onbekende defecte motor start condensator (gegevens bekend)


het zou maar zo kunnen dat het een 3 fasemotor is met een steinmetzschakeling en dan op 3x (130)230Volt.
Ook dan is de kondensator niet van de juiste werkspanning....

Als dat een 3f motor 110/220 is hebben we hier een steinmetz in ster ...
... en dan is 120WVAC (Working Voltage :-) ) voor de condensator wel goed

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
Shiptronic

Golden Member

Eerst maar eens een plaatje posten van de motorkenplaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 augustus 2019 13:27:04 schreef cj-tronics:
.. en dan is 120WVAC (Working Voltage :-) ) voor de condensator wel goed

D'r zijn mensen die beweren dat de spanning op de condensator in een steinmetz schakeling hoger wordt dan de aangelegde spanning. Ik snap nog niet waarom en hoe, maar ik houd rekening met dat het misschien waar is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk gaat dat goed omdat het een aanloopcondensator is, dus steeds kort actief, en oude elco's bovendien vaak zowel een werkspanning als een piekspanning kennen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Rew bij een steinmetz, (dus 3 fazige motor in driehoek en een condensator over een van de spoelen) wordt de spanning over één van de spoelen inderdaad groter dan de aangelegde voedende spanning.

Dit heeft volgens mij (vermoedelijk) te maken met het feit dat bij een ideale "steinmetz condensator" je terug een mooi drie fazig draaiveld krijgt in je motor, met 3 "mooi" over 120° verdeelde spanningen die allen even groot zijn.

Maar heel vaak varieert de mechanische belasting die je motor moet leveren, het gevolg is dat de stroom door de wikkelen mee varieert.
Je ideale "steinmetz condensator" zal dus niet meer correct gekozen zijn. Het gevolg is dat de drie stromen niet meer netjes over 120° verschoven zijn, met als gevolg dat de spanning over de drie wikkelingen ook niet meer gelijk zijn.

(Het is op basis van dit principe dat ik altijd een steinmetz condensator selecteer, de condensator zodanig verkleinen of vergroten totdat de drie spanningen (U1-V1 = 230V, V1-W1 = hoger dan 230V en W1-U1 = lager dan 230V) zo gelijk mogelijk zijn terwijl de motor in belaste toestand draait.

Als condensator gebruikte ik een kastje met een tiental condensatoren die parallel geschakeld konden worden door middel van schakelaars. ( 0.5uF - 1uF - 2uF - 4uF - 8uF - 16uF ...)

--------------------------------------------------------------

Aangaande het probleem dat zich hier stelt met de 120V condensator, dit is meer dan waarschijnlijk een gevolg van de opbouw van de motorwikkelingen.

Indien de HOOFDWIKKELING gevoed wordt met 230V en bestaat uit 2 spoelen in serie, dan is de spanning tussen het serie knooppunt en L1 of de spanning tussen het serie knoop punt en N steeds 115V (dit is immers een eenvoudige weerstandsdeling met twee gelijke weerstanden (lees spoelen).

Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.
Het voordeel van dit soort schakeling is dat de motor ook gebruikt kan worden op een net van 110V (50Hz) zonder dat de wikkeling of condensator gewijzigd moeten worden. Enkel de 2 spoelen van de HOOFDWIKKELING moeten dan parallel geschakeld worden.

maartenbakker

Golden Member

Dat zou een zeer goede verklaring zijn voor de vermoedelijke afwezigheid van een trafo!

Hoe de kwaliteit van de huidige no-name types is, weet ik niet. Je zou voor de zekerheid ook een 250V type kunnen nemen.

Zowel ebay als aliexpress staan er vol mee als je zoekt op 150MFD motor starting capacitor.

Ik vermoed dat ze er ook wel zijn van de betere merken, maar dat wordt even zoeken en waarschijnlijk duurder. Aangezien het origineel uit Taiwan komt, is het historisch echter niet helemaal onverantwoord om de nieuwe ook in Azië te halen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Indien de HOOFDWIKKELING gevoed wordt met 230V en bestaat uit 2 spoelen in serie, dan is de spanning tussen het serie knooppunt en L1 of de spanning tussen het serie knoop punt en N steeds 115V (dit is immers een eenvoudige weerstandsdeling met twee gelijke weerstanden (lees spoelen).

Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.

Net zoals bij 220V voeding van een 3f motor 110/220V met steinmetz in ster ;-)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 11 augustus 2019 18:47:46 schreef pamwikkeling:
Indien met aan dit serie knoop punt de STARTWIKKELING (lees centrifugaal schakelaar + start condensator + startwikkeling) verbindt, en de andere zijde van de startwikkeling verbindt met L1 of N dan krijgt met netjes 115 Volt over de startwikkeling en kan een 120V condensator gebruikt worden.

Geinig! Verder is het zo dat je dan ook nog eens een beter driehoekige excitatie krijgt dan met botweg een condensator tussen de L1 en startwikkeling!

De draairichting moet je bepalen door de startwikkeling ofwel aan de L ofwel aan de N te hangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste,

Bedankt voor jullie talrijke antwoorden veel mensen stellen zich hier wel wat vragen over. Ik was dit weekend in Parijs en iemand heeft mij bezig gehouden dat ik geen tijd had om mijn laptop of tablet vast te nemen. Mijn excuses hiervoor.

Terzake:
Kolomboormachine is hier gekocht geweest. Draait op 220v en er staat geen transformator op.

Aanloop of bedrijfscondensator:
Ook lijkt de motor een standaard 3 fase motor. Dus denk ik niet dat deze een centrifugaal schakelaar of dergelijke heeft. Of kan dit wel? Anders kan ik het eens gaan nameten dat de spanning wegvalt over deze condensator als deze op toeren is.

Ik was ook als eens opzoek geweest naar een condensator bij de lokale electroinca boer. Deze trok nogal rare ogen als ik 150µF uitsprak. Hij toonde mij een 100µF in formaat. Deze was echt wel enorm kwa afmetingen tov deze die ik had. De 150µF zou nog groter zijn.

Verder ben ik bij men grootvader eens gaan rommelen en ik heb daar een andere condensator (deze heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de originele) gevonden met dezelfde karakteristieken. 150µF 120VAC. Deze is van volledig plastic. Zou ik deze er eens durven aanhangen?

Verder eens rond gekeken op Farnell:
https://uk.farnell.com/kemet/150ms22acma1std/cap-150-f-220va...dp/2759887
PDF: http://www.farnell.com/datasheets/2752610.pdf?_ga=2.12833549...1564391768
Zou deze misschien wat zijn.
Wat mij opvalt is dat deze ook een ventilatie gaatje heeft. Dat heeft deze ook. Maar dat hebben die dikke witte niet.

Verder heb ik ook een foto geüpload van het kenteken plaatje van de motor.

maartenbakker

Golden Member

Die Kemet is wel geschikt.

De oude elco die je nog vond, zal wel gedeformeerd zijn. Dan is een enkele keer de motorstroom erdoorheen jagen al voldoende om hem definitief om zeep te helpen. Ik denk dat je hem kunt proberen te formeren door en 2 kanten op een stroombegrensde gelijkspanning op te zetten. Gelijkgerichte netspanning met een weerstand van 100k in serie ofzo. Eerst een kant op formeren dan de andere kant op formeren.

Maar een nieuwe condensator lijkt me een beter plan.

Het overdrukventiel (vent is hier dus geen ventilatie) zit alleen op elco's. Die grote witte zullen foliecondensatoren zijn. Die zijn droog en hoeven dus ook geen stoom af te blazen als er iets misgaat.

Ik ben wel benieuw naar je metingen. Het lijkt me fysiek onmogelijk dat het een bedrijfscondensator is, dan was hij al lang stuk geweest. Zie ook die Kemet die maar voor enkele honderden uren gebruik gespecificeerd is.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ben wel zeker dat je een 120VAC condensator hebt, geen elco..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2019 21:55:31 schreef testman:
ben wel zeker dat je een 120VAC condensator hebt, geen elco..

Jij bent er zeker van, maar ik niet. Het hele punt is dat deze aanloopcondensator een elco is; staat er ook gewoon op. Een foliecondensator met deze capaciteit en werkspanning is te groot en een elco heeft op deze plek alsnog een redelijke levensduur.

Om spraakverwarring te voorkomen, als ik het in het algemeen over een condensator heb, kan ik ook een elco bedoelen. Als er onderscheid nodig is noem ik wat jij een condensator noemt, een foliecondensator.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De motor is dus ongeveer 1/3e kW. We verwachten dus een steinmetz-condensator van rond de 22uF. 150 is fors meer. Zou ie startcondensator zijn en tijdens de start door zijn hoge capaciteit de spanning lager dan verwacht houden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jij bent er zeker van, maar ik niet. Het hele punt is dat deze aanloopcondensator een elco is; staat er ook gewoon op. Een foliecondensator met deze capaciteit en werkspanning is te groot en een elco heeft op deze plek alsnog een redelijke levensduur.

Om spraakverwarring te voorkomen, als ik het in het algemeen over een condensator heb, kan ik ook een elco bedoelen. Als er onderscheid nodig is noem ik wat jij een condensator noemt, een foliecondensator.

hoe je daar bijkomt weet ik niet, maar een elco heeft sowiso polariteits aanduidingen, die van ts niet.

vandaar een elco, die zijn voor DC en een condensator waar VAC opstaat zijn voor wisselspanning geschikt, daar ben ik ook duidelijk zat in..

[Bericht gewijzigd door testman op 13 augustus 2019 08:24:46 (44%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bipolaire elco, dacht dat je die wel zou kennen. Zitten ook in scheidingsfilters van luidsprekers.

Lees anders voor de zekerheid even de startpost (inclusief spelfout) en de foto van de elco (zonder spelfout).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 augustus 2019 12:39:19 (37%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Stefferke,

Op de "kentekenplaat" staat bij PHASE een 1 volgens mij en geen 3.
Lijkt me geen steinmetz.
Motor is verder een 220Vac 4Amp.
Tenminste dat is wat ik er van maak. :)

Denk dat Pamwikkeling toch aardig in de buurt zit, gezien de werkspanning van condensator.

Kan je een foto maken van het aansluitingen in de motor ?

Ik ga kijken dat ik morgen of overmorgen aan foto's kan geraken.
Voor de condensator komen er op een bepaalde plaats 2 draadjes uit de behuizing. Ik zelf heb nog niet echt gekeken hoe de 220V daar binnenkomt.

Binnenkort meer.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je er wel vrij zeker van kunt zijn dat de condensator die je linkt het probleem oplost. De uitleg van pamwikkeling zal kloppen of extreem dicht in de buurt komen. Tenzij ik zelf nog nieuwsgierig was naar de verdere constructie, zou ik die elco erin zetten en het ding gaan testen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 augustus 2019 12:32:44 schreef maartenbakker:
Bipolaire elco, dacht dat je die wel zou kennen. Zitten ook in scheidingsfilters van luidsprekers.

Lees anders voor de zekerheid even de startpost (inclusief spelfout) en de foto van de elco (zonder spelfout).

er staat for motor starting op die condensator, en ja ik ken bipolaire condensatoren wel, je kunt er ook 1 maken door de dubbele capaciteit te nemen en met de plussen tegen elkaar te monteren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de ventilator kap, ventilator en achterste motor deksel verwijdert, zal je aan de binnenzijde van het achterste motor deksel een centrifugaal schakelaar vinden.

Het probleem bij deze motoren is dat die centrifugaal schakelaar vaak hapert en dus niet uitschakeld. Hierdoor wordt de START condensator beschadigd.

Dus dit probleem eerst oplossen....

er staat for motor starting op die condensator,

Dan lees je wel selectief. Er staat wel iets meer dan dat op.

Er staat "Tatung electrolytic condenser for motorstarting ...."

Een condensor is het zeker niet dat vind je terug in koel/ vries installaties. Maar electrolytic verwijst toch gewoon naar een elco. Maar feitelijk maakt het ook niet zo heel veel uit. of het nu een folie of elco is het echte vreemde aan de constructie is toch wel de lage werk spanning van de condenser.

maartenbakker

Golden Member

Het is wel degelijk een condensor, of noem je zo'n ding in het Nederlands ook een capaciteit zoals onze zuiderburen soms doen?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oeps. Mijn Engels is blijkbaar niet al te best. Had even niet door dat daar in Engelstalige landen geen condensator kennen :).

maartenbakker

Golden Member

Condensator betekent precies hetzelfde als condenser ;)

Maar tegenwoordig noemen ze het meestal een capacitator, maarja wat wil je van mensen die een tension een voltage noemen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."