Harman Kardon TS7 weinig bass


Op 18 augustus 2019 22:39:49 schreef ohm pi:
Wat kan het zijn?
El Cheapo C103? <- no way, vooral niet omdat ik er al een heb ingezet met hogere voltage. Volgens mij is dit nu al nr 3 en zie bij de condensator ook iets vreemds aan de bovenkant (stukje plastic sluit niet goed meer aan)
Rotzooi die via P101 pen 'IN' binnenkomt? Is dat te meten zo ja hoe?
Standbyschakeling die niet fris meer werkt? <- gister avond gewoon continu aan laten staan dus dat is het schijnbaar ook niet.
Connector P101 met slechte lassen? <- is dat die van de voeding? zal ik nog nakijken dan.
Slechte ground naar de voeding? <- hoe kan ik dat controleren?

vergeten

Golden Member

Op 18 augustus 2019 22:21:14 schreef Tweak-:
Iemand nog een idee? Lijkt me niet dat het kapot gaat door dat onderdeel wat aan de condensator gelijmd zat? (De Q016)

Bedenk me net, misschien komt de storing wel door de andere print die hierop aangesloten zit?

Daarom is het misschien maar beter om de boel om te bouwen, kan iemand mijn vraag beantwoorden over de trafo die erin zit? Of deze dus bruikbaar is voor die versterker van alie.

Dan moet je de spanning even meten op de buitenste pinnen van connector P103 van de trafo (weer die 103 :) )
Als die binnen het spanningsbereik 24-28 VAC ligt van je Aiyima "alie" versterker van 350watt????, (200watt RMS) dan kan het wel.
De trafo zou wel eens te weinig stroom kunnen leveren, de TS7 is maar 100watt RMS. Dan moet je hem een beetje temperen,(terugbrengen tot ongeveer 100 watt) met een potmetertje aan de ingang.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 18 augustus 2019 23:26:15 schreef vergeten:
[...]
Dan moet je even meten op de buitenste pinnen van connector P103 van de trafo (weer die 103 :) )
Als die binnen het spanningsbereik 24-28 VAC ligt van je Aiyima "alie" versterker van 350watt???? dan kan het wel.

Bedankt, ga ik doen. Iemand die hier hetzelfde probleem had heeft mij deze versterker aangeraden. Schijnbaar is de kwaliteit wel prima? Dus vandaar dat type.

Balen.. 51.6 meet ik daarop. Diegene zei trouwens dat het waarschijnlijk een 2x 25vac is? Zou ik het dan nu verkeerd gemeten hebben, verkeerde pinnen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 augustus 2019 01:32:59 (14%)]

Balen? je meet toch 51.6 VAC

Het is een symmetrische voeding dus 2 keer 25VAC. Pen op de middelste pen en meten op de buitenste pennen geeft 25VAC.

Maar de elco's van de voeding van de ali site zeggen 25VDC, dat gaat een grote knal geven na een paar minuten.

Zo zie je maar dat ik helaas niet de juiste kennis heb voor dit.. Erg jammer. Maar middelste pen en buitenste zou dus 25VAC moeten zijn.. In de titel staat AC24V-28V dus zou 25VAC toch goed moeten zijn?

Hmm ik meet op middelste pin en een buitenste 34.4 en andere buitenste en middelste 17.8

Ik zou denken dat ik op beide dan 25VAC zou moeten meten? Of is dit niet het geval omdat het dus een symmetrische voeding is?

En is alleen dat ding van Alie wel genoeg? Of moet je dus nog perse een "voorversterker" hebben?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 augustus 2019 01:32:43 (26%)]

vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2019 00:23:47 schreef Tweak-:
Hmm ik meet op middelste pin en een buitenste 34.4 en andere buitenste en middelste 17.8

Ik zou denken dat ik op beide dan 25VAC zou moeten meten? Of is dit niet het geval omdat het dus een symmetrische voeding is?

De trafo is secundair symmetrisch gewikkeld.
Meet je vanaf de middelste pen connector P103 naar een van de buitenste dan moet je gelijke spanningen meten anders meet je verkeerd.

En is alleen dat ding van Alie wel genoeg? Of moet je dus nog perse een "voorversterker" hebben?

Dat ding van alie is alleen een eindversterker.
Je kan de voorversterker gebruiken die toch al/nog in de subwoofer zit.
De uitgang van de voorversterker heb ik geel gemaakt, die moet naar de ingang van de eindversterker.
Eventueel moet er een instelpotmeter tussen om het maximale volume te temperen anders blaas je alles op. (voeding & speaker) met je krachtigere alie versterker.
Je levert wel functionaliteit in namelijk standby en mute die werken niet meer met de alie eindversterker.

Gebruik eens de editknop en post niet elke keer je gedachte als er weer wat in je opkomt het lijkt zo wel een chatbox, maar het is een forum!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

@vergeten, als eerste excuses.. Had de edit knop al een paar keer gebruikt, ik dacht alleen dat sommige dingen dan misschien niet gelezen werden (dat had ik ook bij iemand, was later nog tekst toegevoegd en niet gezien)

Wat betreft de trafo, ik zal zo weer eens kijken.. middelste is zwarte draad.

Ik zou hem heel graag willen repareren maar niet dat ik weer 90 euro of meer moet betalen, ik heb helaas al te veel betaald voor iets wat niet blijkt te werken. En zonder instructies gaat het hem niet worden. Ik dacht ik kan eens kijken naar het schema en dan wel weerstanden meten dat moet me wel lukken. En dat ging ook goed, R101/R103/R104/R127 geven allemaal goede waardes. De R129 zou 22k moeten zijn maar meet ik maar 8 op, dus ik dacht gevonden! Maar blijkbaar zou dit niet kloppen omdat die nog op de print zit..

Er zitten volgens mij nog 3/4 condensators op de print die ik nog niet vervangen heb, ook hoor ik vaak transistors kunnen kapot zijn. Als jullie mij kunnen vertellen hoe ik dat kan/moet meten ga ik er uiteraard nog wel verder mee.

De voorsterker en Alie eindversterker word hem ook niet denk ik, want ik zie dat je de OUT hebt geel gemaakt maar dit is maar "1 pin" dit lijkt mij niet voldoende om aan te sluiten? En je kan hem toch wat knijpen met dat kleine printje wat erbij zit?

En heb uiteraard veel rond gevraagd maar niemand die ik ken kan dit "door meten" of je komt dus uit bij bedrijven en die vragen best veel geld ervoor.

Edit: weerstand toch 1 pootje omhoog gehaald en inderdaad dan wel correcte waardes, door het omhoog duwen is een klein stukje van de "behuizing" los gelaten.. Dus hier zal denk ik een nieuwe in moeten?

vergeten

Golden Member

Op 19 augustus 2019 21:27:09 schreef Tweak-:
@vergeten, als eerste excuses.. Had de edit knop al een paar keer gebruikt, ik dacht alleen dat sommige dingen dan misschien niet gelezen werden (dat had ik ook bij iemand, was later nog tekst toegevoegd en niet gezien)

Dat kan inderdaad maar soms zit er maar 10 min tussen je beide postings.
Je moet echt wel wat meer geduld hebben hoor :)

Wat betreft de trafo, ik zal zo weer eens kijken.. middelste is zwarte draad.

En zonder instructies gaat het hem niet worden. Ik dacht ik kan eens kijken naar het schema en dan wel weerstanden meten dat moet me wel lukken. En dat ging ook goed, R101/R103/R104/R127 geven allemaal goede waardes. De R129 zou 22k moeten zijn maar meet ik maar 8 op, dus ik dacht gevonden! Maar blijkbaar zou dit niet kloppen omdat die nog op de print zit..

Componenten meten in circuit is altijd een gok. Je meet ook mee wat eraan parallel hangt. (geel in bijlage)
Voor weerstanden kan je uitgaan dat je in circuit altijd lager of maximaal gelijk meet dan de waarde die hij is.
Alle draden van een component los-solderen, op een pootje na, dan meten, geeft zekerheid.

Er zitten volgens mij nog 3/4 condensators op de print die ik nog niet vervangen heb, ook hoor ik vaak transistors kunnen kapot zijn. Als jullie mij kunnen vertellen hoe ik dat kan/moet meten ga ik er uiteraard nog wel verder mee.

Transistoren meten met een multimeter is ook niet meer dan een grove goed/fout indicatie, je weet niet hoe goed of fout hij is.
Je ontkomt niet aan meetinstrumenten of tester, geschikt daarvoor.

De voorsterker en Alie eindversterker word hem ook niet denk ik, want ik zie dat je de OUT hebt geel gemaakt maar dit is maar "1 pin" dit lijkt mij niet voldoende om aan te sluiten?

Die pin is de signaal voerende, de andere is natuurlijk de gezamelijke massa/Ground/GND !

Je alie versterker lijkt meer op een stereo versterker met een zwaar overdreven uitgangsvermogen. (power links en rechts opgeteld en dan nog het piek muziek puls power vermogen of zo.(PMPO)
Drie draden naar de eindprint (L, R en massa) en 2 tulp ingangen (L & R).
Voor jouw subwoofer heb je niet meer nodig dan een MONO versterker van 100watt of zo.

En je kan hem toch wat knijpen met dat kleine printje wat erbij zit?

Dat kan maar daar lijkt zo te zien een komplete voorversterker op te zitten (met balans regelaar en volume) en die zit nu juist al in je subwoofer met een laag doorlaatfilter (blokkeren hoge tonen) voor de frequenties die wel naar de sub versterker/speaker moeten.

En heb uiteraard veel rond gevraagd maar niemand die ik ken kan dit "door meten" of je komt dus uit bij bedrijven en die vragen best veel geld ervoor.

Dan heb je "verkeerde" kennissen :).
Bedrijven willen brood op de plank, tijd is geld en de prijs van onderdelen is vaak ondergeschikt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Dank voor alle info weer, ik wilde nog wat fotos plaatsen van het meten van de trafo maar helaas telefoon viel uit. Zal deze morgen plaatsen want schijnbaar doe ik het echt verkeerd (krijg nog steeds die rare voltages)

Die versterker zal waarschijnlijk inderdaad overkill zijn en vast niet zo "netjes" als wat er nu in zit.

Maar stel ik zou alleen die eindversterker pakken van alie ik pak een andere achter plaat en monteer die daarop met dat kleine printje (wat dus een voorversterker is? als ik het goed heb) dan kan ik sowieso het volume niet zo hoog zetten en moet de trafo en sub dit wel trekken toch? De reciever geeft als het goed is alleen lage tonen door via de sub aansluiting. Het enige wat ik dan moet doen is een tulp splitter plaatsen van 1 aansluiting naar dus 2 op die kleine voorversterker.

Als ik zo kijk bij de info van de alie versterker is het wel echt gemaakt voor alleen een sub.

Mocht er toevallig iemand niet al te ver van Mill/Nijmegen wonen die wel de juiste kennis en apparatuur heeft om dit probleem met de huidige versterker op te lossen dan hoor ik dit natuurlijk graag. (en als er natuurlijk niet de hoofdprijs voor gevraagd word)

Edit: zo heb ik de trafo gemeten: http://www.max-tweak.nl/TS7/trafo1.jpeg en http://www.max-tweak.nl/TS7/trafo2.jpeg

Kun je er niet beter gewoon een nieuwe "plate" subwoofer versterker inzetten?

Vandaag zag ik pas op het schema dat de C103 dus eigenlijk bijna direct op de limiter aangesloten zit met de connector en de kabel.

Ik had iemand gesproken die deze versterkers repareert hij had dit topic ook al voorbij zien komen, ik wilde eigenlijk de sub maar naar hem toe brengen om te laten repareren indien mogelijk.

Hij vertelde mij dat hij preventief de limiter verwijderd i.v.m. problemen. Dus ik dacht van die zit dus op C103 "aangesloten" Toen ik vanavond eindelijk thuis was toch maar besloten zelf de limiter te verwijderen en de kabeltjes rechtstreeks op de voorversterker te solderen (dit moet ik zelf toch wel kunnen..) vervolgens de C103 weer vervangen, helaas is het eilandje een beetje los van de print maar de baan is nog heel en maakt goed contact.

Ook dus weer al die crap lijm verwijderd, vervolgens de versterker aangesloten terwijl deze helemaal uit elkaar ligt. Ik moest meteen de potmeter wat terug draaien anders krijg ik ruzie met de buren. Het vermogen is dus veel meer dan eerst? Ook viel mij op dat het koelblok nu helemaal niet meer zo warm word? (of het lijkt zo)

Paar keer stekker eruit en erin etc maar hij doet het nog steeds! zo lang heeft hij het nog nooit gedaan zou het dan eindelijk opgelost zijn?? Morgen als ik tijd heb de voorversterker terug zetten op de plaat en kijken hoe het nu precies zit met de eilandjes van de C103 op de main PCB. De elko zit nu namelijk best hoog (lange pootjes) maar misschien moet ik dit maar zo laten en er niks meer aan doen.

http://www.max-tweak.nl/TS7/limiter.jpeg
http://www.max-tweak.nl/TS7/limiterweg.jpeg

Edit: @ 0:36 hij doet het nog steeds!! En koelblok is nog steeds niet warm.

Edit 2: @ 1:00 doet het nog steeds! Ben hier echt blij mee! Maar goed bed tijd morgen verder als ik tijd heb.

Werkt de standby nog zonder limiter?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Dat is een hele goede.. ik zou het niet weten. Ik heb hem net pas weer helemaal in elkaar en draait ook alweer ongeveer een uur.

Ook al werkt het niet, kan me niet veel schelen. Ben allang blij dat die op deze manier goed werkt.

Toen ik de switch op AUTO had gezet en stekker erin was het lampje oranje, na het aanzetten van een liedje sprong die naar wit dus dat werkt nog wel. Maar of dan ook echt de hele functie goed werkt?

Hier nog paar foto's mijn soldeer skills zijn tja bagger maar ach het werkt. De eilandjes waren echt goed naar de knoppe terwijl ik de soldeerbout niet eens zo heet had staan.

http://www.max-tweak.nl/TS7/eilandjes-weg.jpeg

http://www.max-tweak.nl/TS7/dradenprint.jpeg

http://www.max-tweak.nl/TS7/beideprints.jpeg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 augustus 2019 01:36:36 (8%)]

maartenbakker

Golden Member

De solderingen zijn zo op het eerste gezicht wel doorgevloeid, dus bagger is een te zwaar woord. Als ik hem zo binnenkreeg zou ik ze niet ogenblikkelijk overdoen.

Verder zie ik aan de foto's ook weer waarom zo'n ding in de volksmond Herman Karton heet. De constructie is niet duidelijk anders dan van een willekeurig Chinees Pechmerk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 21 augustus 2019 23:39:54 (45%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thnx, en nog meer thnx toen je hem nog niet gedit had haha. Ik vind het wel raar dat die eilandjes zo snel los laten.. Waar die 2 draden zitten (voor de woofer) kan ik wel begrijpen die stekker verbinding kreeg iedere keer een opdonder met het optillen van de plaat.

Hij doet het trouwens nog steeds, en is achter totaal niet warm. Zal dadelijk de reciever uitzetten en kijken of die weer naar "oranje" gaat.

Edit: is netjes naar oranje lampje gegaan..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 22 augustus 2019 01:36:25 (33%)]

Nog even een vraagje, ik zag op een foto (die van de kapotte eilandjes) dat er ergens misschien niet genoeg tin meer zit.

Zie: http://www.max-tweak.nl/TS7/tin-eilandje.jpg (rode cirkel)

Hij zit dus alweer helemaal in elkaar en doet het perfekt zou ik hem toch weer uit elkaar moeten halen? Of zou dit gewoon zo lijken door de foto.. Graag jullie advies.

maartenbakker

Golden Member

Haha ja ik wilde nou ook weer niet teveel complimentjes uitdelen, er is altijd wat te verbeteren (voordat je het vraagt: ik doe m'n eigen werk wel eens twee keer) volgende keer een heel klein beetje minder soldeer zodat de soldering nog wat beter op het oog te controleren is en ik denk dat ik het perfect zou vinden ;)

Loslatende eilandjes is een kenmerk van goedkope rommelprintplaten en mechanische krachten op de draadjes, eventueel in combinatie met een net iets te hete bout of net even iets te lang solderen.

De omcirkelde soldering op je laatste foto is inderdaad af fabriek te dun gesoldeerd. Geeft nu misschien nog geen problemen, maar als de boel spontaan intermitterend wordt (zo nu en dan uitvalt of klopgevoelig is) dan weet je wat je moet doen. Het zal ook wel niet de enige zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 22 augustus 2019 23:41:33 (38%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch maar even dat eilandje bekeken, en kan er nog wel even mee door denk ik.

Toen zag ik ineens dat C103 niet meer zo is als toen ik hem kocht.. Het plastic wat eromheen zit lijkt iets "losser" te zitten, hoe kan dit nou weer? Dit terwijl de subwoofer/versterker nog wel gewoon werkt.

http://www.max-tweak.nl/TS7/C103-plastic.jpeg

Als je goed kijkt zie je dat het plastic niet meer helemaal zo strak eromheen zit als eerst?

Semtexx

Golden Member

Ik zie er niets raars aan. Ga er eerst maar lekker van genieten. Pas als die condensator er mee ophoudt, zou ik me zorgen gaan maken.

Dat een condensator kleiner wordt, heb ik nog niet gezien. Meestal worden ze "zwanger" of klappen ze uit elkaar.

Op 24 augustus 2019 08:07:06 schreef Semtexx:
Ik zie er niets raars aan. Ga er eerst maar lekker van genieten. Pas als die condensator er mee ophoudt, zou ik me zorgen gaan maken.

Dat een condensator kleiner wordt, heb ik nog niet gezien. Meestal worden ze "zwanger" of klappen ze uit elkaar.

Dat die kleiner word heb ik ook nooit meegemaakt en dat kan ook niet denk ik. Maar ik dacht misschien heel heet geworden. Maar inderdaad precies wat je zegt! Vandaag het tv meubel neergezet en alles erin morgen alle kabeltjes etc wegwerken en dan is het klaar. (Wilde eerst die sub goed hebben)

Sorry dat ik je teveel heb laten focussen op deze elko.
Ze worden niet kleiner, laat het gaan.

Niks aan de hand met de elko

Op 25 augustus 2019 01:07:01 schreef nijhuisr:
Sorry dat ik je teveel heb laten focussen op deze elko.
Ze worden niet kleiner, laat het gaan.

Niks aan de hand met de elko

Haha, nee niet sorry.. Die was namelijk wel telkens kapot door vermoedelijk de limiter! Maar ik laat het gaan ;) zolang die het doet all good.

Wat van drap zit er op c105 ? Zie vorige foto.
Edit:
wat beter bekeken maar lijkt op markering met een stift.

[Bericht gewijzigd door BenI2C op 25 augustus 2019 15:51:22 (42%)]

Op 25 augustus 2019 08:51:05 schreef BenI2C:
Wat van drap zit er op c105 ? Zie vorige foto.
Edit:
wat beter bekeken maar lijkt op markering met een stift.

Alle condensators die ik vervangen heb had ik inderdaad gemarkeerd met een zwarte stift =)

Alles staat weer aangesloten op het "nieuwe" tv meubel en werkt nog steeds super.

Nog even een update.. Wie weet komt iemand dit topic tegen. Sub/versterker werkt nog steeds super! Ook wat films gekeken met 5.1 en all good! Hopen dat het zo blijft =) als de sub naar standby gaat zet ik hem achter trouwens wel uit voor de zekerheid..