Vraagje flip-flop circuit

Hallo techneuten,

Kunnen jullie me helpen met het volgende circuit? Er zit namelijk iets fout, want hij werkt niet, en ik kan er maar niet uit komen wat dat is!
Circuit:

Voorbeeld:

Eigen poging:

Kan het zijn dat er een IC kapot is? Ik heb het ook met een andere soortgelijke IC geprobeerd (555-timer), maar dat bracht geen verbetering.
Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Bram Middendorp

Shiptronic

Golden Member

Ik vermoed dat een wisselschakelaar hier geen handige keus is. Maar wat werkt er niet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb dit circuit uit het boek ‘Elektronica voor Dummies’. Daarin wordt bij deze uitgelegd hoe een bistabiele multivibrator werkt. Daarbij werd dit circuitje gebruikt, en een wisselschakelaar moest er ook in.
Het is de bedoeling dat de led kan schakelen. Wat er precies gebeurt weet ik nog niet. Ik denk dat met de triggerstand het ledje aangaat en met de resetstand het ledje eerst uit en dan weer aan.

Verplaats de twee draadbruggen rechts, de voeding en gnd, helemaal naar links.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 13 augustus 2019 15:36:28 (12%)]

Op 13 augustus 2019 15:35:01 schreef rbeckers:
Verplaats de twee draadbruggen rechts, de voeding en gnd, helemaal naar links.

Gedaan, maar heeft dat veel zin?

Shiptronic

Golden Member

Kan je een scherpere foto posten, op het huidige plaatje is geen draadje te volgen ook kan ik de oriëntatie niet herkennen. Wat soms een Instinker is : niet bij alle beadbord bordjes zijn de voedingslijnen door verbonden, maar zitten er onderbrekingen in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Op 13 augustus 2019 15:35:01 schreef rbeckers:
Verplaats de twee draadbruggen rechts, de voeding en gnd, helemaal naar links.

Dat is leuk bedoeld, maar slaat de plank mis omdat je niet verteld waarom.
Vrijwel alle breadboardjes hebben in de 'voedingslijnen' een onderbreking in het midden. Als je daar niet op bedacht bent kom je dit soort problemen tegen.

@%#! ik moet toch sneller leren typen...

TOEVOEGING:
We kunnen ook niet echt uitmaken welk type schakelaar er is gebruikt, niet alle omschakelaars hebben de common in het midden. Toegegeven, dat zijn er niet zoveel, maar toch...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op 13 augustus 2019 15:42:58 (17%)]

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ging er vanuit dat die onderbrekingen in de voedingslijnen bekend waren.

Wat niet goed te zien is of de led goed geplaatst is.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 13 augustus 2019 15:46:36 (28%)]

-

[Bericht gewijzigd door rwk op 13 augustus 2019 15:51:06 (100%)]

Thevel

Golden Member

Op 13 augustus 2019 15:39:46 schreef fatbeard:
Vrijwel alle breadboardjes hebben in de 'voedingslijnen' een onderbreking in het midden.

Bij oudere breadboardjes is dat idd vaak het geval.
Bij nieuwe breadboardjes waarbij de voedingsbanen rood en blauw gemarkeerd zijn lopen de banen gewoon door. (ik ben er zelf nog niet een tegen gekomen die wel onderbroken is)

Zo beter?
Het ledje zit volgensmij wel goed. Ik heb beide kanten al geprobeerd.

De linkse 10k weerstand zit niet aan de + van de voeding.

Gedaan, maar werkt helaas nog steeds niet...

Jochem

Golden Member

Het is ook heel verwarrend dat je de op het breadboard aangegeven + en - aansluitingen verkeerdom gebruikt.

Dus de rechter 10K zat wel aan de +, maar de linker niet.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ik denk toch dat er in het midden van je bordje nog moet worden door verbonden als ik de kleur van de roode en blauwe lijn volgt, ook de kleur is daar onderbroken. Dus alle aansluitingen op de linkse kant houden.

Op 13 augustus 2019 16:01:18 schreef Jochem:
Het is ook heel verwarrend dat je de op het breadboard aangegeven + en - aansluitingen verkeerdom gebruikt.

Dus de rechter 10K zat wel aan de +, maar de linker niet.

Ik heb het circuit precies zo opgebouwd zoals in het boek stond...

Op 13 augustus 2019 16:05:48 schreef Kees.s:
Ik denk toch dat er in het midden van je bordje nog moet worden door verbonden als ik de kleur van de roode en blauwe lijn volgt, ook de kleur is daar onderbroken. Dus alle aansluitingen op de linkse kant houden.

Ik denk het niet, bij andere circuitjes werkt het wel normaal.

Volgens de opdruk toch duidelijk wel (rood/blauw onderbroken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

De rode en de blauwe lijn zijn onderbroken, dus de verbinding is daar ook onderbroken. Ik heb zelf ook zo'n bordje. Voor de zekerheid zou ik toch maar even meten.

Frederick E. Terman

Golden Member

Wat die schakelaar betreft: het is het leukste als die terugveert naar een middenstand.
Je ziet dan dat als je hem even naar trigger beweegt en dan weer terug naar het midden, de led aangaat en blijft branden.
En als je de schakelaar even naar reset beweegt en dan weer terug naar het midden, de led uitgaat en uit blijft.

Zie ook hier, kijk onder 'Bistable 555 Timer (flip-flop)'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 augustus 2019 16:27:10 schreef Brammiddendorp:
Ik heb het circuit precies zo opgebouwd zoals in het boek stond...

Dat is dus niet waar, want die linker 10k weerstand zit echt niet goed (kijk maar naar het schema).
Werkt het inmiddels wel?

Leer toch eens met een voltmeter werken vooraleer tig IC's te proberen want aan dat schema is er niets dat vanzelf veranderd.
Ik meet die spanning daar en die daar en de uitgang is dat, je kunt niet geloven hoeveel je ervan opsteekt en hoeveel fouten je ontdekt als het niet werkt.
Ook dat is analyseren ;)

LDmicro user.

Op 13 augustus 2019 16:51:24 schreef rob040:
[...]
Dat is dus niet waar, want die linker 10k weerstand zit echt niet goed (kijk maar naar het schema).
Werkt het inmiddels wel?

Nee, ik heb die weerstand verplaatst en het werkt nog steeds niet...

Op 13 augustus 2019 16:40:45 schreef KlaasZ:
De rode en de blauwe lijn zijn onderbroken, dus de verbinding is daar ook onderbroken. Ik heb zelf ook zo'n bordje. Voor de zekerheid zou ik toch maar even meten.

Aah, jullie hebben gelijk! Ik moest ze gewoon een stukje opzij schuiven :)
Het ledje gaat nu aan in de trigger stand en uit in de reset stand. Meer gebeurt er niet.
Klopt dit?

Begin nou eens met meten. De spanning van de batterij moet binnenkomen op pin 1 en 8 van het IC.
Dat is altijd het eerst wat ik doe als een schakeling niet doet wat ik verwacht, kijken of er spanning is op de plek waar je het nodig hebt.

Je hebt eerder een foto geplaatst met bijschrift: eigen poging. Daar heb je de batterij wel naar links verplaatst, maar de doorverbindingen zitten nog steeds helemaal rechts

<edit> mijn antwoord kwam net te laat, je had het probleem al opgelost.

Op 13 augustus 2019 17:03:14 schreef Brammiddendorp:
[...]

Aah, jullie hebben gelijk! Ik moest ze gewoon een stukje opzij schuiven :)
Het ledje gaat nu aan in de trigger stand en uit in de reset stand. Meer gebeurt er niet.
Klopt dit?

Ja dat klopt,
en het leuke is dat je de schakelaar helemaal weg kunt halen en dat dan de schakeling in dezelfde stand blijft staan.
Eigenlijk is het ook de bedoeling dat je een pulsje geeft op de trigger of op de reset ingang.

Dat kun je maken, neem ipv de schakelaar een draadje van de - naar de trigger (2) of reset (4). even aantippen en het blijft "staan"

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)