Printplaat, losgelaten verbindingen

Ik heb tweede hands een loopband gekocht, welke defect is.
Na een uur rijden naar de verkoopster, bleek de loopband niet te werken. Een 10-pin header blok connector van de afneembare display van de loopband, zat helemaal los. De display ging ook aan als de stekker in een bepaalde hoek er tegen aan werd gedrukt, maar ik heb de loopband niet echt kunnen testen.
Omdat het relatief goedkoop was, en ik niet met lege handen en verspilde benzine weer naar huis wou, heb ik hem toch maar over gekocht, in de hoop hem zelf te kunnen repareren.

De blok connector lijkt op deze: https://nl.aliexpress.com/item/32845951298.html
(Alleen zijn de pinnen niet haaks, maar recht.)
Welke op een printplaat zit. Aan de andere kant van de printplaats zijn solderingen te zien die helemaal los zaten.
Ik heb wat pinnen vastgesoldeerd, maar 4 sporen/lijnen (van de 9/10) die er naar toe lopen hebben geen verbinding meer. (De witte delen.) De verbinding van de printplaat is losgelaten doordat dat soldering het enige is dat in insteken van de kabel had moeten tegenhouden.

Hoe zou ik deze losgelaten sporen het beste kunnen verbinden met de pinnen?

Ik heb thuis:
- Een dunne soldeerbout:
https://www.conrad.nl/p/toolcraft-kk-15030p-soldeerbout-230-v-30-w-pot…
- Resin core soldeertin, zo'n 1.5mm dik
- Desoldeerpomp

pa3gws

Golden Member

Moet het demontabel blijven?
Anders gewoon de draden aan elkaar solderen en een stukje krimpkous er omheen .

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Lak van baantje krabben voorbij de breuk, en daar een stukje blank draad over solderen (naar de connector toe)
Je kunt er ook voor kiezen om de gekleurde aders los te halen en direct op de connectorpinnen te solderen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 9 augustus 2019 10:59:49 schreef Arco:
Je kunt er ook voor kiezen om de gekleurde aders los te halen en direct op de connectorpinnen te solderen.

Dat is nog een betere oplossing.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fatbeard

Honourable Member

Klopt, alleen zie ik dat de volgorde niet echt logisch is. Goed opletten bij het loshalen en aantekeningen/foto's maken is hier het devies.

Nòg mooier zou een kabeldeel zijn en het hele printje vergeten.
Die kabeldelen bestaan, zie hier (de 10-pins uitvoering), de contacten moet je apart bestellen.
Samples zijn gratis (na registratie) en ze doen meestal niet moeilijk.

Voor een thuisreparatie kun je de contacten gewoon aan de kabel solderen en desgewenst met een krimpkousje afwerken (de benodigde tang kost honderden euro's).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt voor de tips.
Na wat gepriegel is het gelukt om de kabels van de losgelaten sporen direct aan de pinnen te solderen. Het display gaat nu in ieder geval aan, maar heeft problemen om de loopband aan te sturen (er verschijnt een foutmelding).

Opvallend aan het zwarte blok is dat de connectorpinnen niet allemaal even diep in de connector zitten. Zou dit zo horen, of zou de vorige eigenaar een kabel er verkeerd en geforceerd ingestoken hebben? Misschien dat de pinnen in de kabel naar de loopband nu niet alle connectorpinnen raken?

Het rare is wel dat van de bovenste rij vrouwtjes pinnen de linker twee pinnen dieper liggen, en van de onderste rij juist de rechter pinnen dieper liggen.
Zou dit zo horen? Of kan ik beter een nieuw connectorblok kopen?

Ik krijg sterk de indruk dat er al mee gerommeld is, of dat er bij desolderen van uw kant iets mislukt is. Ik ken maar weinig connectors waar de pinnen verschillende lengtes hebben en zeker in dit geval lijkt het sterk op per ongeluk gedeeltelijk uittrekken bij een desoldeeractie. Dat gaat ook erg makkelijk bij gewone 2,54 mm pin-headers die in een print gesoldeerd zitten, zodoende herken ik het.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zo te zien is dat een 10 polige microfit connector van Molex
type 43045-1013

Pennen horen allemaal hetzelfde te zijn......

Het stekker deel wat je er op steekt zal ook wel rot zijn
(type 43025-1000). Mits je een goede tang ervoor hebt is het
mogelijk een nieuwe stekker eraan te zetten en eventueel de
print ook als stekker uit te voeren (43020-1000 voor de male
versie)

Ik heb bij Conrad zojuist deze Molex connector besteld:
https://www.conrad.nl/p/wurth-elektronik-female-header-inbouw-standaar…
(Staat nu opeens op "Uitverkocht, uit ons assortiment".)

Opvallend is dat elke molex connector die ik op internet zag, allemaal kortere male pinnen hebben. Nu bedenk ik me net dat ik met een tang ook zelf de pinnen kan terugduwen, wat net is gelukt.
Ik ga nu het hele zooitje desolderen en de pinnen terugduwen.
De pinnen hebben dus allemaal dezelfde lengte, alleen een aantal zijn er diep ingeduwd.

Die wurth connectoren zijn een Molex kloon, maar dan van een andere
serie: minifit dat is een stuk groter dan microfit, kwa rare vormpjes
in de kanalen lijken ze op mekaar.

Op 9 augustus 2019 18:56:08 schreef weardguy:
Ik krijg sterk de indruk dat er al mee gerommeld is

dat weet ik wel zeker , de pennen die langer zijn , zijn dezelfde als waar de printsporen kapot is
anderen zijn afgebroken
waarschijnlijk met het induwen van de connector gebeurd

Arco

Special Member

Als de fabrikant een fatsoenlijke dubbelzijdige print had gemaakt was dit nooit gebeurd.

Soms zijn sommige pinnen wel expres langer, om de voeding als eerste contact te laten maken, maar dat lijkt me hier niet het geval...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

De verbinding van de printplaat is losgelaten doordat dat soldering het enige is dat in insteken van de kabel had moeten tegenhouden.

Die schade is 100% zeker niet daarvan. Hier heeft iemand zitten knoeien. Hij heeft de fout niet kunnen vinden en het ding toen tekoop gezet. Dat soort dingen zijn de moeilijkste reparaties want je zit nu ook nog met mogelijke schade veroorzaakt door dat geknoei en niet gerelateerd aan het oorspronkelijke probleem.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Of te wel: kapot gerepareerd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is gelukt :)

Ik heb alle pinnen gedesoldeerd, een stuk terugduwd en weer gesoldeerd, waarna de loopband goed werkte.

Terugkijkend denk ik dat het volgende of iets dergelijks is gebeurd. De loopband en het display zijn los van elkaar en verbonden met een kabel. Het display kan met een klem vast worden gezet op een tafel. Waarschijnlijk is er door de vorige eigenaar tijdens het verplaatsen van de loopband, de tafel, of het struikelen over de kabel, er veel druk komen te staan op de zwarte connector van het display, waardoor het soldeerwerk volledig los is geraakt en de pinnen aan de andere kant er gedeeltelijk uitgetrokken zijn. De connector zelf viel er niet helemaal uit, omdat het soldeerwerk nog aan de pinnen bleef zitten, maar los van de printplaat.

Bedankt allemaal voor de tips :)

Eindresultaat, na het terugduwen van de pinnen:

Arco

Special Member

Mooi!...

De vorige eigenaar heeft zo te zien wel geprobeerd de boel te herstellen, want er ontbreken hele stukken van de baantjes...
(bij simpel losbreken door een val hadden die nu ontbrekende stukken er nog aan gehangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die ontbrekende stukken is me niet geheel duidelijk.
Toen ik in het begin het probeerde te herstellen, werkte ik in een iets donkere omgeving, waardoor ik misschien dingen over het hoofd heb gezien.

Bij het openmaken viel op dat er een witte fabriekssticker op de printplaat zat. De afdruk hiervan is nog licht zichtbaar op één van de eerste foto's. Opvallend was dat soldeerwerk aan de pinnen, boven de sticker zat ipv er onder, maar de sticker zelf leek niet eerder verwijderd te zijn. Door trekkende kracht op de connector, worden de pinnen gedeeltelijk uit de connector getrokken, en bij een vervolgens duwende kracht op de connector, kunnen misschien de donker groene sporen los getrokken worden, en kan het soldeerwerk boven de sticker komen. In eerste instantie dacht ik dat de witte delen zo hoorden te zijn om de pin niet met het spoor te laten verbinden, totdat ik een foto maakte waar bij inzoemen duidelijk was dat er stukjes van de sporen afgebroken waren. Ik heb deze afgebroken stukjes niet meer teruggezien (ook niet onder de sticker), maar dat komt misschien omdat ik in een te weinig verlichte omgeving heb gewerkt. Wel heb ik geprobeerd om soldeertin op de witte stukjes te krijgen, wat niet ging werken. Mogelijk zijn donkere groene sporen daardoor iets verder beschadigd geraakt. Maar dat deel blijft nog wat raadselachtig.

Thevel

Golden Member

Voor zulk soort reparaties heb ik ooit een setje Cir-Kit gekregen.
Ik heb een oudere versie waar 1200-073 niet in zit, maar zo'n setje is verdomd handig en reparaties zijn een stuk mooier dan losse draadjes.
Ik heb geen idee of het nog te koop is.

Had je niet beter een geheel nieuwe stekker verbinding kunnen maken dmv superseal connectoren

trix

Golden Member

ach, het werkt nu toch, zonder iets hoeven te kopen :) . die connectors zijn vaak alleen maar bedoeld om de assemblage te vermakkelijken.

eigenwijs = ook wijs