Electrische onkruidverdelger

Dit topic is gesloten

Hallo allemaal.
Ik ben aan t experimenteren om een electrische onkruidverdelger te maken voor hardnekkig onkruid.
Vooraf wil ik eerst vertellen dat ik me zeer goed bewust ben van de hoge spanningen die uit n magnetron trafo komen.
Ik heb dus geexperimenteerd met een magnetrontrafo en dan sec zijde de uitgang dmv krokodillenklemmen aan het onkruid bevestigd...rvs aardepin ernaast en dan zie je de plant knetteren en alles word tot moes gekookt...dus voor zover werkt het.
Nu denk ik dat ik 6 a 7000 volt nodig zal hebben om ervoor te zorgen dat ik de aardepin niet continu bij de wortel hoef te steken.ik.zou graag zien dat ik minstens eenn straal van n meter kan bewerken met meerdere klemmen aan t onkruid.
Nu komt mijn vraag,om 6000 volt te krijgen,kan ik 3 magnetrontrafos in serie zetten?(alleen de secundaiere kant zet ik in serie, de primaire kant krijgt elke trafo 230 volt).
Als dit allemaal goed werkt ga ik het netjes uitwerken met de nodige beveiligen erbij zodat het minder gevaarlijk is.

Zet je dan een Waarschuwingsbord voor oa mens en kinderen?? :(
En wat gebeurt er men onze huisdieren kat, hond e.d.? :(
Levensgevaarlijk idee 8)7
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Mn uiteindelijke idee is om zelf heel bewust de stroomstoot te geven d.m.v. een handsvat met stok en daar mn onder spanning staande rvs pin.
Ik ben me heel goed bewust van de gevaren.graag heb ik antwoord of het mogelijk is de secundaire zijde in serie te zetten en de primaire zijde parallel op 230 volt.
Nu heb ik 2kV ,dan gaat t wat langzamer.mijn idee is dat het met 6kV een stuk sneller gaat zodat ik niet mn spanningsvoerende leiding onbewaakt hoef te laten liggen.

Hubie

Special Member

Het idee is niet nieuw:https://www.parool.nl/amsterdam/gemeente-gaat-japanse-duizendknopen-el…

Ik zou wel de boel even afbakenen met een lint voordat er doden gaan vallen.
Edit:Dit is een doordenkertje. ;-)

Het in serie zetten van meerdere, meer dan twee is niet zo makkelijk.
Omdat één van de twee secundaire aansluitingen van een MOT is verbonden met het trafo blikpakket.
Je zou er dus wel twee maar geen drie of vier zo maar in serie kunnen zetten.
Mits je natuurlijk die secundaire trafo verbinding los van het blikpakket maakt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 12 augustus 2019 22:13:33 schreef bassie81:
Mn uiteindelijke idee is om zelf heel bewust de stroomstoot te geven d.m.v. een handsvat met stok en daar mn onder spanning staande rvs pin.
Ik ben me heel goed bewust van de gevaren.graag heb ik antwoord of het mogelijk is de secundaire zijde in serie te zetten en de primaire zijde parallel op 230 volt.

klinkt toch gevaarlijk. de spanning zou enkel mogen komen als je bvb op knoppen duwt met beide handen, zodanig dat je intussen niks anders aanraakt.. gaat anders vroeg of laat fout.

magtrafo's hebben een zijde van de secundaire aan aarde. (trafoblik) Je zou die verbinding moeten losmaken om in serie te zetten met de volgende , en dan nog een keer. vraag is of de isolatie ertegen kan..want op de wikkeling verst van de aardpin gaat een hoge spanning tov de geaarde kern staan.

primaire parallel schakelen is geen probleem.

Op 12 augustus 2019 21:57:15 schreef bassie81:
Hallo allemaal.
....

Kan je niet beter een geit kopen?
Veel milieuvriendelijker en veiliger dan 6kV.
Wel af en toe de geit verzetten ;-)

primaire parallel schakelen is geen probleem.

In principe kan dat, MAAR dan moet je wel twee identieke trafo's hebben met twee precies dezelfde uitgangsspanningen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 12 augustus 2019 23:30:15 schreef Martin V:
[...]
In principe kan dat, MAAR dan moet je wel twee identieke trafo's hebben met twee precies dezelfde uitgangsspanningen.

??? er hangen hier minstens tien trafo's aan het net (parallel dus) met totaal verschillende primaire wikkelingen en andere uitgangspanning.. Zie het probleem niet :-)

vergeten

Golden Member

Op 12 augustus 2019 23:30:15 schreef Martin V:
[...]
In principe kan dat, MAAR dan moet je wel twee identieke trafo's hebben met twee precies dezelfde uitgangsspanningen.

Terug naar start en nogmaals lezen wat je hier schreef, onzin. :)

Op 12 augustus 2019 21:57:15 schreef bassie81:

Als dit allemaal goed werkt ga ik het netjes uitwerken met de nodige beveiligen erbij zodat het minder gevaarlijk is.

Binnenkort "bassi, op CO was i" RIP, ik hoop het nie slecht plan bassie! :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Je krijgt dan een mooi onderschrift onder je naam. Waar bij donateurs iets staat als "Golden Member" staat er bij mensen die nooit meer kunnen doneren "Overleden". Op het transistorforum gebruik ik unicode teken 2020 (een dolk, niet te verwarren met het latijnse kruis) achter de naam. Helaas onlangs nog moeten doen, hoewel dat niet door een electronica-ongeluk kwam gelukkig.

Dat gezegd hebbende, is een brander of stomer minstens zo effectief en een stuk veiliger.

P.S. Ik denk dat de isolatie tussen de trafo's onderling en tussen de trafo's en het net, de grootste problemen zijn. De isolatie tussen secundair en net is waarschijnlijk berekend op niet meer dan 5kV (hoogspanning+netscheiding), terwijl je met je serieschakeling al richting 6,5kV komt, of 8kV als je de normaal voor geaarde apparaten vereiste netscheiding meerekent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 12 augustus 2019 23:25:28 schreef ohm pi:
[...]Kan je niet beter een geit kopen?
Veel milieuvriendelijker en veiliger dan 6kV.
Wel af en toe de geit verzetten ;-)

OT\Maar zo'n geit die schijt,dus mest, met als gevolg dat het onkruid harder gaat groeien dan de geit het op kan eten. ;-)

Dr zitten wel goede antwoorden tussen die ik wel kan plaatsen.zoals de isolatie van de secundaire kant naar het blikpakket.want bij de laatste trafo is de spanning wel erg hoog en de kans dat de spanning doorslaat naar de primaire zijde levert weer andere problemen op.
Ik laat het bij 1 trafo en wellicht dat ik deze ooit nog ns uitwerk.
Bedankt alvast voor de reacties en bezorgdheid.

verigens komt dit idee vooral na het het lezen van n stuk over de "rootwave".dit is een bedrijf die electrische onkruidverdelgers maakt.
Zasso maakt ze ook, alleen dan voor op n trekker.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 21:25:55 (20%)

pa3gws

Golden Member

Die trafo is levensgevaarlijk speelgoed.
1 vergissing en er vallen doden!!!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

eea is te afhankelijk van grond vochtigheid, je hoeft maar te dicht bij een nat muurtje of struik te staan en je krijgt een lel. levensgevaarlijk dit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2019 05:44:54 schreef bassie81:
Ik laat het bij 1 trafo en wellicht dat ik deze ooit nog ns uitwerk.

Dit is een alleskiller, dacht eerst dat dit om een grap ging om reacties los te maken maar niet dus, ongelofelijk...

LDmicro user.

Het is maar goed dat er forums als deze bestaan zodat we onze kennis of het gebrek daaraan kunnen delen.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2019 09:35:08 schreef bassie81:
Het is maar goed dat er forums als deze bestaan zodat we onze kennis of het gebrek daaraan kunnen delen.

Het gebrek is geheel aan jou zijde. :)

Levensgevaarlijk idee, zeker als je niet weet waar je mee bezig bent. En dat weet je blijkbaar niet, anders stelde je de vraag niet hier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Je moet wel heel erg dom en onverantwoordelijk zijn om maar te overwegen zoiets te maken. Of het is een 13 jarige wat het nog erger maakt.
Het probleem is, hoe dommer ze zijn, hoe meer ze overtuigd zijn van hun eigen kunnen en hun gelijk.
Bovendien heeft bassie net het geniale idee van de eeuw gehad.
Niets zal hem daarvan kunnen afbrengen.

Jammer, maar alle terechte waarschuwingen zullen in de wind geslagen worden en deze idioot zal gewoon zn zin doordrijven met levensgevaar als gevolg.

de enige gepaste reactie is dat een mod dit topic sluit.

mvdk

Golden Member

Gebruik zo'n ding:

daar kunnen ook vreselijke ongelukken mee gebeuren, maar die zijn overzichtelijk.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2019 05:44:54 schreef bassie81:
Dr zitten wel goede antwoorden tussen die ik wel kan plaatsen.zoals de isolatie van de secundaire kant naar het blikpakket.want bij de laatste trafo is de spanning wel erg hoog en de kans dat de spanning doorslaat naar de primaire zijde levert weer andere problemen op.
Ik laat het bij 1 trafo en wellicht dat ik deze ooit nog ns uitwerk.
Bedankt alvast voor de reacties en bezorgdheid.

Het probleem is waarschijnlijk dat je zelf niet bezorgd bent. Een ander probleem is dat je sommige antwoorden niet kunt plaatsen; meestal zijn uitdagende antwoorden de informatiefste.

Wat ook interessant kan zijn, is als je linkjes hebt van de systemen die jouw inspiratie vormen. Dan is misschien uit te vissen wat voor specifieke maatregelen die nemen om de minst overzichtelijke sterfgevallen tijdens gebruik te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 augustus 2019 20:07:49 schreef grotedikken:
Je moet wel heel erg dom en onverantwoordelijk zijn om maar te overwegen zoiets te maken. Of het is een 13 jarige wat het nog erger maakt.
Het probleem is, hoe dommer ze zijn, hoe meer ze overtuigd zijn van hun eigen kunnen en hun gelijk.
Bovendien heeft bassie net het geniale idee van de eeuw gehad.
Niets zal hem daarvan kunnen afbrengen.

Jammer, maar alle terechte waarschuwingen zullen in de wind geslagen worden en deze idioot zal gewoon zn zin doordrijven met levensgevaar als gevolg.

de enige gepaste reactie is dat een mod dit topic sluit.

Wel een beetje erg jammer dat ik meteen als dom en onverantwoordelijk word neergezet.ik vroeg alleen of het technisch gezien mogelijk en verantwoord is om dergelijke trafos de secundaire kant in serie te zetten...vanwege de hoge spanning zou het kunnen doorslaan naar t blikpakket en de primaire kant.dit was voor mij het juiste antwoord om het idee van trafos in serie te zetten aan de kant te zetten.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik electrisch en electronisch erg bij ben, ook wat betreft 230v en 400v.ik ken de gevaren en heb mn verantwoordelijk genomen om dit vraagstuk hier neer te leggen.ik vroeg niet of ik dom of onverantwoordelijk ben.
Voor diegene die nieuwsgierig is geworden;.

Mn eerste prototype ga ik zeker niet slopen,dit ding ga ik netjes uitwerken in n fraaie kunstof box,met relais aan de primaire zijde, zodat ik met 12vdc dit relais kan aansturen .dit allemaal netjes via n lans zodat ik erbij kan blijven staan.
Ook stond er n tip bij over vochtige grond, ook een hele goeie,rubber laarzen lijkt mij hier de perfecte oplossing.
Dus alsnog ben ik blij deze vraag gesteld te hebben, maar reacties zoals voorgaand hoeven jullie niet meer door te geven.bruikbare en nuttige tips zijn welkom, gezeur over hoe dom dit idee is, laat ze lekker achterwege.

http://ramm.nl/ramm-onze-merken/rootwave/

Dit is mijn inspiratiebron...deze werkt met 7kV.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 augustus 2019 21:27:11 (2%)

Nou goed dan, een nuttige en bruikbare tip: zie bijtijds in hoe dom en gevaarlijk dit idee is en laat het varen vooraleer er (ernstige) ongelukken gebeuren!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

rubber laarzen lijkt mij hier de perfecte oplossing.

Die zijn goed om de voeten droog te houden in nat gras.
Als isolatiemiddel bij de spanningen waar het hier over gaat, zijn ze onbetrouwbaar.

Dit topic is gesloten