avr kiezen

trix

Golden Member

hallo,

bestaat er een tool of een site waar je een aantal criteria's kan invullen en waar vervolgens de mogelijke AVR's getoond worden.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Omdat ik ze graag bij Farnell koop, vind ik het fijner om bij farnell te proberen die kriteria in te vullen. Nu doet Farnell dat soms heel dom. deze microcontroller heeft "SPI, I2C, UART" en de volgende "SPI, UART, USB": Zo kan je dus niet makkelijk "UART" of "USB" selecteren: je moet alle lijstjes met zoveel dingen af om te kijken of het ding wat je wilt er bij staat en dan aanvinken.

Maar waarom zou je een AVR willen uitzoeken die bepaalde dingen heeft? Neem een atmega328 of als dat niet genoeg is een 2560. Koop de bijbehorende arduino en ontwikkel voorlopig daarmee.... Als je product tzt in veel exemplaren gemaakt moet gaan worden, dan is het tijd om even te kijken of er een goedkopere processor op kan.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 14 augustus 2019 20:02:51 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
trix

Golden Member

precies, en in dat stadium zit ik nu :)

belangrijkste eisen:
- treu hole
- min. 16 i/o pinnen
- goedkoop
- makkelijk verkrijgbaar ook in de nabije toekomst

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Bij de parametric search van Microchip kun je ook op prijs zoeken...
(de rest kun je ook instellen, maar de keuze in TH is natuurlijk wel erg beperkt)

Die Farnell search is vaak inderdaad niet fijn (volgens mij is 'ie ook slechter geworden sinds de laatste 'upgrade')
Vaak zitten logische zoekparameters er niet bij, of ze zitten verdeeld over meerdere verschillende (eigenlijk identieke) resultaten...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 14 augustus 2019 20:22:13 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2019 20:15:58 schreef trix:
- treu hole
- min. 16 i/o pinnen

dit kost minstens 60 cent in de assemblage(*).... Een nieuw prototype met een SMD footprint kost $2. Dat haal je er met heel kleine aantallen al uit.

(*) Afhankelijk van de hoeveelheden. Misschien ietsie minder.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 14 augustus 2019 20:28:42 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De oudere through-hole mcu's blijven altijd wel leverbaar bij Microchip, maar ze worden dan wel steeds duurder.
(is ook logisch, want die worden bijna niet meer verkocht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

het is voor een prototype, ik moet er 19 van hebben dus soldeer ik deze zelf.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

SMD + ICSP is dan toch handiger?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat is afhankelijk van je voorkeur en gereedschap denk ik Arco.
Ik zou het zelf ook altijd SMD doen, dat vind ik in aantallen een stuk sneller assembleren dan true hole. Tenzij er echt een grote processor op zit in QFN of met een hele fijne pitch, maar die heb je zowieso niet in een trueholeai.... through hole variant.
De 328 of 324 variant AVR zijn ook in smd prima met het handje te solderen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!