Kopie van onbestucte printplaat maken

Je hoeft er geen Photoshop voor te kopen. Lijkt me nogal overkill voor zo'n simpele bewerking. Is duur ook. Het kan ook makkelijk met bv Paint.net of zo.
Ik denk dat je een flood fill (het gekantelde emmertje met verf) kunt doen op de sporen, met zwart. Hetzelfde met wit op het lichte epoxy.
Andere optie is misschien converteren naar zwart/wit, maar ik denk dat dat minder mooi wordt. Kwestie van proberen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op 11 augustus 2019 20:52:25 (17%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

is dit wat je wilt?

ik heb paint.net gebruikt, menu aanpassen-> kleur verminderen.
daarna menu aanpassen->curven:

hiermee pas je als het ware het contrast aan, maar nu kun je het geleidelijker maken (zoals een histogram)

GMT+1

Op 11 augustus 2019 21:12:37 schreef Progger:
is dit wat je wilt?

[bijlage]

ik heb paint.net gebruikt, menu aanpassen-> kleur verminderen.
daarna menu aanpassen->curven:

[bijlage]

hiermee pas je als het ware het contrast aan, maar nu kun je het geleidelijker maken (zoals een histogram)

Dat is een behoorlijk goed resultaat! Sporen zijn wat rafelig, en soms ontbreekt er wat, maar sporen lijken nergens doorbroken. Qua geleiding moet dit wel werken.

De scan zou misschien beter kunnen als ik de beschermende soldeerlaklaag er afhaal met isopropanol en de printsporen goed schoonmaak. Knap dat dat filter OOK het rode cirkelvormige merkje eraf haalt.

De afbeelding hieronder was 30 seconden werk.
Je kan de afbeelding omzetten in grijstinten( optie kleur verminderen) maar dat maakt het contrast iets minder.

Je kan met de kleur vervanger (rode en blauw e stip) de achtergrond "wegpoetsen".

Iets meer werk, maar speel eens met de gevoeligheid, maakt een hoop verschil.

GMT+1
Shiptronic

Golden Member

Als je windows hebt, heb je ook paint 3D, die is hier ook erg goed in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Sommige scanners maken van een vierkant/rechthoek een ruit/parallellogram. Dat kan je in PS wel rechtzetten, maar hoe het met de maatvoering gaat, durf ik niet te zeggen.
Je kunt d scan eventueel in en vector tekenprogramma overtrekken als je tenminste een bitmap kan importeren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Op 11 augustus 2019 21:51:22 schreef gdb:
De scan zou misschien beter kunnen als ik de beschermende soldeerlaklaag er afhaal met isopropanol en de printsporen goed schoonmaak.

Dat betwijfel ik. Je klaagt over "rafelige randen". Er zijn op de randen altijd pixels waar half spoor half geen-spoor in gedetecteerd is. Als er dan 100 van die pixels op een rij zitten dan zijn er altijd een paar die de ene en een paar die de andere kant op vallen. Die rafeltjes blijf je houden. Als je de scan op hoge resolutie maakt, bijvoorbeeld 600 of 1200 dpi, dan krijg je ze kleiner dan dat je zou kunnen afdrukken (300 - 600dpi?).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij een scan hangt het er ook vanaf wat de echte scan resolutie is. Vaak is die kleiner dan wat de scanner als maximale opgeeft.

Als de print niet al te groot is, gewoon op nieuw tekenen. Het voorbeeld heb je. BOM heb je ook. Even de netlist uitvlooien voor het schema. Heb je dat ook wordt het nog eenvoudiger.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Ik heb de PNG van Progger door een online vectorizer gehaald.

Je krijgt dan wat meer een '70's look' PCB met minder strakke lijnen, maar je bent wel van de rafelige randen af

Uiteraard zijn er tig sites die dat bieden maar ik heb ff snel https://www.autotracer.org/ gebruikt

Op 12 augustus 2019 09:23:31 schreef buckfast_beekeeper:
Bij een scan hangt het er ook vanaf wat de echte scan resolutie is. Vaak is die kleiner dan wat de scanner als maximale opgeeft.

Als de print niet al te groot is, gewoon op nieuw tekenen. Het voorbeeld heb je. BOM heb je ook. Even de netlist uitvlooien voor het schema. Heb je dat ook wordt het nog eenvoudiger.

De print is zeer fors van omvang...

Op 12 augustus 2019 10:37:11 schreef DJSmiley:
Ik heb de PNG van Progger door een online vectorizer gehaald.

Je krijgt dan wat meer een '70's look' PCB met minder strakke lijnen, maar je bent wel van de rafelige randen af

Uiteraard zijn er tig sites die dat bieden maar ik heb ff snel https://www.autotracer.org/ gebruikt

Wow, dat ziet er strak uit! Tja, 70's look, dat maakt me niet uit, als het maar allemaal klopt.

PS: ik had beter de complete PDF's als voorbeeld kunnen geven, dan was ik nu meteen klaar ;-)

Thevel

Golden Member

bprosman

Golden Member

Wat ik altijd doe als ik bijvoorbeeld een Elektuur print wil namaken is op transparant een raster printen op 0.1" (Ouderwetse printen zitten zelden op een hogere resolutie dan 0.05") , dit er overheen plakken, scannen en dan wat Hugo zegt, natekenen in Sprint-Layout.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 augustus 2019 15:10:02 schreef gdb:
[...]Wow, dat ziet er strak uit! Tja, 70's look, dat maakt me niet uit, als het maar allemaal klopt.

PS: ik had beter de complete PDF's als voorbeeld kunnen geven, dan was ik nu meteen klaar ;-)

sterker nog, we hebben je tips gegeven om het zelf te kunnen. ik ben benieuwd of je het resultaat kunt plaatsen?

GMT+1

Op 12 augustus 2019 15:10:02 schreef gdb:
[...]Wow, dat ziet er strak uit! Tja, 70's look, dat maakt me niet uit, als het maar allemaal klopt.

kloppen doet het niet helemaal: een poitioneringskruisje bovenaan is een track/kortsluiting geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 augustus 2019 20:59:32 schreef Progger:
[...]

sterker nog, we hebben je tips gegeven om het zelf te kunnen. ik ben benieuwd of je het resultaat kunt plaatsen?

Zeker, het is duidelijk. Linksom of rechtsom zal het altijd nog wel wat edit-werk vergen, maar dat maakt niet uit.

Op 13 augustus 2019 07:02:30 schreef rew:
[...]kloppen doet het niet helemaal: een poitioneringskruisje bovenaan is een track/kortsluiting geworden.

Ja, ik zie het nu ook, dacht dat dit dingen altijd aan de zijkant zaten... Anyway, dan is wel weg te poetsen.I.p.v. scannen naar PDF,kan die multi-functional ook scannen naar JPG, da's makkelijker editen in Paint.

buckfast_beekeeper

Golden Member

jpg is zowat het slechtste als je het nog wil bewerken. jpg is lossy comprimeren. Ik zou dan eerder naar bitmap (bmp) of tiff scannen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

JPG is lossy. Dat wel. Maar in dit geval helemaal niet zo lossy dat het niet meer bruikbaar is. Als je een harde threshold er overheen haalt verlies je nog veel meer bits aan informatie. Dus wat zeur je nu over "loss"?

De PDF bevat intern ook gewoon een JPG trouwens. Maar dan weet je dus niet meer waar de pixels zitten. Dan krijg je bijvoorbeeld rare effecten als je hem op 290 DPI zou converteren naar een bitmap. (waarom zou je KIEZEN voor 290 DPI? Nou, omdat je soms niet KIEST. Stel de scan is door een amerikaans apparaat gemaakt die een letter-formaat PDF aflevert die je dan schaalt naar A4 en dan op 300DPI converteert. Tuurlijk allemaal dingen waar als je het zelf moet doen niet voor zou kiezen, maar het zou zomaar vrijwel vanzelf kunnen gaan met huidige programmatuur).

Ik gebruik voor dit soort dingen het programma gimp. Het is net zoiets als fotoshop alleen opensource. En tegenwoordig draait het ook op Windows.

maartenbakker

Golden Member

JPG van voldoende kwaliteit zal wel geen dingen verliezen die je nodig hebt, maar details zoals gaatjes zijn de eerste die gaan wieberen.

PDF ondersteunt inderdaad JPG maar ook o.a. PNG, dus als je niet weet hoe hij tot stand gekomen is, is het gebruikte formaat niet helemaal zeker.

Hoe dan ook zou ik voor PNG of bijvoorbeeld TIFF gaan voor dit soort bewerkingen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

JPEG, PNG, Tiff gecomprimeerd vertonen ALTIJD verlies. Logisch als je je realiseert dat informatie verliest door bits uit te vlakken.
Je kunt in ieder geval het verlies verkleinen door de mate van compressie laag te houden. Welk programma algoritme heeft, weet ik niet, wel dat PNG voor lijnwerk beter is dan JPEG. Voor JPEG is dat modus 10. JPEG vertoond overigens in meer of mindere mate iets wat op 'schuim' lijkt langs de randen en wel des te meer naar mate je sterker comprimeert.
PCD (Photo CD) van Kodak neigt soms naar banden in het kleurverloop of vierkantjes.
Inderdaad zijn TIFF en BMP ongecomprimeerd het beste, maar dat geeft en een bitmap van rond de 35MB voor en A4-tje in 8 bits kleur.
Het beste resultaat geeft 'line art' met een resolutie van minimaal 600dpi, in combinatie met een printer, die randverscherping uitvoert, meestal een laserprinter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
maartenbakker

Golden Member

Dat klopt niet. PNG en TIFF gebruiken lossless compressie. Er worden dus geen details uitgevlakt. Voor lijnen en vlakken geeft dat een goede compressie, vergelijkbaar met ZIP (en ook deels op basis van dezelfde algoritmes zoals Lempel-Ziv; uit een zipje verdwijnen trouwens ook geen stukken van bestanden).

Voor foto's win je er weinig mee, vandaar dat je daar dus wel details gaat uitvlakken. Door het laagdoorlaatfilter dat ook ergens tussen de door JPEG gebruikte algoritmes zit, zijn dingen als gaatjes en dunne lijntjes vaak de eerste slachtoffers. Ook krijg je dithering en blokvorming rond kleurovergangen. Als je de kwaliteit hoog genoeg zet, zal het voor een printplaat nog wel gaan, maar het is absoluut niet ideaal.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jochem

Golden Member

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 13 augustus 2019 18:04:46 schreef Tidak Ada:
JPEG, PNG, Tiff gecomprimeerd vertonen ALTIJD verlies.

ONJUIST. JPG comprimeert door in het frequentiedomein de "onbelangrijke" componenten weg te laten. PNG en TIFF comprimeren door herhalingen uit te buiten om ALLE informatie met minder bitjes op te slaan. Je kan een text met weggelaten klinkers nog best lezen. Je kan een boek kleiner maken door alle klinkers weg te laten (gaat best, maar soms lastig te begrijpen wat er stond), of je kan kleiner of dichter op mekaar afdrukken. Dat laatste is wat PNG en TIFF doen.

Ik heb een screenshot van het zwart-witte nog-gerafelde ding genomen daarna als JPG bewaard. Dit met 10% als kwaliteitsetting. Dan krijg ik inderdaad iets aan verliezen. De helft van de "verloren boorgaatjes" komt door de jpg compressie, de andere helft zat ook niet in het origineel. Maar 10% is een BELACHELIJK lage setting. Ik gebruik meestal 95%. Dan wordt ie 5x groter, maar zie je ineens de jpg artefacten niet meer. Dus met een normale JPG kwaliteitssetting verlies je geen belangrijke informatie. Met een belachelijk lage setting begin je 1) wat te zien, en 2) inderdaad gaan de gaatjes eerst. De rest blijft prima.

Ohja. Voor het perfect zwart-wit plaatje, met veel herhaalde pixels (100% zwart of 100% wit) is PNG een prima compressiemethode. Die is IETS kleiner dan de 10% JPG!

[Bericht gewijzigd door rew op 13 augustus 2019 22:02:22 (39%)]