plaatsen kan ik voeding kiezen..

EDIT: nogmaals sorry, heb hele lange dag gehad vandaag en ben nog niet op slaapplek, dus als ik een foutje heb gemaakt met overnemen... Vergef mij maar heb dit gepoogd letterlijk over te nemen..

Wat is trouwens de functie van R56 in mijn schema? Hij gaat rechtstreeks naar een ADMUX...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 12 augustus 2019 22:09:52 (34%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HmH, de ingang is niet goed gemaakt, is niet universeel genoeg.
Je hebt geen rekening gehouden met mijn laatste opmerking.

In bijlage wat ik bedoelde.

Volgens mij is die polyfuse niet nodig als R52 gebruikt wordt.

LDmicro user.

Hi Henk, :-)

R56 helpt met de capacative belasting, hij helpt de opamp stabiel te houden.
Bij grote printen kunnen de sporen lang worden en daardoor zullen deze ook als condensatoren werken samen met zo'n 10pF Mux ingang.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

@blackdog: Logisch. Niet aan gedacht.

@MGP: begrepen, maar de weerstand na het signaal tot unctie heb je eruit gehaald. Fair enough...
De zeners en overspanningen van voedingsleidingen komen op andere sheet.

dit is het nu:

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HmH, ik begrijp niet waarom je die polyfuse in de sensorleiding plaatst en niets in de voedingsleiding naar de sensor.
Je zult naar mijn mening nooit die 100mA kunnen bereiken op de plaats waar ze nu staat al ligt die draad tegen de massa, tenzij R52 (klein schema) lager is dan 50 ohm.

Maar maak een proefopstelling met één opamp en test dat op een sensor van uw auto want 16 gelijke ingangen voor verschillende sensors lijk mij niet echt werkbaar.
Test uw ergste nachtmerrie met die schakeling. ;)

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

Ik zei al: was laat die dag.
Ofwel foutje.

Zondag terug van vakantie; gaat half jaar oude alternator verrot. Dus laat thuis en moesten 2 auto's nog uitpakken.
En koffer voor 3 dagen inpakken.

Volgende dag eerst auto maken, nog spullen ophalen daarvoor en toen voor trip naar Klaipeda litouwen, waar ik om 1.00 pas in hotel was

Daarna dag van 8.00 tot 20.00

En vandaag terug. Ontwerp wijzigen op vliegveld. Deze post doe ik lopend door schiphol..

M. A. W. Door de werkdruk schiet er nog wel e.e.a door.

Maar het leuke is dat ik met jouw opstelling alle kanten op kan. Dus ik durf het wel aan zo.
Zal de poly nog ff verplaatsen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 augustus 2019 18:17:10 schreef High met Henk:
M. A. W. Door de werkdruk schiet er nog wel e.e.a door.

Niet mee inzitten ;)

Deze voormiddag ~60km gefietst in de zon en gans de namiddag pétanque gespeeld in de club (ja ben gepensioneerd) tot het beginnen regenen is om 17u, we blijven dus sportief en nu de hersens laten sporten :)

LDmicro user.

@MGP, Die "R52" gaat naar elke sensoringang, de compacte tekenwijze heeft de twee verschillende voedingsrails gecamoufleerd (de sensorrail gaat door na de diode), ook heeft HmH de voedingsrails door elkaar gehaald en voedt de sensoren nu met de opamp rail.
Daarnaast is nu de spanningsdeler verdwenen waarmee je je meetbereik instelt, en de weerstand naar massa daarvan zorgt eventueel ook voor de ontlading van de filter C en kabel en zorgt voor een belasting van de sensor.
Het schema van blackdog leest duidelijker.

R52 is de spanningsdeler geworden en de opamp meet over de sensor.

De voeding van de opamp moet idd van de andere 5V komen maar HMH zal dat wel eens rustig bekijken, is nog teveel in vakantiestemming ;)

Hierbij een snelgemaakte duidelijker tekening.

edit: schema wat aangepast.

LDmicro user.