onbekende defecte motor start condensator (gegevens bekend)

maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2019 21:55:31 schreef testman:
ben wel zeker dat je een 120VAC condensator hebt, geen elco..

Jij bent er zeker van, maar ik niet. Het hele punt is dat deze aanloopcondensator een elco is; staat er ook gewoon op. Een foliecondensator met deze capaciteit en werkspanning is te groot en een elco heeft op deze plek alsnog een redelijke levensduur.

Om spraakverwarring te voorkomen, als ik het in het algemeen over een condensator heb, kan ik ook een elco bedoelen. Als er onderscheid nodig is noem ik wat jij een condensator noemt, een foliecondensator.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De motor is dus ongeveer 1/3e kW. We verwachten dus een steinmetz-condensator van rond de 22uF. 150 is fors meer. Zou ie startcondensator zijn en tijdens de start door zijn hoge capaciteit de spanning lager dan verwacht houden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jij bent er zeker van, maar ik niet. Het hele punt is dat deze aanloopcondensator een elco is; staat er ook gewoon op. Een foliecondensator met deze capaciteit en werkspanning is te groot en een elco heeft op deze plek alsnog een redelijke levensduur.

Om spraakverwarring te voorkomen, als ik het in het algemeen over een condensator heb, kan ik ook een elco bedoelen. Als er onderscheid nodig is noem ik wat jij een condensator noemt, een foliecondensator.

hoe je daar bijkomt weet ik niet, maar een elco heeft sowiso polariteits aanduidingen, die van ts niet.

vandaar een elco, die zijn voor DC en een condensator waar VAC opstaat zijn voor wisselspanning geschikt, daar ben ik ook duidelijk zat in..

[Bericht gewijzigd door testman op 13 augustus 2019 08:24:46 (44%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bipolaire elco, dacht dat je die wel zou kennen. Zitten ook in scheidingsfilters van luidsprekers.

Lees anders voor de zekerheid even de startpost (inclusief spelfout) en de foto van de elco (zonder spelfout).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 augustus 2019 12:39:19 (37%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Stefferke,

Op de "kentekenplaat" staat bij PHASE een 1 volgens mij en geen 3.
Lijkt me geen steinmetz.
Motor is verder een 220Vac 4Amp.
Tenminste dat is wat ik er van maak. :)

Denk dat Pamwikkeling toch aardig in de buurt zit, gezien de werkspanning van condensator.

Kan je een foto maken van het aansluitingen in de motor ?

Ik ga kijken dat ik morgen of overmorgen aan foto's kan geraken.
Voor de condensator komen er op een bepaalde plaats 2 draadjes uit de behuizing. Ik zelf heb nog niet echt gekeken hoe de 220V daar binnenkomt.

Binnenkort meer.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je er wel vrij zeker van kunt zijn dat de condensator die je linkt het probleem oplost. De uitleg van pamwikkeling zal kloppen of extreem dicht in de buurt komen. Tenzij ik zelf nog nieuwsgierig was naar de verdere constructie, zou ik die elco erin zetten en het ding gaan testen.

Op 13 augustus 2019 12:32:44 schreef maartenbakker:
Bipolaire elco, dacht dat je die wel zou kennen. Zitten ook in scheidingsfilters van luidsprekers.

Lees anders voor de zekerheid even de startpost (inclusief spelfout) en de foto van de elco (zonder spelfout).

er staat for motor starting op die condensator, en ja ik ken bipolaire condensatoren wel, je kunt er ook 1 maken door de dubbele capaciteit te nemen en met de plussen tegen elkaar te monteren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de ventilator kap, ventilator en achterste motor deksel verwijdert, zal je aan de binnenzijde van het achterste motor deksel een centrifugaal schakelaar vinden.

Het probleem bij deze motoren is dat die centrifugaal schakelaar vaak hapert en dus niet uitschakeld. Hierdoor wordt de START condensator beschadigd.

Dus dit probleem eerst oplossen....

er staat for motor starting op die condensator,

Dan lees je wel selectief. Er staat wel iets meer dan dat op.

Er staat "Tatung electrolytic condenser for motorstarting ...."

Een condensor is het zeker niet dat vind je terug in koel/ vries installaties. Maar electrolytic verwijst toch gewoon naar een elco. Maar feitelijk maakt het ook niet zo heel veel uit. of het nu een folie of elco is het echte vreemde aan de constructie is toch wel de lage werk spanning van de condenser.

maartenbakker

Golden Member

Het is wel degelijk een condensor, of noem je zo'n ding in het Nederlands ook een capaciteit zoals onze zuiderburen soms doen?

Oeps. Mijn Engels is blijkbaar niet al te best. Had even niet door dat daar in Engelstalige landen geen condensator kennen :).

maartenbakker

Golden Member

Condensator betekent precies hetzelfde als condenser ;)

Maar tegenwoordig noemen ze het meestal een capacitator, maarja wat wil je van mensen die een tension een voltage noemen.