Vraagje flip-flop circuit

Thevel

Golden Member

Op 13 augustus 2019 16:40:24 schreef Arco:
Volgens de opdruk toch duidelijk wel (rood/blauw onderbroken)

[bijlage]

Ah, duidelijk rood/blauw gemerkt en onderbroken, blijkbaar bestaan ze toch.
Weer wat geleerd.....

Ik zet er dan altijd meteen brugjes in, anders vergeet je het volgende keer weer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 13 augustus 2019 17:08:54 schreef Toeternietoe:
[...]

Ja dat klopt,
en het leuke is dat je de schakelaar helemaal weg kunt halen en dat dan de schakeling in dezelfde stand blijft staan.
Eigenlijk is het ook de bedoeling dat je een pulsje geeft op de trigger of op de reset ingang.

Dat kun je maken, neem ipv de schakelaar een draadje van de - naar de trigger (2) of reset (4). even aantippen en het blijft "staan"

Ooh ja, interessant! Hetzelfde systeem eigenlijk maar dan zonder schakelaar (en wat simpeler ;) )

Dank jullie wel allemaal voor de hulp! Het was me nooit eerder opgevallen, dat het breadbord in twee delen was opgesplitst. Maar daar zat het probleem dan dus; op zo’n heel simpel stukje!
Bedankt!

Bram

Ik heb een bordje dat precies hetzelfde is ingedeeld. Alleen stonden er bij mij niet van die gekleurde strepen op, die heb ik er zelf op gezet nadat ik tegen hetzelfde probleem was aangelopen. Had nooit verwacht dat die voedingslijnen halverwege onderbroken waren maar bleek toch zo te zijn.

Ik begrijp ook niet goed wat het nut is (behalve dat kortere strips waarschijnlijk goedkoper te maken zijn... ;) )
Ik heb bijna nog nooit gezien dat iemand dat nodig heeft; je hebt tenslotte ook al 2 verschillende rails aan weerszijden van het breadboard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Heb even wat zitten googelen en er blijken vele websites te zijn die uitleggen wat een breadboard is en hoe je er mee moet werken. Maar tot nu toe maar 1 website gevonden die vertelt wat het nut is van onderbroken voedingslijnen, nl. het kunnen werken met meerdere voedingsspanningen. Maar het lijkt mij dat je met creatief gebruik van de aanwezige lijnen ook een heel eind komt.

Het werd hierboven al gezegd, maar volgens mij kwam ie niet over: je gebruikt de + rail voor de min, en de - rail voor de plus. Da's zeer verwarrend voor jezelf (en nu voor ons ook), en dat gaat je een keer veel geld kosten. Doe dat niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jochem

Golden Member

Ik snap wel waarom hij dat doet hoor: het plaatje uit het boek lijkt een gelijksoortig breadboard te zijn, maar die heeft de + en - rails andersom op het bordje staan. Door de zwartwit-afdruk is dat niet erg duidelijk.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.